Iemand ervaring met opp (ontwikkelingsperspectief plan) basisschool?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vruchtje24, 4 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi,

    Iemand mee bekend? En wat zijn voordelen en/of nadelen?

    Onze zoon zit in groep 6, (net 10 jaar) en loopt flink achter met rekenen en begrijpend lezen. Meester en ib-er hebben het idee dat hij wordt overvraagd en willen voor deze 2 vakken een opp opstellen. Zitten hier nog haken en ogen aan of mogen we alleen maar blij zijn dat school dit ons kind aanbiedt?

    Ben benieuwd en dank alvast!

    Gr vruchtje
     
  2. Akira1978

    Akira1978 Actief lid

    3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    #2 Akira1978, 4 apr 2019
    Laatst bewerkt: 4 apr 2019
    Als je mij een pb stuurt, kan ik je er meer over vertellen. Mijn zoon heeft een OPP maar ik schrijf ze zelf ook.
     
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Waar het op neer komt is dat hij extra begeleiding en ondersteuning krijgt. Als hij zo ver achter loopt is het vreemd dat hij dit nog niet heeft gekregen.
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    In het opp worden meestal de 'leer'problemen geschreven, een doelstelling, de manier waarop ze die doelstelling willen halen en wie wat gaat doen en een tijdsbestek waarin ze dit willen behalen. Zeg maar een soort stappen plan om je zoon extra hulp te geven op het gebied waarin hij nu wat achter loopt.
     
  5. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Een OPP is meer dan ‘alleen’ een hulpplan. Als een kind in groep 6 zit en achterstanden heeft, kan het volgende gedaan worden;
    - afnemen van een intelligentietest of NSCCI om te bekijken wat mogelijkheden van een kind zijn en hoe je het beste aan kunt sluiten bij de ontwikkelbehoeften van een kind.
    - ik ga er even vanuit dat voor jullie en de school de achterstanden niet uit de lucht komen vallen, dat het al langer bekend is en dat er ook al gerichte hulp is geweest en daarvan het effect gemeten is.
    - als je bovenstaande gegevens combineert, kun je een OPP maken. Wat je dan als ouders, kind en school moet weten is dat je kind de einddoelen van groep 8 niet haalt. Meestal wordt ingestoken op het behalen van de 1F doelen (alle lesstof tm groep 6 behaald hebben). Dit betekent ook iets voor de uitstroom richting VO. Kinderen stromen uit naar praktijkonderwijs of basisberoepsgerichte leerweg.
    - denk er om dat een kind meestal nooit alle onderdelen van alle vakgebieden van het OPP op lager niveau hoeft te doen! Ook al leert een kind nog zo moeilijk, er zijn meestal wel onderdelen die een kind wél beheerst. En dan moet een kind daarin kunnen groeien. Een OPP is dus echt een op maat gesneden plan.
    - een OPP kan geregistreerd worden bij DUO. Dan kan de school een bepaald bedrag krijgen voor je kind zodat er extra hulp in de vorm van extra handen ingeschakeld kan worden, bijv een IB’er of onderwijsassistent die hem helpt.
    - let er op dat je kind niet los komt te staan van de groep. Ook al krijgt hij eigen aanbod, de sociale context van de groep blijft belangrijk.

    Een OPP kan een heel goede werkwijze zijn voor een kind. Accepteren dat de einddoelen groep 8 niet bereikt worden en op maat verder
     
    Madeliefke vindt dit leuk.
  6. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bedankt tot zover.

    Mol81: dat zit me het minst lekker. Het feit dat ze niet de hele basisschool stof hebben gehad tm groep 8. Waarom
    Doubleren ze dan niet, zodat ze misschien wel alles stof krijgen.

    Kan een kind met een opp theoretisch gezien nog wel naar bijv vmbo-t. Mocht hij een paar sprongen maken?
     
  7. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Bij een opp wordt de ontwikkeling van een kind in kaart gebracht. Er worden doelen opgesteld en plannen om die doelen te halen. Dat wordt elk half jaar geëvalueerd en dan worden de plannen weer bijgesteld.
    Mijn dochter heeft een opp sinds ze 7 is en gaat aankomend schooljaar naar het gymnasium (waar ze eveneens een opp krijgt).
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Een opp heeft op zich niks te maken meteen bepaald niveau op zich, op het vwo kan ook sprake zijn van een opp.
    Maar als er zowel met rekenen als begrijpend lezen flinke achterstanden zijn is vmbo-t niet echt realistisch. Dat zijn nl de 2 belangrijkste peilers waar naar gekeken wordt met uitstroomadvies.
     
  9. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Als je kind nu in groep 6 zit en forse achterstanden heeft, is een OPP inclusief goede begeleiding juist verstandig. En nee, je kind zal de einddoelen van groep 8 met forse achterstanden niet halen. Maar daarvoor is het OPP, om samen vast te stellen en te leggen wat wél gaat lukken en wat daar voor nodig is. VMBO-t gaat op basis van wat je nu beschrijft niet lukken. Maar je kunt wel zorgen dat alles wat je kind nog kan en moet leren planmatig gebeurt.

     
    vruchtje24 vindt dit leuk.
  10. Daispat

    Daispat Lid

    8 sep 2013
    33
    14
    8
    NULL
    NULL
    Tip van een logopedist: Laat hem eens onderzoeken door een logopedist!
    Wij zien steeds meer kinderen die achterlopen met begrijpend lezen en vaak ligt daar een taalachterstand aan ten grondslag.
     
    rijo vindt dit leuk.
  11. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Oké dat ga ik zeker bespreekbaar maken met de ib'er
     
  12. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Als kleine aanvulling op Mol81 (die het goed omschrijft op basis van de info die jij geeft).

    OPP staat voor: onderwijs perspectief plan; oftewel waar staat jouw kind nu, waar willen we heen en hoe willen we dit bereiken.

    Op basis wat ik nu lees zal vmbo-t lastig worden. Vmbo-t is de opleiding voor kinderen met een gemiddeld iq met een gemiddelde basis. Als jouw kind niet gemiddeld is, zal hij geen vmbo-t gaan doen.
    Het komt zelfs voor dat kinderen die een grote achterstand hebben groep 8 overslaan en direct naar vmbo-basisberoepsgerichte leerweg gaan of naar het Praktijkonderwijs.
     
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit station moet de school al gepaseerd zijn als ze een opp aanbieden volgens mij.

    Dat wil zeggen: dat intern en samen met jullie uitgebreid gekeken is naar andere opties, waaron doubleren, en dat de school kan onderbouwen waarom dat geen werkbare optie is.

    Als jij het gevoel hebt dat andere opties nog onvoldoende met jullie zijn doorsproken zou ik een gesprek aanvragen.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Ts, doubleren is niet altijd (meestal niet zelfs) de oplossing om te zorgen dat kinderen toch alle stof beheersen. Onze oudste heeft een aangepast programma voor rekenen. Haar laten doubleren en alle stof nog eens laten doen lost niks op. Sowieso is de achterstand te groot (met de M6 cito scoorde ze een V op de M5 cito) dan zou ze dus minimaal 2 keer moeten doubleren. En bovendien is er voor bepaalde dingen een inzicht nodig wat ws nooit gaat komen.
    En om die reden doubleren is natuurlijk ook niet goed voor de motivatie van andere vakken. Afgezien van het feit dan zovaak doubleren helemaal niet mag en ze niet op haar 15e van de basisschool af kan komen:roflmao:
     
    amdaa vindt dit leuk.
  15. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bedankt voor al jullie reacties, tips en het meedenken. Hij wordt nu terug getoetst om te kijken waar hij vastloopt en krijgt dan vanaf daar lesstof aangeboden. Hij gaat sinds deze week elke dag een half uur met een onderwijsassitente mee om daarmee aan de slag te gaan. Hij vertelde dat hij nu een rekenboeken heeft waar groep 5 op staat. Kan me voorstellen dat het voor hem ook niet leuk is als je weet dat de rest wél uit een groep 6 boekje rekent
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Hier doen ze dat anders. Hier is de klassikale uitleg hetzelfde als voor de andere kinderen. Daarna werkt zij in haat eigen boekje wat er hetzelfde uit ziet als de andere boekjes, alleen staat er maatwerk op. Zij maakt dus aangepaste opdrachten en krijgt eventueel extra uitleg.
    Hebben ze bij jullie ook gesproken over verschillende sporen? Zo kan het traject steeds aangepast worden.
     
  17. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Nee niet gehad over verschillende sporen. Wel dat de opp zonodig wordt bijgesteld. Baal dat ze niet eerder hebben gezien aan dle scores dat hij a achterstand opliep
     
  18. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Ik lees mee, mijn dochter van 10 in groep 6 loopt ook niet zo lekker mee op school, haalt qua cito alleen maar 4 en 5. Heb ze met name vanaf het begin af aangegeven extra rekenwerk mee naar huis maar deden ze niet. Nu is school wakker en er worden willen ze een orthopedagoog inschakelen. Zelf denk ik persoonlijk aan een algehele achterstand, maar doubleren lijkt me niet verstandig, ze is van november en heeft al een keer gekleuterd.Gek genoeg heeft ze een super mooi rapport gehad, toetsen die ze kan leren haalt ze een 10 voor alleen de cito is slecht (altijd al) en ze krijgt het ook nooit op tijd af. Soms ook echt dagen bezig met een citotoets.
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #19 tupp, 18 apr 2019
    Laatst bewerkt: 18 apr 2019
    Theoretisch gezien kan alles, maar ik zou er niet vanuit gaan. Die achterstand is er nu omdat je kind blijkbaar meer tijd nodig heeft om te leren dan de meeste leerlingen. Om die achterstand in te halen, moet hij dus ineens sneller gaan leren dan de meeste andere kinderen. Dat klinkt onwaarschijnlijk.

    Doublure wordt tegenwoordig steeds minder gedaan. Iedere school maakt daarin andere keuzes en de ene school doe het ‘makkelijker’ dan de andere school. Maar in principe keurt de onderwijsinspectie het af. Dat wil zeggen: er wordt naar gekeken hoe vaak een school kinderen laat zitten en als dat volgens hun te vaak gebeurt, heb je wel wat uit te leggen als school.
    Dat neemt overigens niet wet dat je een kind gewoon moet laten zitten, als school en ouders er echt van overtuigd zijn dat ze daarmee de kansen van een kind vergroten. Dan kan de inspectie verder een boom in, wat mij betreft. Maar het geeft wel aan waarom scholen er tegenwoordig -terecht!- voorzichtiger mee zijn.

    Wat wij vaak zagen is dat doublure om die reden ervoor zorgde dat kinderen ongeveer 1,5 jaar voldoende scoren. Dat is dan het tweede jaar dat ze in dezelfde groep zitten en de start van het jaar erna. Daarna lopen ze vaak alsnog vast. Voor sommige kinderen is dat (opnieuw!) een flinke deuk in het zelfvertrouwen. Uiteindelijk verhoog je de ‘uitstroom’ (middelbare school advies) van een kind er vaak niet mee.

    Mijn persoonlijke mening: als een kind veel lesstof heeft gemist door langdurige ziekte of doordat een kind niet goed kon leren door bijvoorbeeld ellende thuis, dan kan doublure een prima manier zijn om dat weer in te halen. Het gaat dan om een kind dat in principe in een ‘normaal’ (gemiddeld) tempo leert, maar een tijd niet aan leren toe is gekomen.
    Ook sociaal-emotioneel kan het soms goed zijn een jaar over te slaan om in een jongere groep terecht te komen of gewoon zelf nog verder te ‘rijpen’. Dat zie je vooral bij verlengd kleuteren en soms doublure groep 3. Dat pakt dan vaak wel goed uit. De basis komt er beter in en dat voordeel blijft dan later ook nog. Maar dan wel als het een kind is dat voldoende capaciteiten heeft om te leren.

    Als een kind moeite heeft met leren en echt langzamer leert dan gemiddeld, dan gaat die niet ineens sneller leren doordat je hem laat zitten. Dat kind met een lager leertempo krijgt dan wel twee jaar de tijd om de lesstof van bijvoorbeeld groep 6 te leren. Maar het leertempo gaat daarmee niet omhoog. Dus de lesstof van groep 6 komt er dan wel goed in. Maar de lesstof van groep 7 moet er dan alsnog in 1 jaar in, want je kunt dan niet wéér twee jaar de tijd geven voor 1 leerjaar. Dat gaat dan onherroepelijk weer mis.

    Je kunt de mogelijkheid om te laten zitten natuurlijk bespreken op school. Als jullie hiervoor kiezen, is het is fijn om dat wel die knop vlot door te hakken. Dan kunnen de weken tot de zomervakantie gebruikt worden om met de onderwijsassistent eerst terug te laten pakken op de lesstof van groep 5 en eventueel zelfs groep 4. Dan is de basis steviger om volgend schooljaar verder op te bouwen met de lesstof van groep 6. Maar je moet je dan wel afvragen of daarna de stof van groep 7 en later groep 8 wel in 1 jaar gaan lukken. Verwacht je dat je kind na deze ‘pas op de plaats’, ineens wel in hetzelfde tempo gaat leren als zijn klasgenootjes?

    Of je nu kiest voor doublure of een OPP: het is voor een kind in eerste instantie vaak vervelend. Want het is toch anders dan wat de klasgenootjes doen. En kinderen voelen vaak best aan dat dit gebeurt omdat ze niet aan de verwachtingen voldoen. Dat is voor de meeste kinderen gewoon niet leuk. Het is dus belangrijk om ook aandacht te geven aan het gevoel en het zelfvertrouwen van je kind. Zowel op school als thuis is het belangrijk om je kind mee te geven dat iedereen anders leert, in een eigen tempo en dat dit ook mag.
    Als het goed is gaat je kind met die andere lesstof wel weer succeservaringen opdoen. Er gaan kwartjes vallen, je kind merkt weer dat hij kan leren en dat dingen lukken. En dat is fijn! Zodra ze dat gaan merken, is het ergste leed wel weer geleden en zie je over het algemeen een kind dat, na het eerste verdriet, weer gelukkiger wordt en juist meer zelfvertrouwen krijgt.

    Wat je ook kiest, ik vind dat dat altijd een belangrijk doel moet zijn: zorgen dat een kind zelfvertrouwen krijgt / houdt en dat een kind gelooft dat hij of zij dingen kan leren. Het is vooral belangrijk dat ze merken dat hun eigen inzet (samen met de juiste hulp) ervoor zorgt dat ze dingen gaan kunnen. Of je nu gaat voor doublure of OPP; zorg dat dit stukje echt in het plan verwerkt wordt. Het gaat niet alleen om de lesstof, maar ook (juist!) om werkhouding en stimuleren van zelfvertrouwen!
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  20. MariTheresa

    MariTheresa Actief lid

    24 jan 2019
    218
    110
    43
    Vrouw
    Ik dacht.dat een opp bedoeld was om speciaal onderwijs aan te vragen.
     

Deel Deze Pagina