Iemand spijt van ruggenprik en last van bijwerkingen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Marsepein, 15 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Graag zou ik een ruggenprik willen tijdens de bevalling maar er is ook iets dat me tegenhoud.. het blijft iets onnatuurlijks wat je in je lijf spuit met evt. Bijwerkingen.

    Ik ben benieuwd of er dames zijn die last hebben (of nog steeds) gehad van de bijwerkingen van de ruggenprik of complicaties eraan hebben overgehouden.
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik had tijdens de bevalling een ruggenprik, toen dat een keizersnede werd kreeg ik een andere ruggenprik.

    3 dagen na de bevalling een enorme complicatie, waardoor een flinke operatie nodig. En ook toen een ruggenprik, welke een week heeft gezeten. 5mnd erna herstel operatie, wederom ruggenprik die ook 5 dagen heeft gezeten.

    Ik heb van al die ruggenprikken geen last gehad, geen rest verschijnselen oid.
     
    miniVosje vindt dit leuk.
  3. Jet2018

    Jet2018 Niet meer actief

    De ruggenprik werkte niet volledig, ik had aan één kant nog gevoel. En de weeën vielen weg, dus moest aan de opwekking, geen pretje. Maar ondanks dat, toch fijn om niet alles mee te krijgen want de pijn van de weeën was echt een hel. Nee weeën, rugweeën, alles tegelijk.
     
  4. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Heb je ook naar andere pijnstilling gekeken? Ik heb tijdens mijn bevalling een morfinepompje gekregen.
    Ik wilde absoluut geen pijnstilling en vooral geen ruggenprik maar na 35 uur rugweeen zat ik er helemaal door heen.
    De morfine heb ik als heel positief ervaren!
     
  5. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Geen bijwerkingen, maar ik was niet voorbereid op dat een ruggenprik niets doet op beenweeën. Dat had ik graag geweten, hoewel je er niets aan kunt doen.
     
  6. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ik heb bij beide bevallingen een ruggenprik gehad. Bij de eerste keer viel ik wel bijna flauw omdat mijn bloeddruk kelderde maar dat was zo voorbij. Ik had alleen wel koorts gekregen waardoor de kleine ook koorts kreeg en we mede daarom wat langer in het zh moesten blijven. Bij de tweede keer heb ik nergens last van gehad. Van beide keren geen spijt gehad en ik heb het als positief ervaren.
     
  7. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik heb er 2 gehad.

    Na mn zoon heb ik de plek waar hij heeft gezeten nog een maand of 4 gevoeld. Niet pijnlijk ofzo maar ik kon wel exact aanwijzen waar hij gezeten heeft.

    En dat is werkelijk het enige wat ik er als "negatief" over kan zeggen. Het werkte geweldig goed. En dat vond ik belangrijk. En geen schade aan je kindje. Ook erg fijn.
     
  8. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik had alleen erna nog 2 dagen hoofdpijn, verder geen klachten.
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.106
    113
    Vrouw
    Ik. onvoldoende verdoofd met zetten. 'je voelt alleen wat druk' wat een hel. Alsof er een mes tussen mijn wervels werd geduwd. Wel bijgespoten gelukkig. Toen was het ok. Daarna gingen allerlei alarmbellen af en weet ik even niets meer: heb van alles in het infuus gespoten gekregen en ik was er weer.
    Uiteindelijk bleek dat ie niet goed zat, verdoofde alleen vanaf tweede onderste helft bovenbenen tot aan voeten. Had er niets aan. Na de bevalling gigantische blaasretentie en kreeg meerdere dagen een katheter en wekenlang klysma's nodig gehad. De blaas werkte niet, de darmen deden nog langer niets

    Dus geen plezier van gehad, 0.0
     
  10. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Het is zo persoonlijk. Ik vond de ruggenprik geweldig,helemaal geen bijwerkingen gehad. Pompje vond ik juist vreselijk. Werd hartstikke stoned en pijn werd niks minder.
     
  11. Jezz84

    Jezz84 Actief lid

    30 dec 2012
    455
    111
    43
    Een paar uurtjes deed hij zn werk en voelde ik echt niets meer.. daarna kwam de pijn er dwars doorheen en dat was niet meer weg te krijgen. Na de bevalling bleek mijn blaas niets meer te doen en uiteindelijk 2,5 maand met katheters moeten werken.
    Normaal gesproken moet het echt heel goed werken, denk dat ik gewoon pech heb gehad.
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.106
    113
    Vrouw
    Heeft hier ook lang geduurd voordat plassen weer normaal ging. Kon wel zonder katheter na een paar dagen, maar heeft echt heel wat weken nodig gehad om weer normaal, relaxed te kunnen plassen pff
     
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik had bij mijn eerste bevalling een ruggenprik. Opgewekte bevalling en de weeopwekkers stonden veel te hoog dus ik hield het niet. Ik had vantevoren remifentanil afgesproken maar ik wilde toch een ruggenprik.

    Naast dat het erg lang duurde voordat ik hem kreeg nadat ik er om vroeg:
    Ik denk dat ik 2 weeën adem heb kunnen halen, en daarna werkte hij maar aan 1 kant. Bijstellen werkte niet.
    Alsnog geen pijnstilling dus.

    Bevalling erna remifentanil en dat ging 1000x beter
     
  14. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Ik heb een ruggenprik gehad, geen bijwerkingen aan overgehouden! :)
     
  15. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Ik heb niet tijdens mijn bevalling, maar daarvoor een ruggenprik gehad. Toen kreeg ik een knie operatie. Maar ik ga er vanuit dat een ruggenprik bij de bevalling hetzelfde is. Helaas waren mijn ruggenwervels te ‘strak’ waardoor ze met de naald er nauwelijks tussendoor konden. Dat lukte pas na een hoop gedraai en geduw: zo ontzettend pijnlijk! Ook werkte de verdoving niet volledig en hebben ze me toen nog via het infuus morfine gegeven (dat werkte wel goed). Nadat de ruggenprik was uitgewerkt nog maanden last gehad van een beurse plek op mijn rug waar ze geprikt hebben. En als ik daar duwde voelde ik een soort zenuwpijn tot in mijn rug.
    Dat maakte wel dat ik tijdens mijn bevallingen dit nooit meer gewild heb: 3x zonder verdoving bevallen en dat vond ik serieus minder erg dan die ruggenprik.
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn eerste bevalling zonder ruggeprik vond ik goed te doen, dus bij de tweede had ik me ook ingesteld op zonder en vond ik het echt een drempel er toch om te vragen. Ik sliep al weken vreselijk slecht door zwangerschapscholestase en werd ingeleid, ik was kapót door een fikse weeënstorm en zat na uren nog steeds op maar 3cm ... dus toch die ruggeprik gekozen en het is me heel goed bevallen! Hij zat niet helemaal goed, maar daardoor voelde ik wel nog veel maar deed het minder pijn. Na 15 minuten moest ik wel echt weer weeën wegzuchten, toen bleek ik al volledige ontsluiting te hebben - ik kon heel goed de persweeen voelen en meepersen. Ik had als bijwerking wat hoofdpijn in de kraamweek, maar niet ernstig.
     
  17. Indy89

    Indy89 Fanatiek lid

    19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Ik heb een ruggenprik na de bevalling gehad, ivm het verwijderen van de placenta die bleef hangen. Helaas is er lekkage ontstaan (maar ze hebben hem ook half liggend moeten zetten, omdat ik niet kon zitten op een opengeknipte muts:p). Heb in de kraamweek veel hoofdpijn gehad, maar ook de vermoeidheid speelde mee.

    Nu twijfel ik om er één te nemen op voorhand tijdens bevalling... Lastig he! Lees het topic dus even mee:)
     
  18. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ik heb een ruggenprik gehad ivm een spoedkeizersnede maar heb er werkelijk geen centje pijn aan gehad. Het enige dat ik als bijwerking had was het ineens heel erg laag worden van mijn bloeddruk.

    Ik was tijdens t zetten ook gewaarschuwd dat ik dat kon ervaren en dat ik daar even naar van kon worden. Toen ik eenmaal lag voelde het ook ineens alsof ik in een tunnel getrokken werd. Ik kon direct zeggen dat ik me niet goed voelde en direct werd er iets in t infuus gespoten, en het nare duizelige gevoel was ook direct weg.




    Het zetten was volledig pijnloos, het enige dat ik voelde waren een soort stroom schokken door mijn benen, 2 x en toen was dat ook weg.

    De ruggenprik heeft ongeveer 3 uur gewerkt en toen kon ik mijn benen weer gewoon bewegen en optrekken.

    De dag na de keizersnede mocht mijn katheter er uit en mocht ik zelf plassen en douchen en ook dit ging goed.

    Ik kan precies wel voelen waar ie gezeten heeft, daar zit een klein puntje als litteken maar ik heb werkelijk nul last gehad.

    Wel heb ik vier dagen na de bevalling ineens enorme vocht problemen gehad in mijn voeten en benen, dat kon komen door de ruggenprik maar is vanzelf over gegaan
     
  19. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    3x gehad en ze zaten niet allemaal even geweldig maar was wel een enorme verlichting. Ook 3x koorts gekregen maar hoefde daar niet langer om te blijven. Ik raad het iedereen aan.
     
  20. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Ik had twee keer een ruggenprik. Geen bijwerkingen. Wil er terug 1 bij de volgende bevalling. Ik twijfel er niet eens over.
     

Deel Deze Pagina