Ideeën voortuin

Discussie in 'De lounge' gestart door Bootcamp babe, 18 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Onze voortuin was een erfenis van de vorige bewoners. Vierkant stuk grond met een boom erin en buxushaag eromheen. Circa 3 bij 3 m. Nu ging met die droge zomer de halve buxus dood en we hebben nu de rest weggegeven aan buren en familie. Maar wat nu?

    Iemand ideeën voor een leuke voortuin? Misschien foto’s van hoe jullie het hebben?
     
  2. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Pinterest? Hier is vd tuin nog niet veel te zien. Over een aantal weken komt hopelijk alles boven de grond
     
  3. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.838
    2.704
    113
    't Gezellige Brabant
    Wat erg mooi is zijn hortensia's. Die i.p.v de buxus? En denk ook aan de insecten en de vogeltjes. Een insectenhotel aan de boom bv en een huisje aan de gevel van je huis? Is het verder bestraat of niet? Wij hadden in het kader van afwatering boomschors er tussen liggen. Nederland plenst natuurlijk steeds meer stenen in zijn tuinen neer wat niet eens erg onderhoudsvriendelijk is (onkruid tussen de naden). Er is zelfs een verzekeraar waar je beloont word als je er geen tegels in legt :)
     
  4. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    haagbeuk ipv buxus is ook een optie. lavendel en siergrassen in borders. grind zie je ook vaak, daar kan ook water makkelijker door weglopen.
     
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Geen onderhoudsvrije tuin vol tegels. Behalve dat het erg lelijk is, is het erg slecht voor het milieu (insecten, dieren), loopt regenwater minder goed weg en is het veel warmer in de zomer (planten en zand nemen hitte op, beton kaatst).

    Je zou kunnen denken aan verhoogde borders met planten. Makkelijk te onderhouden. Denk aan siergras, lavendel of hortensia's. Je kunt met borderblokken ook een heg of scheiding maken. Ipv buxes (zou ik niet doen ivm onderhoud) kan je ook beuken plaatsen. Makkelijk.in onderhoud.

    Verder grondbedekkers als planten. Dan komt er weinig onkruid door en het hele jaar groen. Misschien de boom vervangen voor een andere kleine boom of struik. Denk ook aan inkijk van buren of wandelaars.
     
    Emilie69, Manana, Luna86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Ligt je tuin pal in de zon of vooral in de schaduw?

    Voor in de schaduw zou ik o.a. voor hortensia's kiezen, die doen het goed in de schaduw.

    Wij hebben siergras met van die pluimen, een haagbeuk aan de stoepkant, lavendel, bloembakken met olijfboompjes, Amerikaanse sering (dat ding overleeft alles, blijft groen en heeft blauwe bloemetjes), pioenrozen en klimrozen tegen het huis aan. En nog iets waarvan ik niet op de naam kan komen.
    2 x per jaar wat bijsnoeien en de bloembakken bij warm weer water geven en meer werk hebben we er niet aan.
    Verder wat grind bij de kliko’s en een tafel met stoelen. Geen grote voortuin, 6 x 2, maar ik vind hem wel leuk zo.
    Bekijk bijlage 610445
     
  7. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Bedenk eerst wat je met de tuin wilt doen. Enkel een voortuin als entree van je huis of wil je er ook een bankje om op te zitten etc.

    Wij hebben net de voortuin verbouwd. Wij hebben daar de avondzon en wilden dus wel een terras om op te zitten. Maar ook grote borders Voor veel groen en bloemen.
     
  8. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wij hebben en rotstuin. Weinig onderhoud en Ziet er mooi uit. Wel her en der planten ertussen.
    En 2 appelbomen.
    Water loopt prima weg en ik krijg veel complimenten.
     
  9. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    Zou je misschien een foto willen plaatsen? Ik ben erg benieuwd wat dit inhoudt :)
    Onze voortuin ziet er ook niet uit, achtertuin ook niet trouwens haha
     
  10. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Wij zijn ook bezig met de voortuin! Hebben nu een rij schaapskop hortensias met daarvoor lavendel. Verder een stuk gras en borders (deels gevuld met hemelsleutel, siergras, lavendel, winterroosjes en 2 roosjes op stam, heide en bodembedekker, tulpen, lelies en een rodondendron). Verder nog een stuk te gaan. Wil graag vooraan de weg 2 boompjes, misschien fruit leibomen! Het begin is er, maar planten zijn zo duuro_O.
    Wij proberen er vooral op te letten dat er het hele jaar door verschillende planten bloeien!
     
  11. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.851
    1.668
    113
    Vrouw
    Wij moeten de voortuin ook aanpakken. Ik wil er een vlindertuin van maken, via Google zijn lijsten te vinden met planten waar vlinders dol op zijn. Gezien de huidige bestrating tegenwoordig hebben vlinders en insecten het zwaar.

    Zit ook te denken aan een fruit boompje
     
  12. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wil ik.wel. maar ik ben morgen wel thuis met licht.
    Tussen de keien zitten veel spinnen en ander ongedierte.
    Ik heb alle keien via de weggeefhoek en marktplaats. Allemaal gratis. Zit ook niet echt een lijn in.
    Alleen de spil heb ik gekocht. Dat wil je echt niet tweede hands. Alleen het hoofdpad moet nog nieuw grit in. Dat k o mt deze zomer.
     
    BabyFG vindt dit leuk.
  13. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Klinkt leuk! Dat zijn planten die mij ook aanspreken. Wij gaan in het najaar verhuizen naar een nieuwbouwhuis waar alles nog aangelegd moet worden. Dus probeer nu vast beetje inspiratie op te doen. Ik ben jnmiddels ook achter dat planten zo duur zijn jeetje.
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Als je gratis planten wilt kan je kijken op marktplaats. Mensen die hun tuin willen veranderen zetten het er vaak gratis op. Wel zelf uitgraven. Op die manier heb ik mijn tuin gratis laten leeghalen. En een ander was er blij mee.

    Verder is een locale kweker vaak goedkoper dan de Intratuin.

    Ik heb speciale vaste planten waar vlinders en insecten op afkomen. Voordeel is dat die heel veel kleur hebben (prachtige bloemen) en vaak lekker ruiken. Je bent ook diverse vlinderstruiken in tal van kleuren.

    Ook met kinderen is al dat leven in de tuin heel erg leuk en leerzaam.

    Voor kin deren zijn fruitstruiken ook leuk. Aardbij en framboos zijn makkelijk te houden (wel zonnige plek nodig).
     
  15. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Veel fruitbomen (er zijn ook speciaal kleinblijvend gekweekte boompjes en verder liefelijke planten. Ik vind gaura’s echt zo onwijs mooi...
    Het zijn net vlindertjes als de bloemen in de wind bewegen... <3
     
  16. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier dan mijn voortuin en het stuk naast mijn huis. Het gele pad gaat nog leeg en weer gevuld worden met grit. Dit zit er nu 15 jaar in.

    Nog best veel groen maar wel lage struiken/planten of ik hou ze laag.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    BabyFG vindt dit leuk.
  17. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Hier ook bezig met de voortuin, ik wil in ieder geval wat hogere bakken, ik heb roosjes op stam die ik niet weg wil doen dus die komen in de bak twijfel over een drainage aan te brengen omdat we het nu wel wat meer betegeld willen hebben. Daarbij denk ik nog aan een appel of/en perenboom maar kunnen deze goed in de zon...ben niet zo’n goede tuinsproeier namelijk :D
     

Deel Deze Pagina