Hulp gevraagd naaimachine

Discussie in 'De lounge' gestart door missle, 18 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Vraagje of de ervaren naaisters me even weer op weg kunnen helpen, want met google kom ik er niet uit... Ik ben een beginner, ik weet ook niet hoe alles precies heet, dus dat zoekt ook wat lastig, maar ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen.

    Ik naai tricot met een stretch steek.
    De instellingen zijn niet veranderd ondertussen.
    De ene zijde is perfect mooi strak genaaid en aan de andere kant trekt nu ineens steeds de draad driedubbel onderin bij de spoel en zit het vast. De bovendraad breekt dan. Soms weer even een mooi stukje, maar dan toch weer dat alles vast trekt onderin.

    Waar moet ik het zoeken?? Ik ben maar een kleeeeiiiiin beetje gefrustreerd inmiddels :mad::eek:
     
  2. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.208
    916
    113
    En wat gebeurd er is je met een gewone steek naait en niet met de stretchsteek?

    Het zou ook eventueel aan de naald kunnen liggen. Toen heb ik een andere naald gebruikt en probleem opgelost.
     
  3. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    #3 missle, 18 mei 2019
    Laatst bewerkt: 18 mei 2019
    Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb het ook op een ander dikker stukje stof geprobeerd en daar gebeurt het zelfde. Naald vervangen is nog iets wat ik kan proberen. Deze naald zit er pas in vanaf het vorige project van vanmorgen, maar wie weet...

    Edit: De normale steek ging ook nog een keer mis. Ik kan het ook niet goed plaatsen, omdat er steeds wel mooie stukjes komen tussendoor.
     
  4. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Naald vervangen en opnieuw inrijdgen, meestal is dat wat bij mij hielp. En de meeste spoeltjes moeten tegen de klok indraaien, anders kunnen ze vastlopen. Die van mij moet met de klok mee,maar uit gewoonte doe ik hem vaak tegen de klok in, maar na een tijdje loopt hij dan ook vast.
     
  5. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.399
    113
    Bij mij naaimachine zat een speciale naald voor stretch steken bij.
    Toen ik die er op zette ging het helemaal goed.
     
  6. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik heb maar besloten dat ik morgen verder ga... Ik heb nu de spoel omgedraaid voor morgen mee te starten. Ik had op youtube een filmpje opgezocht hoe iemand de spoel er in deed, maar ineens nu het heldere moment dat dat een andere machine was dan de mijne natuurlijk. Ik ga er dan maar meteen vanuit dat dat altijd zo is, haha

    En als dat het niet is dan ga ik morgen toch de naald maar vervangen. Opnieuw inrijgen heb ik inmiddels denk ik al wel tig keer gedaan.

    Edit: ik kon het niet laten om even een proeflapje te pakken. De machine lijkt minder herrie te maken en een mooi net proefstukje. Zou het dan toch zo iets simpels zijn... :rolleyes:
     
  7. koek

    koek Actief lid

    23 mrt 2012
    308
    37
    28
    NULL
    NULL
    voor stretch heb je inderdaad een andere naald nodig. het zou kunnen dat het daaraan ligt. als ik je goed begrijpt knoopt de draad aan de onderkant van je werk? dan ligt het aan je bovendraad. Inderdaad even opnieuw inrijgen, ligt de draad goed door je schijven heen waar je spanning mee regelt? staat je klosje goed om? sommige machines zijn erg gevoelig daarvoor.
    En soms is het gewoon een plukje stof/draad oid, even goed blazen overal ;)
     
  8. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Slecht merk garen? Dat wil ook nog weleens schelen. Als ik die van de action ofzo heb scheld ik meer dan dat ik naai ;)
     
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Oh en de draadspanning moet bij sommige steken ook anders
     
  10. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Soms zat de draad zelfs zo ver onderin vast dat het om het asje zat waar de spoel op zit.
    Maar het vreemde is dat ik net daarvoor een mouw er in gezet had en dat die er perfect en soepel in ging. Daarna de andere mouw met alles nog hetzelfde ingesteld en alleen maar ruzie met het apparaat...

    En ja, goedkoop garen... Beginner he, haha
     
  11. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Niet meer doen haha. Ik neem nu altijd guthermann uit de stoffenwinkel mee en dat scheelt zoveel schelden ;)
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Goed garen scheelt inderdaad veel!

    Hopelijk is het al opgelost. :)
     
  13. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Bedankt allemaal! Als het morgen toch niet werkt dan kom ik me hier weer melden :thumup: Heeeeel handig zo een snelle hulplijn.
     
  14. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Idd draden een x opnieuw inrijgen en stretchnaald gebruiken, succes
     
  15. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ook vandaag weer het zelfde probleem :(
    Maar gelukkig heb ik um op heterdaad betrapt wat hij nu eigenlijk doet, haha
    Zie de foto's, die van binnen is dus nadat ik aan het lapje getrokken heb.
    Als ik het goed zie trekt hij de bovendraad dubbel naar binnen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    #16 missle, 19 mei 2019
    Laatst bewerkt: 19 mei 2019
    En dit is zonder dat ik aan het lapje getrokken heb, na 5 cm gewoon mooi naaien.
    Dat draadje wat links naar onder loopt lijkt het eindje van de bovendraad te zijn.

    Edit: een nieuwe naald lost het probleem helaas ook niet op.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hoeveel garen zit er nog op je onderspoel? Te weinig garen wil bij mijn machine nog wel eens problemen veroorzaken. En een enkele keer is het gewoon nodig om opnieuw "op te spoelen".

    Wat bij mij ook wel eens wil helpen, is om de stof iets te rekken. Met twee handen wel te verstaan. Eén hand voor de naald en eentje er achter, zodat de steken net iets verder uit elkaar vallen.
     
  18. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Kan het niet goed zien maar op je eerste foto lijkt het spoeltje niet juist te zitten. En heb je de onderdraad ook goed ingeregen?
     
  19. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Heb je de bovendraad goed ingeregen? Of staat de draadspanning te hoog?
     
  20. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    En nu snap ik er nog minder van... :confused:
    Ik heb op een proefstukje even zitten spelen met de spanning. Die stond op 4 waarmee het dus 1x perfect ging en daarna niet meer goed.
    Ik heb even verschillende spanning uitgeprobeerd, maar op 4 werd het toch het mooiste.
    Nu de hele zijnaad dus weer op 4 genaaid en geen enkel probleem nu en strakke naad.

    Waarom bestaat logica ineens niet meer als het om de naaimachine gaat?!?!
     

Deel Deze Pagina