Ideale leeftijd / minimum leeftijd tampons?

Discussie in 'De lounge' gestart door tinneke123, 18 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Op welke leeftijd heb je voor het eerst tampons gebruikt?

Peiling gesloten op 19 dec 2019.
  1. 11 jaar of jonger

    13 stem(men)
    6,3%
  2. 12 jaar

    13 stem(men)
    6,3%
  3. 13 jaar

    35 stem(men)
    16,9%
  4. 14 jaar

    23 stem(men)
    11,1%
  5. 15 jaar

    28 stem(men)
    13,5%
  6. 16 jaar

    26 stem(men)
    12,6%
  7. 17 jaar

    8 stem(men)
    3,9%
  8. 18 jaar

    8 stem(men)
    3,9%
  9. 19 jaar of ouder

    11 stem(men)
    5,3%
  10. nooit/zelden gebruikt

    42 stem(men)
    20,3%
  1. tinneke123

    18 nov 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    Ik las vanochtend bij de tandarts dat er in een aantal landen (o.a. Polen als ik me goed kan herinneren) stemmen opgaan om tampons te verbieden onder de achttien jaar, met als reden een forse stijging van het aantal TSS gevallen, voornamelijk door het onzorgvuldig omgaan ermee door de jeugd. Velen gebruiken bijvoorbeeld tampons om afscheiding op te vangen, en laten ze veel te lang zitten.

    Met een dochter die binnenkort misschien ook de vraag zal stellen om over te schakelen naar tampons in het achterhoofd, deze vraag. Hoe oud waren jullie toen jullie voor het eerst aan de tampons gingen? Het gaat hier toch best om een grote verantwoordelijkheid waar waarschijnlijk nog niet iedere tiener goed kan mee omgaan. Wat is volgens jullie de ideale leeftijd om er mee te beginnen?
     
  2. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    nou.. ik geloof dat ik toch ook wel 15 of 16 was ofzo (14 jaar mijn eerste menstruatie).. mogelijk eerder? Ik vond maandverband al snel zo ontzettend vies..
     
  3. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik had ik mijn 11e mijn menstruatie en vrijwel meteen met tampons begonnen. Vind maandverband echt vies. Persoonlijk natuurlijk.
    Mijn dochter kreeg haar menstruatie toen ze net 2wk 10 was. Nu 12 en moet niks weten van tampons ha ha. Vind de maar eng
     
    anica en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. nickyhartje

    14 feb 2017
    88
    53
    18
    Ik vind 16 persoonlijk toch wel de minimum leeftijd. En dan baseer ik me op wat ik vroeger heb gezien bij klasgenoten. Heel veel onverantwoord gebruik en totaal geen besef van de gevaren...
     
    Riette89 vindt dit leuk.
  5. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik ben begonnen met maandverband. Iemand in de familie heeft er ooit een een keer een door een dokter moeten laten verwijderen. Dus dufde ze pas te gebruiken toen ik voor het eers sex gehad had.

    gebruik ze nu standaard en vind maandverband echt heel naar.
     
  6. Inneke2

    Inneke2 Lid

    14 feb 2017
    80
    84
    18
    Ik heb veel vriendinnen die totaal geen tampons gebruiken en/of er pijn bij hebben, dus ik zou vooral mijn dochter zelf laten kiezen. Maar daarnaast geef ik de anderen gelijk, met tampongebruik komt ook een verantwoordelijkheid en iedereen kan die nog niet dragen op jonge leeftijd. Ik zou ook zeggen, minimaal 16.
     
  7. Simmiee

    Simmiee Actief lid

    15 apr 2015
    396
    222
    43
    Misschien is dit per persoon en situatie verschillend? Ik weet nog dat ik voor het eerst ongesteld werd op weg naar spanje.. bloedheet en een zon zwem strandvakantie van 8 dagen in het vooruitzicht. Ik ben heel blij dat mijn moeder tampons voor me had gekocht :rolleyes:
     
    Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. liefwolkje

    liefwolkje Actief lid

    1 nov 2016
    402
    359
    63
    Ik gebruikte ze vanaf mijn 15e denk ik, mijn menstruaties waren heel heftig en ik vond zo’n klef maandverbandje in mn broek afschuwelijk plus ik lekte dan standaard door. Ik zou als ouder gewoon goed voorlichten over het gebruik (hoe vaak verschonen) ipv een minimumleeftijd eraan hangen. Ik zou het zelf in ieder geval ontzettend rot hebben gevonden als ik geen tampons had mogen kopen en dus elke menstruatie bang had moeten zijn om door te lekken en nooit kunnen zwemmen.
     
    Rosa5 vindt dit leuk.
  9. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Je kunt hier toch geen minimum leeftijd op zetten? Tieners verschillen enorm van elkaar. Als mij op mijn 15e verboden was tampons te gebruiken had ik dat echt heel oneerlijk gevonden. Ik vond maandverband ook smerig.

    Maar tegenwoordig heb je ook de menstruatiecup en wasbaar menstruatie ondergoed. Had dat als tiener ook wel willen proberen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    #10 Maslov, 18 nov 2019
    Laatst bewerkt: 18 nov 2019
    Ik was 11 bij mijn eerste menstruatie en begon vrijwel gelijk met tampons. Ik heb 2 menstruaties maandverband gebruikt, maar vond dat ontzettend vies.

    In principe zou het geen probleem hoeven zijn om tampons te gebruiken op jonge leeftijd, mits het kind goede informatie heeft gekregen. Wij kregen uitgebreide voorlichting op school, kregen ook ons eerste pakket maandverband+tampons uitgereikt in de brugklas. Daarnaast heeft mijn moeder me ook goed uitgelegd hoe je een tampon moet gebruiken, hoe vaak je moet verwisselen, hoe je hem moet verwijderen, hoe het voelt als hij goed zit en hoe hij verkeerd zit, welke maat voor welk bloedverlies etc. Sowieso goede voorlichting gehad over persoonlijke hygiëne, ben ik erg blij mee.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Totaal niet mee eens en alhoewel ik ze zelf niet eens gebruik, vind ik een minimale leeftijd echt bizar. Goede voorlichting is nodig, geen verbod.
     
  12. tinnecat

    tinnecat Lid

    7 mrt 2017
    63
    32
    18
    Op school gebruikte bijna niemand uit mijn klas tampons, maar ik herinner me wel een meisje toen ik 13 of 14 was, die leende een super plus tampon van iemand en zat op het toilet te wenen omdat ze 'm er niet meer uitkreeg. Was haar eerste keer dat ze een tampon gebruikte. Ik bedoel maar, verkeerd gebruik of zelfs misbruik, dat komt zeker voor bij tieners.
     
    Mop81 vindt dit leuk.
  13. tinnecat

    tinnecat Lid

    7 mrt 2017
    63
    32
    18
    Vind ik ook, maar helaas, zelf nooit voorlichting hierover gekregen.
     
  14. miepje77

    miepje77 Fanatiek lid

    25 mei 2008
    1.854
    424
    83
    Ze kunnen beter inzetten op een goede voorlichting over het gebruik ervan, ipv verbieden.
     
    femkes vindt dit leuk.
  15. Irene2

    Irene2 Actief lid

    21 mrt 2019
    375
    610
    93
    Vrouw
    Ik geloof dat ik letterlijk 1 maandverband heb gebruikt bij mijn eerste menstruatie. Ik zwom elke week en dat was geloof ik een dag nadat ik ongesteld was geworden, toen dus een tampon gebruikt en daarna nooit meer wat anders. Vind maandverband ook helemaal niks.
     
  16. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Mij lijkt voorlichting hier belangrijker dan minimum leeftijd.
    Als er vanuit moeders verteld wordt hoe de dochters dit moeten gebruiken, hoe vaak ze moeten wisselen, wat de gevaren kunnen zijn etc dan zou er ook geen probleem hoeven zijn.
    Zelf gebruik ik alleen tampons als ik ga sporten. Verder vaak maandverband. Maar voor een kind lijkt het me ook fijn om wel te kunnen zwemmen, en fijn te kunnen sporten zonder zo’n maandverband in je onderbroek.
     
    harlene2014 en Athina vinden dit leuk.
  17. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.446
    7.290
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ik was 11 toen ik voor het eerst menstrueerde en rond 12 tampons geprobeerd maar dat lukte niet, ik denk dat ik ze rond mijn 15/16 echt ben gaan gebruiken. Mijn moeder heeft mij destijds heel goed begeleid toen ik voor het eerst ongesteld werd :) ze liet meteen de verschillende mogelijkheden zien, hoe ik dat in mijn onderbroek plakte en ze kocht mini en normale tampons en legde uit dat ik dat op bed kon proberen terwijl ik op mijn rug lag enzo. Superlief. Veel aan gehad destijds.
     
    Rosa5, MyMiracle en Maslov vinden dit leuk.
  18. sannekirre

    7 mrt 2017
    52
    31
    18
    NULL
    NULL
    Toen ik een jaar of 13-14 was waren er twee meiden in mijn klas die het hadden 'aangedurfd' om eens een tampon te proberen. Toen ze beiden achteraf vertelden hoe pijnlijk het was geweest, heeft niemand het meer aangedurfd. :) Dus misschien is er fysiek toch wel een ondergrens? Je vagina moet toch echt wel voldoende groot zijn om een tampon te kunnen gebruiken?
     
  19. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik was 20 jaar, ik wilde ze wel eerder gebruiken maar ik kon ze niet inbrengen. Ik vind het een uitkomst. Mijn dochter is 14 jaar en menstrueert flink maar een tampon inbrengen lukt haar niet.
    Op een later moment nog maar eens laten proberen, voor haar zou het wel fijn zijn, heeft al eens een uitje naar het zwembad moeten laten schieten wat ze notabene zelf had georganiseerd. Zo sneu was dat. Inmiddels zit er wel wat regelmaat in en kan ze het redelijk plannen.
     
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik weet overigens wel dat vriendinnen van haar ze wel gebruiken, die zijn 13/14 jaar.
     

Deel Deze Pagina