Hypertentie ervaring? Even verhaal kwijt

Discussie in 'Gezondheid' gestart door cyclaam, 1 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Zo blij dat we nu een kortere aanloop hadden naar het zwanger worden. (Bij de 1e had ik een top zwangerschap.) Maar al snel had ik bijwerkingen van de medicatie na de terugplaatsing. Toen dat gestopt was, begon de misselijkheid, blaasontsteking. Vervolgens bekkeninstabiliteit en zwangerschapsischias en afgelopen donderdag zwangerschapshypertensie. Pff kan dr nog meer bij:|
    Ik was op controle bij de vk. Bloeddruk veel te hoog. Gelijk door naar het ziekenhuis. Ctg, echo, metingen, bloed prikken, urine testen en uiteraard weer bloeddruk meten.
    Kindje was iets kleiner dan gemiddeld. Maar alles was verder goed. Geen eiwitten in urine behalve die bloeddruk. Ik werd opgenomen en moest medicatie nemen voor de bloeddruk. Afdeling lag vol dus ik mocht op een verloskamer slapen. Een achtbaan van emoties. Zeker als je in een verloskamer moet slapen terwijl je nog lang niet hoeft te bevallen en je net verteld is dat er een kans is dat je kindje als prematuur geboren moet worden in een ander ziekenhuis. Vrijdag mocht ik weer naar huis onder strenge voorwaarde dat als er iets veranderde ik weer moest bellen en evt terug moest komen. Zaterdag erg moe, bloeddruk weer hoog. Dus weer ctg en bloeddruk meten. Zondag moest ik weer terug komen voor hetzelfde. Weer zo hoog als toen ik donderdag binnenkwam. 165/94 geloof ik. Medicatie opgehoogd naar 3x daags 300 mg Labetalol. Geen eiwitten in urine. Vanmorgen weer geweest en het was nog wat verhoogd maar ze vonden dat acceptabel.
    Verder ben ik erg moe. Na iets doen al buiten adem en hou vocht vast. Enkels, handen enz.
    Ik hoop dat het stabiel blijft en moet volgende wk terug komen.

    Zijn er mensen met ervaring?
     
  2. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Yep, bij mijn 1e en 2e.
    Bij de 1e kreeg ik medicatie en daarmee was het “stabiel” maar nog wel aan de hoge kant.

    Bij de 2e wederom te hoog, maar de VK vond het, gezien mijn vorige zwangerschap, niet nodig om te kiezen voor medicatie. Ik ben bij beide zwangerschappen wel gestopt met werken rond 20 weken. Mijn bloeddruk heeft bij beide zwangerschappen tussen de 140/160 en 80/90 gezeten. Eenmaal bevallen was deze weer keurig 120/60
     
  3. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Oh dat is fijn dat het daarna weer goed was. Ja ik lees voornamelijk over hypertensie in combinatie met eiwit in de urine. Toch ga je online wat zoeken. Dank voor je reactie.
     
    G89 vindt dit leuk.
  4. Qaayin

    Qaayin Lid

    8 jun 2017
    59
    60
    18
    Vrouw
    Hier helaas ook ervaring mee. Met 34 weken eerste keer naar het ziekenhuis met onderdruk van >90. Met 36 weken opgenomen in het ziekenhuis met constante onderdruk van 95. Labetalol gekregen, ook 3 keer daags. Hier werd ik heel draaierig en duizelig van. Ook veel vocht vasthouden toen. Er waren ook eiwitten in de urine gevonden.

    3 dagen later ben ik ingeleid en bevallen van een gezonde zoon. En schijnbaar een bloeddruk gehad van 220/120. Alle alarmbellen gingen af maar ik zat in een weeenstorm dus niet meegekregen.
    onze zoon was wel wat vroeg en hij moest elke 2 uur geprikt worden op zijn suikerwaarden ivm het slikken van de labetalol. Ik mocht na 2 weken pas langzaamaan afbouwen met de medicatie, daarna voelde ik me gelijk weer top.

    nu zwanger van de tweede en ben heel bang weer een hoge bloeddruk te gaan krijgen.
     
  5. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Wow dat is ook behoorlijk! Wat fijn een gezonde zoon! Snap dat dat nu extra spannend is. Het is onze 2e. Ik heb wel al aangegeven door deze zwangerschap hoef ik niet nog een keer. Hopelijk deze keer beter voor jou. Gefeliciteerd:D
     
  6. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Ik mag thuis niet meten is me verteld ivm extra stress enz.
    Maar nu voelde ik me erg moe en heb veel gelegen en werd ik weer erg rillig. Daaraan merk ik dat het niet goed is. Ik heb wel gemeten en 149/105 en tijdje later 165/98. :cool: stom
     
  7. Lievekleine88

    Lievekleine88 Bekend lid

    17 jul 2020
    625
    568
    93
    Vrouw
    Hier ook hoge bloeddrukken tijdens zwangerschap. Ik ben sowieso bekend met hoge bloeddruk en slik er al medicijnen voor. Bij beide zwangerschappen een goede bloeddruk gehad tot week 34/35 ongeveer. Ik slik nu ook labetalol, wel wat eiwitten in urine maar nog niet alarmerend. Voel me behoorlijk matig met labetalol, erg moe en duizelig en slaperig. Vorige keer bleef bloeddruk stijgen en ben ik met 37 weken ingeleid. Moet nu donderdag weer naar t ziekenhuis en hoop eigenlijk dat ze dr gewoon maar gaan halen. Ik wil niet als een complete zombie aan de bevalling en kraamweel beginnen...

    Ben nu al 3 weken meerdere keren per week in t ziekenhuis, aan de ctg en bloeddrukmeter en vind dat ook allemaal erg vermoeiend en zwaar worden. Nu ik de 37 weken grens bijna bereikt heb, heb ik er gelukkig geen extra stress van (was even bang dat ze dr rond 35 weken al moesten halen want erg hoge bloeddruk).

    Jij bent nog erg vroeg in je zwangerschap. Ik hoop dat je t nog heel lang kunt rekken voor er echt problemen komen. Heel veel sterkte en succes!!
     
  8. Lievekleine88

    Lievekleine88 Bekend lid

    17 jul 2020
    625
    568
    93
    Vrouw
    Heb je deze bloeddrukken thuis gemeten? Ik zou met deze waardes wel het ziekenhuis op de hoogte brengen want is wel hoog voor jouw termijn van zwangerschap. Sterkte!!
     
  9. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Hier ook ervaring, maar wel met complicaties. Mijn bloeddruk is buiten de zwangerschap al aan de hoge kant (kwam ik 1e zwangerschap met de intake achter) dus kwam toen onder gedeeltelijke controle van de gyn en deels vk. Vanaf 22 weken liep de bloeddruk op en kreeg ik medicatie, die bij 28 weken verhoogd moest worden. Bij 33 weken opgenomen met een torenhoge bloeddruk en eiwitten, en zou ik tot 37 weken moeten blijven. Dat ging in een paar dagen zo slecht dat ik met 34 weken een spoed ks kreeg.

    Nu met de 2e sta ik volledig bij het ziekenhuis onder controle en ben al eerder met medicatie gestart. Bloeddruk begon al weer op te lopen en zat weer rond de 160/100 rond 14 weken dus vind het weer heel spannend. Met medicatie nu gelukkig weer stabiel.. en tot nu toe nog geen eiwitten.
     
  10. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Spannend voor donderdag! Ik ben ook erg moe enz. Zal ook wel van medicijnen komen miss. Ja 37 weken is dan iets anders. Kan me voorstellen dat je het dan ook maar gehad wil hebben. Elke x maar weer afwachten in het ziekenhuis is ook niet fijn..
     
  11. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Nou dat had ik zaterdag dus gedaan. Ik kwam vrijdag uit het ziekenhuis en moest bellen als er iets veranderde enz. Zaterdag meette ik ook best hoog. En toen werd me verteld dat ik dat beter niet kon doen omdat je je dan alleen maar druk maakt. Mijn man vond dat vooral erg fijn om me in de gaten te houden. En vind dat je geen risico moet lopen. Zij gaven aan niet meer doen. Als ik sterretjes ga zien, erg hoofdpijn krijg of een band ga voelen dan moet ik bellen.
     
  12. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Oef ja. En je merkt dat zelf vaak niet dat je het hebt. Wat onzeker zeg. Ja die stomme eiwitten maken het nog weer extra spannend. Fijn dat het nu stabiel is. Kan me voorstellen door de vorige x dat het allemaal erg onzeker voelt. Kun je wel een beetje genieten ook? Of houd je al in je achterhoofd dat het misschien eerder komt?
     
  13. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Bijzonder dat ze vinden dat je thuis niet moet meten. Ik meer dagelijks thuis en dat weten ze. Als er uitschieters zijn wordt dat ook altijd serieus genomen en blijkt vaak ook terecht.

    vermoeidheid kan ook heel goed van de medicatie komen inderdaad
     
  14. Gl0ria

    Gl0ria Niet meer actief

    Beide zwangerschappen, de eerste keer rond week 36, was er echt ziek van en daarom ingeleid met 38.5.
    Tweede keer kwam het later met 37,5, gelukkig werd ik drie dagen later ingeleid om andere redenen
    Ik heb er beide keren geen medicatie voor gehad. Alleen advies om rustig aan te doen.
     
  15. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ben er 3x om ingeleid.
    Kreeg het pas zodra ik met verlof ging overigens.
    Mijn bloeddruk zat op 150/100.
    Geen eiwitten en verder nergens last van.
    Heb er nooit medicatie voor gekregen maar misschien is dat omdat ik het pas later kreeg.

    In ons zh nemen ze liever het zekere voor het onzekere en word je rond 38 weken ingeleid.
     
  16. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Ik ben sinds donderdagavond weer opgenomen. Had hartkloppingen en hij steeg weer. Gister avond steeg ie weer naar 179/103. Gelijk andere pil dr bij en daarna zakte ie weer. Dat is een langwerkend medicijn. Hele dag in bed dus bedrust helpt hier niet voor. Erg balen weer. Nu nog nacht blijven.. savonds schiet ie elke x omhoog. Dus ze zijn aan het puzzelen maar het blijft lastig
     
  17. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Ja ze zeiden hier ook al.. als je 36 zou zijn geweest hadden we je al ingeleid.. maar helaas. Hij moet nog wel even wat groter groeien
     
  18. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Ja het is meer dat je je daar niet druk over maakt. Ik deed het wel omdat ik zelf voelde dat ie steeg. Dus aan de hand daarvan kon ik ook bellen donderdagavond.
     
  19. Lievekleine88

    Lievekleine88 Bekend lid

    17 jul 2020
    625
    568
    93
    Vrouw
    Hè vervelend zeg :( hoe voel je je verder? Last van de medicijnen?
     
  20. cyclaam

    cyclaam Actief lid

    10 dec 2013
    296
    223
    43
    Vrouw
    Nee dat niet. Enorm verkouden erbij geworden dus ook benauwd. Inmiddela weer thuis en rustig aan doen was erg belangrijk. Straks een bed in de kamer en veel rusten.
     

Deel Deze Pagina