Hypermobiel

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door maliro, 3 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maliro

    maliro Niet meer actief

    Hallo

    Afgelopen woensdag bij de kinderfysiotherapeut te horen gekregen dat mijn dochter hypermobiel is.
    We zijn daar terecht gekomen omdat mijn dochter al maanden lang pijn heeft in haar enkels/knieën en heupen. Die blijken ovetbelast te zijn.
    Als ze langer dan 5 minuten loopt klaagt ze dat ze pijn heeft.
    Ze heeft platvoeten en krijgt hiervoor steunzolen. Ook vanaf nu elke week naar de fysiotherapeut.

    Wie heeft hier ervaring mee? Hoe kan ik mijn dochter goed helpen? Als we lang lopen gaat ze zowiezo in de buggy.
    Nam de pijn snel af toen de fysio werd gestart?
    En hoe gaat het op school met rennen, met gym? Mijn dochter gaat na de zomer naar school, kan ze gewoon mee doen? Ik hoor graag ervaringen!
     
  2. sumer93

    sumer93 Bekend lid

    17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf nog geen kleine. Maar zelf ben ik al vanaf kinds af aan heeeeel hypermobiel.

    Ik heb vroeger veel fysio gehad om de spieren te trainen om zo m'n gewrichten bij elkaar te houden en heb daar op school nooit problemen mee gehad. Gewoon altijd lekker kunnen rennen spelen etc

    Als ze ouder is en een contact sport gaat doen is wel belangrijk om de spieren te blijven trainen!:)
     
  3. maliro

    maliro Niet meer actief

    bedankt voor je reactie.
    contactsport wordt het zwz niet vanwege haar hartritmestoornis. Ook geen teamsporten/wedstrijdsporten. naja, dat is pas als ze groter is.
     
  4. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als zwemmen een optie is kan je dat doen.
     
  5. maliro

    maliro Niet meer actief

    Zolang ze niet alleen is mag ze zwemmen gelukkig. Niet zomaar in koud water springen en niet duiken, maar wel gewoon zwemmen :)
     
  6. Mieneke

    Mieneke Niet meer actief

    Ik ben zelf hypermobiel. Wat mij heel erg heeft geholpen is mensendiek. Ik was al wel wat ouder, maar doordat ik hypermobiel ben, ging ik ook krom lopen. Mensendiek let op de gehele houding en coördinatie. En zwemmen is inderdaad ook goed. Zwemles heeft bij mij daardoor wel wat langer geduurd.
     
  7. Amaryllis

    Amaryllis Fanatiek lid

    24 aug 2008
    3.708
    3
    38
    In januari ontdekten wij dat zoonlieff (toen ruim 3,5) hypermobiel is. Hij was verkeerd terecht gekomen op een trampoline en bleef daarna mank lopen. Via huisarts bij de orthopeed terecht gekomen, en die verwees ons door naar de kinderfysiotherapeut. Wat een geweldig mens was dat! Spelenderwijs deed ze allerlei oefeningen met hem, bedoeld om zijn evenwicht te verbeteren (hij viel erg veel) en om zijn spieren te trainen. Extra spierkracht kan de mobiliteit namelijk compenseren. De contactmomenten met Maria (zo heet ze) hebben mijn zoon heel veel zelfvertrouwen gegeven. Hij struikelt nog steeds wel eens, maar kan zich meestal herstellen en is dan ook echt trots. 'Kijk mama, ik ben niet gevallen!' :) En we weten nu ook zelf hoe we hem kunnen helpen. Voor zijn 4e verjaardag heeft hij een Bilibo gekregen, een 'bananenschommel' (met een buigbare plastic zitting die de billen soort-van vasthoudt) en een skateboard waar hij op zijn eigen niveau op aan het balanceren is. En het helpt! Want sinds kort zit hij op school, en de juf had nog niet gemerkt dat hij hypermobiel is. Op het schoolplein komt hij gewoon mee, en ook de gymlessen gaan goed. Hier spreekt een trotse moeder hoor! ;) Ik kan een kinderfysiotherapeut écht aanraden.
     
  8. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Ik heb nog geen kleine maar ben zelf wel hypermobiel.
    Het is vooral belangrijk om de spieren te trainen. De fysio kan je oefenen mee geven waardoor je spelenderwijs kan oefenen.

    Zwemmen is heel goed omdat ze dan minder kans is dat er wat "uit de kom" gaat.
     
  9. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    Ik ben zelf hypermobiel en mijn 2 zoontjes ook. De oudste valt opzich wel mee, spieren zijn sterk genoeg om alles te doen en niemand die het merkt.

    De jongste heeft wel veel last. Hij heeft steunzolen om zijn enkels te corrigeren. Fysio zijn we weer even gestopt omdat het niet meer hielp voor dit moment.
    Hij word morgen 4 jaar en met wennen op school ging het goed. Hij rent op een special manier waardoor het er slungelig uitziet maar niemand op school zegt er wat van. Ze houden wel rekening met hem qua gymen.
    Hij valt ook veel, knieën zijn bijna altijd kapot/blauw. Gelukkig heeft hij daar zelf weinig last van.
    Hij mocht ook mee op schoolreisje as vrijdag maar dat laat ik voorbij gaan. Het is de hele dag lopen en dat red hij niet. Ik mocht als begeleider mee met een buggy maar kan geen vrij krijgen. Ik wil ook niet iemand anders opzadelen met een buggy en daarbij mijn zoontje geeft niet snel toe dat hij pijn heeft dus moet hem echt verplicht in de buggy zetten.
    Volgena jaar gaat hij mee en neem ik vrij en mag de buggy gewoon meenemen!
     
  10. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #10 Uuz, 9 jun 2016
    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
    Bij ons zit het in de familie. Ik let extra op dl (die lijkt een paar flexibele onderdelen te hebben, maar vooralsnog geen last van).
    Zodra het kon zijn we op peutergym en zwemles gegaan en ik zorg voor dagen dat ze ook regelmatig een flink stuk loopt/stept etc. Verder hou ik haar in mijn eigen sportritme: na inspanning 2 dagen wat rustiger aan zodat spieren kunnen herstellen en opbouwen.

    *edit* je kan ook nog op voeding letten (als je dat niet al doet).
    Dl krijgt dagelijks 'bottenbouillon' (eerste vanwege niet eten, nu omdat het gewoon gezond is). lees ook hier (onderaan onder 'Eten voor Collageen': Ondersteun(d door) je bindweefsel! - De groene vrouw
     
  11. maliro

    maliro Niet meer actief

    Beetje late reactie maar bedankt voor jullie reacties. Dochter gaat elke week naar de fysiotherapeut. Ook krijgt ze aanpassingen in haar schoenen.
    Helaas gaat het niet zo goed en heeft ze veel pijn en Is ze erg moe. Daarom heeft haar kinderarts haar nu doorverwezen naar de kinderrevalidatie. Weet iemand wat ik hiervan kan verwachten? Gaat die de hypermobiliteit controleren? Hoe kunnen ze haar helpen qua pijn? Na de zomervakantie gaat ze naar de basisschool maar ik zie nu nog niet in hoe dat goed moet komen .
     
  12. Paarse80

    Paarse80 Fanatiek lid

    5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon is ook hypermobiel, dit icm lage spierspanning. Hij is altijd moe, houdt een schoolweek niet vol. Valt vaak, altijd blauwe plekken. Einde van de dag is hij op. Hij heeft geen energie meer om zelfstandig het avondeten op te eten.
    Na lange tijd met veel onderzoeken is hij bij de kinderrevalidatiearts terecht gekomen. Dit vanwege moeheid. Er wordt nu gekeken naar van alles waarbij hij energie kan sparen zodat hij een dag kan volhouden. En dan zijn het hele diverse dingen. Hij heeft op school en thuis een antislipmatje op zijn stoel. Thuis staat er een meegroeistoel zodat zijn voeten kunnen rusten. Hij heeft steunzolen. Zo zijn er nog meer dingen. Ook heeft hij regelmatig ergotherapie die meedenkt in aanpassingen.
    Als je meer wil weten, graag via pb.
     
  13. maliro

    maliro Niet meer actief

    Bedankt! ik ga het even afwachten maar ik denk dat ze dan gaan kijken waar mijn dochter meer energie kan besparen en hoe om te gaan met pijn. Mijn dochter weet niet beter dan pijn (achteraf bekeken dan. Ze heeft haar hele leven al klachten en al veel onderzoeken gehad) en geeft zelf weinig grenzen aan. Ook wel logisch gezien haar leeftijd. Alleen bij lopen klaagt ze binnen 5 minuten dat het zeer doet.
    Hoe het goed moet komen met bijvoorbeeld gymmen of gewoon de dag doorkomen weet ik niet. Ze gaat nu drie dagdelen naar de psz en dan loopt ze al op haar tenen.
    Meegroeistoel heeft ze al. Avondeten neemt ze ook niet maar dat ligt aan haar ass-neigingen. Hopelijk krijgen we snel de oproep
     

Deel Deze Pagina