Iemand verstand van medicatie in druppelvorm?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kasya, 26 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kasya

    Kasya Niet meer actief

    Is er nog iemand wakker die met medicatie werkt en mijn vraag kan beantwoorden?
    Ik ben vandaag begonnen met citalopram druppels en ik bedenk mij net dat ik een uur na het innemen een cappuccino heb gedronken. Er staat niet innemen met thee of melk, dat heb ik dus uiteraard niet gedaan maar die cappuccino heb ik dom genoeg niet bij na gedacht. Kan dit kwaad?
     
  2. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Neehoor kan geen kwaad ..
    Gaat er idd echt om dat je ze niet direct door slikt met melk producten
     
    Kasya vindt dit leuk.
  3. Kasya

    Kasya Niet meer actief

    @Followyourdreams Dank je wel voor je reactie!
    Het leek mij dat de vloeistof misschien nog niet goed was opgenomen waarna er melk bij is gekomen en dat de vloeistof dan 'op de melk is gaan liggen' of iets dergelijks. Maar dat kan dus niet? Is dat wel wat er gebeurt als het tegelijkertijd wordt ingenomen of werkt dat nog weer anders?
     
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.244
    113
    Mijn medicijnen (pil vorm en anti epileptica) moeten 45 minuten binnen gehouden worden voordat ze opgenomen zijn door het lichaam. Dus ik neem aan dat als je druppels hebt het sneller opgenomen word en dat je je geen zorgen hoeft te maken om de koffie.
     
    Kasya vindt dit leuk.
  5. Kasya

    Kasya Niet meer actief

    Ja dat klinkt dan idd wel logisch, dankjewel.


    Ik ben wel benieuwd of iemand hier meer info over heeft? Ik zie namelijk ook staan niet innemen met thee, maar waarom is dat dan? Omdat het te warm is? Maar mag ik dan vlak na het innemen wel een (normaal) kopje koffie nemen of mag dat ook niet?

    Ik vind het lastig dat het zo onduidelijk in de bijsluiter staat. Was echt even een beetje in paniek vannacht om die cappuccino.
     
  6. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Als in de bijsluiter staat dat je medicijnen niet mag innemen met een bepaalde drank dan is dat meestal omdat het de opname verandert, meestal is dat verminderde opname en dus verminderde werkzaamheid van het medicijn.
    Waarom dat voor citalopram zo is met melk en thee weet ik niet precies (misschien weet de apotheek het) maar ik denk niet dat het gaat om warme dranken (er zijn namelijk veel meer warme dranken dan thee alleen, dus dan zou het erbij staan). Ik zie nergens staan dat koffie niet zou mogen (het is meer de vraag of je dat wilt drinken in de avond ;))
     
  7. Kasya

    Kasya Niet meer actief

    Ik heb de apotheek idd maar even gebeld en zij gaf aan dat het dan dus idd niet samen ingenomen mag worden en dat ik voor de zekerheid beter even kan wachten met melk of thee. Ze gaf ook aan dat als iets echt niet mocht het dan wel specifiek op het etiket zou staan. Dat staat het niet dus het zal dan wel goed zijn..

    Ik neem het tijdens mijn ontbijt in en dan heb ik mijn koffie echt wel nodig :p
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Kan het niet zijn vanwege de cafeïne? Ik moet mijn medicatie op nuchtere maag nemen en mag na een half uur weer dingen pakken. Sommige producten kan ik beter nog wat langer mee wachten
     
    Kasya vindt dit leuk.
  9. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Bepaalde producten kunnen inderdaad de werking van het medicijn verminderen of zelfs versterken.
    In thee zit cafeïne wat het medicijn kan versterken en je meer last kan krijgen van bijwerkingen etc .
     
    Kasya vindt dit leuk.
  10. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Heeft te maken met de opname/substantie. Druppels lossen niet goed op in thee en in melk.
    Thee is te heet en bij melk blijven de druppels op de melk liggen IPV dat ze mengen met de melkm
     
    Kasya vindt dit leuk.
  11. Kasya

    Kasya Niet meer actief

    Maar dan zou ik ook geen koffie mogen drinken denk ik?
    Ik neem het daar natuurlijk niet mee in maar als ik 10 min daarna een kop koffie drink dan komt het alsnog bij elkaar neem ik aan.. of hoe werkt dat dan?
     
  12. Kasya

    Kasya Niet meer actief

    Nu er dan toch al een topic over is kan ik het hier vast ook wel even aan jullie vragen, wellicht dat iemand het weet

    Ik heb weer ergens gelezen dat bepaalde kruiden icm medicijnen ook niet goed samen gaan. Nu drink ik normaal gesproken alleen kruidenthee en nu al een paar avonden alleen simpele rooibos.. kan er wel iets over vinden maar dat gaat dan om kruidenpreparaten. Maar hoe zit het dan met kruidenthee? Kan ik dat veilig drinken?
    Ik heb het dan vooral over camille/lavendel en gember/citroengras /kurkuma


    Jullie zullen inmiddels wel deels doorhebben waarvoor ik dit voorgeschreven heb gekregen.. Oh dat hoofd van mij :|
     
  13. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    https://www.ad.nl/binnenland/waarschuwing-neem-deze-tien-kruiden-nooit-in-met-medicijnen~aebccaf3/

    Denk vooral oppassen moet die kurkuma
     
    Kasya en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Er staat ook in”bij een halve liter groene thee” en gelijktijdige inname.

    Voor een keer dus geen paniek ;), maar kan dan wel zijn dat je die dag meer last hebt van bijwerkingen of de werking niet optimaal is.
     

Deel Deze Pagina