Hulpvraag: zwanger en uit elkaar

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door SingleEnPregnant, 11 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SingleEnPregnant

    SingleEnPregnant Nieuw lid

    11 mei 2021
    2
    0
    1
    Vrouw
    Dag dames,

    Na een maand daten ben ik per ongeluk zwanger geworden en de communicatie verloopt op zn zachtst gezegd niet soepel. Hij had het liefst een abortus gewild, maar ik kies anders.
    Nu ik anders heb gekozen, wilt hij het kind erkennen en gezag, maar qua omgangsregeling laat hij het nog vaag en open.
    Ik weet dat ik niet zomaar erkenning en gezag kan tegenhouden (hij kan dit via de rechter verkrijgen).

    Wat hebben anderen in mijn situatie gedaan?

    Ik ben benieuwd naar mensen in mijn situatie:
    - wanneer hebben jullie de erkenning/gezag geregeld? "Normaal" regelt men dit tijdens de zwangerschap lijkt me. ik weet niet of dat een juist tijdstip is omdat wij elkaar niet kennen (gaat hij zich aan afspraken houden)
    - ik wil mijn achternaam geven en hij die van hem: na erkenning lijkt het lastig om zijn naam tegen te houden, heb ik online gelezen.
    - vanaf welke leeftijd kan de baby heen en weer gaan reizen tussen onze huizen. (ik zit er niet op te wachten dat hij steeds in mijn huis aanwezig is, helemáál niet als ik bijvoorbeeld alweer aan het werk is en hij hier alleen zou zijn met de baby)
    - is het normaal dat de vader in de eerste 3 maanden de kleine maar weinig ziet en daarna de baby meeneemt voor een nachtje, meerdere nachtjes?
    * ik ben van plan borstvoeding te gaan geven, maar dit kan hij ook meenemen als het maar voor enkele dagen is?

    Dank dank dank voor jullie inzichten en ervaringen
     
  2. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.285
    2.081
    113
    Vrouw
    Sorry, ik heb geen ervaring en ik kan je ook geen tips geven. Maar ik wil je wel sterkte wensen. Het lijkt mij een pittige situatie. Knap van je, dat je, ondanks zijn aandringen op een abortus, toch gaat voor dit kind. Hopelijk kunnen jullie er samen uit komen. Succes!
     
  3. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Ik weet niet hoe je verdere situatie is (leeftijd, werk, leefomgeving, steun). Ik heb in jouw situatie (Maar waarschijnlijk met meer dwang) de abortuspil genomen. Heb ik daar best spijt van gehad, aan de andere kant heb ik ook met alle liefde voor het kind niet gewild dat die zich ongewenst zou voelen. En ja later ben ik er ondanks de spijt ook misschien wel blij om dat ik nu in goede omstandigheden kinderen op de wereld heb gezet en niet nog een gedeeltelijk ongelukkig kind op de wereld heb doe door een ouder niet gewenst is (door mij wel).

    Maar ik moet wel zeggen dat ik ook het alleenstaand moederschap niet zo een eitje vind altijd hoor, dus verkijk je niet op wat je allemaal alleen wilt doen. Als het de vader is en hij is goed voor het kind, dan kan t er na een maand of 3 best een paar dagen heen en kolf jij af geef er eventueel extra flesvoeding naast, kan geen kwaad. Ik zou de vader als die een rol wil spelen er ook in het begin bij laten om te (laten) zien hoe hij alles met de baby aanpakt, zodat je daar vertrouwen in hebt. Het ligt in mijn ogen meer aan de moeder die haar kind niet ergens anders wil hebben dan aan t kind dat het niet ergens anders kan zijn, zeker wanneer t kind bekend is met die ander. Mijne logeren ook regelmatig vanaf maand of 5, maar ook in de 1e maanden door zware bevalling soms een nachtje zodat ik er niet aan onderdoor ging. Ik denk dat een vader daar ook recht op heeft een band met zn kind te krijgen. En t kind als het de ander kent dat ook niet zo lastig vindt. (Of mijn kinderen zijn ubersociaal ;), maar natuurlijk hebben ze eenkennige perioden gehad).
     
  4. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Oh jeetje wat ontzettend moedig dat je voot jezelf bent opgekomen! Erkenning is in de zwangerschap en het gezag kan je pas regelen als de baby geboren is. Erkennen kan ook later pas als de baby is geboren. Mijn vader heeft een kindje erkent als de zijne die al 2 was en van een andere man. Hij was toen getrouwd met de moeder van het kind. Dus als je liever nog wacht kan dat ook
     
  5. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.098
    1.995
    113
    @Lill moest gelijk aan jou denken.. Misschien kun je helpen met je ervaring :)
     
  6. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.708
    6.520
    113
    Vrouw
    Lief van je :)

    mijn situatie is niet helemaal zoals hier, omdat vader eigenlijk niet zo veel interesse toont, dus kan ook weinig tips geven over het hoe en wat, maar ik wil wel even reageren op ts :)

    Wat een rotsituatie, en heel herkenbaar. Ben zelf ook zwanger geraakt van iemand waar ik geen relatie mee had en deze man wilde ook een abortus.
    Mocht je uberhaupt gewoon even willen praten daarover met iemand die in dezelfde situatoe heeft gezeten staat mijn pm box voor je open :)

    Wat betreft het gezag en dergelijke. Hou er rekening mee dat wanneer vader gezag krijgt hij over alles moet meebeslissen en akkoord moet geven. En dit kan in sommige situaties heel ver gaan, tot kiezen van kinderopvang aan toe.
    Op zich is het bewonderens waardig dat hij dit wil en er wil zijn voor zijn kindje, maar ik weet niet hoe jullie onderlinge band nu is.. of dingen nog in goed overleg kunnen gaan.
    In mijn geval wilde vader niet erkennen dus heb daar geen problemem mee gehad. Lees je even goed in in het verschil tussen erkennen en gezag.

    Persoonlijk zou ik de eerste weken de vader bij de kleine betrekken, ook wanneer de kraamhulp er is. Ook al zit je hier niet op te wachten. Maar zo leert hij wel 'goed' te zorgen voor jullie baby.
    Daarna zou je het langzaam uit kunnen bouwen door hem eerst de baby een middagje mee te laten nemen. Dan eens een dagje. Voordat je meteen over gaat tot logeren.
    Bij de mensen die ik ken in zulke situaties ging de baby eigenlijk niet eerder dan met 6 maanden 'een nachtje weg'. Maar dat is natuurlijk allemaal heel persoonlijk.

    Wat eerder gezegd word kan ik me ook in vinden. Verkijk je niet op alleenstaand moederschap. Het is pittig. Je staat altijd aan en parraat en kunt het niet uit handen geven als het te heftig wordt. Ik weet niet hoe je netwerk is?

    Anyway.. gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik weet dat het heel heftig is en je misschien niet had gewild dat het op zo'n manier gebeurd, maar als het je enigzins troost, ik heb geen dag spijt gehad van mijn keuze om de kleine geboren te laten worden
     
    River87, sabrinab1986 en LizMe vinden dit leuk.
  7. Lils

    Lils Bekend lid

    11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Voor wat betreft je punt over de achternaam, dit is echt geen punt hoor. Mijn kinderen hebben mijn achternaam ondanks dat mijn vriend ze erkend heeft, dat kan je gewoon kiezen bij aangifte.

    Voor wat betreft gezag.. over mijn oudste ben ik de enige met gezag. Zijn vader heeft hem wel erkend, maar hij heeft geen gezag gekregen.
    Ondertussen zijn we bezig met een adoptie procedure, zodat mijn vriend ook het gezag krijgt over hem.

    Het lijkt mij heel moeilijk om in zo'n situatie gezag te moeten delen met iemand die je niet echt kent, dus mss toch iets om over na te denken.
     
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.901
    113
    noord holland
    https://www.snijders-familierecht.nl/2020/01/16/dit-zijn-de-rechten-van-een-biologische-en-of-juridische-vader-zonder-ouderlijk-gezag/#

    Hier staat informatie erover. Zover ik het lees kan hij alleen maar gezag krijgen met jouw toestemming. Ik zou persoonlijk zeer voorzichtig zijn met gezamelijk gezag. Juist omdat je elkaar amper kent. Want je bent anders verplicht om hem voor alles toestemming te vragen tot het 18e levensjaar van het kind, zoals bij (medische) onderzoeken en behandelingen. Ook mag je niet zomaar op vakantie naar het buitenland zonder zijn toestemming, etc. Als jullie dus niet op goede voet blijken te komen, heb je een groot probleem en kun je erg belemmerd worden in je leven. Dus eerlijk, geef hem (voor nu) geen gezag.
    Met erkennen maak je alleen de juridische familieband duidelijk, dat het kind dus zijn erfgenaam is. Verplichtingen heeft hij sowieso wel. Erkennen geeft hem geen recht op zijn achternaam (gezag ook niet). Jij moet daar toestemming voor geven, dus doe jij dat niet dan krijgt je kind automatisch jouw achternaam.
    Ik zou persoonlijk niet willen dat mijn kind de achternaam van een kortstondige relatie krijgt, die het kind niet wilde, en waarvan nog maar moet blijken hoe de toekomst gaat uitwijzen qua contact e.d.
    Bij erkennen zal er vast een bezoekregeling kunnen komen. Maar dat kan ook een paar uurtjes zijn. Zeker als je borstvoeding geeft, of om welke andere reden dan ook, ben jij niet verplicht om een kind ergens te laten overnachten. Je moet dan wel meehelpen aan het kunnen bezoeken van elkaar maar hoeft echt niet een jonge baby bij hem te laten logeren.
     
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Misschien een gesprek bij het Fiom aanvragen? Daar hebben ze volgens mij ook veel kennis/ervaring.

    En bij een juridisch loket langs gaan?

    Zorg ook dat je een goede rechtsbijstandsverzekering hebt.
     
  10. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.708
    6.520
    113
    Vrouw
    Eerlijk.. Fiom heeft mij echt totaal niet kunnen helpen destijds..
    Misschien heb ik gewoon de verkeerde te pakken gehad, maar wat ik daar te horen kreeg... nou ja
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  11. sabrinab1986

    sabrinab1986 Fanatiek lid

    9 okt 2012
    1.157
    266
    83
    NULL
    NULL
    Ik weet niet hoever ju bent maar ik had het persoonlijk zo lang mogelijk uitgesteld zodat ju wat onderzoek kunt doen na zijn achtergrond en familie daaruit kan ju vaak opmerken wat de normen en waarden zijn van de man in kwestie zijn en kan ju een band proberen op te bouwen en als jullie aardig de zelfde opvoeding levensvisie hebben zou ik daar een beslissing uit nemen want iemand kan zich echt anders voor doen en als alles is geregeld dan heb ju een gedoe dan is het alleen maar problemen en daar word niemand beter van. Zou het een kans geven zoveel mogelijk informatie inwinnen en op ju gevoel afgaan
     
  12. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Hier zelfde ervaring. Vond het Fiom echt waardeloos. Die helpen echt niet om knopen door te hakken.
     
    Lill vindt dit leuk.
  13. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik zou als ik jou was de erkenning en het gezag na de geboorte pas regelen. Die mogelijkheid heb je ook gewoon.

    Gezag is niet van belang op dit moment en zal hij ook zeker niet zomaar krijgen in deze situatie. Erkenning uiteraard wel wanneer hij daarom zou vragen bij de rechtbank.

    Ik zou vooral proberen om alles in goed overleg te doen. Na de eerste schok is hij misschien tot bezinning gekomen en wil toch zijn verantwoordelijkheid nemen in het leven van het kind.

    Hier een beetje een andere kant. Mijn ex wilde kind niet erkennen.
     
  14. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik sluit mij hier bij aan. 13 jaar geleden was ik alleenstaand en zwanger. Wel vanuit een langdurige relatie. Ik kwam er achter dat hij een kind bij iemand anders had verwekt toen ik 6 weken zwanger was ofzo. Afijn, uit elkaar gegaan en hij wilde de baby erkennen, ik heb dat in eerste instantie wat afgehouden en gezegd dat hij eerst maar moest laten zien dat hij er voor het de baby zou zijn. Dit na een periode van dreiging en zeggen dat ik abortus moest plegen (wij waren 2 jaar bezig voor een kind!!!!!).
    Ik kwam achter en bizar dubbelleven vandaar mijn reactie op het erkennen.

    Uiteindelijk heeft hij haar nooit erkent. Hij heeft haar ook al 7 jaar niet gezien.
    Mijn man heeft haar inmiddels erkent.
     
    spruitje80 en Huismuisie vinden dit leuk.
  15. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Jeetje, sta echt met mn mond vol tanden... waarom :eek:
     
  16. JohannaT

    JohannaT Lid

    17 jul 2018
    22
    22
    3
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Zeeland
    Hier helaas ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik was 2 maanden aan het daten met mijn ex toen ik zwanger bleek. We zouden er dan wel samen voor staan, maar hij bleek ondertussen zijn ex te proberen terug te krijgen dus was het vanuit mij snel over.

    Hij wilde ook erkennen, maar ik had er geen vertrouwen in dat hij er voor het kindje ging zijn, dus heb ik dat afgehouden. Uiteindelijk heeft hij al het contact 2 maanden voor de geboorte verbroken en heb ik hem sindsdien niet meer gesproken. Ik woonde toen in een klein appartementje dat te duur was om alleen met een kindje aan te houden, met een baan die niet genoeg verdiende. Sta je dan... Uiteindelijk ben ik 2 maanden voor de geboorte naar mijn ouders terug verhuisd, heb ik 2 weken voor de geboorte een nieuwe baan kunnen vinden die zou starten na mijn verlof (ondertussen vorig jaar een vast contract van gekregen) en 2 dagen voor de geboorte had ik een eigen huisje.

    Ik kan je zeggen, zeker in het begin kan het erg moeilijk zijn, maar het is het zo waard! Mijn zoontje is nu 3 en ik heb er bewust voor gekozen om alleen nog een tweede kindje te krijgen waar ik nu dus net van zwanger ben via een bekende donor. Mijn ex heb ik al 3 jaar niet gesproken en dat had ik niet anders gewild.

    Gezag kan je volgens mij niet van tevoren regelen, maar erkenning wel. De achternaam van je kindje mag je zelf bepalen, dat geef je aan tijdens de erkenning volgens mij. Als ik goed en wel boven de 3 maanden zwangerschap zit ga ik met de donor naar het gemeentehuis zodat het kindje erkend wordt door hem. Gezag krijgt hij niet automatisch. Je moet daar echt toestemming voor geven.

    Hij zou inderdaad via de rechter af kunnen dwingen dat hij gezag en erkenning krijgt, maar daar moet hij wel veel moeite voor doen. Bewaar alle (app) gesprekken die je met hem gehad hebt. Mocht het tot een rechtzaak komen dan is dat je bewijs. Vertel hem ook maar dat hij na erkenning ook plichten heeft. Hij zal jou kinderalimentatie moeten gaan betalen. Veel mannen zullen dan al hard de andere kant op rennen na een paar dates waarbij de vriendin zwanger blijkt te zijn.

    Je zou hem natuurlijk altijd kunnen zeggen dat hij best mag erkennen, maar op jouw voorwaarden. Dus bijvoorbeeld dat hij laat zien dat hij er gaat zijn voor het kind door financieel bij te dragen of mee te denken over de opvoeding. Maar dan wel al voordat het kindje geboren is.

    Mocht je willen kletsen, stuur maar een pb
     

Deel Deze Pagina