Ideeën oppas...

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Junirose, 23 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Junirose

    Junirose Bekend lid

    29 apr 2019
    835
    693
    93
    Vrouw
    Wij verwachten in juni ons eerste kindje... nu werken wij allebei onregelmatig, ik in de zorg en mijn vriend in ploegen. Als ik bijvoorbeeld een vroege dienst heb en mijn vriend een late overlappen wij elkaar ander half uur. Dus dat wil zeggen dat wij elke keer maar voor ander half uur 2 uur opvang nodig hebben.. echt mega onhandig.. Ben nu allemaal aan t nadenken hoe we dat gaan doen.. dit komt gelukkig niet erg veel voor maar de keren dat het voor komt moeten we daar wel iets voor hebben. Oma's passen op wanneer wij beide dezelfde dienst hebben maar wil ze dus niet elke keer vragen voor ander half uur.. mijn moeder woont wat verder weg dus dat zou dus willen zeggen dat mijn schoonmoeder die ander half uur telkens op vangt.. niet ideaal en wil haar daar niet mee belasten..
    Maar wat dan wel???
     
  2. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.550
    2.533
    113
    Nederland
    Flexibele kinderopvang? Wij hebben flexibele opvang waar het mogelijk is een 0 uren contract af te sluiten. Dan betaal je alleen wat je afneemt.
     
  3. Junirose

    Junirose Bekend lid

    29 apr 2019
    835
    693
    93
    Vrouw
    Echt waar? Kun je dan ook voor ander half uur afnemen en maar voor anderhalf uur betalen? Hun lopen dan natuurlijk wel andere kindjes mis die misschien wel een hele dag zouden kunnen komen..
     
  4. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.550
    2.533
    113
    Nederland
    Ja dat kan inderdaad. Zelf hebben wij wel uren, voor de bso kinderen 45 per maand en onze jongste 81 uur per maand. Die uren kan ik zelf indelen zoals ik wil, per kwartier. Als ik uren overhoud dan neem ik die mee naar de volgende maand. Ik breng ze soms om 16.00 en dan worden ze om 17.30 ongeveer opgehaald door mijn man.
     
  5. Junirose

    Junirose Bekend lid

    29 apr 2019
    835
    693
    93
    Vrouw
    Oh dat is top! Dan ga ik daar naar opzoek!
     
  6. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.550
    2.533
    113
    Nederland
    Succes!:)
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.950
    8.762
    113
    Om wat voor tijden zou het dan gaan? Misschien iemand die je kent in de buurt?
    Als een oppas voor die tijd? Ik paste vroeger ook altijd op en meestal was dat savonds maar heb na de geboorte van een van de kinderen geholpen aan het einde van de dag omdat ze het alleen niet kon redden vanwege bekkenintstabiliteit.
     
  8. Junirose

    Junirose Bekend lid

    29 apr 2019
    835
    693
    93
    Vrouw
    Het zal vooral gaan om 14.00 tot 15.30
     
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.483
    113
    bij ons moet je wel een minimum afnemen, ik zou inderdaad eerder bij een gastouder in de buurt kijken.
     
  10. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.593
    1.792
    113
    Vrouw
    Dat is geen makkelijke tijd ivm middagslaapjes.

    Kan een van jullie (ouderschaps)verlof opnemen voor die uren misschien? Of kan er rekening mee worden gehouden, zodat de overlap er niet is of juist meer is? Of tijdelijk minder werken? Ik zou voor 1,5 uur geen opvang afnemen persoonlijk.
     
  11. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Mijn man werkt ook in ploegendienst. En ik werkte onregelmatig.
    Het enige wat ik zeker wist, dat woensdag mijn vrije dag was.
    Op maandag en dinsdag ging zoon naar kdv. En als ik op donderdag moest werken pasten mijn schoonouders op en als ik op vrijdag moest werken, dan paste mijn moeder op.
    De 2 dagen kdv waren wel vast. Als ik niet hoefde te werken had ik dan dus tijd voor mezelf.

    Misschien is zon constructie ook wat voor jou?
     
  12. Junirose

    Junirose Bekend lid

    29 apr 2019
    835
    693
    93
    Vrouw
    De tijd kan niet anders ingepland worden.. maar ik zit al te denken dat ik dan beter gewoon voor 4 uur opvang kan afnemen, kan ik mooi het huishouden doen.
     
    Maslov en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Gastouder met flexibele opvang? Je moet vaak met een minimaal aantal uren afnemen per maand.

    Wij hebben ook een GO met flexopvang. Het rooster van mijn man wisselt maandelijks, minimaal nemen we 45 uur per maand af maar soms meer en die uren pas ik dan weer aan hij de belastingdienst.
     
  14. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Dit wilde ik ook voorstellen. Ik zou gewoon een middag afnemen dan. Voor je kindje ook veel fijner en zelf kan je die tijd vast ook wel gebruiken.
     
    owly vindt dit leuk.
  15. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Hoe vaak denk je dat het voorkomt? Het is denk ik voor niemand wenselijk dat je bijv. 1 of 2 keer in de maand 1,5 uur (of ietsje langer dus wat nu je idee werd) een 'vreemde' opvang/oppas hebt. Voor je kindje niet en voor de opvang/oppas ook niet echt.
    Hoe flexibel kun jij diensten aanvragen op je werk? Of je man? Vrienden van mij hadden ook deze constructie met werk man en vrouw en volgens mij was dat op elkaar afgestemd. En ik meen dat dit vooral.bij haar werk kon. Dus als hij een reeks late diensten had dan had zij in ieder geval geen vroege diensten die week (of alleen korte uren).
    Komen jullie ouders allebei 1 dag (vaste) dag per week oppassen? Of zijn de dagen flexibel?
    Want als ze erg flexibel zijn en het ze niet uitmaakt kun je ze ook langer laten komen dan 1,5 uur. Wat dat betreft is eens wat tijd hebben voor het huishouden of boodschappen ook niet verkeerd, je hoeft ze toch niet meteen na 1 5 uurtarief huis te sturen. Zeker als dat maar 1 a 2 keer in de maand is. Is het wel wekelijks dan zou je ook kunnen kiezen voor een vaste dag professionele opvang en de grootouders de rest laten invullen.
    Ik heb zelf ook in de zorg gewerkt waar best flexibel met voorkeuren omgegaan werd. Een vaste vrije dag kon, een vaste werkdag ook. En op een bepaalde dag alleen een bepaalde dienst was ook een optie.
     
  16. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij hebben dit ook, gaat soms om anderhalf uur of nog niet eens. Wij hebben een particuliere oppas die hier thuis oppast.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik zou meer uren af gaan nemen dan jullie netto nodig hebben. Dat kan met de KOT prima uit, en dan heb je wat tijd extra om dingen te regelen.
    Het is superfijn dat je weinig opvang nodig hebt, maar zeker als je er naast werkt is het ook prettig als je een aantal uurtjes voor jezelf hebt. Wat huishouden doen, eten klaar zetten of gewoon even op de bank ploffen met Netflix;)
    Het is voor een kind ook fijn om minimaal 1 hele dag per week opvang te hebben voor het wennen en thuisvoelen in de opvang.
     
    Rosa Canina en Ysabella vinden dit leuk.
  18. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Wat @tuc zegt. En je moet ook rekening houden dat als het kindje zo weinig bij de opvang/gastouder is dat het ook niet kan wennen. Mijn gastouder hanteert daarom ook minimaal 1 dag per week opvang.
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. Junirose

    Junirose Bekend lid

    29 apr 2019
    835
    693
    93
    Vrouw
    Klopt inderdaad! Nog het allerbelangrijkste denk ik... de binding tussen het kind en de gastouder. Dankjewel voor jullie tips!
     
    tuc en aicirtap vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina