Volgend jaar februari wil ik met vriendinnen een reis maken die al heel lang op mijn bucketlist staat. We willen zoveel mogelijk dingen proppen in maar een dag op 5. Dingen die we graag willen: -Noorderlicht -Walvissen spotten -Sneeuwscooter rijden -met zo'n slee met husky's en of rendieren ervoor sleeën Meer tips zijn welkom. Mijn 1e ingeving is IJsland, maar een vriendin opperde dat ze ook wel graag naar Noorwegen zou willen. Wat is de beste keuze en waarom?
Mag ik mee Ik zou voor ergens in Lapland kiezen, en dan waarschijnlijk Noorwegen, maar dat is gewoon omdat me dat veel meer aanspreekt. Bij IJsland heb ik niet meteen een husky idee maar eerder vulkanen en geisers. Hoewel ik een paar weken geleden ook wel hele coole Noorderlicht foto's zag van in IJsland. Dus eigenlijk kan je volgens mij geen verkeerde keuze maken. Ik wil anders alvast op prospectie gaan
Ik zal vragen of je in m'n koffer mag Die geisers lijken me ook indrukwekkend hoor. Alles eigenlijk.. maar misschien zijn er grote verschillen tussen de landen. De afstanden tussen activiteiten of de prijs..
Wat gaaf! Ik zou dan toch voor Noorwegen gaan.. Waarom weet ik niet want ik ben er nog nooit geweest haha, maar heb gelezen dat je in Noorwegen de grootste kans maakt om het noorderlicht te zien.
Wat super gaaf! Doe mij zo'n vriendin! En anders ga ik samen met @artie . Maar ik zou inderdaad ook eerder aan Lapland en dus Noorwegen denken. Sowieso ligt dat een stuk noordelijker dan IJsland, dus meer kans op sneeuw. Geen idee eigenlijk of ze in IJsland überhaupt slee tochten met huskys doen?
We gaan normaal elk jaar met z'n 6e een lang weekend weg, maar voor dit tripje is de groep dit jaar wel gehalveerd (geen ruzie hoor, maar niet iedereen houdt van kou)
ik zou zeggen informeer eens bij een reisbureau, bijv. nordic.nl die hebben exclusieve reizen naar Scandinavie. als je daar je wensen aangeeft kunnen ze je misschien helpen met een keuze welk land voor jullie geschikt is.
Lapland is een regio die is uitgestrekt over 4 landen. Het deel van lapland in Zweden worden ook veelal alle excursies gehouden met sledehonden, rendieren etc. Het deel in Noorwegen is het meest noordelijkst. Maar weet wel dat als je een all in excursie boekt met al die dingen die je wilt doen, je richting de 20.000 euro gaat. Wij hebben er vorig jaar voor gekeken en toen was 5 dagen lapland voor ons gezin van 4 man al 18000 euro en dan hadden we maar 3 excursies (rendieren, sledehonden en nog iets met een sneeuwscooter) 4000 euro pp moet je in ieder geval wel rekening mee houden.
Maar met kinderen dan zit je dus wel in een schoolvakantie denk ik, misschien dat dat nog uitmaakt. Ik kan voor half januari januari via die nordic.nl vinden voor rond de 2000 pp. Maar ja, die excursies zijn ook duur. Even rondrijden met een husky gaat al snel richting de 100 pp.
Wij willen denk ik alles zelf regelen en de vliegtickets los boeken. Dat scheelt waarschijnlijk ook al. Maar vrijdag heen en dinsdag of woensdag terug is nog best lastig met vliegen zie ik.
Ja en als je alles los boekt moet je er ook rekening mee houden dat alles in de buurt is van je accommodatie. Als jij een rendiertocht, huskytocht en walvissen wil spotten moet je goed zoeken naar een plaats waar dit alles mogelijk is. Anders moet je ook nog een auto gaan huren. Ook warme kleding moet je regelen want in februari kan het knetterkoud zijn. Als je het via een organisatie doet wordt het vervoer allemaal geregeld en vaak ook de kleding.
Zeker waar, we gaan het tegen elkaar afwegen. weet iemand of er inderdaad maar 2 dagen per week gevlogen wordt naar Noorwegen (en retour)? Vrijdag heen lijkt prima te gaan, maar terug vind ik alleen maandag en vrijdag als optie. Of kijk ik verkeerd?
De meeste luchthavens in Lapland worden inderdaad vaak maar 1 of 2 keer per week aangevlogen vanuit Nederland.
Je hebt ook een 5-daagse excursiereis bij tui, daar zitten dus al wat uitjes bij in. Deze vertrekt alleen op zondag. En inderdaad goed kijken bij elke reis wat er wel/ niet geregeld is, je hebt echt aparte kleding bij de excursies nodig en bijvoorbeeld ophalen/ terugbrengen naar je hotel. En ook goed kijken naar bijvoorbeeld het eigen risico bij de sneeuwscooter Safari, stel er gebeurt wat is dat eigen risico vaak erg hoor, denk aan 800-1000 pp! dit kun je vaak wel met een verzekering (deels) afdekken, maar laat je goed informeren.
Dat is balen, want ik het weekend is mijn man er en zou ik al 2 dagen 'gedekt' hebben wat de kinderen betreft.
Misschien Rovaniemi, Finland? Voor walvissen weet ik het niet, maar ik heb daar op een sneeuwscooter gereden en een tocht met sledehonden gedaan. We zaten in een hotel in de stad, maar de excursies waren niet lang rijden volgens mij (het is al zo'n 25 jr geleden)