Niet eens met advies bedrijfsarts

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 20 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Vandaag ben ik gebeld door mijn verzuim manager over het advies van de bedrijfsarts. Daar ben ik enige tijd geleden geweest ivm burn out klachten. De bedrijfsarts heeft gezegd dat ik over een week moet gaan opbouwen met enkele uren per dag. Volgens mijn manager betekend dat dan 5x2 uur in de week, wat dan neerkomt op 10 uur dus. Ik was daar eigenlijk totaal door overdonderd. En wist niet zo goed wat ik moest zeggen. Heb wel aangegeven dat ik dat erg veel vond. Volgens mijn manager moest ik maar terug naar de bedrijfsarts als ik het er niet mee eens was. En daarmee was de kous af. Als ik het niet zag zitten moest ik maar vakantie opnemen.

    Nu ik er even over na heb gedacht raak ik er een soort van in paniek van. Wat volgens mij een duidelijk teken is dat dit niet een goede stap is. Ik merk aan alles dat ik echt nog behoefte heb aan gewoon rust. Dingen doen als een simpele mail beantwoorden is nu al een heel ding voor me. En ik ben boos en verdrietig. Ik heb heel lang doorgelopen realiseer ik me nu. En ik voel me nu niet serieus genomen. Voel me behandeld als iemand die zich voor de grap ziek meld. Die lekker thuis op de bank hangt en het er van neemt. Terwijl ik juist een heel plichtsgetrouw, hardwerkend iemand ben. Die zich zelden ziek meld. Ik vind mn werk leuk, mn collega’s zijn leuk. Maar ik kan het even niet hebben nu.

    Zo dat was een heel relaas. Mijn vraag; wat nu? Wat kan ik doen tegen dit advies? Want eigenlijk zie ik het helemaal niet zitten om nu weer naar werk te gaan. Laat staan meteen dagelijks.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Teruggaan naar je bedrijfsarts en melden dat je dit nog echt niet ziet zitten, zeker niet dagelijks. En vertellen wat het met je doet.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  3. Blondiiieee

    Blondiiieee Niet meer actief

    Dat dus! :)
     
  4. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Nieuwe afspraak maken met de bedrijfsarts en dit aangeven.

    Hier al een jaar burnout klachten en gelukkig een super bedrijfsarts die goed mee denkt en mij zelfs terug fluit omdat ik te snel wil. Ik ben nu aan het opbouwen en om paniek te voorkomen mag ik maar 3x 30 min per week opbouwen. Als dit te snel gaat dan mag ik haar bellen en dan doen we een stap terug.
    Ze hebbem er niks aan als jij te snel weer aan het werk gaat. Grote kans dat je dan nog langer thuis komt te zittrn
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat vervelend. Ik heb even gegoogled en volgens mij moet je een deskundigheidsoordeel aanvragen bij het uwv. Ik zou eerst even contact opnemen met de bedrijfsarts.
    Aan de andere kant snap ik wel dat ze je aan het werk willen hebben, vaak is het wel goed om contact te houden met collega's. Maar dat kan ook door een paar keer op de koffie te gaan en als je het echt niet trekt, gaat het gewoon niet.

    http://www.actiefaanhetwerk.nl/ik-ben-het-niet-eens-met-de-bedrijfsarts-mag-ik-afwijken-van-wat-hijzij-zegt/
     
  6. Hellen36

    Hellen36 Actief lid

    30 apr 2007
    118
    33
    28
    personeelsadviseur
    Amsterdam
    Je kunt tegenwoordig ook een second opinion aanvragen. Dit is iets anders dan het deskundigen oordeel via UWV. Er gaat dan een tweede bedrijfsarts naar je dossier kijken.
    Bij ons kun je dat via de bedrijfsarts aanvragen. Werkgever betaalt dit.

    Overigens is het bij ons ook uitgangspunt dat je bij burn out klachten snel weer terugkeert op de werkvloer alleen niet perse in eigen werk maar in de luwte. Dit omdat werken ook bijdraagt aan het herstel.
     
  7. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Klopt, hoe langer je weg bent van je werk en dus 100% thuis, hoe hoger de drempel wordt om te beginnen. Zelfs al drink je in die 2 uur alleen een kopje koffie in het begin, het gaat er vaak om dat je weer in het ritme komt.

    De houding van je manager is overigens niet vreemd. Als de bedrijfsarts heeft aangegeven dat jij weer kunt gaan opbouwen voor enkele uren per dag, is de interpretatie van je manager (2 uur per dag) netjes gebaseerd op dat advies.

    Je manager gaat ook niet over je uren in dit geval, hij moet het advies van de bedrijfsarts opvolgen. Hij is niet degene die medisch kan beoordelen of 2 uur te veel of te weinig is, dus hij mag die discussie ook helemaal niet met jou voeren. Dat is iets tussen jou en de bedrijfsarts. Dus als je het idee hebt dat je bedrijfsarts het echt verkeerd ziet, moet je terug naar hem/haar gaan.

    Wat had je zelf in gedachte hoe je weer wilde gaan opbouwen?
     
  8. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik ben ook weer aan het reintegreren na een burn out, maar wel pas toen ik zelf aangaf dit te willen. Ik werk nu 2x 3 uuf, 1 dag op kantoor en 1 dag thuis en alleen administratief rustig werk.

    Ik vind dit al behoorlijk zwaar, dus ik kan me voorstellen dat elke dag werken echt heel pittig is.

    Ik denk dat je het met de bedrijfsarts nog een keer moet bespreken en zelf met een duidelijk plan komen wat je dan wel wilt. Hoe moeilijk het ook is, durf nee te zeggen als het voor jou niet goed voelt en maak duidelijk dat het uiteindelijk in hun voordeel is om jou goed te laten herstellen.
     
  9. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik ben het helemaal eens met deze reactie. Zo werkt het op mijn werk ook (heel groot bedrijf).
    Bij een 2nd opinion bij een andere bedrijfsarts vraag ik me een beetje af in hoeverre dit objectief zal zijn, in de zin dat de bedrijfsartsen niet teveel van elkaar af willen wijken. Maar dat is alleen een gevoel dat ik heb, gebaseerd op wat ik op mijn werk zie (ik ben leidinggevende). Sterkte iig en laat je niet gek maken. Wat niet gaat, gaat niet.
     
  10. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Als ik het goed heb, was dit je eerste bezoek aan de bedrijfsarts sinds je thuis bent. Toch?
    Ik wil je meegeven om te vertrouwen op het advies van de bedrijfsarts. Hij / zij ziet dagelijks mensen met burn-out klachten. Start gewoon eerst met de eerste twee uur. Je bent boventallig (hebt geen taken) dus ook al zou je twee uur koffiedrinken of andere gemakkelijke klusjes doen, dat is prima. Door vooraf al te zeggen dat het niets wordt, gooi je voor jezelf al een deur dicht. Je zult ook over drempels heen moeten stappen bij jezelf. En uiteindelijk wil zowel een werkgever als een bedrijfsarts als jij niet dat er een drempel opgebouwd wordt.
     
  11. Butterfly1109

    Butterfly1109 Fanatiek lid

    3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ik zou even contact opnemen met de arbo, van niets naar 5x naar werk is heel erg veel. Dit ook aangeven bij je leidinggevende. Zelf als leidinggevende heb ik belachelijke integratie plannen van de arbo gezien, ik heb zelf altijd gezegd dat ik hier niet achter stond en dat ik een alternatief plan ging indienen, dit is altijd prima gegaan.

    Als je behandelaar achter je staat, kan deze ook contact opnemen met de arbo.
     
  12. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Ben je wel onder behandeling van je klachten.
    En zo ja wat vindt je behandelaar hiervan.
    Zo nee zou het niet verstandig zijn. Dan laat je zien dat je actief aan je herstel werkt.

    Heb je al besproken wat de werkzaamheden dan voor je zullen zijn?

    Af en toe naar je werk is op zich goed.Dan merk je ook wat dat met je doet.

    Sterkte ermee!
     
  13. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Dat vroeg ik me ook af. Waar ben je onder behandeling en wat is het advies van deze persoon?
     
  14. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ben pas drie weken thuis. Ik ben maar de huisarts geweest voor een verwijzing naar de psycholoog en deze ook gekregen. Maar daar ben ik nog niet geweest.

    Ik ben zelf ook leidinggevende. En heb dus ook integratie plannen gezien van collega’s. Die kregen voor mijn gevoel meer tijd om op te bouwen. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat dat klachten van lichamelijk of psychiatrische aard waren, geen burn out.
     
  15. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    ik zou weer contact opnemen met de bedrijfsarts en duidelijk je gevoel aangeven. na 3 weken alweer gaan werken bij een burn-out is in mijn ogen echt te vroeg. mijn man heeft zo'n 9 maanden moeten herstellen van een burn-out.
    geef duidelijk je grenzen aan. geef eventueel ook aan dat je best wel naar het werk wilt maar dat 5x2 uur in jouw ogen teveel is en kom met een tegen voorstel. de wachtlijst voor psychologen is helaas lang en eerlijk gezegd vind ik dat de bedrijfsarts daar ook wel een taak in kan hebben om je daar eerder binnen te krijgen zodat er sneller een gesprek kan zijn en je eventueel ook een beter indicatie hebt.

    heel veel succes en sterkte.
     
  16. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Oke...ik vind dat best wel snel ja. Je hebt eigenlijk ook nog helemaal geen officiele diagnose dus.
    Bij mij dacht de huisarts in eerste instantie ook aan burnout maar veel later is vastgesteld dat ik al een tijd in een depressie zat.
    Ik ben er geloof ik een half jaar uit geweest. Daarna langzaam opgebouwd.
     
  17. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    De bedrijfsarts gaf overigens aan dat ik eenmaal op kantoor ‘simpele kantoortaken’ moet gaan doen. Maar ik heb helemaal geen simpele taken. Ik doe de moeilijke dingen, dat is mn werk. Ze kunnen toch ook niet verwachten dat ik daar iedere week 10 uur koffie zit te drinken?
     
  18. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dank jullie wel voor alle berichten meiden. Doet me goed om andere meningen en ervaringen te lezen. Ik heb zelf nooit eerder hier last van gehad. Dus dit helpt me wel.
     
  19. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Heb je dat ook zo verteld?
    Ik herken wel een beetje in wat je zegt hoor. Ik had eerst ook een bedrijfsarts die gewoon een standaard opbouwmodel klaar had liggen zonder echt te luisteren ofzo. Ontzettend onpersoonlijk en heb daar echt een rotgevoel over gehad toen. Was zo'n rare kerel.
    Mijn werkgever was het er helemaal niet mee eens en heeft gezorgd voor iemand anders. Dat ging echt helemaal anders toen. Ze hebben toen gezorgd voor goede hulp voor mij en een veel passender opbouwplan.
     
  20. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Je leidinggevende moet dan wel weer met jou op zoek naar welke taken in die tijd passend zijn. Dus de bedrijfsarts geeft aan hoeveel uur je kunt werken en wat voor werk, je leidinggevende gaat samen met jou zoeken naar de invulling.

    Als je huidige werk daar niet aan voldoet, kan het zijn dat dit dus ander werk betekent. Ook simpel werk, onder je niveau, kan helpen om je sneller weer op de been te krijgen.
     
    Me88 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina