Iets groter dan gemiddeld

Discussie in 'De bevalling' gestart door sportmeisje, 23 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Hi dames,

    Nu zwanger van de 3e en een voorgevoel dat het een 'groot' kind wordt.
    1e was 3625 met 40.5 en bij 2e had ik ook zo'n voorgevoel maar die bleek 3514 met 40.4. Dat viel op zich alles mee en netjes binnen de lijntjes.

    Maar ik ben niet zo groot, 1e met knip en pomp gehaald uiteindelijk en 2e bleef op schouders een beetje steken waardoor ik 1 of 2 x extra heb moeten persen.

    Van de week groeiecho gehad en volgens vk iets groter dan gemiddeld maar niets om je zorgen over te maken (p70 werd hij nu op geschat)
    Ik heb aangegeven dat ik het niet zie zitten om te moetem bevallen van een 'te groot' kind ivm bekkenklachten en heel lang herstel/revalidatie na laatste bevalling. Heeft ruim een jaar geduurd voor ik weer beetje de oude was.
    Ze gaf aan met ong 36 weken nog een keer groeiecho te doen en indien nog steeds groter dan gemiddeld door te sturen naar gyn voor gesprek en evt inleiden

    Eigenlijk schrok ik daar een beetje van. Ik had namelijk gedacht dat ze met de echo zou zeggen 'niks aan de hand, alles gemiddeld en zal weer net zoiets worden als de andere 2'.

    Voor hun ben ik in die zin ook geen risico factor of extreem geval, maar ze gaf wel aan naar mij te willen luisteren

    Dus nu maken mijn hersenen al een paar dagen overuren. Ik wil eigenlijk helemaal niet ingeleid worden (indien niet nodig) maar ook niet een te groot kind.
    Het romantische idee, en tegen het einde denk ik daar heel anders over, maar achteraf heeft t zijn charme. Van wachten op de baby tot deze zich spontaan aankondigt, hoe en wanneer weet je niet van te voren en komt vanzelf moet ik wellicht laten varen dan.

    Meeste verhalen over inleiden duren erg lang en zijn pijnlijk. Uitzonderingen daar gelaten.

    Dus wellicht maak ik me druk om helemaal niets en heeft hij net een groeispurt gehad, komt hij vanzelf.
    Anderszijds, waar kom ik terecht?

    Zijn er dames die ook zoeits hebben gehad en hoe is het afgelopen ?
     
  2. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Moeilijke keuze inderdaad. Maar zou je bij inleiden anders niet gewoon meteen met ruggenprik willen doen? Dat bespaart vaak wel de lijdensweg, al zegt het nog niets over het persen.
     
  3. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    #3 Sado, 23 nov 2019
    Laatst bewerkt: 23 nov 2019
    Dat doen ze niet overal (mijn gynaecoloog wilde het bijv. niet) omdat het ervoor zou zorgen dat de weeën niet lekker op gang komen.

    Ik heb geen ervaring met (hele) grote kinderen, wel met het inleiden van de bevalling. Ik ben beide keren ingeleid en dit waren hele fijne, zeer snelle bevallingen. :) In mijn omgeving lijken de horror-inleidingsverhalen juist in de (flinke!!) minderheid te zijn.
     
    pippa26 en sportmeisje vinden dit leuk.
  4. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik heb 2 wat grotere kinderen als gemiddeld gekregen. 1e bijna 4kg en de 2e 4,2 kg.
    Zelf ben ik klein en (vooral bij de 1e) dun.
    De eerste ging er in 3 uur uit, daar hield ik een subtotaalruptuur aan over.
    De 2e werd groter als de 1e geschat. Er is geen inleiding ofzo ter sprake gekomen.
    De 2e was er in 1,5 uur zonder schade.
    Dus het kan prima gaan.

    Ik weet niet hoe het zit met bekkeninstabiliteit, of je dan meer risico hebt ofzo.
     
    sportmeisje vindt dit leuk.
  5. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Is ook zo hoor, soms zegt grote niks over inscheuren en knippen enz.
    Qua bekkeninstabiliteit valt het nog mee en mag ik niet klagen in verhouding andere verhalen die ik hier lees. Maar speelt zeker mee

    Bij de eerste heb ik een ruggenprik gehad. Op zich prima, maae hij zat scheef waardoor ik 1 'dood' been kreeg.... en persweeen niet voelde. Dus snap wel wat @Sado bedoeld
     
  6. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.005
    5.080
    113
    Ik zou nog eens duidelijk met je verloskundige bespreken of zij het op basis van de echo-metingen nodig vind om door te sturen naar de gyn (Met als bedoeling eerder inleiden). Of heeft ze dit met name gezegd omdat ze denkt hiermee aan jouw wens tegemoet te komen?

    Het is natuurlijk altijd lastig om de situatie te beoordelen zonder de volledige info, maar ik zou me denk ik bij jou niet direct zorgen maken om een kind op de P70. De andere twee waren ongeveer P60 en P50, dus ik vind dit niet zo'n enorm verschil. Zou een ander verhaal zijn als deze P95 werd geschat. Daarbij is het je derde en ben je wel 2x vaginaal bevallen dus de weg is gebaand. De vacuümpomp bij de eerste en schouderdystocie bij de tweede kunnen ook veroorzaakt zijn door andere factoren, zoals onvoldoende weeenkracht, uitputting bij jou (eerste) en suboptimale ligging (tweede).

    Uiteraard ken ik niet alle details en als jouw vk en gyn wel reden zien om door te sturen /in te leiden dan hebben ze daar vast een goede reden voor. Maar door je verhaal komt het vooral over alsof ze jou tegemoet komt omdat je hebt gezegd dat je bang bent voor een groot kind. Terwijl ik dus denk: ga eens met haar in gesprek en vraag hoe reëel jouw angst is.

    Want kiezen voor inleiden uit angst of "voor de zekerheid" is in mijn ogen jammer, zeker als je dat zelf eigenlijk liever niet wil.
     
  7. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Ja, dit. En hoeveel “winst” heb je als je een weekje eerder wordt ingeleid, want meestal willen ze toch niet inleiden voor de 39w. Wellicht kun je anders een afspraak maken over een uiterste datum? Dat mocht dit kindje met 36w inderdaad rond de p80 zitten, je niet tot 41w door blijft lopen?
     
  8. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Hier was de derde ook het grootst. Eerste was 3460g, tweede 4170g en derde 4400g!
    Maar het ging echt prima. Derde was er met 3 uur, waarvan 2x persen. Zonder hechtingen etc.
    Het kan natuurlijk altijd anders lopen, maar zou me niet echt druk maken over die paar gram meer. Het is al 2x gelukt toch?
     
    sportmeisje vindt dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw
    Hier een p97 kind, buik en hoofd nu (dus wel eerder inleiden) . Maar de eerste was klein (48 cm) en juist onder gemiddeld gewicht (3200) . Toch enorm uitgescheurd....(ze waren bang voor totaalruptuur, ik moest veel persweeën weg zuchten.)T zegt ook niet zoveel. Inleiding verliep volgens t boekje, in 10 uur na doorprikken vliezen bevallen. Zonder kunst ingrepen ook. Zelfs de weenopwekkers zijn op de laagste stand blijven staan omdat lichaam het zo goed oppakte.

    Maakt voor de bekkeninstabiliteit niets uit, wel is het zo dat als je flink uitscheurd je amper mobiel bent en je meer ligt dus dan kan je bekkenpijn tijdelijk verergeren.

    Ik zou rustig in gesprek gaan als je 36 weken bent. Als het je rust geeft, is inleiden met 39 weken vaak wel mogelijk :)
     
  10. oktober91

    oktober91 Fanatiek lid

    22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Mijn eerste was 6 pond en na een tijdje persen uiteindelijk met een spoedkeizersnede geboren. Tweede was ruim 8 pond (p90) en met 3 uur geboren. Bij de tweede had ik ook bekkeninstabiliteit. Dus met andere woorden gewicht hoeft echt niks te zeggen voor verloop vd bevalling of herstel daarna. Mijn beide bevallingen zijn trouwens ingeleid en op de tweede kijk ik heel positief terug! Dus het hoeft echt niet zo te lopen waar jij bang voor bent al begrijp ik je angst wel! Succes en hopelijk valt het allemaal gewoon mee!
     
    sportmeisje vindt dit leuk.
  11. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Ik heb het idee dat ze mij tegemoet willen komen. Voor hun is er nog niets aan de hand en deze echo was eogenlijk al als zoethouder om mij gerust te stellen. Maar dat is dus niet gelukt ;)

    Gisteravond in bed kleine zo ongelpoflijk druk en buik al zo groot, dat ik me afvraag hoe hij hier nog 8 weken in moet zitten, maar das wellicht een ander verhaal.

    Ik ben zelf vooral bang voor het herstel erna. Dat is me zo tegengevallen met veel pijn klachten en lang niets kunnen, dat ik bang ben als t kindje dus groter is dan andere 2 dat t nog erger wordt dan vorige keer
     
  12. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Ik ben helemaal niet bekend met die p waardes en hoeveel verschil inzit. Voorheen niet aan de orde gekomen.
    Uiterste bevaldatum zou ik kunnen bespreken, al denk ik niet dat ik de 41 voorbij ga
     
  13. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Het is al 2x gelukt! :D en ben ook niet bang dat deze blijft zitten
     
  14. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Aan de ene kant klinkt inleiden heel aanlokkelijk omdat ik nu al een gestrande walvis ben zo groot. En weet dat die laatste weken t zwaarst zijn.
    Maar dat je kleintje komt wanneer hij er klaar voor is en zichzelf aankondigt is ook wat voor te zeggen. En vorige keren 4 en 5 dagen overtijd, dus ga er vanuit dat dat nu niet veel langer zal zijn.

    Ergens hoop ik dat alle drukte om niet is en hij met 38w ofzo zelf komt :rolleyes:
     
    Buko vindt dit leuk.
  15. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Dit alles trouwens afgezien van het feit dat ik natuurlijk de uitkomst van de volgende echo nog niet weet, ik mss niet doorgestuurd wordt of de gyn helemaal niet wil helpen omdat er medisch niets aan de hand is
     
  16. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Heeft ze ook irts gezegd over wanneer dan inleiden? Want als t alsnog met 39 weken is, heb je maar een klein beetje verschil in grootte.
     
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn zus ik bevallen van een babytje van net geen 5kg, die bevalling ging vele malen beter en vlotter dan de bevalling van haar dochtertjes van allebei net geen 3,5kg. Ze is zelf 1m50, dus echt niet groot. Grootte van het kind zegt dus niet altijd iets over het verloop van de bevalling.
    Overigens zaten de groeiecho’s er telkens naast; bij de tweede (bijna 5kg) werd hij heel gemiddeld geschat, de derde (nog net geen 3,5kg) werd als ‘heel groot’ (p98) geschat maar bleek juist iets kleiner dan gemiddeld.
     
  18. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Ze noemde indd iets van 39 weken
     
  19. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Jeeeeetje! Respect en fijn dat de bevalling soepel liep. De vk zal zich wel achter haar oren hebben gekrabd.

    Ja je weet pas hoe groot kindje echt is als hij eruit komt

    Maar het blijft me wel bezig houden :rolleyes:
     
    Buko vindt dit leuk.
  20. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Onze zoon werd groot geschat en was het ook voor het termijn 32 weken 2295 gram. Weet niet hoe groot hij zou geweest als hij a term geboren was.
     

Deel Deze Pagina