Voor vrouwen met een (te) late eisprong na Pregnyl

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by nana33, Jan 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Ik wil m'n verhaal even delen, omdat ik regelmatig lees dat er andere vrouwen zijn die denken dat hun eisprong pas veel te laat is na de pregnyl. Wie weet hebben jullie er ook iets aan :).

Negen van de tien keer springt mijn eitje pas 50 uur of meer na de Pregnyl. Dit was al zo toen ik zwanger probeerde te worden van mn dochter en dat is nog steeds zo. Ik voel dit altijd heel duidelijk, omdat de drukkende pijn van het eitje ineens plotseling volledig is verdwenen. Zowel bij mn dochter als bij mn bbz heb ik de pregnyl dan ook 5 uur eerder gezet dan zou moeten. Echter de laatste maanden heb ik zelfs het idee dat mn eisprong vaak nóg later is en 45 uur niet meer genoeg is. Omdat ik ook niet teveel wil afwijken van de instructies van het ZH, voel ik me hier heel onzeker bij. Ik heb daarom úren en úren gezocht op internet via google scholar, maar ik denk dat ik er na al die jaren eindelijk uit ben ;).

Bij vrijwel alle vrouwen springt een eitje zo tussen de 24 en 48 uur na de Pregnyl, als de pregnyl intramusculair wordt ingespoten. Dit doen wij in Nl natuurlijk niet, omdat het onhandiger en pijnlijker is, maar bij een klein aantal mensen wordt de Pregnyl (of welk medicijn dan ook) veel langzamer opgenomen dan gemiddeld wanneer het via het buikvet ingespoten wordt. Dit heeft te maken met de slechtere doorbloeding van deze regio. Ik heb meerdere onderzoeken gevonden die lieten zien dat het gemiddelde niveau van Pregnyl in het lichaam na een spuit via de spier en de huid vrijwel gelijk was, maar dat de standaard deviatie (=spreiding/ afwijking van het gemiddelde in steekproef) véél, maar dan ook véél hoger lag wanneer het via de huid werd ingespoten. Omdat de gemiddelden niet significant verschillen was de conclusie van al deze onderzoeken dat HCG via de huid net zo goed ingespoten kan worden als via de spier voor een goede opname. Echter dit is natuurlijk niet het geval voor de vrouwen, die zich in het uiteinde van de verdeling bevinden. Ik ben zelf altijd al slecht doorbloed geweest (slik ook verplicht elke dag kinderaspirine en heb ziekte van Raynaud), wellicht heeft dit in combinatie met het feit dat ik redelijk van buikvet heb (helemaal de laatste maanden, ik ben flink aangekomen sinds bbz) invloed op hoe snel de pregnyl via mn buikvet wordt opgenomen.

Ik ga dit aankaarten bij mn gyn en vanaf de volgende ronde in februari voortaan de Pregnyl in mn kont laten zetten door mn man :p. Hopelijk heb ik vanaf dan ook een beter getimede eisprong na de Pregnyl en zijn onze kansen wat groter bij onze laatste iui en anders straks bij ivf.

2. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,453
    1
    0
    Wow Nana, wat een goed speurwerk! Ik heb dit probleem niet, ik was juist altijd bang voor een te vroege eisprong, maar ik denk echt dat je redenatie wel eens kan kloppen! Succes met spuiten in je bil ;).

3. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    In principe moet het niet uitmaken. Toen ik zelf nog niet spoot, moest ik de Pregnyl in het ziekenhuis laten zetten. In het begin werd dit altijd in een spier gedaan, over het algemeen in mijn bovenbeen. Later toen ik zelf meer ervaring had met het spuiten, werd 'ie in mijn buik gezet.

Ik heb nooit heel veel verschil gemerkt in het moment van de eisprong. Er is altijd wel wat verschil, dat hangt er natuurlijk ook van wanneer de Pregnyl wordt gezet en hoe de follikelgroei gaat. Maar ik heb nooit gemerkt dat de eisprong bij het spuiten in de buik veel later was dan wanneer je het in een spier spuit. Hier zat het qua timing altijd precies goed.

Hou er trouwens rekening mee dat je een injectie in een spier eigenlijk niet zelf mag zetten. Dit is andere koek dan in je buik. En je hebt er ook speciale naalden voor nodig, dit kan niet met hetzelfde dunne naaldje. Je hebt er een dikkere en langere naald voor nodig.

4. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Is het ook een optie om de Pregnyl veel later te zetten, als je follikel al over de 20 mm zit?
    Of om de IUI langer dan normaal na de Pregnyl te plannen?

5. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    @Jippie: Ik heb wel eens eerder spuiten in spieren moeten zetten in het verleden ;), dus dat gaat wel lukken. Het lijkt wel een beetje op darten van heel dichtbij, haha :cool:. Ik vind het bij mezelf niet zo'n fijn klusje (maar heb het wel gedaan) en ga het manlief haarfijn uitleggen. Heb thuis ook nog de juiste naalden liggen.

Dat jij geen verschil hebt gemerkt kan heel goed kloppen volgens alle onderzoeken, want de gemiddelde HCG waarden in bloed en urine verschillen dus ook niet tussen de twee methode. Om die reden laten ze in NL en veel ZHs in het buitenland de Pregnyl dan ook subcutaan zetten. Maar de standaarddeviaties verschillen dus wel enorm, wat dus betekent dat er maar weinig mensen verschil zullen ervaren, alleen zij die helemaal aan de uiteinden van de distributie zitten, maar dat deze mensen wel een heel groot verschil kunnen ervaren. Ik heb echt het idee dat dit wel de reden moet zijn voor mijn belachelijk late eisprong.

Heel veel later de Pregnyl zetten zou ik natuurlijk ook kunnen doen, maar ik vind het een beetje eng om te bepalen hoe veel later het dan moet. Een veiligere optie lijkt me dan om de verschillen helemaal te elimineren en het op zo'n manier in te spuiten dat m'n lichaam het wel gelijk op moet nemen- slecht doorbloed of niet.

@Doortje: hihi, thanks :).

Share This Page