Iemand bekend met haptonomie?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door E1982, 11 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Hoi,

De fysio raadde me aan om eens te kijken naar haptonomische zwangerschapsbegeleiding. Ik vind het zelf erg moeilijk om mijn grenzen aan te geven en te bewaken, iets wat met flinke bekkenklachten eigenlijk wel nodig is. Haptonomie kan mij, volgens de fysio, ondersteunen in het beter aangeven van grenzen omdat je je veel bewuster wordt van je gevoel en de baby.

Wie heeft er ervaring met haptonomie tijdens de zwangerschap, wat deed het voor je en wat vond je ervan?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Groetjes.

2. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een vriend heeft het een poosje gedaan voor heel andere klachten. Hij is gestopt omdat het gewoon niet bij hem paste, maar wat ik ervan hoorde klonk wel goed. Hij heeft namelijk ook een probleem met zijn grenzen aangeven, dus dat lijkt wel weer op jouw 'probleem'.

Je moet er wel op letten of het niet een te grote groep is, want dan krijg je natuurlijk bijna geen persoonlijke aandacht.

Succes!

3. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik heb zwangerschapshaptonomie gedaan en vond het een geweldige ervaring!
    Mijn vriend ook trouwens.
    Het moet inderdaad wel een beetje bij je passen.
    Het heeft mij wel heel erg geholpen bij de bevalling. Ook qua vertrouwen in mijn lijf hebben.

Ik zou zeggen doen! Ga anders eerst een voor een kennismaking en kijk of het wat voor je is.

4. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Bedankt voor de reacties.

@ fenneke: Haptonomie is individuele begeleiding, speciaal voor jou en je partner. We zullen dus zeker genoeg aandacht krijgen ;). Fijn om te horen dat het bij meer mensen aangeraden wordt i.v.m. 'grenzen aangeven'. Dank!

@ pinguin: Mag ik vragen wat je er geweldig aan vond en wat je vriend er geweldig aan vond? Ik vind het een goede tip om eerst een kennis te maken, die houd ik zeker in mijn achterhoofd.

Groetjes!

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Je bent zo bewust met het leven dat in je groeit bezig, en mijn vriend was op door de haptonomie ook veel meer betrokken. Hij vond het geweldig te voelen hoe ze reageerde op de aanraking van hem bijvoorbeeld toen ze nog in mijn buik zat.
    Voor mezelf gaf het heel veel ontspanning en heel duidelijke richtlijnen van wat ik wel en niet wilde.
    Na de bevalling heb ik het trouwens ook nog met regelmaat gebruikt voor mijn meisje want ze was erg onrustig de eerste maanden.

Welke omgeving woon je? misschien kan ik je wel iemand aanraden?

6. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Wauw, Pinguin dat klinkt wel heel goed. Fijn ook om het eventueel na de bevalling nog te kunnen gebruiken.

Ik woon in Brabant en heb al wel een therapeut gevonden, maar misschien heb je nog tips?

Groetjes!

7. Sijke

Sijke Bekend lid

Hoi, zelf heb ik er geen ervaring mee, wel een (niet zwangere) vriendin die er veel aan gehad heeft en een (wel zwanger) zusje met haar vriend die ook heel enthousiast waren. Zij vonden vooral het heel bewust bezig zijn -samen- met de zwangerschap en je lichaam en het kindje er heel mooi aan. Dus ik zou zeggen; probeer het zeker!

8. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes
    wie kent zwangerschaps haptotherapeut in bollenstreek?

9. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    Hoi,

zwangerschaps haptonomie was voor mij een geweldige ervaring. Ik kon meer genieten van mijn zwangerschap en mijn kindje anders dragen(had ook bekkenklachten). Ook ik had moeite met het aangeven van mijn grenzen, dit is door de haptonomie zeker verbeterd, ik kreeg meer inzichten en werd daardoor bewuster waardoor ik weer beter kon kiezen voor mezelf.
    Kortom een zeer positieve ervaring!

Groeten, Selma
    Kortom mijn advies, zeker doen!

10. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    alleen maar positieve ervaring met haptonomie hier, lekker samen met manlief genieten van de kleine in je buik en tegelijkertijd heel veel tips en aanwijzingen krijgen!

Deel Deze Pagina