Verschillende salarissen op 1 afdeling, is dit normaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door DisneyMama, 11 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    726
    371
    63
    Ik heb een adviesvraag, mogelijk kan ook een arbeidsjurist meedenken als die meeleest.

    Ik werk op een afdeling van 10 personen in de verzekeringswereld. Op papier hebben 9 personen dezelfde functie en dezelfde werkzaamheden. In de praktijk ben ik samen met nog twee collega's verantwoordelijk voor het zakelijke beheer, planning en kennisoverdracht en de rest voor de particuliere bediening (mails, telefoon e.d).

    Ik en een van die twee collega's werken er nu 3 jaar, die andere collega 6. Er zijn twee collega's die hier langer werken (zijn ook richting pensioenleeftijd en laat ik voor de duidelijkheid even buiten het probleem).
    Er heerst bij die collega die hier 6 jaar werkt enorme ontevredenheid over zijn salaris. Zelf twijfel ik ook of mijn salaris, ten opzichte van mijn kennis, ervaring en inbreng, wel marktconform is.

    Nu is de situatie als volgt. Vanwege onze werkzaamheden kunnen we onderling in elkaars mailboxen. Nu heeft mijn collega in de beoordelingsformulieren van iedereen gekeken omdat hier het bruto salaris staat na loonsverhoging. Dit is echt niet ethisch verantwoord, dat snap ik ook wel. Maar ik had hem soort van op 't idee gebracht dat dit er dus in staat en hij er dus bij kan. Hij heeft hiervan een staatje gemaakt met salarissen.

    Nu blijkt dat tussen de hoogste en de laagst verdienende collega op de afdeling meer dan 900 bruto per maand verschil zit(op basis van dezelfde uren en zelfde functieprofiel). Iedereen die na mij is komen werken (3 personen dus) zitten er ruim boven. Ter verduidelijking, de salarissen gaan van 2100 tot 3000 bruto voor dezelfde functie in totaal. Terwijl ik en mijn collega meer ervaring en kennis hebben (dit staat letterlijk in mijn beoordeling) zitten wij ten opzichte van de later gekomen collega's echt meer dan 300 per maand lager.

    Wat zouden jullie met deze informatie doen? Ik heb het gevoel dat ik voor een te laag salaris aan het werk ben, maar kan er niet op wijzen dat andere collega's meer verdienen en hoe ik dit weet. Maar ik heb wel meer verantwoordelijkheid maar wordt daar niet naar beloond. Vind dit zo lastig om dit correct aan te pakken of juist niet. Jullie tips en adviezen?

    Ter aanvulling, wij hebben geen CAO maar wel een salarishuis maar daar vallen 15 functies onder 1 schaal dus daar geen argumenten uit te halen.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Wat ik zou doen is vooral heel hard je mond houden, want als uitkomt dat je beoordelingsformulieren hebt bekeken, dan heb je een grote kans dat je geen salaris meer krijgt (jij hebt wel niet gekeken, maar je wist ervan).

    En ten 2e, ja dat is normaal. Blijkbaar hebben sommige collega's beter onderhandeld of hebben je misschien betere kwalificaties.
     
    trulyhappy, Whoopy, Jo79 en 22 anderen vinden dit leuk.
  3. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Als je meer salaris wil moet je naar je baas stappen en gaan onderhandelen. Je krijgt het niet door stilletjes te gaan zittem mokken. En al helemaal niet door stiekem de beoordelingsformulieren van collega's door te kijken.
     
    trulyhappy, Whoopy, Insomniac en 11 anderen vinden dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Andere opleiding, beter onderhandeld in t begin, noem maar op: kan prima.

    Je moet hier niets mee, jij had je collega erop moeten aanspreken dat je er niets te maken mee wil hebben want wat hij deed was schandalig. Wil je meer loon? Ga naar je baas, leg uit dat je moet jouw kwaliteiten meer wilt verdienen
     
    Whoopy, Juul75, Sado en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Ja hoor hier hebben ook mensen in functie verschillende salarissen.
     
  6. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    873
    113
    Om salaris verhoging vragen.. een goede beoordeling en de opmerking dat je meer kundig bent dan de rest mag zich uiten in salaris verhoging.
    Ik vind het jammer dat ik in de zorg zit en dus salaris vast via cao krijg. Want hier is iedereen gelijk beloond, of je nu beter of kundiger bent dan een gelijk niveau collega veranderd hier niets aan..
     
  7. Joel1981

    Joel1981 Niet meer actief

    Op basis van wat er is bekeken, kun je echt beter niets zeggen! Dit mag niet. Het is heel normaal dat er verschil zit in het salaris van collega's. Dit kan te maken hebben met het onderhandelen, kwaliteiten en het CV.
     
    amdaa en Paardenbloem vinden dit leuk.
  8. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    Je had toch ook gewoon aan de des betreffende collega’s kunnen vragen hoeveel ze verdienen?

    Sommige onderhandelen goed, anderen slecht.
     
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dit is precies wat ik wilde zeggen. Ik werkte bij een groot winkel bedrijf op het hoofdkantoor (+6000 man personeel) daar had een collega met dezelfde functie 10 vakantiedagen meer als de rest. Kwestie van goed onderhandelen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dit ook, enige om dit nog een beetje openbaar te krijgen zonder jezelf te benadelen is eerlijk vragen aan de anderen. Daarmee kun je naar je werkgever stappen omdat ze het zelf verteld hebben en dan kun je de vergelijking tussen verantwoordelijkheden en taken opvoeren als argument voor verhoging omdat je dan op een eerlijke manier weet wat de rest verdient.
     
    Paardenbloem, Ysabella en suus1983 vinden dit leuk.
  11. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Eerlijk gezegd zou ik me toch ook wel boos maken. Maar ik zou het nooit stiekem opzoeken, dat is heel kwalijk.

    Ik vind het niet te verkopen als er onverklaarbare salarisverschillen zijn. Dat is echt heeeeeel slecht management als je zulke salarisverschillen hebt zitten tussen je personeel. Want je team kan door zulke onrust en ontevredenheid ineens uit elkaar vallen - heel slecht voor je bedrijf. Ik heb dit super vaak zien gebeuren. Dus transparantie is veel beter!
     
    vruchtje24 en Whoopy vinden dit leuk.
  12. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.843
    3.619
    113
    Wow, wat een schandalige actie!! Als dit bekend wordt, mag je op staande voet ontslagen worden, dat begrijp je?!

    Verder op je vraag: Ja dat mag. Je collega's hebben misschien betere opleiding, relevantere voorkennis gehad en/of beter onderhandeld.

    Als je meer wilt verdienen zul je naar je baas moeten stappen en aangeven dat je meer salaris wilt omdat je meer doet/ beter bent. Vergelijken met andere vind ik altijd zo suf. Of een andere baan zoeken en beter onderhandelen.
     
    Sado, sprits en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Nu is de situatie als volgt. Vanwege onze werkzaamheden kunnen we onderling in elkaars mailboxen. Nu heeft mijn collega in de beoordelingsformulieren van iedereen gekeken omdat hier het bruto salaris staat na loonsverhoging. Dit is echt niet ethisch verantwoord, dat snap ik ook wel. Maar ik had hem soort van op 't idee gebracht dat dit er dus in staat en hij er dus bij kan. Hij heeft hiervan een staatje gemaakt met salarissen.


    Ik mag hopen dat jullie beiden er uit vliegen op het moment dat dit uit komt. Want wat is dit over de schreef gaan privécy gevoelige dingen in kijken uit eigen belang. Zo niet proffesioneel.
     
    Marti, Evanesco, Celika en 10 anderen vinden dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Maar ooit is iedereen tijdens het solliciteren accoord gegaan met een x bedrag salaris omdat ze dat goed vonden voor de werkzaamheden die ze uit zouden voeren. Als ze in de loop der jaren meer zijn gaan doen of meer verantwoording hebben gekregen hadden ze dan aan moeten geven dat ze dit wilden doen maar alleen als daar een salarisverhoging tegen over stond. En als je dat niet gedaan hebt dan kun je dat nu alsnog proberen om die reden. Maar dat verschillende mensen anders verdienen vind ik niet gek. Dan heeft de 1 beter ingezet tijdens het solliciteren dan de ander.
     
    lovewinnie, Evanesco, amdaa en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.843
    3.619
    113
    Vind het helemaal geen slecht management. Juist niet. Er zijn allerlei redenen waarom iemand meer kan verdienen (bv opleiding). Als iedereen hetzelfde moet verdienen, moet iedereen ook precies dezelfde hoeveelheid werkervaring en precies dezelfde vooropleiding gedaan hebben en allemaal even oud zijn. En waarom zou je als manager, als je iemand aanneemt, die zeg, 1500 euro per maand vraagt, gewoon 500 euro meer betalen omdat er iemand van 55 in je team 500 euro meer verdiend? ? Als diegene ook akkoord gaat met 1500?
     
  16. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja maar waarom zou iemand met dezelfde kwalificaties en baan dan wel x of y krijgen en een ander niet? Omdat hij/zij erom vraagt? Ik vind het echt ouderwets en vragen om problemen. Zeker in kleine teams gaat dit problemen opleveren (zoals bij ts...). Verschillen in salaris kunnen best, als het te verantwoorden is.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  17. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    726
    371
    63
    Bedankt voor iedereen die gereageerd heeft. Dit bevestigt ook al wat ik zelf dacht en aanvoelde.

    Vind het ook niet tof dat die collega dit zo gedaan heeft en dit daarna zonder te overleggen mij heeft medegedeeld wat iedereen verdiend. Achteraf (en ja daar heb ik nu niet aan) was het niet handig dat ik die opmerking had gemaakt over de open mailboxen en de formulieren.

    Ik ga gewoon rechtstreeks aan collega's vragen wat ze verdienen om zo wat munitie te krijgen voor mijn eigen salarisonderhandeling met dit als reden om het te weten. Dit vindt ik een waardevolle tip en kom ik eerlijk aan die informatie om nu alsnog te onderhandelen over mijn salaris.
     
    Whoopy, Poolvos en pippa26 vinden dit leuk.
  18. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik begrijp overigens dat dit oneerlijk voelt dat een ander meer krijgt voor hetzelfde werk. Maar ik vraag me wel af waarom je er dan niet voor kiest om in gesprek te gaan over je salaris, maar wel aanmoedigt om in de beoordelingen van anderen gaat snuffelen...
     
    2jongensmama en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Als er verschillen zijn die verschil rechtvaardigen: tuurlijk, prima. Maar als dat er niet is, en het puur om “onderhandelen” gaat dan krijgt de manager de deksel op zijn neus, dus vind dat niet slim nee. Fijn voor degene die onderhandelt, maar verder zie ik weinig voordelen.
     
    Whoopy en Zonnestralen vinden dit leuk.
  20. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    726
    371
    63
    Dit levert nu inderdaad discussie op omdat de meest verdiende persoon niet de meest gekwalificeerde /kundigste is binnen het team, juiste verre van. Al heeft deze persoon het beste onderhandeld dus daar is niets van te zeggen. Dus snap je punt binnen een klein team, dit is precies wat er nu aan de hand is.
     
    Whoopy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina