Hypothetische vraag, oppasser met beperking

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door artie, 21 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.642
    3.005
    113
    Vrouw
    Goed om ook de kanttekeningen te horen.
     
  2. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.821
    6.989
    113
    Vrouw
    Leuk! Of het haalbaar is betwijfel ik. Het moet naast de pmers gebeuren, dus je zal extra begeleiding nodig hebben voor deze persoon. Dat betekent dat er 2 extra volwassenen aanwezig zijn. Ook dat moet je willen en moet te doen zijn op de groep.

    In Katwijk zit een kinderopvang ín een instelling voor mensen met Huntington. De kinderen groeien er mee op en vinden het dus heel normaal. En de cliënten vinden dat kleine grut ook heerlijk om naar te kijken. Zoiets zou je ook over na kunnen denken?
     
    artie en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.508
    8.358
    113
    #23 NiekeKris, 19 aug 2022
    Laatst bewerkt: 19 aug 2022
    Ik zou het wel doen. Ik denk aan ‘met een beperking’ trouwens breder. Mijn zusje was chronisch ziek en daardoor fysiek beperkt, zat in een rolstoel, kreeg eerst sondevoeding en later TPV, enz. Met name volwassenen vonden dat soms vreemd en eng ed, de meeste kinderen vonden het enkel interessant. Nu was mijn zusje niet in staat om te werken, maar ik kan me voorstellen dat er andere mensen zijn met een fysieke beperking die dat wel kunnen. Lijkt me ook fijn als zij ook meer gelegenheid daartoe hebben (ook bv. minder uren ofzo en natuurlijk dat een locatie toegankelijk is).
     
    artie, Jo79 en Neuzeke vinden dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Zelf zou ik het niet doen in een baby groep. Dan zou ik het kind niet brengen.

    Ik zou eerder denken aan een peuterspeelzaal of bso.

    Op de peuterspeelzaal waar onze zoon zat was er een vrouw met beperking. Ze zag niet goed en je zag aan haar dat het niet helemaal goed zat.
    Ze was een fantastische hulp. Was een meerwaarde voor de groep.
     
    artie vindt dit leuk.
  5. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Het spreekt misschien voor zichzelf, maar het hangt er wel helemaal vanaf waar zo'n beperking zich in uit. Als de persoon met de beperking bijvoorbeeld problemen kan hebben met emotie regulatie (schelden, aggressiviteit, verdriet), zou ik het als ouder helemaal niet fijn vinden.
    Sowieso denk ik dat de meerwaarde bij hele jonge kinderen te beperkt is en het misschien alleen maar lastig is, omdat de coordinatie/logistiek vaak al lastig genoeg is met alleen bekwame medewerkers. Of de beperking moet heel erg mild zijn.

    Voor oudere kinderen zou ik de meerwaarde wel zien. Maar dan heb ik het over kinderen vanaf een jaar of 6 ofzo. Bij mijn dochter op school zitten, anders dan bij veel Nederlandse scholene, ook kinderen met het syndroom van down en zwaar autisme en samenwerking tussen deze kinderen en kinderen zonder beperking wordt heel erg aangemoeidgd (zitten dan wel vaak begeleiders bij). Bij een BSO of opvang zou het natuurlijk om volwassenen en niet om kinderen gaan maar het idee is hetzelfde. Je leert al op jonge leeftijd omgaan met anders beperkten en dat vind ik heel waardevol voor alle partijen.
     
    artie vindt dit leuk.
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    Zeker, ik zat vroeger bij een soort psz bij een vrouw thuis in een rolstoel. Die deed dat allemaal in haar eentje en dat ging goed. Dat was dus een lichamelijke beperking. Ik vond het alleen in het begin wat raar dat ze in een rolstoel zat. Super leuk mens.
    Daarnaast hadden we twee zussen uit de buurt die bij ons oppasten. Een zus had syndroom van down als ik het me goed herinner. Dat ging ook prima, ze was heel lief en zorgzaam en de andere zus heel verantwoordelijk en zelfstandig. En we vonden het juist leuk dat ze samen op kwamen passen, kregen we wat meer aandacht dan van eentje. Helaas is de ene zus jong overleden.
    Mijn moeder was ook bevriend met hun moeder en kende beide dochters dus ook.
     
    artie vindt dit leuk.
  7. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Je zou -als het zover is- eens kunnen informeren bij een school voor voortgezet speciaal onderwijs. De laatste jaren van hun onderwijs is gericht op uitstroom en dan lopen ze een aantal dagen stage, met het idee om er na hun school te gaan werken. Als er iemand is die interesse heeft om met kinderen te werken is dan kunnen ze dat matchen.
     
    artie vindt dit leuk.
  8. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Ik zou er zelf geen problemen mee hebben


    Er vanuit gaande dat er goede begeleiding is en er ook gekeken is naar de persoon zelf.
    De ene kan wat meer verantwoordelijkheid aan dan de andere.
    En de ene zou prima op een babygroep passen en de andere bij kinderen vanaf 2 jaar of juist beter passen bij een bso.
    Maar ik vind wel dat ik mensen met een beperking, zowel fysiek als mentaal, moeten kunnen werken/helpen etc.

    Het concept vind ik goed, vraagt alleen tzt verdere uitwerking :)
     
  9. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.999
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik zou er niet voor kiezen mijn kind te laten opvangen op het terrein vd instelling in de wetenschap dat de client die helpt hier woont.
    - ze wonen niet v niets in een 24u woonvorm.

    Wel zou t voor mij akkoord zijn, zelfs meerwaarde, wanneer de persoon met beperking op zichzelf woont en regelmatig in vorm v dagbesteding of assistentwerk komt helpen.
     

Deel Deze Pagina