Hulp gezocht; baby 1 jaar wil niet meer slapen savonds

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Brocantje, 7 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brocantje

    Brocantje Actief lid

    9 mrt 2014
    161
    93
    28
    Vrouw
    Hallo allemaal,
    Ons dochtertje is 1,5 week geleden 1 jaar geworden. Die avond is ze meteen lekker gaan slapen. Maar sinds die avond erna wil ze niet meer slapen.
    Zodra ze erin ligt is het brullen, krijsen, schreeuwen. We halen haar er na een korte tijd weer uit, nemen haar dan mee naar onderen ( want op dr eigen kamertje kalmeert ze niet) en dan is alles weer goed. Rustig bij papa en mama op de bank gaat ze dan de clown uithangen.
    Dan proberen we het ongeveer nog 3x, en uiteindelijk gaat ze dan pas slapen rond 11 uur. ( terwijl ze kapot moe is).

    We hebben al vanalles geprobeerd. Ipv 2 slaapjes overdag maar 1 slaapje ( maar dit is veel te lang, zo moe is ze dan). Ff laten huilen ( 15min, met pijn in mn hart, nooit meer!) opbouwen om de zoveel minuten en dan ff kalmeren in dr bedje, uitleggen en weer weg.( raakt ze nog meer overstuur van).

    Heel verhaal, maar heeft iemand misschien nog tips of advies hoe we dit het beste aan kunnen pakken? Heb het idee dat ze ons langzaam voor de gek begint te houden, maar kan het niet over mn hart verkrijgen als ze ligt te krijsen in bed:( . En we hebben inmiddels ook wel weer zin in een avondje ff lekker samen na een drukke dag.;)
     
  2. Livia75

    Livia75 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Er kunnen meerdere dingen zijn, komen er tandjes door?
    Is ze mogelijk verkouden, kan het zijn dat ze oorpijn heeft?

    Misschien zit ze middenin een verlatingsangst fase.....

    Ik nam mijn zoontje vaak mee naar mijn bed als dit gebeurde, meestal viel hij dan, naast mij in slaap.
    Echter hier ook veel nare oorontstekingen gehad, hierdoor wilde hij ook niet slapen en bleef steeds rechtop zitten.

    Ik zou even uitsluiten of ze pijn heeft, via de huisarts.
    En anders even geborgenheid geven, ook deze fase gaat weer voorbij.
     
  3. Humtum

    Humtum Fanatiek lid

    9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Hier een ongeveer even oud kindje met precies t zelfde, sinds 1.5 week. Daarvoor prima inslapen!!
    Ik ga uit van sprong. Hij probeert zelf te staan, doet al een paar passen los, babbelt de hele dag dus veel te verwerken.

    Wij zijn anti-alleen huilen dus dat is al persoonlijke keuze.
    Hier kiezen we ervoor om bij t bedje te zitten en met stevige druk over rug te strelen. En dan steeds in trager tempo. Raakt hij echt helemaal overstuur dan gaat hij mee naar beneden. Wel knuffelen en niet spelen dan. Vaak ligt hij dan op schoot en valt na tijdje in slaap.
    Bij ons duurde t eerst ook 1.5u, nu vandaag 30 min naast bed gezeten.

    Wordt nu ineens ook weer snachts overstuur wakker, (4-5u)dan komt hij bij ons liggen en slaapt hij snel weer in. Ik ga snachts niet soebatten met huilend kind. Hebben alledrie onze slaap hard nodig.

    Ik geloof nog niet dat ze op deze leeftijd bewust uitproberen, geloof wel in toename behoefte aan nabijheid!
     
  4. trulyhappy

    trulyhappy Bekend lid

    1 jun 2013
    529
    300
    63
    Onze dochter is een goede slaapster, maar rond haar eerste verjaardag hebben we een fase gehad dat het echt drama was.... wij zijn in deze periode met haar meegeveerd, gekeken waar ze behoefte aan had... Soms lieten we haar bij ons in slaap vallen en legde we haar over, soms zijn we nog een uurtje naar beneden gegaan om te spelen.... We gingen er van uit dat het een fase was (medisch gezien was er niets) en dat het ook vanzelf weer over zou gaan...dat is gelukkig ook zo gegaan.... Ze heeft nu net weer een periode achter de rug van slecht in willen slapen, of 's nachts brullend wakker worden......
     
  5. winky

    winky Bekend lid

    12 mei 2013
    665
    0
    0
    Hier ook gehad toen zoontje net 1 jaar geworden was. Wat bij ons hielp was een flesje melk geven als we hem op bed hadden gelegd. Hij viel dan al drinkend in slaap. We doen dat nu nog steeds en nooit geen problemen meer gehad met inslapen
     
  6. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Herkenbaar idd. Er gebeurd veel in het hoofd van zo'n jong kindje. Veel veranderingen en daar komt soms onrust met slapen bij kijken. Heel frustrerend vond ik, maar ook hier hielp meeveren het beste. Ik denk ook dat het heel belangrijk is dat je er juist op deze momenten voor je kindje bent. Maar wel met mijn eigen grenzen in acht.
    Zo vond ik een feestend kind in mijn armen geen optie. Ik wil bij hem blijven, naast hem liggen tot ik een ons weeg, maar dan moest hij wel proberen te slapen. En het is niet gek om dat ook te vertellen aan je kindje. In die tijd ging zl inderdaad niet erg op tijd naar bed. Ik denk dat ie tussen 20:30 en 21:00 sliep. Dat hielp al een beetje. Ook overdag wat minder slaaptijd.

    Hier hielp het om hem in mijn armen in slaap te laten vallen. Pas na een kwartier en een hele diepe ademhaling legde ik hem voorzichtig in bed (en verliet de kamer als een ware ninja). Ik zie mezelf nog naar de deur kruipen :D Grappig is dat deze fases vanzelf veranderen. Op een gegeven moment zei hij ineens na 10 min: Bed! En hij ging slapen. Soms moest ik even terug. Nu breng ik meneer naar bed, hij geeft aan dat ie nog wil knuffelen. Ik loop richting bankje met hem in mijn armen, mijn linkerbil raakt het bankje en hij zegt: "BED!" Zo grappig. En ook heel fijn om weer de bevestiging te hebben dat het ook goed is om te doen wat werkt.

    En inderdaad, bedtijd is bedtijd. Ook al duurde het wat langer. Ik ging niet meer naar beneden. En huilen mag. "Mama, begrijpt jou heel goed lieverd, huil maar even, ik ben bij je." In z'n eentje laten huilen past ook niet bij ons. Wel heb ik wel eens de deur 30 seconden achter me dicht getrokken om duidelijk te maken dat ik geen zin heb in een dreumes die zijn vingers in mijn neus stopt en aan mijn haren gaat trekken in plaats van slapen. "Je mag bij mama slapen, maar als je niet gaat slapen ga ik even weg". Zoiets.

    Maar hey, elk kind is anders en bij iedere ouder past ook een andere aanpak. Kijk gewoon wat voor jullie het beste werkt op dit moment. En wissel ook eens af met je partner. Dan kun je weer even opladen of bijslapen.
     
  7. Brocantje

    Brocantje Actief lid

    9 mrt 2014
    161
    93
    28
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!
    Het is nog steeds geen bedtijd om 20.00 hier. Tussen 22.00 en 23.00 gaat ze direct slapen zonder te jammeren.
    Huilen is idd ook geen optie(meer). Het is gewoon krijsen wat ze doet, direct paniekerig in bed gaan staan.

    We gaan er nu maar in mee steeds. Maar na ruim 3 weken missen vl en ik onze avondjes samen langzamerhand wel:).
     
  8. Rietje88

    Rietje88 Niet meer actief

    We hebben in onze slaapkamer al een ledikantje paraat staan voor nr 2. Toen hij kleiner was had hij er niet zo'n behoefte aan bij ons zijn snachts. Maar ik merk overdag ook dat hij meer bij ons wil zijn. Eerst gaf ik m een paar minuutjes om te huilen en dat werkte toen goed. Rond 11 maanden had hij vaak voorlezen nodig. En inmiddels ben ik snel geneigd om hem bij ons te leggen. Straks is de tweede er, en die zal bij ons slapen. En als mijn oudste zoon dan niet alleen wil slapen gaan we gewoon gezellig met zijn 4e slapen. Maar bedtijd is wel bedtijd en dat betekend niet feesten.
     
  9. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Het is de leeftijd vlgs mij.
    Hier gaat het inslapen redelijk. Ging meestal makkelijker.
    Snachts schrikt ze ook nog wel een huilend wakker. Kan een droom zijn of gewoon mama - honger. Na een paar minuten huilen valt ze vaak in slaap. Doet ze dat niet dan haal ik haar. Komt ze tussen ons in slapen. Doen we dat niet zijn we gerust 4 uur met haar bezig. We hebben het echt geprobeerd maar daar worden wij niet leuker van een zij ook niet.

    Het zal wel weer over gaan...
     
  10. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het bij jou?
    Hier nog geen verbetering. Overdag gaat het slapen prima. Maar 's avonds een klein drama. Ik vind het ook nog eens sneu voor haar!
     
  11. Brocantje

    Brocantje Actief lid

    9 mrt 2014
    161
    93
    28
    Vrouw
    Hier is het nog steeds een groot drama. ( al een maand!!)
    Overdag wil ze dus ook niet meer slapen. Dus ga maar 2x per dag wandelen met haar (10km volgens app;) )

    Het is elke keer weer brullen. Soms meteen, soms na 5/10minuten pas.
    Hebben nu volgens mij alles wel al geprobeerd.
    Boekje voorlezen wil ze niet. Het is dan of huilen, of ze slaat het boekje dicht.

    Nu ligt ze er pas net in, en is het een tijdje stil al:).
    Ben blij als we weer eens een avondje rust hebben na een maand!
     
  12. Sammie85

    Sammie85 Bekend lid

    22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Onze jongste gaat door dezelfde fase. Overdag heel wisselend maar in de avond is het krijsen. Terwijl ze toch echt moe is. Alles al geprobeerd (eerder/later op bed, overdag minder slapen, boekje lezen, zingen, erbij blijven zitten) maar onze oudste had ook zo'n fase. (nu ook weer)Soms inderdaad erg vermoeiend.
     
  13. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    En er zijn natuurlijk kinderen die je kunt laten huilen en dan toch in slaap vallen. Maar elk kind is anders. Onze dochter gaat compleet over de rooie. Ze wordt hysterisch en gaat er gewoon van kokhalzen op een gegeven moment. Als ik haar dan pak is ze direct stil en kruipt helemaal in me. Met haar handjes houdt ze mijn kleding of haar of wat ze ook kan grijpen vast en laat niet meer los. Gisteren heb ik haar vastgehouden Tot ze sliep en in bed gelegd. Halverwege de nacht is ze weer bij ons komen liggen. Nou prima hoor. Ik ben snachts wat gaan googlen en ik kwam tegen dat Op de helft van de wereld de kindjes Tot 2 jaar bij de ouders slapen en ook die slapen uiteindelijk zelf. Ik maak er maar geen probleem van en probeert het gewoon iedere avond opnieuw, omkleden, boekje lezen, tandjes poetsen...

    Zo gek. Tot 1 jaar was er nooit een probleem. Ineens is het er.
     
  14. Brocantje

    Brocantje Actief lid

    9 mrt 2014
    161
    93
    28
    Vrouw
    Even een update,
    Het wordt steeds erger. Is ook echt verlatingsangst nu. We mogen de kamer niet meer uitlopen, als we hasr welterusten hebben gezegt en we looen weg staat ze al rechtop voordat we de kamer uit zijn.
    Als ze eindelijk slaapt rond 00.00 en ze wordt snachts wakker heeft ze dr speentje gewoon nog in maar is ze ons denk ik kwijt. Dus dan gaan we erheen, kalmeren, en dan wachten met onze slaapkop totdat ze in slaap valt ( en wij zelf bijna ook) en als ze dan eindelijk slaapt na 30-45 min als een ninja uit de kamer sluipen.
    Ben het zo moe! Vannacht heb ik haar maar tussen ons in gelegt zodat wij ook nog eventjes konden slapen maar ze was ( oververmoeid) waardoor ze nog eens gaan zingen en brabbelen. Heeft 4 uur geduurd eerder ze in slaap viel!!
    Inmiddels 8 weken geen avond meer voor ons samen gehad, en de nachten nu dus ook steeds erger.

    Iemand nog tips voor verlatingsangst?
     
  15. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Hier hetzelfde.
    Maar wij doen niet moeilijk meer. Voorlopig pakken we haar bij ons als ze wakker wordt -en daar wachten we niet mee tot ze compleet overstuur is want dan wordt het niks meer- en dan slapen we allemaal rustig verder. De hele nacht! Eindelijk ben ik weer een beetje uitgerust.

    Nu maar hopen dat het een fase is..
     

Deel Deze Pagina