Mijn zoontje van bijna 10mnd is ziek sinds vannacht.. Al 3x alles onder gespuugd Zodra ik hem gevoed heb en recht op hou dan komt het er met golven uit. Hoe kan ik dit het beste doen? Net een heel klein slokje gegeven en hij is gaan slapen dus ik hoop dat dit er even in mag blijven.. want zo krijgt hij straks nog vocht te kort.. En moet ik hem vandaag alleen BV geven, of ook gewoon zijn vaste voedsel? pff.. dit hebben we nog niet bij de hand gehad.. dus graag jullie hulp!
Ze is al wat ouder dan jouw zoon, maar een paar maanden terug is mijn dochter heel erg beroerd geweest. Overgeven, overgeven, overgeven. Ze bleef dit zelfs doen toen er echt niets meer in haar maag zat, erg zielig. Heeft gelukkig niet heel lang geduurd, na een uurtje of 10 werd ze rustiger, heeft toen alleen nog een paar dagen waterdunne diarree gehad. Het allerbelangrijkste is om regelmatig iets te drinken te geven. Vast eten mag wel, als hij er zin in heeft, maar meestal wil je zelf ook niks eten als je misselijk bent of buikpijn hebt, toch? Ik zou het dan bij zéér licht verteerbaar en 'droog' eten houden, zoals een beschuitje, geroosterd broodje of een cracker. Of misschien wat rijst als hij dat lust. Geraspte appel wil ook nog wel eens helpen, of een beetje banaan - dat stopt een beetje als hij ook diarree krijgt. In elk geval liever geen vet, geen zuivelproducten (wel BV drinken, maar geen kaas of yoghurt bijvoorbeeld), geen donkervolkoren granen. Dat is te belastend voor z'n maag en darmen. Zelfs al spugen ze veel, ze nemen toch altijd wel een beetje op uit hun melk. Let wel op of hij alert blijft (klein beetje slomig kan wel, maar hij moet er wel bij blijven) en of hij een paar keer per dag plast. Als dat niet zo is, moet je de dokter even bellen. Je kunt proberen hem wat ORS te laten drinken, maar sommige kinderen vinden dat heel erg vies. BV is eigenlijk het allerbeste voor hem, zelfs al spuugt hij dat 5 min later weer (bijna) allemaal uit. sterkte, en veel beterschap gewenst.