Hypotheek rente aanpassen met middelen....doen of niet doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door MyMiracle, 25 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    #1 MyMiracle, 25 feb 2020
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
    Ik ben door @GossipGirlxoxo eens naar de rente van onze hypotheek gaan kijken.
    En ben nu aan het twijfelen of ik de vaste rente zal verlagen.....
    Heeft er iemand advies?

    De situatie:
    Hypotheek loopt nu 4 jaar.
    Rente 3,4% nog 16 jaar vast.

    Bij rente middelen wordt de rente 2,8% voor 20 jaar, hier betalen we eenmalig €250 voor.
    Effect per maand is €60 minder betalen en €38 meer aflossen.

    Rente verlagen naar huidige rente van 1,69%, dus zonder middelen, zorgt voor een boete van ruim €28.000,- en flink lagere maandlasten.
    Aangezien we het boete bedrag niet hebben liggen, valt deze optie af.

    We kunnen de rente natuurlijk ook gewoon zo laten. Rente middelen kan maar 1 keer.

    *****Aanvulling*****
    We hebben een overwaarde van ruim 1,5 ton.
    Inkomen is alleen wel een paar duizend € lager, doordat ik minder werk.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.739
    113
    Wij hebben hem wel open gebroken. Onze hypotheek liep net geen 4 jaar, maar fors hogere rente. Wij hadden flinke overwaarde op de woning, en hebben nav een nieuwe taxatie een nieuwe hypotheek afgesloten incl klein bouwdepot voor de keuken en vloerverwarming met nieuwe pvc vloer. Daarbij zat ook onze boete aflossing in van 18.000,-. Wij hebben dus met gesloten beurs uiteindelijk dit gedaan, betalen veel minder per maand en hebben een nieuwe keuken en vloer. Niet iedereen zal dit verstandig vinden, maar voor ons op dit moment de juiste keuze (ook gezien dat we hier nog jaren willen wonen).
     
    maartje84 en MyMiracle vinden dit leuk.
  3. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wij hadden een hypotheek uit 2008, dus echt met een forse rente. Ik wist eerst niet van het bestaan van rentemiddeling af. Toen ik van vriendinnen er over hoorde heb ik bij de hypotheekadviseur advies gevraagd. Wij zouden 300 euro per maand minder kunnen gaan betalen, zonder boete te hoeven betalen. Ik wilde hier direct voor gaan, maar toch hebben hier uiteindelijk niet voor gekozen maar hebben ons huis verkocht en een awesome veel groter en duurder huis gekocht terwijl we zo ongeveer hetzelfde per maand nu betalen als voor dat kleine kippenhokje ;)

    Ook dat is dus een optie ;)
     
    spruitje80, Lorena86, Marsepein en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.197
    113
    Ik zou het denk ik wel doen, je maandlasten worden lager en je lost sneller af, dat klinkt toch heel goed. Wat zou de reden zijn om het niet te doen? (Behalve dat middelen maar 1 keer kan, dat maakt toch ook niet uit als je er voldoende op vooruit gaat? Over 20 jaar ben je misschien al klaar als je meer gaat aflossen).
    En je hebt het er over 4 maanden al uit, dus als je over een jaar toch wilt verhuizen, is het alsnog gunstig ;).
     
    Rosa Canina, Paardenbloem en MyMiracle vinden dit leuk.
  5. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dit is ook interessant.
    Jullie hebben de hypotheek dus overgesloten en de boete hierin opgenomen.
    Onze boete zal wel een stuk hoger uitvallen dan die van jullie...
     
  6. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Net deze week gekeken om de hypotheek rente te middelen. Maar onze bank, Rabobank biedt dit niet meer aan sinds er regels zijn aangepast juli 2019. Anders zou ik die optie denk ik wel kiezen. Of extra aflossen. Onze rente op het grootste hypotheek gedeelte is 4,7%, heel hoog invergelijking met de 1,5% nu
     
  7. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik twijfel, omdat ik niet helemaal duidelijk voor me zie of dit ook echt de beste optie is....:oops:
     
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Schoonzus zat bijna in dezelfde situatie.
    Hypotheek liep 3 jaar.
    Die hebben de hypotheek omgegooid, boete voor lief genomen en meegefinancierd + extra bedrag om te verbouwen. Die gingen nu van 175k hypotheek naar 245k hypotheek, wel weer 30 jaar ipv de 27 jaar die nog moest, en betalen 50 euro minder p/mnd dan voorheen. Puur door die lage rente. Van het extra geld gaat ze nu uitbouwen 3,5 meter achter, krijgt ze een nieuwe keuken, worden alle kozijnen in het hele huis vervangen voor kunststof en krijgt ze op zolder voor en achter een dakkappel over bijna de hele breedte. Ze heeft de rente voor de komende 20 jaar vast gezet, had dus nog wat voordeliger gekunt met kortere rentevaste periode.

    Wij hebben die optie ook bekeken, hypotheek omgooien en evt. extra erbij om te verbouwen omdat onze rente zo hoog was.
    Hier was het ook alleen mogelijk als ik opnieuw 30 jaar aan zou gaan, dan zou ik wat ik inmiddels heb afgelost weer opnemen iets van 60k en dus weer een hypotheek van 178k aangaan voor 30 jaar. Scheelde me iets meer dan 350 per maand. Man wilde dat gelijk doen, zag het zitten het eigen geld niet te hoeven gebruiken voor een verbouwing en lagere maandlasten. Ik wilde het niet omdat we als zelfstandig ondernemers toch niet zeker zijn van de toekomst en weer 30 jaar vond ik lang. Het idee dat we met 51 jaar hypotheek vrij zijn (blijft heel klein stukje aflossingsvrij over) of met 65 jaar vond ik een te groot verschil. Ook hebben we verhuizen als optie bekeken, ook weer het verhaal groter, duurder huis en lagere maandlasten, maar dan ook weer die 30 jaar.
    Nu achteraf ben ik dolblij dat we het niet hebben gedaan allemaal nu ik dit aanbod heb gekregen.
    Het huis is inmiddels ruim 380k waard (dan neem ik het heel krap de meeste huizen in de wijk gaan weg voor net geen 500k) , ik heb een hypotheek van 178k waarvan inmiddels +/- 60k is afgelost en betaal straks nog maar €320 per maand tot mijn 51e. Ik denk dat geen enkele andere optie voordeliger was uitgepakt.
    Vond het van de bank ook niet netjes dat ze de optie 6 maanden wachten en dan lage maandlasten nergens in hun adviezen hebben meegenomen, maar ja die willen verdienen. .
     
    Marsepein, Bailey07 en MyMiracle vinden dit leuk.
  9. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Hier moeten we komend jaar ook een keuze maken. Dan loopt de eerste rentevaste periode af.
    Wij hebben alleen een spaarhypotheek met dan 15 jaar gespaard.
    Ik twijfel wat te doen. De rente zal veel lager worden dan nu, ik verwacht 2% lager, is nu 5,0%.
    Dan moeten we zelf meer inleggen om hetzelfde eindbedrag te krijgen. Het spaardeel is na aflossen nog steeds zo'n 200k.
    We twijfelen daarom om het spaardeel af te lossen en over te stappen op een annuïteiten- of lineaire hypotheek. Of om de spaarhypotheek kort vast te zetten en daarna overzetten als het spaardeel nog hoger geworden is. De komende 15 jaar zal het spaarbedrag namelijk sneller toenemen.

    @MyMiracle, welke vorm hebben jullie nu?
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  10. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.739
    113
    Klopt. Onze boete was 18.000,- en onze hypotheek liep dus ook nog niet heel lang zoals aangegeven. Je kan de optie altijd bekijken he, je zit nergens aan vast. En wij hadden zoiets; stel dat we binnen nu en x jaar alsnog verhuizen is het huis alleen maar opgeknapt... Dus dat halen we er dan alsnog uit.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Let op als je een spaargedeelte hebt. Daar krijg je soms dezelfde rente op als wat je betaald. Dit heeft tot gevolg dat je meer moet aflossen. Laat alle opties goed doorrekenen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wij hebben een annuïteitenhypotheek.

    Ik snap je twijfel! Een spaarhypotheek maakt de opties weer anders....lastig hoor.
     
  13. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik neem dit even mee in mijn overwegingen.
     
  14. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.675
    113
    't Gezellige Brabant
    De spaarhypotheek is momenteel nog steeds belastingtechnisch het meest interessant. Ze zijn de renteaftrek natuurlijk wel aan het afbouwen. Je zou het echt even moeten laten doorrekenen door je adviseur.
    Wij zijn in 2018 verhuisd en hebben toen onze spaarhypotheek wel meegenomen. In (dacht ik) 2030 loopt deze af en wordt de halve hypotheek al afgelost waarmee we dan ook al de maandlasten zowat halveren. De resterende hypotheek is een annuïteiten en ook nog een stukje aflossingsvrij. Die laatste zouden we met het wegvallen van de bankspaarhypotheek ook kunnen gaan aflossen. Dan nog blijven de lasten lager als nu.
    Het is voor iedereen zó persoonlijk. Er valt door ons denk ik geen zinnig woord over te zeggen wat voor jou de beste optie is.
     
    GossipGirlxoxo, MyMiracle en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  15. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Lastig he, wij hebben door deze rede ons huis te koop staan, met de overwaarde en lage rente hopelijk snel een groter huis voor lagere maandlasten
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  16. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.595
    113
    Voor een spaarhypotheek is juist een hoog rentepercentage gunstiger omdat je jouw dan ook een zelfde bedrag in moet leggen.

    Wij hebben de hoogste rente gepakt die de bank ons aanbod maar zijn erg netto toch op achteruit gegaan omdat we eerst een echt hoge rente hadden.... Krom. Laat je goed voorlichten door je adviseur!
     
    MyMiracle en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ja dat weet ik en daarom is het ook beter om bij een lage rente óf over te stappen op een andere vorm van hypotheek óf een kortdurende verlenging met lagere rente, zodat we toch nog meer spaardeel verzamelen en dan eventueel laten omzetten. Het is ongunstig in die zin dat je minder belastingteruggave krijgt, maar door een hogere inleg spaar je wel hetzelfde.
    We hebben nog 8 maanden om te beslissen gelukkig.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  18. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    +1 zo hebben wij dat ook gedaan. En daarna hebben we de rente voor Max 5 jaar laten vastleggen. Alles wat we boetevrij kunnen aflossen, proberen we zoveel mogelijk af te lossen.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  19. Patatje1982

    Patatje1982 Actief lid

    31 dec 2014
    424
    206
    43
    Vrouw
    Hier hetzelfde gedaan. Ook een flinke overwaarde. Hebben het huis opnieuw laten taxeren en de boete a € 17K laten meefinancieren in de nieuwe hypotheek. Wij betalen zeker de helft minder per maand. zijn van 5,5% naar 1,69% gegaan. Inmiddels hebben we het boetegedeelte ook weer afgelost, dus voor ons was dit ook de beste keuze.
     
    Bailey07 en MyMiracle vinden dit leuk.
  20. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Je hoeft die boete niet in 1 keer te betalen hoor die wordt verspreid over de looptijd.

    Hier ook 2 jaar terug willen verlagen. Boete 18000 euro, verspreid over de looptijd betaalde ik dus welgeteld paar tientjes minder per maand. Dus niet gedaan.

    Ook gaat de nieuwe 20 jaar dan weer in. Wij heben een rente van 3.8% nog. Nog 4 jaar voor we kunnen oversluiten l. We betalen versneld af, hierdoor heb ik elke maand een lagere maandlast, scheelt paar wuro maar gerekend over de afgelopen 3 jaar zijn we toch ruim 95 eueo minder gaan betalen elke maand. Dus mocht hij over 4 jaar nog zo laag staan dan lag ik me dood. Dqn ga ik iets van 200 euro per maand betalen.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina