ik ben bang dat mijn borstvoeding weer terug loopt

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door patricepeeters, 21 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. patricepeeters

    20 aug 2008
    6
    0
    0
    orthoptist
    eindhoven
    hallo
    ik heb een zoontje jasper van 4 maanden en ik ben bang dat mijn borstvoeding weer terug loopt. dit is al eerder gebeurd rond de 3 maanden toen zag zijn poep ook groen, dat is nu niet het geval. toen heb ik hem een paar dagen om de 2 uur gevoed en toen is het weer beter gegaan.
    nu voed ik hem om de 3 uur en omdat hij vooral s-avonds te weinig krijgt naar mijn idee ben ik sinds gisteren s-avonds om de 2 uur gaan voeden in de hoop dat de productie weer meer wordt. ik hoop zo ook dat hij de nachten gaat doorslapen want ook dat doet hij nog steeds niet.
    ik heb nog een ouder zoontje dus ook overdag heb ik niet veel rust. en het begint nu wel een beetje op te breken.
    mijn oudste zoontje heeft veel last van eczeem dus wil ik heel graag bij jasper tot 6 maanden borstvoeding geven maar als het zo doorgaat dan moet ik denk ik wel stoppen omdat ik het gewoon niet vol kan houden.
    o ja over het voeden; hij drinkt aan beide borsten ongeveer 15 minuten.
    ik zit nu op 6 a 7 voedingen per dag.
    soms zit hij een paar dagen om de 4 uur maar dan wil hij daarna weer een dag om de 2,5 uur en dan weer een om de 3 uur. als hij om de 4 uur krijgt dan slaapt hij ook s-nachts ook langer, ongeveer 6 a 7 uur na de laatste voeding.
    ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is maar ik hoop dat jullie tips hebben om mijn voeding weer wat meer te krijgen en dat dat dan ook zo blijft en misschien dat hij dan ook wat meer doorslaapt.

    groetjes patricia
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Patricia.

    Op zich is het niet ongewoon dat een kindje van deze leeftijd nog niet doorslaapt. Je kunt proberen daar veel aan te doen, maar als het nog niet in zijn 'systeem' zit, om het zo maar te zeggen, verstoor je hooguit het slaapritme wat hij nu heeft. Gedurende de eerste 6 maanden komt zo ongeveer 70 procent van de kinderen nog voor een voeding in de nacht, waarbij ze veel kunnen drinken: soms beslaat die ene voeding een kwart van de totale hoeveelheid die ze op een etmaal binnenhalen! Vaak is deze voeding ook vetter van samenstelling, waardoor kindjes daarna ook weer lekker inslapen.

    Je zegt dat je kindje 15 minuten drinkt. heeft hij dan allebei de borsten gedronken, of 15 min. per borst?
    Wat je zou kunnen proberen in de avond is ervoor zorgen dat hij zoveel mogelijk vettere melk (dus de melk die wat later in de voeding komt) binnenkrijgt: vang de eerste melkstroom op (of kolf deze af) en leg je kindje dan pas aan aan de borst. Misschien helpt dat om hem langer te laten slapen?

    Om je productie ook wat te 'boosten' zou je kort nadat je gevoed hebt even kunnen nakolven: zo'n drie kwartier erna bijvoorbeeld. Je kolft dan misschien in cc's niet zo veel, maar geeft je lichaam wel het sein dat er nu meer voeding aangemaakt dient te worden. Of ga wisselvoeden: dit wil zeggen dat je je kindje aanlegt, wanneer hij een beetje langere pauze neemt aan de andere kant aanlegt, weer kijkt en bij lange pauze weer aand e eerste kant. zo wissel je een aantal keren van kant. je lichaam krijgt door steeds aante leggen het sein meer aan te gaan maken en je melk wordt door het wisselen mogelijk wat vetter ook van samenstelling. Even kijken of je mannetje het accepteerd, maar dat is wel een makkelijke manier om zonder extra te kolven je productie iets op te voeren (op een specifiek tijdstip)

    Succes!
    Heidi Margit
     
  3. patricepeeters

    20 aug 2008
    6
    0
    0
    orthoptist
    eindhoven
    Hoi Margit
    Bedankt voor je reactie.
    Ik voed hem 15 minuten per borst. De afgelopen 2 dagen heb ik hem om de 2 a 3 uur gevoed omdat ik bang was dat ik te weinig voeding had. En s-ochtends heb ik een borst af gekolfd en die melk geef ik hem s-avonds erbij. Ik heb vooral s-avonds te weinig dus ga vanavond dat wissel voeden eens proberen. Raad je het dan aan om ook nog na te kolven?
    Fijn dat je hebt uitgelegd over die nachtvoeding, ik probeerde die nu zo kort mogelijk te houden omdat ik bang was dat hij er anders aan zou gaan wennen en dat ik het zo in stand zou houden. Weer wat geleerd.
    Groetjes Patricia
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    nakolven hoeft dan niet perse, maar als het jou een beter gevoel geeft, dan mag het natuurlijk. zet de kolf er maar even kort op, het gaat om de prikkel, niet zo zeer over hoeveel er uit komt: door extra kolven ga je meer aanmaken uiteindelijk.

    dit zelfde gebeurt al als je gaat wisselvoeden.
    je bent dus op de goede weg bezig!
    Succes verder,
    Heidi Margit
     
  5. patricepeeters

    20 aug 2008
    6
    0
    0
    orthoptist
    eindhoven
    hi
    hoe vaak moet je van borst wisselen? ik geef nu elke borst 2 a 3 keer per voeding is dat voldoende?
    groetjes patricia
     
  6. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    dat is prima. vaak zie je na een paar dagen dat kindjes langer effectief doordrinken, zodat het wisselen minder vaak hoeft. kijk goed wat hij doet!

    succes,
    heidi margti
     
  7. patricepeeters

    20 aug 2008
    6
    0
    0
    orthoptist
    eindhoven
    hi
    het wissel voeden had goed effect na 2 dagen had ik duidelijk meer voeding toen ben ik gestopt met wissel voeden en heeft jasper om de 3 a 4 uur gedronken maar nu weer 2 dagen later heb ik weer het gevoel dat ik te weinig voeding heb. jasper komt nu vandaag om de 2 a 3 uur en hij is ook erg onrustig bij het voeden. de 1e 5 minuten drinkt hij klokkend maar daarna zuigt/ sabbelt hij even en laat weer los. ik ga dan meestal naar de andere borst waar hij ook weer 5 min goed drinkt en dan dat los - vast weer begint. zou ik dat wissel voeden langer moeten volhouden.
    en als hij steeds los laat is dat een teken van dat hij klaar is want soms komt het denk ik ook omdat hij afgeleid wordt.
    groetjes patricia
     
  8. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Patricia,

    Sorry dat je vraag zo lang is blijven liggen.
    Ik denk dat je zelf al aangeeft hoe je een oplossing kan bedenken.

    Je schrijft dat het goed ging als je vaker wisselde (hij bleef wat langer bij de les zeg maar) Toen je daar mee stopte werd hij weer onrustiger.

    Misschien klokt hij in de eerste 5 min veel lucht mee naar binnen waardoor hij niet lekker meer zit voor de rest.

    Als je denkt dat de prikkels een rol spelen probeer dan (soms valt dat niet mee met andere stoorzenders om je heen) een rustige plek te zoeken. Evt liggend op bed, dusiter helpt vaak ook. Kijk wat voor jullie mogelijk is.

    Succes
    Ilse
     
  9. patricepeeters

    20 aug 2008
    6
    0
    0
    orthoptist
    eindhoven
    hi
    weten jullie waardoor het kan komen dat ik steeds te weinig voeding heb als hij om de 3 a 4 uur voeding krijgt en na de laatste voeding 7 uur er tussen heeft? dit gaat steeds 2 dagen goed waarna hij de dag erna om de 2 a 3 uur voeding wil, ook s- nachts. ik heb dan echt het gevoel dat ik te weinig voeding heb. wat kan ik hier aan doen zodat mijn borstvoeding stabieler is. ik vind het zo ook heel moeilijk om een vast dag ritme te krijgen.
    groetjes patricia
     
  10. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Patricia,

    Ik zou zo 1,2, 3 niet weten hoe het komt dat je productie zo wisselt. Dat er steeds zeg maar om de paar dagen een regeldag nodig is.

    Misschien is het mogelijk om op de dagen dat er 3-4 uur tussen de voedingen zitten, ergens 1 voeding extra te plannen. Bijvoorbeeld door goed te kijken naar voedingssignalen en zo al met al steeds net eerder kan aanleggen. Ik denk dat wanneer je 1 voeding per dag extra kan pakken dat hij die extra regeldag niet nodig heeft.

    Ik zal het met Heidi nog eens overleggen, als zij nog een heel andere denkrichting heeft dan mail ik je nog.

    Succes
    Ilse
     
  11. patricepeeters

    20 aug 2008
    6
    0
    0
    orthoptist
    eindhoven
    hi
    toevallig had ik dat zelf ook bedacht ik doe de laatste 2 voedingen om de 3 uur en dat gaat al een stuk beter. nu zit er na de laatste voeding minimaal 5 uur tussen voor hij weer voeding wil. dit doet hij nu zo al een aantal dagen dus ik hoop dat hij dit nu even doorzet dan weet ik ook een beetje waar ik aan toe ben.
    Ik moet het nog 5 weken volhouden en dan is hij een half jaar en dat was mijn streven om te halen. en daarvan ga ik nog 2 weken op vakantie dus dat moet te doen zijn.
    bedankt voor jullie hulp ik heb er veel aan gehad.

    groetjes patricia : :)
     
  12. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Fijn te lezen dat jullie het wel weer redden zo. Succes en geniet van de vakantie!

    Ilse
     

Deel Deze Pagina