Iemand ervaring met bevallen met anale fissuur?

Discussie in 'De bevalling' gestart door mom2be88, 20 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mom2be88

    mom2be88 Bekend lid

    14 mrt 2016
    652
    165
    43
    hoi dames,

    Wel een beetje gênant onderwerp maar ik heb sinds de geboorte van ons dochtertje op en af last van een anale fissuur. Nu twee jaar later zit ik nog met de problemen maar ben ik zwanger van ons tweede kindje.

    Over bevallen zelf maak ik me totaal geen zorgen (ondanks de vorige bevalling heel zwaar was) Het enige waar ik me druk over kan maken is dat ik bang ben dat die fissuur/scheurtje tijdens het persen helemaal verder scheurt. Ik heb geen idee of dit überhaupt kan en moet dat nog even bespreken met de verloskundige.

    Zijn hier vrouwen die ooit bevallen zijn terwijl ze een fissuurtje hadden? En zo ja wat zijn de ervaringen?
     
  2. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ben je hiermee al naar de huisarts geweest? Ik heb het een jaar geleden gehad. Uiteindelijk, na máánden van vreselijke pijn, de stap naar de Ha durven maken. Deze heeft mij doorgestuurd naar een speciale kliniek, onderdeel van Velthuis, de Helderkliniek (google maar eens).
    En ik ben er na zalfjes smeren eindelijk vanaf. Ik gebruik nog wel voor de zekerheid Microganol om alles soepel te houden.
    Het is bij mij nu voorbij, maar mijn laatste bevalling was ook drama ivm knip, waar ik ook heel lang last van heb gehad.
    En door deze klachten allemaal van onder, heeft t mij doen besluiten om voor een geplande keizersnee te gaan. Ik had daar al wel een keuze in ivm eerdere sectio trouwens.
    Ik kan je dus in die zin geen advies geven, alhoewel ik het eerlijk gezegd ook echt niet meer zou durven.
    Wat zegt je vk ervan?
     
  3. mom2be88

    mom2be88 Bekend lid

    14 mrt 2016
    652
    165
    43


    Jazeker ik ben er mee bij de huisarts en bekkenfysio geweest. Moet elke dag van die vezelzakjes en de zalfjes mag ik nu even niet ivm de zwangerschap. Die knip is trouwens herkenbaar want ook daar heb ik last van (althans wel met seks of tampons inbrengen) De vk ga ik morgen naar toe voor controle dus dan kan ik het direct even bespreekbaar maken. Heb wel echt angst voor die stomme fissuur :( overigens gaat het het soms goed maar vaak slecht ivm verkramping. De helder kliniek heb ik wel eens van gehoord trouwens (weet niet of ze wat kunnen nu ik zwanger ben)
     
    sannekrul vindt dit leuk.
  4. mom2be88

    mom2be88 Bekend lid

    14 mrt 2016
    652
    165
    43
    Trouwens mocht je zelf de keuze voor geplande keizersnede maken? Ik wist niet dat dat kon?
     
  5. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Alleen als je al eerder een keizersnede gehad heb in het verleden.
     
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Wat @paula1984 idd zegt. Ik heb bij de oudste een ks gehad, dus in die zin was het voor mij wat makkelijker om tot die keuze te komen.
    Ik weet ook niet hoeveel pijn jij eraan hebt. Mijn pijncijger met fissuur was echt een dikke 9. Mijn doen en laten werd er door bepaald en slikte erg veel Ibuprofen, dat gaf enigszins wat verlichting.
    De zalfjes die ik had mocht ik idd ook niet smeren tijdens zwangerschap. Alhoewel... er is toen overleg met een gyn geweest, omdat ik een positieve test had tijdens die behandeling. Dat is een miskraam geworden, maar later bleek toch wel dat het wel mocht.
    Ik zou met je vk in overleg gaan over je bevalling. Geef je angsten aan.
    Of de Helderkliniek nu wat voor je zou kunnen doen durf ik idd ook niet te zeggen. Bij mij zouden ze het eerst proberen met die zalf, dat zou in de meeste gevallen helpen. Zo niet, dan zou ik botox krijgen. Maad gelukkig is dat niet nodig geweest.
     
  7. mom2be88

    mom2be88 Bekend lid

    14 mrt 2016
    652
    165
    43

    Hier ook eerst zalfjes en als dat niet zou helpen dan is er inderdaad ook sprake van Botox. Mijn pijncijfer was in het begin zo hoog dat ik zei dat ik liever nog een keer zou bevallen dan die pijn op de wc. Nu is de pijn wel wat minder maar nog heel onprettig. Vaak bloed etc. Mijn humeur kan er ook echt heel erg door beïnvloed worden. Kan er enorm door uit mijn doen raken. Vandaar dat ik ook bang ben dat tijdens de bevalling en dan vooral tijdens het persen alles erger zal worden. Morgen ga ik mijn angsten bespreken. Ben heel benieuwd of hun ervaring hebben met deze angst en de eventuele gevolgen
     
    sannekrul en Mammielove vinden dit leuk.
  8. sannekrul

    sannekrul Fanatiek lid

    9 jan 2012
    1.542
    1.106
    113
    Vrouw
    Ik heb wel zalf die ik gewoon mag gebruiken tijdens mijn zwangerschap.
    Wat doet het pijn he ?! Dacht dat ik de enigste was en iedereen (mensen in mijn omgeving ) maar zeggen toen “ je hebt aambeien , probeer dit of dat” hele apotheek in huis en na 3 maanden wisten we eindelijk dat ik fissuren heb
     
  9. sannekrul

    sannekrul Fanatiek lid

    9 jan 2012
    1.542
    1.106
    113
    Vrouw
    Bah ja! Ik ga het morgrn ook zeggen tegen de verloskundig
     
  10. mom2be88

    mom2be88 Bekend lid

    14 mrt 2016
    652
    165
    43

    Welke zalf heb je? Misschien kan ik die ook vragen bij de huisarts. Je bent zeker niet de enige! Het doet vreselijke zeer. Vandaag heb ik het besproken met de vk. Tijdens de bevalling is de kans wel groot dat het erger word en ik meer last ga krijgen daarna maar mijn angst voor in darmen scheuren was onterecht. Toch blijf ik het dood eng vinden
     
  11. sannekrul

    sannekrul Fanatiek lid

    9 jan 2012
    1.542
    1.106
    113
    Vrouw
    O gadverdamme .. nooit geweten dat je dan wellicht darmscheuring kan krijgen...
    het zalfje dat bij mij echt goed werkt heet
    Lidocaïne vaselinecreme 3% fna creme 30 mg
     
  12. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik ging er toen ook vanuit dat t aambeien waren. Maar net wat je zegt; al die zalfjes daarvoor hielpen helemaal niets.
     
  13. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik heb het trouwens even opgezocht en ik heb Diltiazem zalf gebruikt. Daar is het ook mee weggegaan, na ongeveer 6/8 weken. Toen ik nog 2 weken ongeveer moest smeren kreeg ik alleen opeens vreselijke jeuk. De pijn was daarin overgegaan. Drama natuurlijk. Ik ben toen eerder gestopt en heb het rust gegeven en alleen nog sudocreme gesmeerd. Na 2/3 weken was ik toen eindelijk echt pijn en jeukvrij.
     
  14. sannekrul

    sannekrul Fanatiek lid

    9 jan 2012
    1.542
    1.106
    113
    Vrouw
    Top!
    Met mijn zalf ben ik ook van de pijn af, alleen als ik echt opeens extreem harde ontlasting heb is de hele dag de heftige pijn terug, kan dan alleen maar liggen
     
  15. Colinn

    Colinn VIP lid

    8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Lastige onderwerpen zijn dit hè? Ik heb bij de bevalling van m'n zoon een totaal ruptuur opgelopen waarbij zelfs m'n darm ingescheurd was (m'n zoon lanceerde eruit). Gehecht onder narcose. Alles prima maar wel een blaasverzakking en problemen met m'n anus aan overgehouden. Ik heb niet een fissuur maar wel verzakkingsklachten. Rond 28 weken een 2e gesprek met de gynaecoloog over wat het verstandigst is om te doen, vaginaal of toch een ks. Ze zijn namelijk bang dat ik m'n blaas eruit pers. Hier ook al eens naar ervaringen gevraagd maar kreeg helaas (of eigenlijk gelukkig natuurlijk) geen antwoord.

    T lijkt me de kortste klap om dit te bespreken met je vk. Die zijn wel wat gewend hoor!!
     
  16. mom2be88

    mom2be88 Bekend lid

    14 mrt 2016
    652
    165
    43

    Volgensmij kan je dat niet krijgen hoor! T is puur mijn angst, maar lidocaine ging bij mij de pijn dwars doorheen. Je mag dat toch ook niet tijdens een zwangerschap gebruiken?
     
    sannekrul vindt dit leuk.
  17. mom2be88

    mom2be88 Bekend lid

    14 mrt 2016
    652
    165
    43

    Ai lijkt me ook heel heftig zo een ruptuur! Had je niet vreselijk veel pijn met naar de wc gaan? Ik zou niet durven!

    Heb het inmiddels met de vk besproken. De fissuur kan groter worden door de bevalling maar darm mee scheuren niet. T is wel echt een ellendig gebeuren want mijn anus is aangespannen door de pijn en daardoor wil alles er moeilijk uit. Waardoor de scheurtjes niet genezen en ga zo maar door. Visuele cirkel waar ik niet uit kom en zeker niet zonder zalfjes.
     
  18. sannekrul

    sannekrul Fanatiek lid

    9 jan 2012
    1.542
    1.106
    113
    Vrouw
    O Hihi Okee! Maar ik begrijp je angst wel hoor!
    Nee lidocaine mag je idd niet gebruiken tijdens de zwangerschap. Die ik heb wel, deze helpt mij nu uiteindelijk wel.
     
  19. Colinn

    Colinn VIP lid

    8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Ik durfde eerst niet naar de wc te gaan maar had medicatie meegekregen waaronder om m'n ontlasting dun te houden en op een gegeven moment kwam het wel. De kraamverzorgster zat op een meter afstand anders durfde ik echt niet :roflmao: Het was wat vervelend maar vergeleken met een tr oplopen was dit een eitje haha.

    Kan jij niet wat krijgen om je ontlasting wat dunner te houden?
     
  20. mom2be88

    mom2be88 Bekend lid

    14 mrt 2016
    652
    165
    43


    Ik heb wel vezelzakjes om het dunner te houden die ik elke dag neem. De medicatie die ik eerst had werkte veel beter maar mag niet in combinatie met de zwangerschap. Het erge is dat het gisteren ook gewoon zacht was maar het nog halverwege bleef steken. En dan heb ik dus pijn waar het blijft steken en dan is ontspannen voor mij vrijwel onmogelijk. T is veel te aangespannen allemaal en dat verergerd de pijn. Gevolg: teveel moeten persen... heb ook even gekeken maar zie ook wel iets aambeien dus dat zal ook meespelen. Ellendig allemaal! Gelukkig doet het wel minder zeer dan het net na de kraamweek deed, toen kon ik echt huilen van de pijn dat is nu niet meer maar het is wel doorbijten soms.

    Alleen hoe dit na de bevalling gaat zijn durf ik niet aan te denken
     

Deel Deze Pagina