Huisuitzetting ivm te weinig thuis zijn

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem2310, 15 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.241
    113
    Vroeger ( ik weet niet hoe het nu is) mocht je een kamer 3 maanden onderverhuren in een sociale huurwoning.
     
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik zou ook uitleggen dat de politie er is om boeven te vangen en lieve mensen te helpen. Het is natuurlijk niet normaal dat je dochter zo bang is voor de politie.
     
    Gewooniemand, Lynx en Huismuisie vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat maakt niets uit, al ben je geen 1 nacht thuis, dat mag als je de huur netjes betaald. Ze zullen wel wantrouwig worden als al die nachten er wel iemand anders is waarvan je geen ander woonadres kunt overhandigen. Maar ook dan moeten ze eerst met harde bewijzen komen dat je je huis of een kamer aan die persoon verhuurt.
     
  4. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.542
    1.895
    113
    Uiteraard doe ik niet aan onderhuur oid. Ik ben een rustige bewoner, niemand tot last, geen lawaaioverlast, etc. Mijn moeder is inderdaad veel bij mij. Ik ben alleenstaande moeder, werk veel en heb weinig familie. Daarnaast is mijn moeder bezig met een diagnosetraject voor autisme dus ben ik ook een soort van mantelzorg voor haar. Hiernaast slaap ik natuurlijk ook wel eens gezellig met mijn dochter bij een vriendin of maakt mijn moeder mijn huis schoon als ik er niet ben. Zou toch allemaal gewoon moeten kunnen? Ik heb hier nooit iets kwaads in gezien.

    We kunnen zo aantonen dat mijn moeder ergens anders woont, waar ze wel bang voor is is dat ze bij haar verhuurder gaan checken, en het is al niet zo'n gemakkelijke man (particuliere huur). Ik begrijp dat ze daar niet op zit te wachten...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.542
    1.895
    113
    Ze is niet bang voor politie maar wel voor de manier waarop ze aan de deur stonden. Het klonk letterlijk alsof ze een inval deden. Ik kan me voorstellen dat dat voor haar erg beangstigend is.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Maar ik weet dit niet zeker hoor, ook al doe je niet onder verhuren. Je mag ook niet "samenwonen" zonder dat de ander staat ingeschreven. Ik denk met een sociale huurwoning zullen ze daar nog eens extra naar kijken, omdat als haar moeders inkomen meegeteld zou worden etc. (in geval van samenwonen) dan heeft ze misschien minder recht op toeslagen. Er word daarin weleens gefraudeerd. Hun wonen niet samen, maar als er spullen van die moeder in het huis is en die moeder leeft en slaapt daar nu 5 dagen in de week en overdag is daar 5 dagen dan kan de woningbouw het wel zien alsof die moeder bij hun is ingetrokken. Volgensmij is dit trouwens alleen maar een probleem als zij toeslagen ontvangt, aangezien ts aangeeft dat zij financieel moeilijk zit en een sociale huurwoning heeft. Kan ik me voorstellen dat ze toeslagen heeft en dan kan het wel gezien worden als fraude.. niet omdat zij dus onderverhuurt of dat ze zelf veel weg is. Maar om dat ze "samenwoont". Ik denk niet dat ze uit huis gezet word hoor, want de situatie is begrijpelijk. Wel kan er misschien een boete of een waarschuwing gegeven worden of iets? Ik denk alleen dat het een probleem word als dit langer zou spelen en niet voor maar een maand of 2.
     
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Oh dat weet ik dan weer niet.
    Maar ergens niet wonen en het huren is zeg maar nog geen fraude, dat was mijn punt.
     
  8. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Wat is samenwonen?
    Samenwonen kun je doen met je partner, maar ook met je broer of zus of een goede vriend of vriendin. Er hoeft dus geen romantische relatie te zijn om als samenwonend te worden gezien. De Belastingdienst noemt dit een gezamenlijke huishouding. Jullie kunnen ook een gezamenlijke huishouding hebben wanneer jullie allebei een eigen woning hebben.

    Jullie hebben een gezamenlijke huishouding als jullie aan de volgende criteria voldoen:

    • Jullie brengen samen de meeste tijd door op één adres. Dit is het hoofdverblijf. Het maakt dus niet uit of je nog een andere woning hebt.
    • De kosten voor het huishouden, zoals de huur, de boodschappen en andere vaste lasten, worden gedeeld.
    • Jullie zorgen voor elkaar. Taken in het huishouden zijn verdeeld en spullen worden gedeeld.
    Uitzonderingen
    Kamerhuurders en kostgangers zijn een uitzondering. Hierbij gaat het om een zogenoemde commerciële relatie en is er dus geen sprake van een gezamenlijke huishouding. Ook kun je niet samenwonen met je kind. In dat geval hebben jullie dus ook geen gezamenlijke huishouding. Ook als je verblijft bij familieleden die jouw zorg nodig hebben, geldt dit niet als een gezamenlijke huishouding.
     
    chrystel73 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Dit heeft te maken met toeslagen trouwens
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Zover zal het niet komen dat ze daar gaan checken als jij kan aantonen met bijv. Met bijvoorbeeld een uittreksel dat ze op een ander adres staat ingeschreven en met een bankafschrift dat ze daar de huur betaald zal niemand bij haar thuis gaan kijken of haar verhuurder benaderen.
    En natuurlijk mag je moeder bij je schoonmaken en oppassen, je mag toch ook een schoonmaakster inhuren of een oppas inhuren en die je sleutel geven. En ook blijven logeren bij jou of jij ergens anders logeren is niets geks en met al die dingen overtreed jij geen enkele regel.

    Heb je zelf contact met de woningbouw gehad wat hier de bedoeling van was en wat ze nu verder van plan zijn? Of ze nog iets van je nodig hebben zodat jij kunt aantonen dat je je aan alle regels houd?
     
  11. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.542
    1.895
    113
    Dat de belastingdienst hier nog iets van vindt kan ik begrijpen, maar die is hier toch nog helemaal niet bij betrokken?
     
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ja dat mag inderdaad niet maar ze kan aantonen dat moeder op een ander adres staat ingeschreven en daar de huur betaald dus dat daarmee toont ze aan dat ze niet samen wonen. En als er spullen van haar moeder in haar huis aanwezig zijn kan ze dat verklaren omdat oma dus bijna full time op haar kind past bij haar thuis. Wat ik gek vind is dat ze wel aan de deur komen maar niet binnen willen kijken.
     
  13. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Dat is waar, maar ik weet dus niet in hoeverre de woningbouw daar regels over heeft en daar iets van kan vinden of moet doorgeven of iets dergelijks. De politie is gekomen, ik kan me niet voorstellen dat dat is omdat jij weg bent. Dat slaat namelijk nergens op, dus het enige wat ik dan zou kunnen verzinnen is dat ze misschien denken dat je moeder "illegaal" bij jullie inwoont. Of er is totaal een andere reden natuurlijk dat de politie al is ingeschakeld.
     
    Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ja dat is apart..
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik denk dat een woningbouw wel meldplicht heeft naar de belasting dienst op het moment dat ze daadwerkelijk kunnen bewijzen dat je met iemand samen woont die niet bij je staat ingeschreven. Dat hebben ze namelijk ook bij mensen in de bijstand dat ze dat moeten melden bij de gemeente.
     
  16. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.542
    1.895
    113
    Klinkt logisch natuurlijk maar ik heb nooit beseft dat dit als samenwonen wordt gezien. Ik breng gewoon graag veel tijd door met m'n moeder en ze past veel op...
    Maar m'n toeslagen missen vind ik dan nog het minste probleem. Ik ben vooral bang voor de hoge boete als ze me voor fraude veroordelen ofzo...
     
  17. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    ja dat denk ik ook wel inderdaad. Ik ben beetje op gaan zoeken en het is nog steeds wel vaag. Het kan wel als samenwonen worden gezien ook al heeft de moeder een eigen woning.. Dit doen mensen blijkbaar weleens om toch een woning achter de hand te houden.. De woningbouw wil dat natuurlijk ook niet hebben, omdat andere woning dan verhuurt kan worden. Je word dan alsnog niet meteen op straat gezet en in dit geval gaat het inderdaad om oppas en is het tijdelijk. Dus ik denk nog altijd niks aan de hand, maar het is in ieder geval wel verstandig om er rekening mee te houden denk ik..
     
  18. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.542
    1.895
    113
    Waarom de politie is ingeschakeld is mij ook onduidelijk. Een behulpzame medewerkster bij de politie probeerde het uit te zoeken maar kon niks in het systeem vinden over hun bezoek.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Per woningbouw is het verschillend.. je kan op zoeken woonfraude bij jouw woningbouw misschien? Ze geven lang niet altijd meteen boetes
     
  20. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ook gek.. lastig zeg.. hopelijk maandag echt wat meer duidelijkheid!
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina