Bang voor uitstrijkje, tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Elleke, 2 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

    Elleke Fanatiek lid

    1 mrt 2011
    1.794
    156
    63
    Dag meiden! Nav mijn vorige topic (al paar weken bloedverlies), wil ik jullie om tips vragen: mijn bloedverlies is gestopt door middel van Primolut. Erg raar, ik heb s avonds mijn tablet ingenomen, kort daarna stopte het bloedverlies al. Volgens velen heb ik daarom niet wat ergs, anders had ik niet geregeerd op de tabletten volgens hen. Dat stelt mij echter niet gerust en ik moet/wil na deze kuur en de bloeding die daarop volgt een uitstrijkje laten maken. Alleen.. daar zie ik wel erg tegenop! Ik kan bijv. nooit geen tampons in omdat het inbrengen zo vreselijk veel pijn doet en dan te bedenken dat ik een uitstrijkje moet. Zijn er misschien tips voor mij van mensen die dit ook hebben en al een uitstrijkje hebben gehad?
     
  2. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.641
    2.106
    113
    Aah 't stelt echt weinig voor hoor! Eendenbek, wattenstaafje naar binnen, even wat buikkrampen en klaar. Duurt totaal nog geen 5 minuten!
     
  3. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.947
    1.305
    113
    Als je een oproep krijgt kun je ook kiezen voor een thuisset. Maar aangezien je op eigen verzoek gaat zou ik vragen of dar ook een optie is.

    Heb zelf het ook wel eens 'normaal' laten doen maar ik vond het eerlijk gezegd wel wat pijnlijk. De eendebek er in valt wel mee maar als ze hem open zetten doet het wel ff pijn. Het duurt wel maar kort dus dat valt wel mee.
     
  4. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Loslaten.... :)

    Ja, ik weet het, makkelijker gezegd als gedaan. Maar ik kan ook nooit tampons inbrengen omdat het pijn doet.
    Inmiddels meerdere uitstrijkjes gehad i.v.m. afwijkende uitslag maar hoe meer je ontspant hoe makkelijker het is. Echt waar :thumup:
     
  5. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    Thuisset aanvragen! Nooit meer anders voor mij!
     
  6. Elleke

    Elleke Fanatiek lid

    1 mrt 2011
    1.794
    156
    63
    Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met deze angst..
     
  7. Elleke

    Elleke Fanatiek lid

    1 mrt 2011
    1.794
    156
    63
    Is dat wel even betrouwbaar dan bij de huisarts?
     
  8. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Vraag of ze het maagdenspeculum willen gebruiken. Die is kleiner.
    En zeg dat je bang bent, spreek een stopteken af, dan heb je voor je gevoel controle.

    En zucht bij het inbrengen, of hoest een paar keer.
     
  9. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    Voor hpv wel volgens rivm
     
  10. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.419
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Als je al bevallen bent is alles daarna een eitje toch ;)

    Nee hoor, helemaal niet raar om bang te zijn. Ik voel daar nooit iets van maar is bij iedereen anders. Je kunt ook een pijnstiller nemen als je bang bent dat het pijn zal doen.
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  11. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Voor het uitstrijkje even laten weten dat je angstig bent. Dan kunnen ze meer tijd inplannen en rustig de tijd nemen. Een kleinere eendenbek is een goede tip. Jij kan niet meer doen dan ontspannen. Mogelijk dat jou gevraagd wordt je handen onder je billen te doen. Dan kunnen ze je baarmoedermond makkelijker vinden.

    Een thuistest zou ik nooit doen. De reden is dat ik er niet op vertrouw dat ik de test goed uitvoer. Dan krijg je een foutieve testuitslag.

    Tip: neem even een inlegkruisje mee. Je kan na het uitstrijkje wat bloeden.
     
  12. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Duidelijk aangeven dat je het eng vind.
    Is er iets wat je helpt ontspannen? Bijvoorbeeld een partner/vriendin mee die je kan vasthouden en aankijken?

    Ik kan ook niet tegen tampons en heb wel echt gehuild bij het maken van een uitstrijkje, vond het super pijnlijk.
    Gelukkig duurt het maken van een uitstrijkje niet heel lang.

    Als je er echt tegen op ziet zijn er medicijnen om de baarmoedermond wat beter te openen, die ook pijnstillend werken. En eventueel medicatie tegen angst. Maar ik weet niet hoe makkelijk je arts zoiets voorschrijft en of je dat zelf wel wil.
     
  13. Elleke

    Elleke Fanatiek lid

    1 mrt 2011
    1.794
    156
    63
    Heel erg bedankt voor jullie tips! Ben bang voor het uitstrijkje, maar des te meer voor de uitslag! Gelukkig met Primolut is het bloedverlies nu gestopt.. Maar dat is door middel van de tabletten! Al weet ik dat er soms bij symptomen niks gevonden wordt en bij geen symptomen soms ook wel, dus dat zegt ook niet alles, maar toch.. Maar eerst maar eens door het uitstrijkje heen bijten!
     
  14. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Je zorgen aangeven en, als je het personeel bij de huisartsenpraktijk een beetje kent, iemand kiezen die je ligt. En proberen te ontspannen.. Beetje een dooddoener en makkelijker gezegd dan gedaan, maar in gespannen toestand (vooral t.a.v. bekkenbodem) kun je nog zo'n ervaren/kundige arts of assistente treffen, dan wordt het gewoon wel lastig om het pijnvrij te laten zijn.. of wel pijnvrij, maar onderzoek niet gelukt. Heb je naar jouw idee goede controle over je bekkenbodem, weet je hoe die te ont- en aanspannen? Anders kun je dat nog even oefenen tevoren..
     
  15. Elleke

    Elleke Fanatiek lid

    1 mrt 2011
    1.794
    156
    63
    Nee, tips?!
     
  16. Want2beAmom

    Want2beAmom Fanatiek lid

    9 feb 2018
    1.088
    668
    113
    Vrouw
    Gek genoeg heb ik heel vaak een eendenbek gehad bij de gynaecoloog en daar deed het totaal geen pijn.. maar als de huisarts het doet :|. De gyn doet het natuurlijk heel vaak en dat merk je direct. Misschien kun je daar een uitstrijkje laten maken?
     
  17. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113

    Foutieve testuitslag kan volgens mij niet. Er zijn 2 opties: of er zitten cellen aan dat staafje en daarmee kunnen ze testen of je hpv hebt. Of er zijn geen cellen (je hebt dus niet goed uitgevoerd) en dan moet het opnieuw
     
  18. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ontspannen! Daar ligt de sleutel. Neem anders een kalmerend tabletje in (op homeopatische basis).
    Ik heb een miljoen uitstrijkjes gehad. Oké een miljoen is natuurlijk overdreven maar wel heel vaak.
    Ben je al ooit vaginaal bevallen? Eigenlijk is alles daarna peanuts ;)
    Wat hierboven al gezegd wordt; ik vind het ook veel fijner als de gyn het doet. Die hebben veel meer ervaring of zo lijkt het qua gevoel.
     
  19. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.158
    4.226
    113
    Vrouw
    Ja, maar controleert alleen of je het HPV virus hebt ja of nee. Heb je het virus, moet je alsnog naar de dokter voor een uitstrijkje om te checken of je onrustige cellen hebt.
     
  20. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.005
    5.079
    113
    Tip om je bekkenbodem te ontspannen: doe alsof je na het plassen de laatste druppels eruit 'perst'. Hiermee oefenen op het toilet en dan met je vinger voelen. Je zal merken dat als je een beetje perst je je vinger veel makkelijker naar binnen brengt. Als je dat een aantal keer oefent weet je dat het kan en hoe je dit moet doen tijdens het inbrengen van de eendenbek.

    En verder wat al gezegd is, vertellen dat je er tegen op ziet en stopteken afspreken.
     

Deel Deze Pagina