Huis kopen in deze gekte, do's en don'ts

Discussie in 'De lounge' gestart door Luppy, 1 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.176
    113
    Vanmiddag gaan wij kijken bij een huis dat vorige week te koop is gekomen. Gelijk de eerste dag dat het op funda stond heb ik gebeld, maar toen was er al nog maar 1 plekje over voor de bezichtigingen. Dus het loopt storm. Het is dan ook een leuk huis op een mooie locatie en ondanks de behoorlijk hoge prijs, lijkt het wel waar voor je geld te zijn.

    Iemand nog tips over hoe we dit moeten aanpakken? Moet je nu juist heel enthousiast zijn, in de hoop dat dat je gunfactor verhoogt, of juist een beetje op de vlakte houden?
    Zoals ik al zei is het huis niet goedkoop en dan bedoel ik ook echt meer dan 7 ton. Hoe zit het met overbieden in die prijsklasse? Wij kunnen nog wel iets hoger bieden dan de vraagprijs, maar ik ga er echt geen halve ton boven zitten. Is overbieden normaal, ook met die prijzen, of valt het dan juist wel weer mee?

    Vorig jaar hebben we nog met een hypotheekadviseur gesproken en toen viel ik steil achterover van wat we zouden kunnen lenen. Dit komt net op de helft van wat er toen mogelijk was, doordat we best wat overwaarde meenemen, dus ik maak me niet zoveel zorgen over de financiering. Ik heb nu ook nog niet weer met die adviseur gesproken. Had ik dat beter wel kunnen doen? Ik ben bang dat we straks eventueel heel snel een bod moeten uitbrengen, door de grote belangstelling. Maar ik durf toch niet zo goed te bieden zonder voorbehoud van financiering en zeker niet zonder bouwtechnische keuring (heel oud huis). Maak je dan uberhaupt nog wel kans?

    Nou ja, ik ben er best zenuwachtig voor. We zijn al een aantal jaar aan het rondkijken, maar hebben nogal hoge eisen voor wat betreft locatie, dus er komt niet veel beschikbaar wat ons aanspreekt. Dit lijkt het op de foto's wel echt allemaal te hebben. Het is wel een heel oud huis, hoewel het er goed onderhouden uit ziet, dus ik hoop dat er niet stiekem heel veel werk in zit. Want dan houdt het wel op, het zit toch al aan de bovenkant van ons budget.

    Ben benieuwd naar andere recente ervaringen en tips!
     
  2. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.251
    5.204
    113
    Wij hebben een huis gekocht in het hoge segment vorig jaar. En ja, ook daar wordt overboden, maar niet altijd, ligt een beetje aan verschillende factoren. Maar boven de 7 ton is een beetje op de onderrand van het hoge segment (hier dan) en als het huis in goede staat is, kan het zeker nodig zijn om over te bieden. Heb je geen aankoopmakelaar? Dat zou ik wel aanraden eigenlijk, die kan veel beter inschatten of je moet overbieden.

    Onder voorbehoud van financiering hoeft geen probleem te zijn, je zou nog een lager voorbehoud kunnen doen (bijvoorbeeld als je veel spaargeld hebt, dan kun je dat van de koopsom aftrekken), wij hebben net ons huis verkocht en de kopers hebben een voorbehoud van ruim een ton lager.
    Wat wij hebben gedaan (en ook de kopers van ons huis) is bij het bod aangeven dat je de bouwkundige keuring uit wilt laten voeren voor ondertekenen van het koopcontract, dan hoeft het niet opgenomen worden als voorbehoud.
    Overigens hebben wij ons huis gekocht onder de vraagprijs, maar dat is omdat er echt heel veel aan moest gebeuren.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    In die prijsklasse is er vrijwel niemand die zo'n huis als investering koopt en dus ook vrijwel niemand die dat zonder voorbehoud van financiering kan doen. Daar zou ik me dus geen zorgen om maken. Ik denk dat het ook weinig zin heeft of afhangt van de houding die je aanneemt ofzo. Waarschijnlijk zal het toch neerkomen op het hoogste bod. Flexibiliteit over de overdrachtsdatum is waarschijnlijk ook wel aantrekkelijk voor de verkoper. Ik zou zelf gewoon polsen bij de verkoopmakelaar Om een idee te krijgen wat belangrijk is voor de verkoper en hoeveel je ongeveer zou moeten overbieden

    PS. Wij waren vorige week ook bij een huis gaan kijken in een hogere prijsklasse en hebben toen gevraagd of er veel animo was dus dqt kun je ook doen
     
  4. miepje77

    miepje77 Fanatiek lid

    25 mei 2008
    1.856
    427
    83
    Bobbie Bodt heeft momenteel op Youtube een leuke serie. Ms kun je hier nog tips uit halen.
     
  5. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik zou wel denken dat er ook mensen zijn die zonder voorbehoud van financiering bieden. Mensen die al een paar keer ernaast hebben gegrepen die nemen op een gegeven moment dat risico wel. Dit zal mogelijk wel per regio verschillen, hier zie ik het iig regelmatig (regio groot Amsterdam).
    Het kan zijn dat verkopers voor zekerheid gaan en dit wel laten meewegen. Maar als je dit zou overwegen zou ik wel weer eerst eens met de adviseur gaan zitten. Sowieso een voorbehoud van financiering van stuk lager bedrag is altijd slim. Daarmee signaleer je al dat je geen moeite zult hebben om de financiering rond te krijgen.

    hier wordt er bij 700.000 ook flink overboden en is een halve ton extra echt wel nodig om zo’n populair huis te bemachtigen. Maar dat is wel van verschillende factoren afhankelijk.

    beste is altijd om eigenlijk net iets meer te bieden dan voor jezelf comfortabel is (zoek je stretch punt op). Dan weet je dat je er echt alles dat binnen jouw mogelijkheden ligt aan hebt gedaan. Als je aan de veilige kant gaat zitten heb je het huis meestal uiteindelijk niet.

    ik zou zeker zsm met een/je adviseur gaan zitten. Zorgen dat alles al een keer doorgenomen is en hij je meest recente stukken al heeft. Dan kun je ook snel schakelen als jouw bod het hoogste is. Vaak moet een bankgarantie toch wel weer snel geregeld worden.

    heel veel succes!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Een tijdje geleden stond er iets in de krant dat juist in die prijsklasse flink overboden wordt. Onze buren hebben hun huis met vraagprijs 845 verkocht voor 918 zonder voorbehoud en dit was afgelopen winter dus toen was het nog een stukje makkelijker dan nu. Ik zou zeker een aankoopmakelaar nemen als dit het huis is wat je graag wilt hebben.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik zou toch even contact opnemen met je financieel adviseur en uitzoeken wat je aan maximale woonlasten wilt hebben. Ook al kan je het ‘makkelijk’ betalen, je moet het er ook aan uit willen geven. Dan weet je ook wat je maximaal wilt bieden.
    Ik heb overigens dezelfde geluiden gehoord als @februarimama dat ook in dat segment zomaar met 50.000 of meer wordt overboden.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.442
    939
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Het gaat uiteindelijk over wie het meeste geld te bieden heeft dus in dat opzicht maakt je houding denk ik echt niet uit.
    Ik zou goed uitvragen bij de makelaar hoeveel bezichtigen er plaatsvinden en als je daadwerkelijk een bod wil gaan uitbrengen hoeveel andere biedingen er gedaan zijn. Zo kan je voor jezelf een inschatting maken wat tactisch is. Daar mag een makelaar wel antwoord op geven. Wij hebben afgelopen jaar een huis gekocht net onder de €700.000 en hebben €10.000 onder de vraagprijs geboden. Vraag me niet precies waarom ons dat gelukt is in de tegenwoordige tijd maar denk een combi van toch veel mensen die na bezichtigen niet geïnteresseerd waren, het is een dorp (moet je ook maar willen), de mensen die het verkocht hadden ook al een huis aangekocht dus moesten waarschijnlijk er ook snel vanaf vanwege dubbele lasten anders.
    Het is sowieso goed om te weten dat heel veel mensen afvallen bij bezichtigen. Toen we ons huis verkocht waren er van de 30 inschrijvingen uiteindelijk maar 2 serieuze biedingen.
    Als je een bod uitbrengt dan is het ook slim om niet met afgeronde bedragen te bieden maar net iets dat afwijkt want dat kan nèt de doorslag geven voor een eigenaar omdat jou bod dan hoger is.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Dat is ook een goed punt, wij hadden 18 kijkers en 5 biedingen.
     
  10. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Wij hebben pas een nieuw huis. Zelfde prijssegment, maar wel bijna een halve ton overboden. En de mensen die na ons kwamen nauwelijks minder, dus het is niet zo dat we als enige zo dachten.... Wij hadden verder voordeel dat we zonder voorbehouden konden bieden en flexibel waren in oplevering.

    Overigens is er bij ons oude huis nog meer overboden dan dat wij hebben gedaan (maar dat wisten we natuurlijk niet van tevoren).
     
  11. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    dat herken ik helemaal niet, bij ons waren er van de kijkers er maar 2 die niet hebben geboden... Veel ongeveer 25000 boven de vraagprijs, en dan nog een aantal uitschieters.
    Ik herken trouwens wel dat het handig is om geen rond bedrag te bieden. In een bod was ons huisnummer verwerkt, dat vonden we wel grappig (maar werd 'm niet).
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Ik zou, als je echt enthousiast bent, dat ook gewoon kenbaar maken. Wij hadden de keuze uit 2 kopers: het ene stel had bij bezichtiging álles in ons huis, waar wij hard aan hadden gewerkt en blij mee waren, schamper afgekraakt. Tja.. die werden het dus niet.

    Ons eigen nieuwe huis.. wij hadden niet het hoogste bod maar kregen het huis omdat we het voor mijn praktijk willen gebruiken en zo enthousiast mogelijkheden met de verkopend makelaar bespraken. Het werd gegund.

    Zeg gewoon dat je het leuk en mooi vindt, of een speciaal iets waarom jij dit huis wilt hebben.. dat wordt onthouden en geeft je een gunfactor als de biedingen dicht bij elkaar liggen.
     
  13. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Mijn situatie is al van even geleden, dat had ik moeten vermelden.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  14. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Wij hebben ook een tijd gezocht naar een ander huis in die prijsklasse en nog net wat hoger. Maar overbieden voor huizen is hier eerder standaard dan uitzondering, en met 50.000-75.000 overbieden waren we nog niet eens de hoogste. Ligt misschien aan de regio ook.

    Overigens; mij is altijd verteld dat een voorbehoud van financiering alleen handig is als het onzeker is of de financiering rond kan komen. Wij hebben in overleg met onze financieel adviseur ook altijd zonder voorbehoud geboden omdat we toch 99% zeker de hypotheek zouden krijgen (zaten ruim onder ons maximum).

    Overigens uiteindelijk besloten in dit huis te blijven wonen en ons geld uit te geven aan andere dingen, maar dat terzijde ;)
     
  15. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    Ik ken iemand zelfde prijs klasse. Die verkochten en meerdere biedingen gehad van ton boven vraagprijs....
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Deze vraag komt elke keer voorbij en elke keer zeg ik hetzelfde: dat ligt er geheel aan hoe het in de markt is gezet.

    Wij kregen van 2 makelaars het advies om ons huis voor 699 te koop te zetten. Wij kozen ervoor om 750 te vragen. Er werd bij ons niet overboden, we hadden het immers duur in de verkoop gezet.

    Wij hebben geen idee waar jij wil kopen, wat voor huis het is, waar de buren voor verkocht werden. Je gaat dus ook geen zinnig antwoord krijgen hier. Mijn advies, ga na waar vergelijkbare huizen voor verkocht zijn. Als een huis gepasseerd is kun je dat opvragen bij het kadaster, en basseer daar op hoe je het gaat aanvliegen. Niet op basis van de ervaringen van vreemden die geen idee hebben van jouw situatie.

    Heel veel succes!!!
     
    Neuzeke, Whoopy, GossipGirlxoxo en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.176
    113
    Pfff klinkt niet best. het huis is geweldig. Maar er moet toch meer aan gebeuren dan we dachten. Net ff snel zitten rekenen en dan kom je op bijna een ton extra.
    Dus dat is wel veel. Er waren 15 kijkers in 3 dagen. De makelaar gaf wel aan dat niet iedereen enthousiast was. Wij wel, het is echt een gaaf huis met karakter op een mooie plek.

    ik denk dat wij de financiering wel rond krijgen, omdat we veel eigen geld kunnen meenemen, maar ik vind het wel een risico. Morgen hoop ik de hypotheekadviseur te spreken want eind deze week moet er een bod liggen.

    sowieso moet er een bouwkundige keuring komen, want het is meer dan 100 jaar oud en staat en beetje scheef. Dat was geen probleem volgens de makelaar.
    Wel grappig dat hier nog aardig wat mensen in dat segment zitten. Naar mijn idee is dit zo duur!
     
  18. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Het is ook enorm duur! Maar vooralsnog lijken de prijzen niet te gaan dalen. Dus dan is het de vraag óf je meer kunt bieden en of het je dat waard is. Als het stijgen zo doorgaat kost dit huis volgend jaar weer 20% meer en kan je het dan nog betalen? Hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt, de afgelopen jaren.
    De constructie moet natuurlijk in orde (te maken) zijn, maar wellicht kan je een deel van de verbouwing op de iets langere termijn doen. Dan kan je het geld gebruiken om te overbieden.

    Stel nou dat er mensen komen die het huis helemaal geweldig vinden, geld genoeg hebben en er niks aan hoeven te verbouwen (dus kost ze geen geld), wat zouden zij bieden denk je? Daar moet je dan net wat boven gaan zitten en mogelijk dus accepteren dat verbouwen er nu niet in zit. Of meer geld kunnen vrijspelen, als daar ruimte voor is.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.838
    2.704
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij gaan donderdag toevallig ook kijken naar een huis van 7 ton. Wij kunnen niet enorm overbieden, maar deze makelaar vertelde ons vorige week het volgende;

    De overspannen markt zet er toe aan dat mensen oververhaaste beslissingen nemen waarvan ze later toch terugkomen binnen de 3 dagen of omdat ze de financiering toch niet rond krijgen. Zij (en ik zag het ook bij andere makelaars hier) heeft een aantal huizen al opnieuw te koop moeten zetten hierdoor. Zij organiseert nu geen kijkdagen meer, maar geeft iedereen die dat wil de kans om gewoon te kunnen kijken, evt ook een 2e keer. Ze kan zo veel beter inschatten wie een goede kandidaat is en wie niet. Dat betekent ook dat er meer kanshebbers zullen afvallen, omdat ze nu wel de tijd hebben een weloverwogen beslissing te nemen. En wij hebben zelf ook al gemerkt dat als je voor een 2e keer komt, je anders tegen een huis aankijkt. De eerste keer kijk je met je hart, de 2e keer met je verstand zei ze ;) Dus wij zijn vooraf al blij met de keuze van de makelaar. Wie weet op een dag zijn er maar 2 serieuze kandidaten. Op de vorige woning waar we keken (met 2 kijkdagen, 30 bezichtigingen) bleven er uiteindelijk maar 3 over. En toen mocht je idd 1x kijken. Wij hebben toen overigens geen bod gedaan.
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  20. woez

    woez Fanatiek lid

    19 sep 2009
    1.114
    202
    63
    Wij gaan donderdag een bod uitbrengen en hopen vrijdag te weten waar we aan toe zijn. Vrijdag tot 15.00 uur hebben wij de tijd dus hoop voor het weekend te weten waar wij aan toe zijn.

    De hypotheek is voor ons al berekend en is inprencipe in orde maar het is wel even afhankelijk hoeveel wij voor onze woning krijgen.

    Zouden jullie in onze situatie een bod durven uitbrengen onder voorbehoud van verkoop eigen woning?
     
    Milkyway7 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina