Ik durf het bijna niet te vragen..sushi

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mapje, 6 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Haha ik vind het eigenlijk stom om een topic te openen maar doe het toch. Ik wil vanavond lekker poke bowl eten met Fried ebi (gefrituurde garnaal) ik heb dat in mijn vorige zwangerschappen ook gegeten en zwangerhap en Google zeggen dat het mag.

    Maar nu zei een vriendin dat haar verloskundige had gezegd dat je ook dat niet mag bij je sushi of poke bowl. En nu twijfel ik toch (vet stom)

    Je kunt toch gewoon sushi eten alleen zonder rauwe vis of roofvis (of tonijn uit blik/visseneitjes) dus vega, fried ebi lijkt me geen probleem?!

    Ik ben er even uitgeweest qua zwangerschappen en kom achter meer dingen die niet meer mogen dus vandaar toch mijn vraag!
     
  2. Chelsey88

    Chelsey88 Actief lid

    5 okt 2014
    472
    526
    93
    Ik weet het tegenwoordig ook niet. Ben nu zwanger van de 3e.. En ik krijg nog steeds van mensen te horen dat sommige dingen niet mogen, er is overal wel een reden voor.
    Maar ik zou dat rustig eten, wat je zegt geen rauwe en rood vis. Garnalen gewokt mogen toch ook?
    Er zitten overal wel dingen in waarvan teveel niet goed is.. Maar dat wil niet zeggen dat je het helemaal niet mag toch.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zolang het gewoon goed verhit is - wat me bij fried ebi zeker zo lijkt - kan het geen kwaad. Volgens mij is de grootste verandering de afgelopen jaren geweest dat je nu geen enkele roofvis meer mag (of ja; het wordt afgeraden), eerst mocht dat wel nog (2x per week toen ik zwanger was, meen ik).

    Voedingscentrum zegt:
    “Vanwege de gezondheidsvoordelen geeft het Voedingscentrum het advies om 1 keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis, zoals zalm en sardines. Hieronder vallen ook schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen. Dit advies geldt ook voor zwangere vrouwen.”
    Klinkt dus juist als een heel goede keuze!
     
    citroenrasp en Mapje vinden dit leuk.
  4. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja dat is herkenbaar! Ik mocht bij de jongste nog een blikje tonijn per week maar dat is nu helemaal afgeraden.

    Maar ik ga er dus lekker voor! Ik merk juist dat ik veel relaxter ben met eten nu bij de derde (vergelijking tot de eerste) behalve als iemand an ineens zegt dat iets niet mag ga ik enorm twijfelen :roflmao: Terwijl ik eigenlijk denk, geen rood vlees geen rauwe vis, geen roofvis, matig met cafeïne en geen alcohol en rauwmelkse kazen :o:
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  5. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Ik heb ook 2 keer sushi gegeten tijdens mijn zwangerschap. 1e keer was ik echt net 5 weken, en de 2e keer in de zwangerschap al wel stuk verder en toen ook gewoon die met tonijnsalade gegeten. Geen rauwe vis verder, dus alleen de vega, maar ook zeker de gefrituurde garnalen. Er is een gezond meisje geboren. :) Ik denk dat het een ander verhaal is wanneer je echt met regelmaat grote hoeveelheden tonijn eet b.v. maar zelfs dan..
     
    Mapje vindt dit leuk.
  6. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Zolang het gefrituurd is het verhit tot 100 graden dus lijkt me goed genoeg.
    Enige wat ik me af zou vragen is dat als je het ergens gaat bestellen hoe de hygiëne is.. je weet niet hoe het bereid is en of degene niet met zijn handen aan rauwe vis heeft gezeten en daarna dan jou eten klaar gaat maken zodat andere producten toch ‘besmet’ zijn zeg maar.
     
    Mapje en Mimus vinden dit leuk.
  7. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ik heb tijdens beide zwangerschappen gewoon sushi gegeten. Natuurlijk heb ik de rauwe vis vermeden, maar ik kon zat andere lekkere sushi eten. Die met garnalen, heerlijk! Gewoon lekker eten als je de garnalen goed verhit kan dat makkelijk lijkt mij.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  8. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja dat klopt wel maar dat laat ik eigenlijk los. Dat weet je ook niet als je in een restaurant eet (en ik weet het ik heb veel horeca ervaring haha) hygiëne is altijd de vraag. Vorige zwangerschap heb ik zelfs nog een voedselvergiftiging opgelopen van een quinoa salade in een restaurant. Ik vertrouw erop dat de hygiëne goed is waar ik het heb besteld. De keren dat ik er was kon je de keuken in kijken en zag het er goed in dus dat neem ik inderdaad voor lief!
     
  9. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Bij de eerste en tweede mocht tonijnsalade nog en at ik dat zelfs wekelijks op mijn werk in de salade of op een broodje. Ik heb ook twee gezonde kinderen haha.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  10. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik heb deze week ook nog sushi gehad. Idd ook met gefrituurde garnaal. Heerlijk genoten.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  11. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Poke bowls en sushi kan gewoon, zolang het zonder zalm of roofvis is. Over dat laatste zijn de meningen trouwens nog verdeeld. In mijn vorige zwangerschap mocht tonijn nog, nu niet, ivm kwik wat er in kan zitten. Maar in sushi zijn de stukjes zo klein, dat sommigen weer zeggen dat het wel kan.
     
    Mapje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina