Hulp van tandartsassistente. Trekken melktand

Discussie in 'De lounge' gestart door Knuffelkonijn, 21 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo allemaal,

    Bij ons dochtertje (4 jaar) moet waarschijnlijk de voortand getrokken worden. Hier is ze een keer op gevallen en sindsdien zit er een ontsteking boven waarvan de tandarts zegt dat hij de volgende tand gaat belemmeren.

    Nu zegt de tandarts: Niks over zeggen, gewoon hier laten komen en zonder dat ze het weet doen we het op een leuke manier.
    Is dit een goede keus? Wij zitten er eerder aan te denken om het onder narcose te laten gebeuren en wel inlichten, omdat anders ons vertrouwen wordt beschaamd, omdat het geen leuke gebeurtenis is.

    Heeft iemand (tandartsassistente of moeder) hier ervaring mee?
     
  2. Sannebc

    Sannebc Niet meer actief

    Ik zou er wel over praten, maar absoluut niet de keuze maken om het onder narcose te laten doen.
    Ik denk dat ze meer last zal hebben van de narcose dan van het laten trekken van het tandje.

    Mijn 2 oudste dochters hebben allebei op hun 4e/5e melkkiesjes laten trekken.
    Ik heb ze thuis duidelijk uitgelegd wat er zou gaan gebeuren. De tandarts ook, hij vertelde dat de kies ging slapen door een prikje.
    Er werd eerst wat verdovende zalf gesmeerd en toen kwam de prik. Ze gaven allebei geen krimp! Het trekken ging bij alle twee zonder problemen.

    Ik heb niet gezegd dat het geen pijn zou gaan doen, want dat vindt ik liegen, maar ik heb er echt nooit aan gedacht om het onder narcose te laten doen.
     
  3. Appeltjes

    Appeltjes Fanatiek lid

    2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Zit ze bij bijzondere tandheelkunde dan? Anders kom je zeer zeker niet zomaar in aanmerking om het onder narcose te doen.

    Ik denk dat ik wel zou uitleggen dat er wat aan dat tandje moet gebeuren aan je dochter.
     
  4. Spitsmuis

    Spitsmuis Niet meer actief

    Ik ben geen tandartsassistente (wel voor geleerd maar niet afgemaakt...) en ook geen ervaring.
    Maar ik ben van mening dat je je kindje er zeker wel op moet voorbereiden.
    Anders krijgt het echt angst voor de tandarts straks en dat wil je natuurlijk niet.
    En aangezien dat ze jou/jullie vertrouwd zou ik het zeker wel vertellen.
    Onder narcose is geen slecht idee vind ik.
    Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik je topic las.
    Dan krijgt ze er niks van mee.
    Maar goed,hoe ervaart ze een narcose?
    Is dat niet lastiger dan een spuit en trekken?
    Zou de voor en nadelen naast elkaar leggen en dan beslissen.
    Maar zeker wel je kindje inlichten.
    Anders vrees ik echt dat ze angst voor de tandarts gaat krijgen want dan denkt ze straks elke keer dat er wat naars staat te gebeuren als ze er heen moet.
    Succes!!!
     
  5. Sannebc

    Sannebc Niet meer actief

    Ik zou dat gevoel juist hebben als ik ze onder narcose zou laten gaan. Alsof het zoiets enorm verschrikkelijks is....
    Ik zou het eerder relativeren, wel zeggen dat het pijn kan doen, dat ze een prikje krijgt waardoor de tand gaat slapen. Dat het prikje ook pijn kan doen enz enz.
    Ik vind narcose echt te heftig voor een tand trekken, narcose is voor 'operaties' denken mijn kinderen.
    Ik krijg altijd een compliment van de tandarts en zijn assistente dat mijn kinderen zo rustig en relax zijn in de stoel, ik hoop maar dat dat komt omdat ik dat ook uitstraal... ;) (terwijl ik zelf een 'schijterd' ben wat de tandarts betreft, ik beval nog liever)
     
  6. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Bij mij wilde ze een melk tand trekken als kind en mijn moeder heeft het advies van de tandarts gevolgd om het niet te zeggen.

    En sindsdien ben ik zo bang voor de tandarts dat ik in september 2012 voor het eerst in 8 jaar pas weer naar de tandarts ben geweest.

    Ik zou haar dus wel vertellen wat er gaat gebeuren.
     
  7. DarkAngel25

    DarkAngel25 VIP lid

    6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ik weet nog dat ik zelf als kind mijn 2 hoektanden moest laten trekken, en ik echt heel erg bang was, denk als er niks was gezegd van te voren ik ook niet zo'n bang gevoel gehad had.

    uiteindelijk zonder verdoving was t binnen een paar seconden gedaan, er zit geen wortel aan, en dat scheelt en heb er niks van gevoeld.
    waren echt 2 kleine klikjes en hup beide tanden waren eruit.
     
  8. Priscilla4

    Priscilla4 Fanatiek lid

    30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    gewoon zeggen dat de tandarts naar dat tandje gaat kijken.. ik werk bij een tandarts en wij laten de ouders ook zo min mogelijk zeggen.. omdat je vaak zelf zenuwachtig bent en dat overbrengt op je kind.. de tandarts gaat er op een spelende wijs mee om en zoals het bij ons gaat komen kids huppelend binnen en huppelend weer weg
     
  9. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    bij onze meid is er ook 1 getrokken. die van haar bleef wakkelen en kwam er niet uit. de tandarts heeft dr toen gezegd je mag het nog 2 wk proberen anders gaan we een handje helpen.

    ze deed er zelf dus niks aan. ze deden het heel leuk met dr ogen dicht alle aparaten achter rug ed. en toen uitgelegd dat ze ff in dr mond ging drukken , dit was dus spuit (mega ding maar niks gezien dus) toen kwam dus dofe gevoel ook geen probleem de tand ging toen dus slapen. en kort erna weer ff drukken en hups eruit was ie. geen probleem geen pijn geen gedoe en tot nu toe weet ze nog niet dat dr een spuit aan te pas kwam. want dan zou ze echt niet willen hahaha succes ermee
     
  10. Jacky78

    Jacky78 Fanatiek lid

    3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Bij mijn oudste dochter moest de voortand ook getrokken worden, ze was toen 3,5jaar oud.

    Ik ben heel blij dat ik haar heel goed voorbereid heb (de tandarts raadde dit ook echt aan hoor, anders wil je kindje noooooit meer heen denk ik. Je moet niet te veel op de materie in gaan. Maar vertellen van het prikje en het trekken (wat je dus niet meer voelt) zou ik echt wel doen.
    Hier ging het wel met plaatselijke verdoving, dat vond ze denk ik nog het ergst....
    Toen de tand getrokken was, mocht er best even in mijn armen gehuild worden! Maar het is natuurlijk ook een hele ervaring voor zo'n klein kindje
    Verder heb ik wel gezorgd voor een cadeautje en wat lekkere verwen-dingen.
    Ook had ze een knuffel mee en daar moest natuurlijk ook even bij in de mond gekeken worden.


    Ook is het heel belangrijk dat je zelf heel rustig bent en blijft. Daar reageert je kindje vaak ook op.
    Onze tandarts vond het heel bijzonder hoe goed mijn dochter op mij (mijn rust) reageerde!



    mocht je nog vragen hebben, pb me gerust
     
  11. Jacky78

    Jacky78 Fanatiek lid

    3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Oh en narcose lijkt me ook niet alles hoor. Daar moeten ze toch weer langer van 'herstellen'. En dat lijkt me een heftigere ervaring dan een plaatselijke verdoving...
     
  12. kylain

    kylain Bekend lid

    7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    ik zou haar wel vertellen dat de tandarts haar gaat helpen aan dr tandje maar zou noets zeggen over prikken en trekken omdat ze daar geen voorstelling van kunnen maken. Het wisselt trouwens ook erg per kind. Ik denk dat de uitleg bij de tandarts zelf belangrijker is dan de uitleg van te voren...
     
  13. meid

    meid Fanatiek lid

    14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    hier een tandartsassistente en moeder,hihi!

    ik zou je kindje wel wat voorbereiden, maar vooral niet erger maken dan dat het is.
    het best is om het woordje 'pijn' niet in je mond te nemen.
    ik zou denk ik zoiets zeggen, als: we gaan even naar de tandarts en dan kijkt de tandarts even naar de tand, want die is een beetje ziek, dan krijg je een prikje van de tandarts, zodat je tandje lekker gaat slapen, en dan gaat de tandarts die tand eruit halen en dan zal je zien dat er snel een nieuwe 'grote mensen' tand onder zit.
    iets in die trant...en dat ze de tand mee naar huis mag nemen, zodat ze die aan haar papa, broertjes, vriendinnetjes enz. mag laten zien.

    zo zeggen wij ook tegen jonge kindjes die bv een gaatje hebben wat geboord moet worden, dat we het kiesje even schoon gaan douchen, wat een beetje kriebelt en dat we hem daarna met een beetje lijm gaan plakken.

    je moet natuurlijk ook een beetje naar het kind zelf kijken, maar uit ervaring vind ik toch dat in grote lijnen het uitleggen goed werkt, maar maak er vooral niet te veel werk van.
    beetje kort en luchtig houden.

    o en narcose.....zou ik zeker niet doen!

    succes, gaat vast helemaal goed komen!
     
  14. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    Is er geen kindertandarts in de buurt?
    Bij mijn zoontje zijn ook de voortandjes getrokken ( 3jaar )
    en dit is gebeurd bij een kindertandarts, Heel lief en rustig is dit gebeurd,
    Ze krijgen ook niet in 1 keer een verdoving met zo spuitje zeg maar.
    Maar met hele kleine prikjes die je bijna niet voelt.
     
  15. Meis85

    Meis85 Fanatiek lid

    27 dec 2008
    4.141
    1
    0
    Hier een oud tandartsass en heb lang in de orthodontie gewerkt dus eigenlijk alleen maar met kindjes.
    belangrijk is wel dat je iets moet vertellen, want ja fijn is het niet en pijn kan het gaan doen, als is een melktandje gelukkig meestal er zo wel uit.
    Zou je kindje in rustig uitleggen dat er een tandje uit moet (bijv als tandje slecht is dat er beestjes in wonen en dat de tand ziek ik en nu er uit moet en dat je als mama dit niet kan maar dat de tda een prikje geeft zodat het tandje gaat slapen en met een tangetje het tandje er uit pakt.)

    Zou zeker niet voor narcose gaan. Zorg wel dat de tda er rustig de tijd er voor heeft en niet even huphup tussendoor moet.

    Vaak gaan kindjes er wel makkelijk mee om,als je als ouders er luchtig, maar is het voor de ouders moeilijker het is ook niet niks een tand laten trekken.
    Heel veel succes!!
     
  16. dekilene

    dekilene Niet meer actief

    ik had vroeger een slecht melkgebit
    er werden ook een paar tanden getrokken onder narcose.
    ik was als de dood voor de tandarts ik vond het fijn dat ik onder narcose werd gebracht als ik eraan terug denkt maar inderdaad de napijn de misselijkheid en het bloeden was niet leuk.
    maar ik werd wel voorbereid door me ouders. dat vind ik zelf ook heel belangrijk eerlijk uitleggen hoe en wat.
     

Deel Deze Pagina