Ideale leeftijd starten met zwemles

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spectre, 14 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.951
    17.002
    113
    Vrouw
    Wat is nu de ideale leeftijd om te starten met zwemles?
    Of is dit echt afhankelijk van het kind?
    Ik twijfel om mijn zoontje (4jr,4mnd) al op zwemles te doen, maar ik vind hem er nog niet aan toe denk ik..
    Hij is nog niet helemaal vertrouwd met water (hij vindt het best eng als hij geen bodem onder zijn voeten voelt) en leren ze dingen als onder water zwemmen / adem inhouden niet beter op een later leeftijd?

    De wachtlijst hier is niet zo lang (minder dan een halfjaar) dus vraag me af wat een goede leeftijd is om ermee te starten?
     
  2. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.034
    3.116
    113
    5!
    Onze dochter is met 4.5 gestart maar was, in het begin echt nog heel dromerig. Deed dr eigen ding zegmaar.. als ik jou was zou ik m na de zomervakantie laten starten op zijn vroegst!
     
    puzzelstukje en Spectre vinden dit leuk.
  3. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    De meeste kinderen, natuurlijk zijn er uitzonderingen en waterratjes, zijn pas lichamelijk sterk genoeg rond de 6 jaar. Ook moeten ze goed de concentratie kunnen opbrengen om naar de opdrachten te luisteren. Vaak is het zo dat als ze vroeg beginnen dat ze dan langer les nodig hebben.
     
    GossipGirlxoxo, puzzelstukje en Spectre vinden dit leuk.
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Het ligt er een beetje aan wat ze gewend zijn. Als ik het goed begrijp is jouw zoon nog niet zo watervrij. Ik zou dan denk ik over een paar maanden eens inschrijven en dan nog wat maanden wachten verder.
    In de tussentijd kun je natuurlijk wel investeren in zo nu en dan samen zwemmen om watervrij te worden.
    Onze beide dochters zijn met net 4 jaar begonnen en hebben hun ABC in 1,5 jaar en de ander ruim 1,5 jaar gehaald....maar dat was omdat ik al vanaf 2 maanden oud wekelijks met ze op baby-en peuterzwemmen zat. Ze waren dus al watervrij en ook bekend met zwemmen in een groepje toen ze 4 werden. Voor hen vond ik het dus juist weer zonde om een jaar over te slaan en met 5 jaar te beginnen.
    Het is dus vaak van meerdere dingen afhankelijk
    Zwemscholen hebben vaak een minimumgrens van bijv. 5 jaar uit ervaring dat t eerder nog wat te vroeg is. Maar uitzonderingen zullen er ook zijn.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Onder water adem inhouden enzo zal geen probleem zijn, dat doen ze met babyzwemmen ook. En zeker als ze het gewend zijn als peuter. M’n peuter duikt gewoon naar de bodem.

    Maar met 4 jaar missen ze vooral nog een stuk kracht en uithoudingsvermogen. En concentratie is ook een dingetje.
    Ik zou de komende periode lekker veel gaan wandelen en fietsen om kracht en uithoudingsvermogen te trainen.
    En zelf regelmatig gaan zwemmen om hem watervrij te maken. Dat scheelt al een boel voor de zwemles.

    Bij ons in t zwembad is zwemles ook vanaf minimaal 5 jaar, tenzij je ouder&kind zwemmen hebt gedaan.
     
    GossipGirlxoxo en puzzelstukje vinden dit leuk.
  6. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Ze begonnen hier met 5 en 6 en dat was prima.
    Houd wel rekening met de wachtlijsten, die zijn hier maanden..
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.331
    113
    Het ligt aan je kind en ik denk ook aan je eigen doel en verwachtingen. Mijn dochters begonnen met 4, ze deden al aan ouder en kind zwemmen (oudste trouwens maar tot 2,5 oid en vanaf 3,5 peuterzwemles) en ik vond alles wat ze leerden voor het diploma al een meerwaarde hebben tov niets leren, ook zonder diploma dus. Ik wist vooraf dat het mogelijk langer zou duren, dus dat accepteerde ik. Uiteindelijk hebben ze een maand of 15/16 over A gedaan, heel netjes dus (hier is 18 maanden gemiddeld). Het was vooral B daarna die vrij lang duurde, maar evengoed hadden ze met ongedeerd 2,5 jaar ABC. Ik vond het vooral prettig dat ze vrij snel wisten wat ze moesten doen in het water en zich enigszins konden redden ed. Natuurlijk was ik er altijd bij ed, maar toch, we wonen in een waterrijke omgeving…
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Oudste 5 gestart en dat bevalt goed want hij is sterk en kan goed luisteren. Hij was wel al watervrij door 4 jaar ouder en kind zwemmen. Maar hij is wat angstiger en bij 4,5 was alles gewoon druk voor hem.

    Maar jongste gaat met 4,5 starten. Die is erg sterk en zwemt nu al echt mee met ouder en kind zwemmen en doet alles wat zwemleraar zegt. Ander kind.

    Dus ja, 5 beviel goed. 4,5 kan ik nog niks over zeggen. Ligt echt aan je kind denk ik..
     
  9. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Onze zoon is gestart met 4. Meer omdat ik het belangrijk vind dat hij leert wat hij moet doen in het water. Ik vind dat hij het snel oppakt. Eind maart begonnen en al 4 stickers van de 20.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Hier met 4,5 gestart.
     
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    De ideale leeftijd is 7 jaar dan gaat het het snelst. Echter wachten veel ouders niet zo lang mee. Maar als je puur naar fysiek en concentratievermogen kijkt en de minste uren in het zwembad wil doorbrengen dan is het 7 jaar dus.
    Mijn kinderen zijn met ruim 3 jaar gestart maar dat is niet gebruikelijk.
     
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    M is gestart toen ze net 4 was. Volgens de badjuffen zwemt ze zoals te verwachten is voor de tijd dat ze les heeft en merken ze niet dat ze qua kracht en techniek jonger is. M is wel snel afgeleid en moet het nut ergens van zien om het te willen leren. Zo lukt de rugcrowl en borstcrowl (vooral benen) goed en gaat ze best snel. Waarom zou je dan nog de rugslag en schoolslag willen leren… Dit is niet alleen bij het zwemmen zo maar gewoon karakter.

    Q was 5 toen ze echt met zwemles startte. Ze was al eerder begonnen maar door de vele oorontsteking zijn we gestopt en hebben we gewacht totdat haar keel en neus amandelen waren verwijderd. Zij heeft ABC en zwemvaardigheid 1, 2 en 3 binnen 2 jaar gehaald. Maar ook Q had een duidelijk doel voor ogen, ze wilde toen zeebioloog worden en wilde daarvoor goed kunnen zwemmen.

    Wij zwemmen zelf ook graag. Op loopafstand van ons huis hebben we een grote recreatieplas waar we bij lekker weer vaak heen gaan. M denkt tijdens het zwemmen hetzelfde te mogen en moeten kunnen als Q, dat was voor ons ook een reden om haar alvast met 4 te laten starten.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Oudste is een maand voordat ze 5 werd gestart. Het is per kind echt verschillend. Oudste is echt heel watervrij, maar ze is klein, tenger en mist kracht. Ook heeft ze nu nog steeds moeite om zich te concentreren. Ze wordt in december 7, en ik merk nu pas dat ze meer kracht heeft en met sprongen vooruit gaat. Oke dan heeft ze wel 3x stil gelegen ivm de lockdowns en zat er ook zomervakantie tussen.

    Onze jongste gaat wss met haar 4,5 op zwemles. Die heeft een andere bouw, ook totaal niet bang voor water en die heeft een veel ander karakter en een beter concentratievermogen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ik merk ook zeker dat karakter er ook mee heeft te maken hoe snel een kind een diploma haalt. Mijn oudste is heel nuchter en niet zo streng voor zichzelf. Ze vindt zwemles heel leuk maar het interesseert haar niks of ze er een half jaar langer over doet zeg maar. Ze denk de diploma's haal ik vroeg of laat vanzelf wel een keer. (Ik ben dus totaal niet zo, dus je begrijpt wel dat ik af en toe weleens tot 10 moet tellen) Ook is ze nog erg speels en heeft ze een niet al te grote spanningsboog. Zonde, want ze kan het wel, ze is niet bang en haar techniek is goed.
     
    debq vindt dit leuk.
  15. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    De oudste 2 zijn met 5 gestart, oudste zoon had zijn diploma best snel. Dochter iets langer naar nog steeds sneller dan gemiddeld.
    De derde is door het hele coronagebeiren pas met 6 gestart. Hij is enorm watervrij, 'zwemt' hele afstanden onder water in het zwembad in de tuin of bij opa en oma, maar boven water nog niet :roflmao:
    Ik heb het idee dat ze na hun 5e wel echt sterker zijn. Het is best intensief dat zwemmen.
    Ze raadden me bij het zwembad ook turbozwemmen aan, omdat zoon dus al 6 was toen hij begon en ze wel zien dat ze dan veel sterker zijn dan met 4. Dat heb ik niet gedaan omdat het veel duurder was, als zoon tenminste echt zo snel gaat als ik hoop ;)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Onze oudste is van december. Laatste week maart gestart toen ze 4 was. 1e zaterdag van februari het jaar daarop had ze A en B.

    Onze 2e zou rond dezelfde leeftijd starten maar had op dat moment oorontsteking en een zware longontsteking. We hebben hem toen niet laten starten. Hij is toen in februari begonnen (januari werd hij 5) samen met zijn broertje (die begin april 4 zou worden). Nr 2 had A in mei het jaar daarop en B in juli. Nr 3 had A in juni en B begin oktober (zat een zomerstop tussen).

    Onze kinderen zijn motorisch niet sterk (hypermobiel en kracht te kort) en waren niet watervrij. Ze kregen 2x per week 45 min zwemles. Onze oudste heeft het precies volgens het gemiddelde van de zwemschool gedaan, nr 2 en 3 waren langzamer. Ze starten hier eigenlijk allemaal met 4.

    Onze 4e wordt zondag 4. Ik heb hem vorige week opgegeven en hij kan na de zomervakantie starten. Zodra hij klaar is start nummer 5.
     
  17. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.022
    958
    113
    Vrouw
    Ik zou je zwembad naar keuze even bellen, mijn dochter staat al bijna een jaar op de wachtlijst.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.951
    17.002
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties! Wij wachten nog even met hem op te geven. Gaan eerst in de tussentijd nog wat vaker zwemmen met hem. Vanaf 5e lijkt mij een mooie leeftijd om te beginnen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste was net 4 en de jongste ruim 4 (ik geloof 4 maandjes voor haar 5de gestart), ik zou achteraf bij beiden met 5 jaar of iets ouder zijn begonnen. Ik heb geen spijt dat we eerder zijn begonnen ofzo, zo’n ramp is het nu ook weer niet :D Maar ik denk dat 5 a 6 gewoon nét wat prettiger start dan 4.
     
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.489
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    de NRZ maakte een tijd geleden ook reclame met de slogan; 5 jaar, zwemjaar! Ik denk dat dat gemiddeld gezien ook de beste leeftijd is om te starten in een waterrijk land als nederland. Maar houd inderdaad met inschrijven altijd rekening met de wachtlijsten. Je zelf iets naar onder laten plaatsen is vaak gemakkelijker, dan naar boven...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina