Huis verkopen

Discussie in 'De lounge' gestart door anoniempjuh, 28 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoniempjuh

    anoniempjuh Fanatiek lid

    18 mei 2008
    4.779
    0
    36
    Hallo!!

    Ik heb een vraagje!
    Wij willen ons huis verkopen en ik ben benieuwd wat jullie hebben betaald aan makelaarskosten? Bij de verkoop van ons vorige huis was het gemiddeld 1-1,5 procent van de verkoopprijs maar als ik om me heen hoor is dat nu veel meer?!?

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen!!
     
  2. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Courtagetarief is bij veel makelaarskantoren onderhandelbaar.
    Kijk ook goed wat ze jou voor een bepaald tarief bieden. Sommige kantoren doen het nog wel voor 1%, maar daar doen ze vervolgens weinig voor. En worden er vervolgens nog allerlei kosten bij doorberekend!

    Wij (ik werk bij een makelaarskantoor) zitten veelal rond de 1,75%. Maar daar zit wel verkoopstyling door onze styliste bij in en foto's maken door onze professionele fotografe. Ook opmaken van professionele plattegronden voor Funda en brochures zit er bij in. Wij berekenen ook geen opstartkosten voor de verkoop, wat veel makelaarskantoren wel doen.
     
  3. marjoleyn

    marjoleyn Lid

    21 aug 2014
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn ervaring is dat het % onderhandelbaar is.

    Be happy, bij welk kantoor werk je als ik vragen mag? Wij willen ook ons huis verkopen namelijk.
     
  4. Humava

    Humava Niet meer actief

    Het opstarttarief was hier 750,- daarvoor werden wel foto's gemaakt door een professionele fotograaf en alles op funda gezet. Daarnaast 1.5% van de verkoop opbrengst.
     
  5. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    In onze regio vroeg elke makelaar (in 2014) 1,85% en was niet over te onderhandelen, bij niemand. Bij de een moest je nog eens voor elke bezichtiging betalen, de ander had hoge aanmeldingskosten, bij de ander moest je overal extra voor betalen (opendag waar de makelaar niet eens bij aanwezig was). Let dus heel goed op deze extra kosten!
    Ook werden wij heel erg onder druk gezet om te tekenen. Zij hadden de papieren al klaar en probeerde met een agressieve verkoop truc onze handtekening op papier te krijgen. Gelukkig stonden wij sterk in onze schoenen, maar ik weet zeker dat veel mensen onder deze druk bezwijken en tekenen, dus laat je ook vooral niet intimideren, want zo doen sommige zaken.

    Uiteindelijk hebben wij ons huis via makelaarsland verkocht. Het scheelde enorm in kosten, maar je moet het wel kunnen!
    Zo heb ik mij echt verdiept in het verkopen van een huis, heb ik heel kritisch naar onze inrichting gekeken (en wat aanpassingen gemaakt), regelmatige nieuwe foto's toegevoegd op funda, en alle kleine vervelende klusjes afgerond, zodat mensen het gevoel kregen dat ze niets aan het huis hoefde te doen. Ook hebben we elke maand tophuis op funda genomen, wat dan wel weer 100 euro kost, maar dat vraagt de makelaar ook. En de bezichtingen doen viel mij ontzettend mee, ik kan tenslotte meer over mijn huis vertellen dan de makelaar.
    Misschien waren wij ons huis eerder kwijtgeraakt met makelaar, misschien ook niet. Er stonden genoeg fantastische huizen in onze straat te koop via de makelaar die nu nog steeds te koop staan (een jaar later..) Uiteindelijk hebben wij er 5 maanden over gedaan en was al 4 maanden eerder dan de makelaar zelf dacht te kunnen (in onze wijk waar zoveel concurrentie was).
     
  6. Panda1

    Panda1 Bekend lid

    28 feb 2013
    835
    114
    43
    Overijssel
    Wij hebben ons nu te koop staan voor 1.5%. Dat is exl de plaatsing op funda.
     
  7. tresje

    tresje Fanatiek lid

    13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    Volgens mij hebben we ong. 2% betaald. Vrij dure makelaar maar geen spijt van gehad. Mn flat verkocht in 9 maanden. In een buurt waar wel 40 flats staan en wij er absoluut niet uitsprongen. Ik betaal liever wat meer voor een goede makelasr. Ik had anders nog zeker in mn flat gezeten nu!
     
  8. Mariannetje

    Mariannetje Bekend lid

    6 dec 2006
    975
    247
    43
    Vrouw
    aan de kust
    Wij hebben ons huis net verkocht, % was 1,5 niet onderhandelbaar, maar zat wel alle kosten bij van fotos, funda, plattegronden etc
     
  9. Lens

    Lens Actief lid

    21 mei 2014
    281
    0
    0
    Hier geen onderhandelbare prijs. Makelaar doet het voor x kosten en niet minder. Wij moeten (als je echt een bedrag wil weten, want ik zou aan die procenten niks hebben) zo'n € 3000,- betalen. Weet het exacte bedrag niet meer.
     

Deel Deze Pagina