Iemand verstand van bestemmingsplannen

Discussie in 'De lounge' gestart door Vaasje, 14 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ik wil wat dingen weten over het bestemmingsplan van onze wijk.
    De gemeente verwijst me naar de website van het omgevingsloket en ik kom er niet echt uit.

    De reden waarom ik dit wil weten is onze buurvrouw heeft een piano school aan huis. Ze speelt 6 dagen per week van 8-22 uur (met hele kleine tussen poses) door.
    Ons huis grenst direct aan haar woning en wij horen die piano door het hele huis heen (zelfs boven op zolder)
    We hebben dit al een aantal keren aangegeven bij haar en inmiddels is de piano van de muur naar het midden van de woning verhuisd en is het geluid er niet minder op geworden. Haar woning dusdanig geïsoleerd heeft ze niet, hier wilt ze naar eigen zeggen niet in investeren omdat zij haar woning huurt.

    Haar andere buren (die overigens niet direct aan haar woning grenzen maar waar ongv 2/3 meter tussen zit horen de piano ook binnen en hebben al meerdere malen contact opgenomen met de verhuurder en de verhuurder verwijst hun weer naar de buurvrouw.

    Ik ben nu dus wel erg nieuwsgierig wat er in het bestemmingsplan staat en of dit überhaupt mag.

    (ze hoeft van mij overigens niet te stoppen maar ik wil wel graag dat ze wat aan het geluidsoverlast gaat doen)
     
  2. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Ik stuur je een pb.
     
    Vaasje vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Naast het bestemmingsplan zijn er ook gewoon regels mbt geluid(overlast). Grote kans dat ze hier een vergunning voor nodig heeft. Mijn man zegt dat je daarvoor (geluid) de regionale milieudienst kunt bellen.
     
  4. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.713
    1.522
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oude buurvrouw was lid van een orkest, ze moest ook veel thuis oefenen.Om dit te kunnen doen moest ze haar woning dusdanig isoleren dat andere bewoners het niet hoorden (was koopwoning).Andere buurvrouw was hobby muzikant en hoefde het niet te isoleren,daar zit verschil in.Aangezien jou buurvrouw een pianoschool heeft zijn voor haar de regels strenger omdat ze gewoon geluidsoverlast produceert.Wat staat er bv in het regelement van de verhuurder qua overlast?Anders navraag doen bij juridisch loket of plaatselijke milieudienst hierover.
     
  5. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Het regelement geen idee, het is particuliere huur ik zal eens kijken of ik er wat over kan vinden.
     
  6. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Waar komt je niet uit qua bestemmingsplan? Als het goed is moet je via de loket het bestemmingsplan voor je wijk kunnen vinden en daar staan dan de regels in tav het vestigen van een bedrijf aan huis. Ben geen expert, maar heb recent ook wat opgezocht via dat loket. Het is wel een beetje ingewikkeld gemaakt. Ook moet je het sowieso openen via je computer, want via telefoon kwam ik er ook niet uit.

    lukt het niet om het te vinden of vind je het plan wel maar weet je niet welke tekst je dan moet hebben?

    wel knap irritant. Even afhankelijk wat er in dat plan staat sta je waarschijnlijk wel in je recht dat dit niet zomaar mag.
     
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.197
    113
    Dit is waarschijnlijk niet waar, zelfs als er alleen een woonbestemming is, mag je veel eenmanszaken wel vestigen in je woning. Dat is afhankelijk van je beroep geloof ik.

    Maar, er gelden wel strengere regels qua geluidsoverlast voor het werk als voor prive. Dus ik denk dat er qua isolatie wel een en ander afgedwongen kan worden.
     
  8. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Wat een doos, een familielid van mij is musicus je hebt hele mooie piano’s met geweldige koptelefoons die je kan aansluiten.:thumup: Geluidsoverlast van een piano is dus echt nergens voor nodig.
     
  9. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Dan is dat denk ik de boosdoener :roflmao:
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  10. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Klopt! Ik ben er inmiddels achter dat het bestemmingsplan wonen is maar ze haar muziekschool wel mag hebben.

    Het zou dus gaan om het stukje geluidsoverlast.
    Daar ga ik me even verder in verdiepen.
     
    Do1981 en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Is misschien anders/lastiger als je lesgeeft? Bv. geen idee of je er twee koptelefoons op aan kan sluiten?

    Maar los daarvan, er zijn gewoon eisen/regels mbt geluid(soverlast), zou het dus vooral in die hoek zoeken, denk ik.
     
  12. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Je hebt "splitters" dan kun je in 1 gat, 2 koptelefoons kwijt. Zou dus ook geen excuus zijn :)
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  13. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Je kan twee koptelefoons gebruiken. :thumup:
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  14. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.197
    113
    In de meeste akoestische piano’s kan volgens mij geen koptelefoon, en ik ga er vanuit dat een pianolerares een akoestische piano heeft. In ieder geval kan in de piano van onze buren ook geen koptelefoon, want die horen wij ook. Scheelt dat het buurmeisje supergoed kan spelen natuurlijk, de hele dag pianoles lijkt me erg vervelend als je daar last van hebt.
     
  15. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Jawel je hebt een silent piano dat is een akoestische piano en een digitale piano in één. Ik heb even een hele slechte kwaliteit foto bijgevoegd. :p
    D788BDF7-997E-433A-B771-F97FF40D4564.png
     
  16. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.197
    113
    Ik zei ook “meeste” akoestische piano’s :p
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.345
    113
    Als het professioneel is, mag daar best geld aan uitgegeven worden vind ik. Ik zou knettergek worden als ik de hele dag een piano zou horen. De een zal ook beter spelen dan de ander.
     
  18. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Geluidsoverlast valt onder de milieudienst, echter zag dat je ook al schreef dat de verhuurder naar de vrouw zelf verwijst. Dat is ook niet terecht de verhuurder hoort bij klachten over geluidsoverlast wel degelijk actie te ondernemen. Zowel de verhuurder als de huurder zijn verantwoordelijk om (geluids-)overlast te voorkomen en te beëindigen. Is heel veel jurisprudentie over te vinden. En zelfs als er volgens het bestemmingsplan wel een 'muziekschool' aan huis zou mogen, kan dat met huur uitgesloten zijn omdat het overlast geeft/kan geven. Bij ons zou het volgens het bestemmingsplan mogen, net als diverse andere 'scholen' thuis, echter is o.a. dat in het huurcontract uitgesloten. Wij hebben aan het begin van de corona periode namelijk een brief gehad dat we in afwijking van de voorwaarden in het contract nu wel thuis kantoor mogen houden ;) daarvoor mocht het alleen met schriftelijke toestemming van de verhuurder.
     
  19. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.226
    2.635
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Vallen jullie onder dezelfde verhuurder? En is het sociale huur?
     
  20. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    @Vaasje
    "Een huurder van woonruimte of bedrijfsruimte dient zich te gedragen als een 'goed huurder'. Een huurder mag daarom niet tot overlast zijn voor omwonenden, medehuurders of verhuurder."
    "In overlastsituaties is de verhuurder verplicht om alles te doen wat in zijn vermogen ligt om de overlast te beëindigen. Zo dient er een gedegen onderzoek te worden gehouden en bij gebleken overlast dient de verhuurder zoveel mogelijk te interveniëren. Indien de verhuurder kan aantonen dat zij al het mogelijke heeft gedaan om de overlast te stoppen, kan niet worden aangenomen dat de verhuurder tekortschiet in haar verplichtingen jegens de huurder die overlast ervaart."
    En met pianogeluiden heb je het niet meer over de normale leefgeluiden die als 'terecht' worden gezien bij een rechter.
     
    Vaasje en Ysabella vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina