Iemand ervaring met ZEZ/WAZO uitkering aangifte IB?

Discussie in 'De lounge' gestart door annabel88, 10 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Ik ben de aangifte inkomstenbelasting aan het invullen, dit pakte allemaal prima uit tót ik me bedacht dat ik een zwangerschapsuitkering heb gehad vorig jaar via het UWV. Ingevuld en ineens moet ik bijna 2000 euro terug betalen? Klopt dit? Als je voor een werkgever 'werkt' hoef je normaliter toch juist helemaal niet zo veel belasting te betalen, ik snap er niks van :(
     
  2. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.939
    1.037
    113
    Vrouw
    Ik heb drie keer een ZEZ-uitkering gehad, maar heb nooit wat hoeven te betalen. Kreeg juist heel terug terug omdat ik wel elke maand m’n IB betaalde.

    Maar hoe of wat weet ik niet, want mijn account regelt het allemaal.
     
  3. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Heb je je Wazo van het UWV gehad,aar of via je werkgever?
    Heb je misschien per ongeluk 12 maanden salaris en daar bovenop nog Wazo gerekend ipv 8 maanden salaris en 4 maanden Wazo?
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  4. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Hmm, ik heb het gewoon zelf aangevraagd, op mn jaarrekening staat:

    Loon: 6382
    Ingehouden loonheffing: 792
    Verrekende arbeidskorting: 902

    Deze bedragen heb ik ingevuld in de aangifte onder het kopje loondienst bij uitkeringen/ziekte uitkering; dit heb ik elders gevonden op dit forum.

    Verder geen inkomen uit loondienst, enkel zelfstandig.

    Kunnen jullie hier iets mee..? :rolleyes:
     
  5. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Als ik het invul als gewoon inkomen onder loondienst komt het op hetzelfde uit trouwens..
     
  6. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Je hoeft je zwangerschapsuitkering toch helemaal niet in te vullen?

    Heb ik nooit gedaan iig.
     
  7. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Zou het kunnen komen omdat ik samen met mijn partner de aangifte doe? Hij heeft een iets boven modaal salaris, misschien gaan we precies een grens over ofzo? Als staat het te betalen bedrag gewoon enkel bij mijn naam, hij krijgt nog steeds terug :$ bah ik baal ervan!
    Haha dat heb ik ook al overwogen maar volgens mij is het wel verplicht.. is toch inkomen :o:
     
  8. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Maar dat valt toch onder salaris?

    Op mijn jaaropgaaf staat een volledig jaarsalaris. Aangezien het uwv aan mijn baas betaald en mijn baas aan mij.

    Bij het nogmaals aangeven van de zwangerschapsuitkering geef je een dubbele inkomst aan.
     
  9. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Misschien even lezen ;) ze is zelfstandige en heeft uitkering rechtstreeks van het UWV gehad.
     
  10. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    TS kan het zijn dat je bij het aanvragen van je uitkering wellicht andere gegevens hebt opgegeven dan die nu daadwerkelijk van toepassing zijn? Mogelijk dat de inhoudingen dan anders zijn oid.

    Ik zou denk ik advies vragen aan een professional.
     
  11. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Joh. Het is zondag. Dan ben ik niet altijd even helder :rolleyes:

    Maar dan is mijn opmerking wel overbodig idd
     
  12. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    is dit het loon uit je zwangerschapsuitkering?
     
  13. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Ja, ik heb verder geen loon..
     
  14. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Ik heb geen idee.. misschien inderdaad morgen de belastingdienst eerst bellen. Eindelijk zover gekomen om het te doen (vind het altijd een rotklus) en dan dit, bah. Toch allemaal bedankt en mocht iemand nog een antwoord hebben graag!
     
  15. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik denk dat er te weinig loonheffing op ingehouden is als ik de bedragen zo bekijk. Of je hebt nog inkomen als zzp’er gehad waarover je nog te weinig belasting hebt betaald
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  16. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Heb je loonheffingskorting laten toepassen toen je de uitkering aanvroeg? Dat kan een bijbetaling veroorzaken.

    Je moet hem invullen als loon uit tegenwoordige dienstbetrekking en vergeet niet om ook de ingehouden loonheffing in te vullen, zodat dat bedrag kan worden verrekend.

    Je kunt ook even globaal bekijken hoeveel belasting je erover moet betalen. Stel dat je over je normale winst al als toptarief 52% moet betalen, dan komt daar de zez nog bovenop. Daar moet je dan ook 52% over betalen. Maar misschien heeft UWV maar 40% loonheffing ingehouden. Dat kun je zo narekenen. Ook dan moet je bijbetalen (al vind ik 2000 euro dan wel erg veel).
     
    annabel88 vindt dit leuk.
  17. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Bij mij heeft uwv helemaal geen belasting ingehouden.. (ik vond het al zo raar dat ik met uitkering maandelijks meer geld over hield dan met werken )
    Ik moest 3k terug betalen

    Check even of dat je verschil is
     
    annabel88 vindt dit leuk.
  18. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.533
    2.339
    113
    Je werkt als zzp’er?
    Kom je aan de uren voor de zelfstandige aftrek?
    Heb je meer dan €25.000 winst behaald?
     
  19. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Ik zie nu pas de bedragen die je noemde. UWV heeft te weinig loonheffing ingehouden. Kan zijn doordat je loonheffingskorting (arbeidskorting maar ook algemene heffingskorting) hebt laten toepassen.

    En de zez is zeker belast. Alleen een zwangerschapsuitkering van een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering is gek genoeg vrijgesteld.
     
  20. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28

    Thanks, duidelijk verhaal, gewoon betalen dus :mad: domperrr
     

Deel Deze Pagina