Huis verduurzamen, volgorde en tips gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door DisneyMama, 27 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    723
    371
    63
    Wij hebben afgelopen november een hoekhuis gekocht uit 1984 waar we nu ruim een maand met plezier in wonen. Echter heeft de vorige bewoonster niet veel aan verduurzaming gedaan.
    We hebben wel 6 zonnepanelen op het zuiden en een cv ketel uit 2019 maar dat is het.
    Volgende maand worden op de 1e verdieping de enkel glas houten kozijnen vervangen door kunstof kozijnen met hr++ glas. Meer budget voor alle kozijnen (die wel allemaal dubbel glas hebben maar wel oud) zat er niet in.

    Nu zijn we aan het kijken wat we op den duur allemaal willen verbeteren. Cosmetisch genoeg wensen/ideeën, maar ik wil ook graag het huis duurzamer maken om zo de energiekosten en impact te verminderen.
    Als ik online zoek vind ik vooral commerciële partijen die hun product aanprijzen.. Iets met wij van wc eend..
    Dus hierbij de vragen:
    -iemand sites voor betrouwbare informatie? Of betrouwbare partijen die je bruikbaar advies geven?
    -wat zouden jullie aanpakken, in welke volgorde en waarom?
    -waar moeten we nu echt aan denken of juist niet doen?
     
  2. susanne85

    susanne85 VIP lid

    13 aug 2007
    9.758
    829
    113
    Noord Holland
    Goeie. Wij hebben op 2 ramen na alles met behulp van bouwdepot en familiebank kunststofkozijnen met tripple glas geplaatst en 17 panelen op t dak laten leggen. Van omze teruggaaf energie willen we one achtergevel laten zandstralen, opnieuw laten voegen en impregneren. Nu is ons plan om nog vloer isolatie te laten plaatsen en daarna dakisolatie alleen is ons geld nu even op. Goede partijen hebben wij ook nog niet echt gevonden
     
  3. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Misschien heb je iets aan deze site
    https://www.verbeterjehuis.nl/
    Als het goed is kun je met de basis gegevens in combi met informatie uit de vragenlijsten kom je waarschijnlijk een heel eind.
    Isoleren is wel 1 van de eerste dingen, vloer, gevel en dak maar ook de kozijnen.
    Zonnepanelen is momenteel vooral afhankelijk van wat ze gaan doen met de salderingsregeling en hoeveel de huidige 6 opleveren. Bij uitbreiding moet je wel rekening houden met of de omvormer geschikt is ;)
    Warmtepomp etc is pas interessant als je isolatie voldoende is overigens en mijn advies zou dan wel zijn om de radiatoren te vervangen voor vloerverwarming. Doorgaans ook iets waar een flinke kostenpost aan zit.

    Wij hebben zelf een energiezuinige woning A++++ gekocht afgelopen jaar, wel net opgeleverde nieuwbouw maar in verhouding met bestaande bouw met energielabels onder de A zijn wij qua waarde niet gezakt maar nog steeds gestegen. Woningen hier in de stad met een label onder A zijn qua waarde flink gedaald onder de C zelfs ruim boven de 10% in waarde gezakt.
     
    bluedrake en DisneyMama vinden dit leuk.
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.458
    113
    Denk ook aan kleine dingen zoals radiatorfolie en tochtstrips. Kost relatief weinig.
    Vraag subsidie aan voor verduurzaming. Volgens mij kan dat nu ook voor 1 ding zoals HR+ glas.
    Wij kwamen bijna 3 jaar in een jaar 70 huis te wonen. Alleen goed glas op zolder en gevelisolatie, meer niet echt. De prijzen zijn inmiddels flink gestegen, maar wij hebben het glas en een aantal kozijnen laten vervangen, zonnepanelen laten plaatsen, de kruipruimte laten isoleren en zelf de zolder geïsoleerd. Het scheelt echt flink.
     
    DisneyMama vindt dit leuk.
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Ik zou eens kijken of t zinvol is je buitengevel na te isoleren en je dak ff nakijken (wat je van binnenuit nog kan doen).

    Wat sowieso een aanrader is is om comfortspeedfans onder je radiator te zetten. En uiteraard radiatorfolie. Dan heb je al wat quick wins die zich vlot terugbetaald hebben. Als overbrugging kan je overwegen om met thermische ruitenfolie je dubbelglas nog een soort upgrade te geven (thermocover is 1 optie, er bestaan er meerdere)

    Indien je m nog niet hebt een thermostaat met programma (toon, maar hier zijn meerdere alternatieven mogelijk ook van bijv Honeywell). Thermostaatknoppen op je radiatoren (slaat vanzelf uit bij een bep. temperatuur)

    Dan de overige kozijnen aanpassen of enkel de ruiten ervan (want dat kan vaak ook, maar is afhankelijk wat je zelf wilt neerleggen).

    Hier 1e verd. kozijnen veranderd naar dubbel glas (was enkel), de veluxen vervangen (1e verd. en 1 op zolder), klein rotraampje in de woonkamer naar dubbel glas (was enkel), speedfans en ons gasverbruik kelderde behoorlijk. Nu is dat nog meer gekelderd door aangepast stookgedrag en beperkt badderen bijv.
     
    DisneyMama vindt dit leuk.
  6. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    652
    771
    93
    Vrouw
    Ik zou ook starten met isoleren, isoleren en isoleren. Erna zijn andere methoden vsn verwarming (vloerverwarming, warmtepomp icm meer zonnepanelen) wellicht een optie, maar dat heeft een veel beter rendement als de isolatie goed is (ook nu goed voor gasrekening).
     
    DisneyMama en citroenrasp vinden dit leuk.
  7. Haje32

    Haje32 Bekend lid

    4 sep 2019
    574
    379
    63
    Vrouw
    Bij ons huis uit 1973 zijn we begonnen met het isoleren van de spouwmuren en vloer. Dit geeft heel veel comfort. 3 jaar geleden hebben we de kozijnen voor vervangen voor kunstof met tripple glas. Een deel van de kozijnen achter komt dit jaar. Dan alleen nog de achterdeur.
    Mijn man was voorstander van eerst de schil aanpakken, dus dat zijn we nu al wat jaren aan het doen.
     
  8. susanne85

    susanne85 VIP lid

    13 aug 2007
    9.758
    829
    113
    Noord Holland
    Ons huis is van 74 en met t vervangen van de kozijnen zat er een soort poeder in de spouwmuur. Een vriendin van ons vertelt dat je deze spouwmuren niet meer kan te isoleren om schimmelvorming te voorkomen. Hoe zat dat bij jullie als ik vragen mag?
     
  9. Lieke2022

    Lieke2022 Fanatiek lid

    17 mei 2022
    1.856
    1.800
    113
    Vrouw
    Kijk ook of er ergens (RVO) subsidie kan krijgen. 2,5 jaar geleden kreeg je bij twee energie besparende maatregelen (bijv. vloerisolatie en spouwmuurisolatie) een bedrag terug.
     
    DisneyMama vindt dit leuk.
  10. Haje32

    Haje32 Bekend lid

    4 sep 2019
    574
    379
    63
    Vrouw
    Het was hier geen probleem. De spouw was schoon dus is destijds geïsoleerd. Geen idee wat voor poeder er bij jullie in zit en wat voor kennis je vriendin hiervan heeft.
     
  11. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.713
    1.522
    113
    Vrouw
    Thuis
    Bij sommige gemeentes kan je een afspraak maken met een energieadviseur die ,samen met jou, je huis controleert waar je het beste mee kan beginnen (warmtescan).Je kan ook door een ander een warmtescan laten maken ,je hebt dan iig een goede basis omdat je precies weet waar de knelpunten zitten.Als het goed is zijn/worden de subsidie regels aangepast waardoor je al met 1 maatregel in aanmerking komt ipv minimaal 2.
     
    Fruity90 vindt dit leuk.
  12. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Mijn man is een paar jaar geleden lid geworden van vereniging eigen huis.
    Ze hebben ook allerlei tips, advies over verduurzaming en wij hebben via hun collectief zonnepanelen ingekocht.
    Voor verduurzaming van je huis zijn ook leningen/hypotheek te krijgen. Is misschien ook nog intressant.
     
  13. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.677
    3.945
    113
    Vrouw
    Dit wilde ik ook typen.
    Kijk even bij je gemeente of er een energieloket is.
     
  14. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.199
    113
    Wij hebben ook een gesprek met een energie adviseur gehad. Ondanks dat we al een architect en een aannemer hadden voor de renovatie, hebben we toen toch nog een paar tips gehad, waar we best veel aan hebben gehad, sommige dingen werden te duur om anders te doen, maar andere dingen, zoals (nog) meer vloerisolatie waren vrij makkelijk te doen. Hier werkte het zo dat de gemeente de helft betaalde van het consult (als je een van de adviseurs verbonden aan het energieloket gebruikte) en het was sowieso niet belachelijk duur.

    Hier is alles in een keer gedaan, dus ik heb geen tips qua volgorde, behalve dan dat ik starten met isolatie ook het meest logisch vind. Het is ook relatief goedkoop en levert direct veel winst op.
     
  15. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.675
    113
    't Gezellige Brabant
    In ons vorige huis, deze was uit 1964 meen ik, deed spouwmuurisolatie gelijk al heel veel. Maar je muur moet er wel geschikt voor zijn. Ons huidige huis is uit '87 en daar kan nagenoeg geen isolatie meer in (er zit iets in van toen). Je dak isoleren brengt ook veel, warmte stijgt tenslotte. Dit kan ook van binnenuit, maar laat je goed adviseren over de te gebruiken materialen. Als je het fout doet, kan je te maken krijgen met schimmel, dat wil je ook niet.
    Ik zou verder ook de vereniging Eigen Huis opperen. Zo'n gemeenteadviseur hebben we hier ook over de vloer gehad, maar die man wist van geen kant nog wal. Daar hadden wij echt niets aan. Wel heeft onze gemeente wat potjes waar we gebruik van hebben kunnen maken, dus daar zou ik altijd naar informeren.
     

Deel Deze Pagina