Hulp bij de voorbereiding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vintage35, 20 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vintage35

    Vintage35 Bekend lid

    7 mei 2015
    907
    885
    93
    Hallo dames

    Over een week of 10 ongeveer ga ik bevallen van ons derde kindje. Ik heb met de andere kinderen zeer weinig tot geen ervaring met borstvoeding. Ik probeer me nu wat in te lezen hier en daar om me wat voor te bereiden. Ik hoop op een mooie ervaring.
    na een maand of 4 moet ik weer werken en hoop dat de bv dan goed loopt maar dan zal ik moeten kolven. Ik heb een paar vraagjes. En aangezien er hier een hoop ervaringsdeskundigen zijn stel ik mijn vragen hier.

    - Kan ik het best een kolf al aanschaffen?
    - Wanneer begin ik precies met kolven voor de voorraad?
    - Wanneer begin ik met het oefenen met een flesje geven?
    - Welke flesjes zijn fijn om aan te schaffen?
    - Hoe bewaar ik afgekolfde melk in de vriezer, bakjes of zakjes? Waar te koop?

    Alvast bedankt voor het lezen.
    Groetjes
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Even een andere vraag, je hebt geen of weinig ervaring met borstvoeding, was dat een een bewuste keuze of ben je tegen problemen aangelopen?
     
  3. Vintage35

    Vintage35 Bekend lid

    7 mei 2015
    907
    885
    93
    Bij de eerste 3 dagen geprobeerd maar ik zag het niet meer zitten en geen goede hulp gevraagd en gekregen. Bij mijn tweede kon het niet vanwege medicatie gebruik.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Oke, en heb je het gevoel dat je nu wel de weg naar hulp kan vinden?
    Ik heb hier toentertijd expliciet gevraagd om een kraamhulp met goede kennis van borstvoeding, en het telefoon nummer van de lactatiekundige in m’n mobiel.
    Top dat je het wel wil proberen :thumup:
     
  5. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Wat goed dat je het wilt proberen!

    borstvoeding vraagt zeker in het begin wel een hoop tijd, geduld en doorzettingsvermogen. De eerste paar dagen en weken leggen echt de basis voor het slagen van de borstvoeding.
    Ik raad je aan om op Facebook lid te worden van de groep borstvoedingsforum. Hier zitten een heel hoop ervaringsdeskundigen en ook lactatiekundigen. Er zitten ook wel een aantal hele fanatieke dames tussen, die het goed bedoelen maar soms wat dwingend over kunnen komen, maar laat je daar niet door afschrikken. Ik heb zoveel meer aan deze facebookgroep gehad dan aan alle 3 m’n kraamhulpen bij elkaar. Want hoe goed hun bedoelingen ook waren, hoe goed ze het ook probeerden, hun info klopte niet altijd helemaal. Alhoewel ik ook zeker om kraamhulpen heb gevraagd met verstand van borstvoeding, soms hebben ze toch een beetje verouderde info en zijn hun adviezen niet altijd even goed voor de borstvoeding (bijvoorbeeld al snel willen bijvoeden, een tepelhoedje gebruiken, mama maar even laten slapen want die heeft dr rust hard nodig).
    Helaas klopt de info over medicijngebruik en borstvoeding vaak niet. Wil je echt zeker weten of een bepaald medicijn bij borstvoeding mag, kijk dan op lareb.nl . De info in bijsluiters, van apotheken en soms zelfs artsen klopt niet altijd. Uit voorzorg wordt er vaak al gezegd dat het niet mag terwijl er vaak wel een hoop mogelijk is of er alternatieven zijn.
    Wat betreft een kolf, ik zou er pas eentje aanschaffen als de borstvoeding goed loopt. Komt de borstvoeding in het begin niet lekker op gang dan kan je vaak ook een kolf huren. Deze zijn vaak veel sterker dan de kolven die je in de winkels kan kopen. En ik raad je ook aan om goed onderzoek te doen naar de kolven, wat dat betreft is er op die fb groep ook veel info te krijgen. Koop iig niet meteen een kolf van bijvoorbeeld Philips. Deze kan je vaak bij babywinkels zoals prenatal kopen, maar er zijn betere merken zoals bijvoorbeeld medela of horigen.
    Ik zou echt lid worden van die facebookgroep en daar even rustig meelezen. Je leert daar echt enorm veel van.
    Heel veel succes!
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  6. Vintage35

    Vintage35 Bekend lid

    7 mei 2015
    907
    885
    93
    Bedankt meiden voor jullie bemoediging en tips. Ik wil het heel graag proberen en probeer me goed voor te bereiden. Het lijkt me zo fijn, ik zie dat ook bij vriendinnen hoe mooi het kan zijn. Ik wil me er echt voor inzetten, en besef me goed dat het begin niet makkelijk kan zijn. Ik ga me tevens aanmelden bij de fb groep.
     
    Yaisa en JupitR vinden dit leuk.
  7. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Wat leuk dat je het deze keer weer gaat proberen! Ik hoop dat je een mooie periode tegemoet gaat :) Ik heb twee keer lang gevoed en nu een jongen van 3 maanden aan de borst, dus weer er wel het een en ander van. Naast het gegeven advies van de Facebook groep, zal ik je vragen nog even beantwoorden. Gaat de kleine trouwens bij jullie op de kamer slapen? Mogelijk in een co-sleeper? In dat geval is liggend leren voeden namelijk ook echt ideaal.

    Verder zou ik ook niet per se direct gaan kolven. Een kolf huren is een goede tip en er bestaan evt ook kolf consulten voor als je er zelf een aan wilt gaan schaffen. Ik heb een "hands free" kolf. Dus kan dubbelzijdig kolven en nog steeds mijn handen vrij hebben. Vind ik erg fijn. De melk vries ik nu in in speciale zakjes van medela. Fles oefenen wordt geloof ik vanaf 6 weken aangeraden. Heb ik niet gedaan en nu een flesweigeraar, dus het is wel de moeite waard om te doen;)

    Mijn kraamhulp zei trouwens elke voeding 1 borst, maar juist in de beginfase is het belangrijk om beide borsten te stimuleren. Wees voorbereid op het wakker houden/maken van je kindje. Al is dat bij de fles mogelijk net zo ;)

    Ik heb alle keren aardig goede productie gehad en na de nacht gekolfd voor voorraad. Nu ook om productie op peil te houden, want jongste is een onrustige drinker.

    Veel succes alvast! En hopelijk een mooie ervaring voor je ♡
     
  8. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Ter voorbereiding kan ik je ook een cursus/voorlichtingsavond aanraden. Die zullen nu niet live zijn, maar online doorgaan. Ik heb ze gevolgd via het ziekenhuis en een lactatiekundige.
    Naast de al genoemde Facebook groep is er ook la leche legeau, die vind ik ook heel fijn.
    Een kolf kan je het beste aanschaffen als je borstvoeding al op gang is en niet nu al. Stel het lukt toch niet, dan is het zonde van je geld. Er zijn verschillende soorten kolven. Afhankelijk van jouw situatie kies je uiteindelijk een passende kolf.
    Een grote voorraad heb je niet nodig. Als je werkt, kolf je op je werkdag wat je de volgende werkdag weer mee geeft naar de opvang. Iets achter de hand is fijn voor noodgevallen, maar meer hoeft in principe niet. Mijn oudste lustte bijv ook geen borstvoeding uit de vriezer, dus ik had er ook nog eens niet zoveel aan.
    Flesje oefenen wordt aangeraden vanaf 6 weken. En flesjes had ik van hetzelfde merk als mijn kolf.
    Succes! En hopelijk een mooi borstvoeding avontuur voor je ditmaal. In elk geval start je al goed door je erop voor te bereiden. Besef dat het in het begin best veel investering vraagt, maar als het eenmaal goed loopt is het zo fijn en makkelijk :)
     
  9. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.442
    939
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    - Kan ik het best een kolf al aanschaffen?
    Beter van niet. Een kolf is alleen fijn om te hebben voor als je inderdaad gaat werken en borstvoeding blijft geven. Het kan altijd om welke reden dan ook niet lukken met BV en dan zit je met een kolf. Ze zijn duur in aanschaf dus daar zou ik echt mee wachten.
    De eerste periode kun je ook een kolf huren mocht je hem toch nodig hebben.

    - Wanneer begin ik precies met kolven voor de voorraad?
    Ik gaf altijd maar 1 borst. S’ ochtends bij het opstaan waren allebei de borsten heel vol dan kolfde in dus allebei de borsten waardoor ik een voorraad kon opbouwen.
    - Wanneer begin ik met het oefenen met een flesje geven?
    Dit kun je ook op internet opzoeken maar volgens mij dacht ik dat je ergens rond de 5-6 weken daarmee kan beginnen. In ieder geval pas als je eigen borstvoeding goed loopt en er geen tepelverwarring kan ontstaan. Dus zeker niet te vroeg mee beginnen.

    - Welke flesjes zijn fijn om aan te schaffen?
    Dit is even uitproberen. Ik had alles van avent. Beviel goed. Als je kindje veel last heeft van darmpjes bijvoorbeeld dan heb je daar ook weer speciale flesjes voor.
    - Hoe bewaar ik afgekolfde melk in de vriezer, bakjes of zakjes? Waar te koop?
    Ik bewaarde de melk in de voorraadpotjes van avent. Te koop via Bol.com.

    succes met alles en een goeie voorbereiding is het halve werk :)
     
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Borstvoeding geven kan gewoon in een keer goed gaan. Bij m’n dochtertje liep het als een trein. Zoontje iets minder die had een te kort tongriempje waardoor ik giga overproductie kreeg. Icm reflux geen succes. Maar gelukkig was daar de lactatiekundige.
    Een kolf in huis hebben is niet perse nodig, je kunt altijd huren. Een haka kolf ( of eigen merk hiervan) kan wel echt fijn zijn. Voor lekmelk, klein voorraadje op te bouwen of bij te stimuleren.
    Als je bv lekker loopt kun je na minimaal 6 weken eens proberen te kolven en dit in een flesje aanbieden.
    Ik gebruik ijsblok zakjes omdat ik niet zoveel flesjes heb ( er ligt een liter of 15 in de vriezer hier), de speciale zakjes veel te duur vind en je daar niet goed de jiveeelheid af kan lezen, sommige lekken en vooral wil ik makkelijk de hoeveelheid kunnen regelen.
    Er zijn veel goede borstvoeding boeken te koop. Ook de groepen op Facebook die hierboven genoemd worden zijn fijn, een cursus, goede kraamhulp, lactatiekundige zijn ook heel waardevol.
     
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Kolf zou ik eerst huren. Bij de thuiszorgwinkel. Deze is ook wat krachtiger.
    Mijn productie kwam moeizaam oo gang dus ik kolfde vanaf het begin. Maar normaal kan je na een paar weken de ochtend voeding na kolven tot je borsten leeg zijn.


    Ik deed de melk in bpa vrije ijsblokbakjes. Elk blokje is ongeveer 20 cc.
    Ijsblokbakje vol, in zipzakje met datum erop.

    Flesjes is erg per kind verschillend. Ik vind zelf difrax vervelende flessen, avent dronk mijn dochter niet goed uit, en dr. brown ging top.

    Oefenen met flesje na 4-6 weken.

    Mocht je productie moeizaam op gang komen dan raad ik je boezemvriendjes plus capsules aan.

    Ik heb nooit voedingsbh’s gekocht. Ik draag topjes van de action.

    Als je lid bent van facebook raad ik je de groep borstvoedingsforum aan.

    Als ik ging voeden zorgde ik altijd ervoor eerst plassen plus wat eten en drinken naast me. Veel drinken is belangrijk bij borstvoeding.

    Ik zat vaak ook huid op huid met dochter in het begin. Zij in luiertje. Ik bloot bovenlijf en dan samen in een deken gewikkeld.

    Zorg voor een nummer van een goede lactatiekundige.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Wat leuk dat je het nog eens gaan proberen!
    Ik heb mijn twee oudste kinderen alleen flesvoeding gegeven ook geen borstvoeding geprobeerd. De derde heb ik wel volledig borstvoeding gegeven Tot 11 maanden en ik vond het erg leuk! Ik ben afgelopen maandag van nummer 4 bevallen en ook deze krijgt borstvoeding
    Ik zie aan je vragen dat je al veel bezig bent met dingen die op dat wat langere termijn spelen maar ik zou me vooral op de eerste weken Richten. En zorg dat je veel steun van je man hebt en dat hij de oudste twee kinderen voor zijn rekening neemt in de eerste twee weken.
    Ik zie je al veel dingen voorbijkomen waar je wat aan kan hebben maar sommige dingen zijn ook wel erg stellig. Ik ben zelf meer van de pragmatische aanpak. Bijvoorbeeld deze week op dag 2 had mijn zoontje veel honger en na 3 kwartier voeden was hij nog niet verzadigd. Toen heb ik een klein beetje flesvoeding erbij gegeven ook omdat ik weet dat mijn productie altijd op dag drie/vier op gang komt

    Vandaag zit ik op de dag van stuwing en vanochtend zaten mijn tepels ineens 'op slot'. Dat betekent dat er heel veel vocht in zit en de tepel ook minder goed naar buiten uit steekt en de baby daar niet goed kon aanhappen. Toen heb ik met een kolf heel even wat er af gehaald van de druk. Ook heb ik even met een lactatiekundige in het ziekenhuis gesproken omdat wij daar de eerste twee dagen lagen en die gaf nogals tip tepelhoedje gebruiken nu. Dit heb ik vandaag twee voedingen gebruikt En dat werkte perfect en vanavond was het al niet meer nodig. Mijn punt is dus dat je een beetje pragmatisch moet zijn; ja als je pech hebt wil de baby als je eenmaal een keer een flesje hebt gegeven niet meer aan de borst maar meestal is dat niet zo. Urenlang maar door blijven voeden krijg je kloven van en dat is ook niet goed. Het helpt heel erg als je iemand hebt die je echt op heel korte termijn binnen een uur of 2 om advies kan vragen zoals bijvoorbeeld een lactatiekundige overdag, misschien via je verloskundige, of een goede vriendin met veel ervaring die je savond of misschien zelfs nachts wel even telefonisch advies wil geven in de eerste 1 of 2 weken.
    Ik vind het echt makkelijker dan flesvoeding want je kan ongelimiteerd aanleggen als je denkt dat de baby honger heeft of als er iets anders is. Bij een fles zit je aan maximale hoeveelheden en Heb je veel meer last van reflux hikken boeren en spugen

    Veel succes!!
     

Deel Deze Pagina