Hysteroscopie of meteen een curretage vragen?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Kramertje, 20 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Lieve meiden,

    29 oktober met 10,5 week zwangerschap de 2e missed abortion in 5 maanden tijd geconstateerd. Direct opgewekt met medicatie en op vrijdag 1 november het vruchtje en vruchtzakje verloren. 12 november een controle echo gehad, maar nog een erg rommelige baarmoeder en bloed te zien op de echo.

    Nu gaf de gynaecoloog aan dat ik 4 weken later weer terug moest komen voor een echo en als er dan nog steeds weefsel te zien is dat ze dit met een hysteroscopie gaan weghalen. Nu sprak ik de verloskundige vorige week en deze gaf aan dat je vaak na een hysteroscopie alsnog een curretage nodig hebt.

    Nu ga ik 6 december op vakantie naar Mexico en moet ik 4 december terug komen voor een controle echo. Als hier nog weefsel zit, kunnen ze niets meer inplannen voor mijn vakantie om het weg te halen en zal ik na alle waarschijnlijkheid met bloedverlies op vakantie moeten, waar ik uiteraard niet op zit te wachten.

    Is het verstandig een echo voor volgende week te plannen om zodoende nog een curretage te kunnen ondergaan als dat nodig is voor ik op vakantie ga? En moet ik akkoord gaan met een hysteroscopie of kan ik beter aangeven gelijk een curretage te willen?

    Wat is jullie ervaring met bovenstaande...? Kiezen voor een hysteroscopie indien nodig, of meteen een curretage?
     
  2. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.404
    362
    83
    Zuid-Holland
    Allereerst heel veel sterkte!

    Na mijn laatste miskraam, 2 jaar geleden, kreeg ik na 3 maanden een hysteroscopie om de resten weg te halen. Juist met een hysteroscopie kunnen ze alles goed weghalen, begreep ik, want ze kijken met een camera in je baarmoeder. Ik zou nooit een curettage willen ivm hogere risico's op verklevingen. Alleen verloor ik nog een hele maand bloed na de hysteroscopie, dus ik had niet mogen zwemmen als ik op vakantie was gegaan.

    Ik weet dus niet wat ik zou kiezen, meestal gaan resten na de volgende menstruatie wel weg en wachten ziekenhuizen daarom vaak nog even af. Als je niets doet kan je bloed verliezen op vakantie, maar na een behandeling ook. 1x ben ik op vakantie gegaan terwijl ik nog wachtte op de miskraam en 1x terwijl ik resten had en dus wat bloed verloor. Beide keren niet gezwommen...
    Echt onwijs balen!
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik zou ten alle tijden een currettage proberen te voorkomen. Weet niet of je die vorige x ook hebt gehad maar je loopt echt risico, zeker vanaf 2e keer en dan ben je verder van huis. Het gaat ook heel vaak goed maar ik durf het niet meer omdat ik op mijn 40e geen tijd heb om met evt complicaties te dealen.
    Bij een hystero kunnen ze ook restjes weghalen alleen dan gecontroleerd dus zou altijd daarvoor kiezen. Kun je niet proberen om deze over 2 wkn te krijgen?
    Mijn ervaring is, had altijd wat restweefsel, dat het er vanzelf uitkomt binnen 6wkn na mk. Je zou evt ook nog een kuur provera of nog x misoprostol kunnen proberen. Daarmee kwam het bij mij de 1 na laatste keer allemaal los.
    Succes meis.
     
  4. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Heel veel sterkte!
    Ik heb geen slechte ervaringen met curettage hoewel ik daar wel bang voor was. Het viel mij reuze mee dus ik zou bij een eventuele volgende keer direct voor een curettage kiezen.
     
  5. Dikkiedik123

    Dikkiedik123 Actief lid

    4 feb 2019
    427
    338
    63
    Vrouw
    Lieve kramertje,
    We schrijven allebei in het miskraam topic, dus mijn verhaal ken je deels al. Ik heb zo’n beetje de hele menu kaart van handelingen na MA gehad. Ik zal mijn ervaringen delen.
    Een hysteroscopie geeft veel minder kans op bijwerkingen. De ingreep zelf vond ik heel goed te doen, je staat zo weer buiten, napijn goed te doen. Dus dat zou eerste keuze zijn. Echter was het bij mij niet genoeg. Mijn baarmoeder zal vol met kleine vlokken HCG dragend restweefsel. Na 6 weken stond mijn HCG nog ergens in de 400, een menstruatie was dus niet echt aanstaande. Een hysteroscopie mogen ze maar een bepaalde tijd doen, en in die tijd lukte het toen niet. Ze wilden graag nog een hysteroscopie doen waarbij ze niet de garantie konden geven of het zou lukken. Aangezien ik al 3 maanden bezig was na de MA heb ik toen zelf de knoop gehad voor een curettage te gaan. En dat is me ook heel goed bevallen. Lekker slapen je wordt wakker en het is voorbij. Wel heeft de gynaecoloog die zich in mijn dossier verdiept had voor een zuig curettage gekozen ipv vacuüm curettage om de kans op verklevingen te verkleinen. Na de curettage werd ik netjes na 6 weken ongesteld.
    Misschien kan je vragen of er HCG geprikt kan worden bij de controle om te kijken of er een menstruatie aan komt. Ook kan je de echoscopist vragen hoe je baarmoeder er uit ziet, bij mij was het duidelijk een rommeltje.
    Wat nog een oplossing kan zijn is een hysteroscopie onder narcose / ruggenprik zodat ze eventueel meteen kunnen curetteren als het met een hysteroscopie niet lukt. Ben je er wel meteen vanaf is misschien ook wel fijn gezien het vervolg traject dat het niet eindeloos duurt.
     
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Nadeel van een hysteroscopie ons dat als ze je moeten cureteren je weer terug moet komen en alsnog onder narcose moet. Ik heb 6 curretages gehad ( en 2 andere operaties in mn baarmoeder) en allemaal erg meegevallen.
    Ik zou de echo afwachten, is het een klein restje dan met hystero anders gelijk een curretage.
    Of een hystero onder narcose zodat ze evt gelijk kunnen curreteren
    Heb je trouwens geen annnuleringsverzekering? Evt navragen wat er gedekt wordt mocht t allemaal tegenvallen?
     
  7. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Vind het altijd zo'n bangmakerij over curettages. Die risico's zijn maar ietsje verhoogd als je de onderzoeken goed lees. Ik heb na mijn ma 16 (!) Vrouwen in mijn omgeving gesproken (van familie tot buurvrouwen, collegas en vriendinnen) die na een of meerdere curettages geen complicaties hebben gehad en gezonde kinderen hebben gekregen. De kans op verklevinheb is nog steeds heel erg klein. Ik ben blij dat ik destijds voor de curettage heb gekozen, 2 mnd later was ik weer zwanger.

    Ik zou dus zeker niet perse een hysteroscopie eerst doen (naar mijn weten is dat vooral goed als t om specifieke kleine stukjes gaat en niet een baarmoeder vol restweefsel). En restweefsel komt er niet altijd vanzelf uit helaas, als t nog hcg afgeeft kun je wachten wat je wilt maar word je niet ongesteld. Weet je of je hcg 0 is?
     
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Het gaat ook heel vaak goed maar lees en hoor ook veel verhalen waarbij het niet goed is gegaan. Het is ook echt niet voor niets niet de 1e keus van gynaecologen, blijft toch ook een operatie.
     
  9. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja maar hoe t nu wordt gebracht is t andere uiterste. Over de gevaren en gevolgen van cytotec hoor je nooit iemand. Terwijl t daar zo vaak mis mee gaat.
     
  10. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Dank je wel lieve dames voor jullie ervaringen.

    Ik ben op 29 oktober begonnen met de cytotec en deze op 30 oktober nogmaals genomen. Op 1 november vruchtzakje en vruchtje verloren en t/m woensdag 6 november bloedverlies gehad. Toen een aantal wat bruin bloed en rond 12 november enkel bij afvegen. Toen een controle echo gehad met de uitslag in mijn openingspost. Sinds 13 november wederom bloedverlies (1 maandverbandje per dag). Maar... ineens gisteravond erge buikkrampen en voelde van alles lopen. Heb in een tijdsbestek van 4 uur zo'n 4 maandverbandjes nodig gehad. Veel bloedverlies en ook veel stolsels.... zou dit dan toch het restant zijn wat op de echo nog zichtbaar was..?
    Vandaag wderom licht bloedverlies.

    Gevoel zegt nu toch maar af te wachten tot 4 december.... Als ik de verhalen zo lees heb je na een hysteroscopie of curretage vaak ook nog wat bloedverlies.. dus wat het ook zou worden... afwachten, toch echo naar voren halen en een hysteroscopie of curretage nodig hebben ... bloedverlies zal ik in alle gevallen wellicht hebben.

    @zonnetje2015 Wij hebben zeker een doorlopende reis- en annuleringsverzerzekering, echter hebben wij afgelopen mei 1 dag voor vertrek onze gehele vakantie op stelle sprong moeten annuleren, omdat 1 week voor de vakantie een missed abortion geconstateerd werd en een dag vervoor vertrek de miskraam nog niet compleet was (was zwanger van een tweeling en 1 vruchtje en vruchtzakje waren nog in de baarmoeder aanwezig). We willen dus dit keer niet weer onze vakantie moeten annuleren. Kunnen wel even een andere omgeving en wat afleiding gebruiken zeg maar.

    @sarah28 Ik weet niet of mijn hcg 0 is. Dat verwacht ik niet, omdat er vorige week nog veel bloed en restweefsel zat. Heb ook nog niet getest om te zien hoe ver mijn testen aflopen.

    Gezien mijn leeftijd (net 40 geworden) willen we ook gewoon niet zo'n lange nasleep. Ik word tenslotte steeds ouder en zwanger worden gaat al niet vanzelf (IVF ICSI traject ivm zaadaantal man). Zijn inmiddels geswitched van Medisch Centrum Kinderwens Leiderdorp naar UZ Gent en blijk ook een traagwerkende schildklier te hebben waar ik nu medicijnen voor slik. In Gent zouden we medio januari de uitslagen krijgen van het chromosoomonerzoek en dan bij de eerstvolgende menstruatie mogen starten met een nieuwe ICSI behandeling.

    Wat @Dikkiedik123 ook heeft meegmaakt, dat je 3 maanden verder bent en nog steeds met de nasleep te maken kan hebben. Als ik tegen de tijd nog steeds met de nasleep van deze miskraam loop als we weer naar Gent moeten, wordt het steeds later alvorens we weer kunnen starten. Zeker als een hysterosopie niet genoeg werkt en je dan alsnog een curretage moet. Dan kies ik daar liever bij voorbaat voor...

    Maar goed.. na gisteravond hebben we dus het idee om toch maar even af te wachten tot 4 december...
     
  11. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja die nasleep is vreselijk, zeker als de tijd dringt. Je kunt toch ook ietsje eerder proberen? 2 dec bijv zodat er evt nog ruimte is om in te plannen? Maar t klinkt iig alsof je nu een groot deel kwijt bent (en dat er dus ook nog n hoop zat). Je kunt zwangerschapstesten doen om te kijken of deze nog positief zijn (en dus nog hcg) of wit. Bij witte test heb je kans dat je gewoon weer ongi wordt straks en dat kleine restjes gewoon meekomen.
     
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Dat klinkt "goed" hoor, zou even bellen naar mck en vragen of ze even kijken morgen? Grote kans dat het nu schion is hoor, ben je meteen gerust gesteld.
     
  13. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Snap idd dat je gewoon op vakantie wil gaan.. ben je wel even aan toe nu.
    Hopelijk nu alles kwijt. Kun je niet bellen dat je een echo vraagt om nu nog eens te kijken. Je kunt nu goed alles kwijt zijn.

    Sterkte
     
  14. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    @sarah28 @vlinderCN @zonnetje2015

    Heb gebeld met het ziekenhuis (punctie en terugplaatsing bij Medisch Centrum Kinderwens, maar folikkelmetingen, controle echo’s en dat soort zaken in het gewone ziekenhuis hier) maar de gynaecoloog vindt het niet slim om al eerder te komen (ze reageerde de laatste afspraak ook een beetje verbolgen op het feit dat we aangaven onderzoeken gestart te zijn in Gent en een nieuwe poging daar te gaan doen in het nieuwe jaar). Dus de afspraak blijft staan op 4 december.......

    Nu hadden we daar best vrede mee.... en na vorige week ineens weer heel veel te zijn verloren (lees 4 maandverbandjes in 3 uur tijd moeten verwisselen) dachten we dat we toch het grootste gedeelte wel kwijt waren. Mijn man zei vanmorgen, joh schat doe eens een test om te kijken of we nog een tuurstreepje zien.... zo gezegd zo gedaan......

    Niks tuurstreepje.... de test knalde van het scherm af, iemand die op z’n NOD zit zou er jaloers op wezen.....:cry: Gezien dit feit denk ik dat er dan nog steeds “veel” restweefsel zit....??? Overigens sinds gisteren alleen bruin met afvegen, verder niks meer. Tja wat nu doen.... ik ben bang dat het toch afwachten wordt tot volgende week.....
     
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Wat vervelend zeg dat ze niet even willen kijken, zou je zo gerust kunnen stellen. Klinkt nl echt alsof je vrijwel schoon moet zijn. Die hcg t e st kan helaad gewoon van je zwangerschap nog knallen. Je was al ver he dus dan zat je misschien wel op 100000 hcg of meer, als je dan gaat rekenen dat het max 2x halveert in een week kun je nu nog prima rond de 1000 zitten (zonder restweefsel) en dus een knaller hebben. Bij mij duurde dat echt meer dan 4 wkn altijd :( . Sterkte met wachten
     
  16. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Ja beetje kinderachtig inderdaad, maar goed. Ohhh ik dacht dat hij bleef knallen als je nog restweefsel had en als dat restweefsel weg was dat je testen ook tuurstreepje werden. Dan heb ik toch nog goede hoop. Ja was 10,5 week toen we de miskraam opwekte, nu 3,5 week geleden. Dus logisch dat dan je hcg ook nog wat hoger is. Zal volgend weekend nog eens een test doen om te kijken of hij afloopt.
     
  17. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Had net nog even gekeken maar je hcg kan zelfs wel 200000 zijn geweest .. dat kan echt lang duren dan :(. Mijn laatste zwangerschap had ik maar 3500 hcg en dat duurde al 2 weken voor test heel licht streepje gaf. Mocht je ook niet even bloedprikken anders, of via HA?
     
  18. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh ja en gynaecologen fronzen bijna allemaal als je naar buitenland gaat :rolleyes: hoop dat je geholpen bent/wordt in gent, fijn dat je schildklier i.i.g. aangepakt wordt. (Zoiets simpels..waarom testen ze dit niet standaard in NL als je aan traject begint)
     
  19. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Ohhh dan snap ik ook waarom hij nog zo knalt! Dacht echt ene tuurstreepje te gaan zien, maar helaas (wat raar om te zeggen, als je zwanger bent wil je gewoon een mooie knaltest).

    Nou dat heb ik niet eens meer gevraagd, ze deed zo onaardig en kortaf.
     
  20. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Ja heel apart, dat terwijl de dames van fertiliteit het volledig snappen. En daarbij we blijven ook gewoon in het ziekenhuis want hetzelfde als bij MCK blijven we de follikelmetingen gewoon hier in het ziekenhuis doen en de punctie, TP, etc in Gent.

    Tja dat snap ik ook niet. Toevallig zei ik het vanmiddag ook in een topic hier. Dat ik niet begrijp dat ze hier in Nederland voordat je aan zo’n duur traject begint ze niet even een simpele bloedtest doen om eea te controleren. Kan toch een uitkomst zijn voor veel vrouwen.
     

Deel Deze Pagina