Iemand kennis van genetica?

Discussie in 'De lounge' gestart door Eevie82, 5 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Wie kan mij helpen met het volgende: er is een kind met een aantal broers en zussen. Vader en moeder leven niet meer. Van 1 van de kinderen is het de vraag of het dezelfde vader heeft als de rest van de kinderen, of dat dat iemand anders is: mogelijk is de broer van vader de verwekker van dat kind. Kind wil dit eigenlijk toch wel graag zeker weten.

    Gaat een dna-thuistest van bijvoorbeeld MyHeritage dit kunnen uitwijzen? Volgens mij delen volle siblings ongeveer 50% van het dna, en halfjes ongeveer 25%. Of ligt het dna van de twee broers (vader en mogelijke vader) zó dicht bij elkaar dat dit in deze situatie anders ligt en toch wel heel lastig wordt?

    Avast dank voor jullie inzichten!
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Een oom deelt ongeveer 12,5 procent van het dna met zn oom zegger. Dus dat verschil is zeker te zien tov vader. Of t moet een 1 eiige tweeling zijn.

    Ik deel als tante 12,5 procent van mijn dna met de kinderen van mijn zus, terwijl mijn zus dus 50 procent deelt (ongeveer dan, genen zijn ook gewoon willekeurig). Dus als de oom de vader is van de jongen, dan is dat wel te zien in verschil dna tussen hem en zn broers/zussen.

    Volgens rader zijn ze wel geschikt voor verwantschap testen:
    Directe verwanten
    Dit soort dna-testen zijn volgens Larmuseau wel heel effectief voor het vinden van directe verwanten. Maar wie daar niet op voorbereid is, kan nog wel eens voor een vervelende verrassing komen te staan. Bijvoorbeeld wanneer de man die jij als je vader ziet, dat helemaal niet blijkt te zijn. Hier word je echter niet voor gewaarschuwd wanneer je simpelweg op zoek denkt te gaan naar de herkomst van je verre voorouders.

    De methodes zijn dus accuraat als het gaat om achterhalen van directe verwanten. Daarbij spelen volgens Larmuseau veel privacykwesties omdat met dit soort testen via commerciële bedrijven veel familiegeheimen blootgelegd kunnen worden.
     
  3. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.883
    16.221
    113
    Als ouder van het des betreffende kind zou ik mij eerst heel goed in gaan lezen wat MyHeritagez naderhand mag doen met het dna van het kind.
     
    Lies1611, Sophy en bosi333 vinden dit leuk.
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Zo'n zelfde situatie was afgelopen week bij 'dna onbekend', dat zou dus ook nog een optie kunnen zijn om aan dat programma mee te doen voor een dna test :o:.
     
  5. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.921
    12.395
    113
    Vrouw
    Word lastig want vader en moeder leven niet meer
     
  6. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    879
    1.274
    93
    Ik heb de indruk dat het kind inmiddels gewoon al volwassen is.

    @ts wil de mogelijke verwekker niet gewoon meewerken aan een vaderschapstest? Die kun je online bestellen en thuis uitvoeren. Hoef je je ook geen zorgen de maken of er iets met je dna gebeurt.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    MyHeritage gaat hier helemaal niet in helpen.

    De twee broers (vader en mogelijke vader) delen tenslotte hun afkomst. Heeft de één wortels in Duitsland, dan de ander tenslotte ook.

    Enige manier is toch een DNA test.

    Dit kan met iedere broer of zus gedaan worden. Op die manier kan bepaald worden of ze volle broers/zussen zijn of niet.

    Zo niet, dan is daarmee natuurlijk nog niet de biologische vader gevonden. Zo ja, dan heb je wel direct duidelijkheid.

    En mocht het mogelijk zijn, testen met de mogelijk biologische vader is natuurlijk ook een goede optie.
     
  8. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.279
    113
    Volgens mij moet het met myheritage wel kunnen hoor. Ze zeggen niet alleen waar je DNA vandaan komt maar ook hoeveel DNA je deelt met iemand. Met een volle broer of zus deel je meer DNA dan met een neef of nicht. Als alle kinderen in kwestie ook hun DNA laten testen, dan zou je dus moeten kunnen zien of deze kinderen allemaal volle broers en zussen zijn of niet.
     
    Suzi98 vindt dit leuk.
  9. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.660
    33.019
    113
    Ik weet niet of My Heritage je hierin kan helpen op dit vlak. Ik heb het wel gedaan omdat ik wilde weten of ik wel voor de volle 100% Indiase was. Dit, omdat Ies zo blank was en groene ogen heeft. Ik dacht: misschien komt er wel wat Engels of Portugees uit (Goa was van Portugal).
    Maar toen ik de uitslag kreeg, bleek ook dat je nóg verder kon gaan ipv alleen mijn vraag, dus ook met DNA enzo. Maar of dit in jouw geval zo is?
    Wil diegene niet gewoon meewerken aan een onderzoek? Dat zou het meest makkelijke zijn denk? En als het een eeneiige tweeling is wordt het helemaal een lastig verhaal.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  10. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Het gaat inderdaad om volwassenen. Ook de andere broer (mogelijke vader) leeft niet meer, dus een vaderschapstest is niet aan de orde. Er zou puur tussen de “kinderen” onderling dna-onderzoek kunnen plaatsvinden. Bedrijven als MyHeritage geven niet alleen een indicatie van geografische herkomst, maar ook van verwantschap. Het kan dus soms onverwachte resultaten opleveren, zowel positief als negatief.

    Deze vraag is jaren geleden al eens voorgelegd aan de programmamakers van DNA onbekend. Maar die zeiden toen dat het niet zou kunnen, omdat het om twee broers zou gaan. Het zou kennelijk ingewikkeld zijn omdat hun dna dicht bij elkaar ligt ofzo. Dichterbij dan dat je simpelweg kunt zeggen: de kinderen zijn halfbroers/halfzussen en dús delen ze ongeveer 25% van hun dna. En het is toch ook geen 12,5% want het gaat om dezelfde moeder (en dus niet twee broers en verschillende moeders)? Overigens ligt ook de herkomst veel genuanceerder dan dat kinderen van dezelfde ouders dezelfde herkomst zouden hebben. Het blijft heel ingewikkeld :)

    Ergens denk ik dat ze maar gewoon een poging moeten doen via MyHeritage oid, maar de opmerking over wat die bedrijven vervolgens met de data doen is wel heel terecht!
     
  11. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Bedankt voor de tip trouwens, ik heb de aflevering teruggekeken. Ik had nog even hoop omdat, net zoals hier, alle ouders overleden zijn. Maar het bleek om een aangetrouwde oom te gaan dus geen broers.
     
  12. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.898
    7.617
    113
    https://www.consanguinitas.nl/dna-testen/broer-zus-relatie-test

    Hier staat het redelijk duidelijk. Een verwantschapstest tussen broers en zussen zonder genetisch materiaal van de ouders kan verkeerde uitslagen geven, zeker als de potentiële vaders broers waren neem ik aan. Maar er staan ook wat opties in voor specifieke testen.
     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Ik doelde ook meer op dat ze aan konden tonen dat alle broers/zussen (althans de geteste, maar de rest had geen twijfel) volle broers/zussen waren. Toch? Of vergis ik me nu?
    Ze konden uitsluiten dat die oom z'n vader niet was door z'n dna te testen met een kind van die man. En ze konden aantonen dat hij wél een vader deelde met iemand van z'n eigen broers/zussen.
    Maar misschien haal ik nu inderdaad toch de verhalen een beetje door elkaar?
     

Deel Deze Pagina