Hypothetische vraag, oppasser met beperking

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door artie, 21 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.640
    3.004
    113
    Vrouw
    Zouden jullie je kinderen naar een kinderopvang laten gaan waar iemand werkt met een beperking, vb downsyndroom?
    Deze persoon zou natuurlijk nooit alleen staan en zelf verantwoordelijk zijn, maar wel kunnen helpen met spelen, eten geven enz.
    Gewoon een hypothetische vraag. Het leek me namelijk wel een leuk iets om een kinderopvang te openen waar ook mensen met een beperking werken, om deze mensen een zinvolle dagbesteding te geven maar voor kinderen is het ook een meerwaarde om te zien dat niet iedereen hetzelfde is en dat dat helemaal ok is.
    Man werkt in een grote instelling voor mensen met een beperking, en kinderopvang voor mensen die in shiften werken is soms nogal moeilijk te vinden, zo kwam ik op dat idee. Een kinderopvang bij de instelling waar een aantal van hun gasten kunnen komen helpen.

    Wie weet, ooit..
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  2. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    ik zou onze dochter daar zeker wel naar toe laten gaan, maar dan idd wel met het weten dat die persoon nooit alleen zou staan met de kinderen, puur om het feit dat als er iets gebeurd dat hij/zij niet weet wat ze moeten doen..

    het kdv waar onze dochter heeft gezeten is ook een vrijwilligster die ook een beperking heeft (weet alleen niet welke beperking zij heeft) ze is super lief, als je haar op straat ziet lopen zegt ze je altijd gedag ongeacht of ze je kent, t is echt een heel vrolijke vrouw.
    De kinderen vinden haar geweldig en zij vind het geweldig om met de kindjes te spelen, win win situatie zou ik zeggen.
     
    roever en artie vinden dit leuk.
  3. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.640
    3.004
    113
    Vrouw
    Zou dan inderdaad gewoon een extra persoon zijn, niet in de plaats van iemand.

    Lijkt me inderdaad een win win, ik vind het zo belangrijk dat iemand zich gewaardeerd kan voelen ondanks zijn of haar toestand. En deze mensen gaan vaak zo leuk om met kinderen.
    De collega's van man laten ook allemaal hun kleine kinderen al vanaf heel jong kennis maken met hun gasten, en ik merk wel dat dat echt een positieve invloed heeft want ze vinden dat allemaal gewoon normaal en kunnen ook gewoon hun vragen stellen waarom iets of iemand zo is. Als klein kind was ik zelf panisch bang van mensen met een beperking (echt ik schaam me als ik daar nu aan denk), dus ik zie zeker een meerwaarde.
     
  4. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Ik zie er zeker wel de meerwaarde van in, en zou mijn kind er ook naar toe laten gaan, mits het goed geregeld is, niet alleen dat iemand boven sterkte erbij is, maar dat er dus ook begeleiding voor die persoon aanwezig is. Dat kan je namelijk niet aan de PM 'ers overlaten vind ik, die hebben handen vol aan de kinderen en zijn niet opgeleid voor begeleiden van mensen met een beperking.

    Het zal je personeelsprobleem niet oplossen, eerder vergroten denk ik juist.

    Maar voor de kinderen en de mensen met een beperking zie ik zeker wel een meerwaarde.
     
    chrystel73, Vogelmeisje, KleineLai en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Een vrouw waar ik jaren geleden “computerles” aangaf “ werkte” ook op een Kdv.
    Dus 15 jaar geleden bestond dat al. Maar wat een ander al zegt het lost geen opvangproblemen op, zeker niet want deze mensen moeten goed begeleid worden. Duidelijke opdrachten en ze kunnen/mogen niet alles doen. Zij vertelde toen dat ze hielp met opruimen, tafel dekken koffie, zetten enzo. Verder hielp ze als extra handje met de activiteiten mee begreep ik uit haar verhalen. Voor deze mensen is het gevoel erbij te horen heel belangrijk, dus dat is mooi en voor de kinderen is het ook goed om te zien dat iedereen anders is.
     
    artie vindt dit leuk.
  6. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.608
    113
    Vrouw
    Ja hoor :)

    inderdaad wel met de wetenschap dat diegene nooit alleen zou staan.

    maar ik denk dat de kinderen het juist heel gezellig vinden en vind het ook zeker een meerwaarde voor degene met beperking zelf

    dat is toch veel leuker,leerzamer,waardevoller dan papier prikken of groenmedewerker oid
     
    artie vindt dit leuk.
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ja hoor! Juist omdat vaak iemand met syndroom van down dichterbij belevenswereld kind zit vind ik het een meerwaarde.
     
    artie en Biny vinden dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Mwah dat laatste is echt mens specifiek haha. Ik had een collega wiens droombaan was tena ladys inpakken. Omdat het structuur gaf, rust en minder mensen. Ze ging naar die beschermde werkplek en was zo ongelooflijk blij. Gaf haar meer rust dan tussen de mensen zijn. Broer van mijn schoonzus heeft ook beperking en bloeit op tussen t groen. Die wil je niet tussen de kinderen hebben. Hem te druk.
     
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Hier aan de overkant werken ze met de mensen van Reinaerde
    Ze doen de was, de afwas, de schoonmaak, bereiden knutselactiviteiten voor etc.

    Je zou ook kunnen denken aan een kdv op een boerderij.
     
    artie vindt dit leuk.
  10. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Als helpend handje wel. In hoeverre die hulp gaat is afhankelijk van die persoon. De een zal bijvoorbeeld wel een luier kunnen doen, bij de ander is mondje wassen al een uitdaging.

    Maar in eerste instantie sta ik er zeker niet negatief tegenover en het ter plekke moeten zien/ervaren of ik me er goe d bij voel, net als bij andere opvang
     
    artie vindt dit leuk.
  11. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Kinderopvang en dan vooral babygroep zeg ik nee.

    Bso zeg ik zeker ja.

    Dit omdat een ongeluk in een klein hoekje zit en de werkdruk heel hoog is voor de medewerkers. Als ze ook nog moeten begeleiden bij iemand met een beperking ben ik bang dat het te koste gaat van de oplettendheid.
     
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Ik zou dat een meerwaarde vinden. Mijn dochters gingen naar de psz in de buurt, een van hun vaste leidsters heeft een dochter met Down (van toen begin 20) en die kwam geregeld (wekelijks) even op de groep om te helpen. Zij is dol op kinderen, en kinderen zijn dol op haar. Ze verzint echt de leukste spelletjes en ritueeltjes, fantastisch gewoon. Dingen als luiers verschonen, mocht ze niet doen. Echt puur spelen, liedjes zingen etc. Ze is heel creatief en knutselde vaak met de peuters, bv iets maken voor vaderdag/moederdag. Super leuk.

    Daarnaast zat hun psz naast een dagopvang voor ouderen, sommigen bv slecht ter been, anderen beginnend dementerend. Daar gingen ze ook vaak even langs, en dan bv samen liedjes zingen - heerlijk om te zien! Mijn jongste heeft er ooit een verhaal ‘voorgelezen’ toen ze net 3 was, met zo’n groot prentenboek, dat vonden ze zó ontzettend leuk.
     
    Vero0504 en artie vinden dit leuk.
  13. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.502
    113
    Dit inderdaad. Mensen met een beperking (bijv down) kunnen en willen heel veel liefde geven. Laat ze vooral lekker met baby’s tutten! Maar ten alle tijden supervised. Nooit alleen of met een half oog.
    Ik hou ook zo van die programma’s waarin ze met een creche naar een bejaardentehuis gaan. Die senioren hebben nog zoveel liefde om te geven, en zijn zelf vaak ook eenzaam. Ideaal om deze groepen samen te brengen. Maar… ten alle tijden supervised :)
     
  14. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Zeker, ik werkte op een dagbesteding en een cliënt hielp ook 1 dag in de week mee op een kdv.
    Ze had overigens geen down maar een licht verstandelijke beperking.
    Ze vond het echt heel leuk, en de kinderen (en het kdv) ook!
     
    artie vindt dit leuk.
  15. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.640
    3.004
    113
    Vrouw
    Leuk om jullie positieve reacties te lezen!
    Het spreekt vanzelf dat deze persoon nooit alleen zou zijn en heel goed begeleid wordt.
    Volgens mij is het opvangprobleem hier in België minder groot als in Nederland (maar nog geen kinderen dus weet het niet zeker, nog geen ervaring mee) en daarvoor zou ik het zeker ook niet doen, want het is inderdaad ook geen begeleider die mee telt als echt begeleider. Maar echt iemand extra (en misschien zelfs dan voor deze persoon nog een Astra iemand om deze te begeleiden)

    We hebben hier in de tuin een grote stal staan, wie weet kunnen we die ooit ombouwen zelfs tot kleinschalig KDV.
    Eerst maar eens zien dat ik zelf terug goed genoeg kan revalideren en weer aan het werk kan vooraleer ik zoiets echt kan opzetten ;)
     
    Vero0504 en MamaChantal vinden dit leuk.
  16. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Lijkt mij ook zeer waardevol! Zou voor mij zeker een optie zijn om juist voor die opvang te kiezen.
    En net wat je zegt, wat zou flexibele opvang voor mensen in de zorg super fijn zijn om te hebben.
    Ik denk juist dat t voor medewerkers fijn kan zijn, en echt niet persé meer tijd hoeft te kosten. Het zou zelfs kunnen dat er vanuit de gemeente budget voor is. En je mag uiteraard vantevoren aangeven wat wel of niet kan qua beperking. Er zijn echt wel mensen met een beperking die je niet constant op de huid hoeft te zitten en aan de hand mee hoeft te nemen en echt wel op hun niveau verantwoordelijk zijn voor wat ze doen. En dan bedoel ik uiteraard niet dat ze als volwaardig collega meewerken, maar wel dat je er echt wel wat aan kan hebben 'naast' je zijde en het echt waardevol kan zijn voor alle partijen.
     
    artie vindt dit leuk.
  17. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Zeker.

    Onze kinderen gaan naar een kdv&bso waar ook een soort dagbesteding met horeca bij zit. Er zitten ook kinderen met een beperking in de groepen.
     
    artie vindt dit leuk.
  18. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Zeker wel, mits het goed geregeld is en het goed begeleid wordt.
     
    artie vindt dit leuk.
  19. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik lees hier voornamelijk positieve reacties en ik wil toch even een dikke kanttekening plaatsen.

    Ik heb twee kinderen met een beperking (beiden ZMLK door een vorm van autisme). Maar beiden zijn in staat om met onze begeleiding een dagje dierentuin of pretpark aan te kunnen, zonder andere gasten te storen.

    Mijn ervaring is dat veel mensen roepen heel inclusief te zijn, maar als puntje bij paaltje komt, laten ze mijn zoons keihard links liggen.

    Houdt daar rekening mee als je de interesse in je omgeving gaat pijlen.

    Wil ik nog wel even benadrukken dat ik met de dames in dit topic absoluut die negatieve ervaringen niet heb.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Zoiets lijkt mij vooral niet echt realistisch.
    In de tijd dat ik in de creche kwam, vond ik het vooral druk voor de dames die aan het werk waren.
    Kinderen tussen 0 en 3 jaar vragen veel zorg en in België kan een begeleidster max 9 kinderen voor haar rekening moeten nemen. Op die momenten lijkt er mij geen tijd en ruimte om nog iemand extra te begeleiden en in het oog te houden.

    Inzetten in de bso waar de zorg minder word, lijkt mij wel goed kunnen.
     
    humptydumpty vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina