Iemand ervaring met DST (dyslexie screeningstest)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 2 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn dochter heeft deze gehad.
    De afkapwaarde is 84 (punten) in deze test. Zij had 79.
    IBer denkt dat dochter wel het nodige compenseert met haar bovengemiddeld IQ.

    Ik vond het verschil tussen 79 en 84 nog wel meevallen, maar volgens haar is het echt wel een ding.
    Dochter scoorde met name extreem slecht op de ‘onzinwoorden’. Van de Max 10 punten had zij daar een 1 of 2.

    Hoe moet ik deze scoren interpreteren en heeft het zin officieel te laten testen?
    School zegt dat dit pas zinvol gaat worden in groep 7/8 ivm toetsen.
    Dochter scoort namelijk net te goed in de schooltoetsen om in aanmerking te komen voor vergoeding van een officiële test of begeleiding (ook ivm haar ass).
    Wie weet meer?
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik ben ooit dyslectisch bevonden, van de testen weet ik niks meer.

    Maar aan de hand van jouw OP heb ik toch een aantal vragen. Mijn eerste vraag is hoe je er zelf over denkt. Mijn tweede vraag is of je bijvoorbeeld extra begeleiding zou kunnen krijgen met de uitslag (evt buiten school). Kom je dan met een dyslexieverklaring wel in aanmerking voor hulp, ik vind het vreemd als het niet zo is aangezien taal al start in groep drie. Ik zou daar meer informatie over gaan inwinnen. Oa dyslexie zorgt ervoor dat je minder eruit kan halen dan erin zit. Dat kan met de tijd onprettig gaan voelen. Kan je daar dan niet beter eerder bij zijn dan groep 7?

    Ik vind het wel vreemd dat ze bij tos wel zoiets hebben van dat ze een kind willen helpen om te kunnen functioneren op het niveau van het iq, maar dat jij dit dan te horen krijgt over dyslexie. Ja je kan wat compenseren als je kijkt naar het gemiddelde. Maar is jouw kind gemiddeld?
     
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    School geeft aan dat extra begeleiding (bij officiële diagnose) vanuit school er niet zal zijn. Gezien de nevendiagnose van Anne-Lynn is het buiten school heel lastig om vergoed begeleiding te krijgen. Volgens de regels mag er geen co-morbiditeit zijn om voor vergoeding in aanmerking te komen. Het schijnt allemaal erg lastig te zijn. Dochter is randje hoogbegaafd en houdt zich staande door haar iq (ze hoeft bv ook niet alle woorden te lezen, want door taalbegrip kan ze heel veel zelf destilleren uit de tekst). Op de lange duur lijkt mij dat niet goed. Maar begeleiding is duur...
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Begrijp ik het goed dat haar plek in gevaar komt als er dyslexie uit de test komt?

    Als ik het gevoel zou hebben dat mijn kind verder op haar plek is, dan zou ik de tijd nemen (die moet je ook maar hebben) om mezelf aan te leren om haar te helpen. Ik ben op een gegeven moment heel veel gaan lezen. Toen ik eindelijk hulp kreeg bij dyslexie bleek ik mijzelf er al redelijk overheen geholpen te hebben. Mijn moeder heeft mij onderwezen met taalkaarten van methode De Haan, toen ik jong was. Daarna ben ik zelf heel veel gaan lezen. Als taal een barrière vormt, terwijl andere dingen juist heel makkelijk gaan, dan komt het heel erg aan op motivatie. Ik zou daar denk ik dan een ingang proberen te vinden. Ondertussen zou ik mij ook afvragen of ze op het randje zou zitten als er geen vragen zouden zijn over dyslexie.
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    #5 Lynx, 3 jul 2020
    Laatst bewerkt: 3 jul 2020
    De uitslag van de test zegt zeker wat!
    Kenmerkend voor dyslexie is dat ze niks van onzinwoorden kunnen maken. Vaak vinden ze ook dmt kaart 2 heel moeilijk, dat zijn woorden als start, straat.
    Mijn dochter kon ook compenseren doordat ze de context van het verhaal begreep, maar belangrijke woordjes als 'niet' sloeg ze over, waardoor begrijpend lezen vaak toch niet goed ging.

    Ze had op dat moment ook een comorbiditeit, maar er is bewezen dat dat niet de oorzaak was van haar spel- en leesproblemen.
    Bij de ass van je dochter moet dat ook kunnen, als de begeleiding zwart op wit zet dat na begeleiding ass niet meer van invloed is op haar spel-en leesproblemen.

    Hoe ver liggen de resultaten van je dochter af van de E'tjes?
    Heeft ze een D lV of een D V?
    Met D V zou het namelijk ook mogelijk moeten zijn.

    Een verklaring is in die zin belangrijk in groep 7/8 omdat ze dan verlenging krijgt voor de citotoets. Op het vo uiteraard voor alle vakken en compensatie voor spellingsfouten.
    Voor nu is de verklaring dus niet interessant voor in de klas, maar wel voor een behandeling en later. Mijn dochter heeft daar zoveel baat bij gehad, maar als je die zelf moet betalen is dat niet te doen. (70,- per behandeling x 40/50 weken)

    Als ze al een recente iq test heeft gedaan hoef je dat deel van het dyslexie onderzoek niet meer te doen, scheelt ook weer wat geld.

    Het oefenen van de spellingregels is in ieder geval heel belangrijk, letters flitsen met de juiste uitspraak bij b bu ipv bee.
    Woordjes lezen, misschien heeft school dmt kaarten die niet meer gebruikt worden, anders kan je ze zelf maken. Ook blad met onzinwoorden. En
    samen hardop lezen.
    Er zijn ook wel wat spelletjes voor dyslectici van een uitgever waar ik de naam even van kwijt ben, zal het editten als ik 'm weer weet. Dat kan je ook spelen om te oefenen.

    Edit : Dizzy van Marant.
     
  6. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Ik heb geen ervaring met de test maar wel soortgelijke problemen met mijn dochter. Ze is hoogbegaafd maar lezen gaat erg moeizaam. DMT heeft ze achtereenvolgens een IV, V-, IV voor gehaald. Net te hoog om voor een test in aanmerking te komen. Avi lezen blijft ze wel op op niveau, daar loopt ze zelfs een half jaar voor. Maar ze blijft zo radend lezen; wereld wordt bijvoorbeeld aarde. Ze slaat vaak kleine woordjes over en onzinwoorden kan ze niks mee.
    Ik vermoed ook dat ze dyslexie heeft maar voor een test komt ze niet in aanmerking. Ik lees dus even mee.
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In groep 3 had ze voor dmt twee D’s
    Dit jaar een E en een D en voor spelling twee keer D.
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Vraag eens aan de ib'er of dat lage of hoge D's zijn.
    Er zijn namelijk ook scholen die werken met l, ll, lll, lV en V, dus als het een D V is is het eigenlijk ook laag genoeg. D IV zal waarschijnlijk niet tellen.
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier hetzelfde. Voor lezen zit ze qua avi-niveau zo goed als op niveau (ze kwam 2 seconden te kort of zo). Maar het vermoeden dyslexie is er bij mij al heel lang. Moeite met midden-klanken, letters verwisselen, dingen lezen (raden) die er niet staan en dat totaal niet in de gaten hebben...
    Zelf heb ik mijn hele jeugd (en nu soms nog steeds) last gehad van de dubbele klanken. Bv ‘eu’ dan moest ik echt soort van hardop ‘deur’ en ‘muur’ tegen elkaar uitzetten. Als hetgeen ik moest schrijven klonk als ‘deur’ dan wist ik dat het een ‘eu’ moest zijn. Zelfde met ou en uu en zo. Maar dit is toch méér dan dat
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Als je echt dyslexie hebt, zal het iets kunnen verbeteren met hulp, maar je groeit er niet overheen.
    Tot een aantal jaar geleden waren er nogal wat onderzoeksbureaus die je na een onderzoek van een half uur al een diagnose gaven etc. Er waren niet heel duidelijke voorwaarden en veel mensen zijn ook verkeerd gediagnosticeerd.
    Tegenwoordig zitten er veel meer voorwaarden aan en is het onderzoek ook uitgebreider. Het kan ook gewoon door slecht of niet-passend taalonderwijs komen dat iemand slecht leest en/of spelt.

    Hier ook een dochter met dyslexie en een hoge intelligentie. Haar woordenschat is altijd goed geweest en ze las veel radend, wat haar aardig afgaat, gewoon omdat ze alles snel in de juiste context ziet in zinnen.
    Onzinwoorden of nieuwe woorden zijn ook een probleem.
    Daarnaast kun je haar prima de regels uitleggen, ze snapt ze meteen, maar kan ze moeilijk toepassen, na een week of twee schrijft ze weer fout wat ze misschien op een dictee goed had waarvoor ze had geleerd. Het blijft niet hangen.
    Ze leest redelijk, niet in verhouding tot wat je verder zou mogen verwachten, maar spelling is altijd een probleem geweest.
    Mijn man is ook dyslectisch. Laatst had ik een kaart gekocht en ik vroeg of ze de tekst leuk vonden die er op stond. Ze lazen allebei iets anders op en het klopte in beide gevallen niet. Slaan woorden over, draaien ze om of lezen een woord wat er niet staat of anders is.
    Bij mijn zoon vermoeden we hetzelfde.
    Het was bij mijn dochter door het lezen nooit slecht genoeg om voor een vergoede test in aanmerking te komen. Je kind moet wel een half jaar extra begeleiding hebben gehad voor het getest kan worden.
    Bij mijn dochter heeft school daarna begeleiding gegeven met geld van het samenwerkingsverband. Helaas was dat zelf niet zo’n vaktopper en heeft het amper wat uitgehaald, maar dat kan dus ook nog.
     
  11. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Ja met onzin woorden vallen ze door de mand. Hier wel allemaal E's dus werd ik gelijk door geschoven naar een Dyslexie instituut.

    Als je zelf zo'n test zou bekostigen, zou je dan vanuit de gemeente geld krijgen om training te krijgen? Of een vergoeding voor de training? Want dan zou je alleen de kosten voor de test kwijt zijn?
    Overigens worden alle scholieren in het VO getest op dyslexie, dus ik weet niet hoe lang ze nog moet.

    Helaas is Dyslexie niet iets wat je oplost door veel te lezen.
     
  12. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heeft ook moeite met spelling. We hebben veel extra geoefend met taalblobs (aanrader) en dan gaat het per categorie heel goed maar een tijdje verder dan haalt ze alle spellingregels weer door elkaar en weet ze ze dus niet goed toe te passen.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Het is te krom voor woorden, maar als je de test zelf betaalt en er komt dyslexie uit, dan vergoedt de gemeente nog steeds niets aan begeleiding.
    Dat doen ze alleen als je test ook door de gemeente is bekostigd en dan moet je zowel voor spelling als lezen de laagste scores hebben.
    Bij ASS en ADHD vergoeden ze begeleiding in veel gevallen niet, zelfs al is je test vergoed door de gemeente.
    Dus om de kosten niet te hoog op te laten lopen, kun je het beste op school vragen om wat te regelen bij het samenwerkingsverband.

    Hier gooien ze er bij onze gemeente nog meer voorwaarden bovenop, sturen ze je van het kastje naar de muur en laten ze ouders en leraren stapels papierwerk invullen, soort ontmoedigingsbeleid.
     
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat is ons inderdaad ook verteld: ookal komt er dyslexie uit de test, dan nog wordt begeleiding niet vergoed. En school heeft aangegeven ook niets extra’s aan leesbegeleding oid te kunnen geven. Ik vind het echt heel vaag. Ik probeer nog even via onze thuisbegeleider om info te krijgen via de gemeente. Heel fair komt het niet op mij over.
    Ik heb het idee dat onze school, qua verdelen van de gelden, voor het grote gemiddelde gaat. Want, kinderen met extra behoefte snoepen daar geld weg. Hetzelfde merk ik met mijn andere dochter. Die is hb zonder ‘andere problemen’ en ook haar bieden ze amper iets meer. Enkel als het via extern gaat, zodat het hen zelf niets kost. Ze zijn ook fel tegen hb-onderwijs, want ook daar gaat geld van de gemene deler naar slechts een handje vol kinderen. Maar ja, je zult maar net meerdere van zulke buitenbeentjes hebben. Dan heb je toch echt wel een probleem.
     
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Oplossen is heel zwart wit. Het niet geautomatiseerd krijgen kan demotiveren. Waardoor het er nog minder op wordt. Je hebt een hoop motivatie nodig om wat te compenseren. Daarvan gaat de dyslexie niet weg, maar het wordt er wel beter op dan wanneer je dat niet zou doen.
     
  16. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn dochter vindt lezen geweldig. Ze bijt zich er helemaal in vast. Dat is haar geluk. Maar hoe lang blijft dit nog? Als stof op school ook steeds moeilijker wordt en er steeds meer wordt verwacht, dan kost dat bakken energie.
     
  17. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Daar moet je inderdaad echt voor waken. Het kan zoveel frustratie opleveren. School moet eigenlijk meewerken aan verbetering. Een kind komt nooit in aanmerking als er op school niet minimaal een half jaar extra hulp heeft geboden. Een D is namelijk ook reden tot zorg. Wat is de reden dat ze op school nu niets doen?
    Hier besteden ze gelden uit potjes voor zorgkinderen ook aan kinderen die hulp nodig hebben, maar waar nog niets voor is. Vaak proberen ze dit te combineren, zodat zoveel mogelijk kinderen geholpen kunnen worden.
    Wat ze hier ook gedaan hebben is met de extra gelden voor lastenverlichting een RT'er ingehuurd. Misschien dat school dat ook kan doen, een taalgroepje opzetten. Het is echter belachelijk als je dat als ouder zelf moet voorstellen.
    Hebben jullie de mogelijkheid het onderzoek én de training eventueel zelf te bekostigen?
    Ga echt op je strepen staan. Doordring ze van het feit dat hulp echt nodig is, ook al kan ze veel compenseren.
     
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Het is zo krom.
    Om dyslexie te diagnosticeren moet er een discrepantie zijn tussen intelligentie en leesniveau.
    Bij iemand met een gemiddelde intelligentie verwacht je dan idd E scores. Maar bij iemand met een hoge intelligentie is er ook al sprake van discrepantie bij een hogere leesscore.

    Helaas heb je daar geen hol aan.

    Voor mij wel enigszins herkenbaar, ik scoorde altijd een stuk lager op begrijpend lezen, maar nooit zo slecht dat er wat aan gedaan werd. Daar heb ik de rest van m’n schoolperiode last van gehad.
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Naast hulp, door bijvoorbeeld alleen samenvattingen te hoeven lezen van de vakken waarbij ze dat kan hebben. Extra energie zal het altijd blijven kosten, dan maar die energie zo goed mogelijk in proberen te zetten.
     
  20. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    Ik heb 2 dyslectische kids. Mijn oudste heeft een gemiddelde intelligentie en scoort over de hele linie D en E scores. In groep 4 was het al duidelijk dat hij getest kon worden. (3 x E voor DMT). Mijn middelste heeft een IQ van 130 maar scoort ook heel laag voor de DMT.
    Kwam dus ook in aanmerking voor vergoed onderzoek en gaat binnenkort starten met de behandeling.
    De screeningstest wordt bij ons op school niet gedaan. Wel wordt er in de kleutergroep een dyslexiescreening gedaan.
    Onderzoek laten doen kan natuurlijk altijd. Maar alleen kinderen met ernstige enkelvoudige dyslexie hebben komen in aanmerking voor vergoede behandeling. Je zult de behandeling dan dus zelf moeten betalen. Juist deze behandeling is natuurlijk fijn. Alleen de dyslexie verklaring is op onze basisschool niet zo belangrijk. Alle kinderen waarvan er het vermoeden is dat ze dyslectisch kunnen zijn worden behandeld als dyslectisch (toetsen worden voorgelezen, evt vergrote versie en meer tijd). Voor de middelbare school kan een verklaring natuurlijk wel handig zijn ivm meer tijd voor toetsen en spelfouten die niet worden meegerekend.
    Hoe leest je kind op tekstniveau? DMT en onzinwoorden lezen is natuurlijk wel een signaal maar uiteindelijk gaat het erom hoe de kinderen een tekst kunnen lezen.
     

Deel Deze Pagina