Ik heb nu eenmaal niet zoveel met andere baby's...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Hoebie, 28 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Ik ben een beetje gefrustreerd.. van mensen (lees familie) die aan je twijfelen of je veroordelen als je niet dolenthousiast op andermans baby reageert.

    Mijn schoonmoeder heeft de neiging om mij foto's van de baby (nu 6 maanden) van een kennisje van haar te appen. Het is haar eerste baby en de baby is zoooo lief en doet alles zooo goed en zij is zooo goed met haar baby. Er wordt ook van mij verwacht dat ik op ieder appje zeer enthousiast reageer met emoticons en smily's en weet ik veel wat. Ze heeft het kennisje ook mijn nummer gegeven omdat wij het babybadje van haar konden overnemen en nu appt zij mij ook allerlei foto's. Toen we laatst het badje zijn gaan ophalen moest zij zelfs van mijn schoonmoeder een foto maken van mij en mijn partner met haar kleine. (Wij hadden mijn schoonmoeder zelf niet verteld dat we het badje gingen halen).

    Laatst zijn we gaan lunchen met mijn schoonmoeder en haar partner en mijn vriend, en laat er nu net een jong koppel met een kinderwagen met een baby (ik vermoed hooguit 4 maanden) binnen komen. Mijn schoonmoeder en haar partner hingen om de kinderwagen en bleven daarna ook constant achter hen kijken naar de kleine. Na elke blik die ze op de baby werpte kreeg ik er een na in de trant van 'leuk hé?!', 'Lief hé?!', 'Aaaah kijk dan!'. Ik knikte dan beleeft met een glimlach maar na de 15e keer lukte me dat minder goed en dat begon mijn lunchgenoten ook op te vallen. Het enige dat ik ondertussen zag was dat de mama regelmatig onze kant op keek en wel 20 keer met haar ogen had gerold.

    Misschien dat ik het wat onhandig uitleg, begrijp me niet verkeerd ik vind baby's echt heel bijzonder. En ik hou nu al ontzettend veel van onze kleine en kan niet wachten om haar te ontmoeten. Ik heb echter niet zoveel met de baby's of kinderen van andere mensen, zeker als ik deze mensen helemaal niet goed ken of als het vreemden zijn.

    Het ergste vind ik nog dat als ik dit tegen mijn partner vertel hij twijfel uit of ik zelf wel een goede moeder zal zijn. 'omdat ik niets met kinderen heb'. Hierdoor begin ik te twijfelen aan mezelf...

    Overigens is een goede vriendin van mij is nu 36 weken zwanger en ik vind het hartstikke leuk om met haar te kwebbelen over de zwangerschap en wat onze toekomst en opvoedplannen zijn.

    Zijn er nog meer dames die dit ook zo voelen en die hier bepaalde reacties op hebben gehad?
     
  2. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Ik heb ook echt helemaal niks met baby’s en kinderen van anderen. En ben helemaal gek op onze dochter, toevallig met Mn moeder over gehad en zij heeft exact hetzelfde. Maar is wel helemaal idolaat van haar klein kinderen.
    Dus nee ik snap je en vind het niet gek!! Gewoon lekker laten!
     
    skiwi en Hoebie vinden dit leuk.
  3. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Haha ik zie t helemaal voor me! Wel irritant! Ik heb ook niet met alle babies of kids hetzelfde hoor. Ben dol op die van mn broer en van mn schoonzus en oik mn vriendin heeft nu een sweetie van 2 mnd. Maar mensen die ik minder goed ken mwah heb je minder mee. En bij onbekenden al helemaal niet. Ik kon er trouwens ook niet goed tegen als wildvreemden echt enorm enthousiast over mijn zoontje deden toen hij nog een baby was. Tuurlijk leuk als ze hem leuk vinden maar sommige mensen zijn echt TE en ik ben heel slecht in toneelspelen wat dat betreft.
    Dus herkenbaat hoor maar geen tips helaas. Vwb die appjes zou ik wel proberen om er minder op te reageren, kijken of de boodschap overkomt
     
    bloem13 en Hoebie vinden dit leuk.
  4. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Klinkt alsof je een heel normal, niet te hysterisch, mens bent :) niks irritanter dan mensen die als debielen boven andermans kinderwagen hangen.
     
  5. skiwi

    skiwi Fanatiek lid

    15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Haha ik heb ook niet zoveel met baby's en kleine kinderen van anderen. Is ook nooit gekomen. Ook tegen poep en kots kan ik niet. Maar onze dochter is mij alles. Alle poepluiers verschoonde ik met liefde, ben regelmatig onder gekotst. En niets was een probleem. Alles kan ik van haar hebben. Eigen is echt zo anders. Ik merk dat aan mijn man en moeder ook
     
    Hoebie en Siepie85 vinden dit leuk.
  6. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Ik denk dat er maar weinig mensen zo hysterisch over zijn als je schoonmoeder ;).

    Ik denk dat je schoonmoeder gewoon heel enthousiast is en dat probeert te delen met je.

    Probeer gewoon een beetje ja en amen te zeggen en te negeren. Zoveel foto;s zou ik gewoon negeren, zou gewoon 1x per dag zeggen, ahh lief en super schattig.

    Ik vind het wel heel kwalijk dat je man twijfelt of je wel een goeie moeder bent, omdat je niet zo hysterisch bent als je schoonmoeder. Is hij zelf wel zo hysterisch? Ik zou daar toch nog eens met hem over praten. Want hysterisch reageren op andere heeft natuurlijk niks te maken met of je wel of geen goeie moeder bent. En laat je daardoor ook niet van de kaart brengen!
     
  7. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    +1
     
    Hoebie vindt dit leuk.
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Klinkt alsof vooral je schoonmoeder het probleem is. Ik was dol op mijn baby’s, nog altijd dol op mijn dochters ;) - maar met baby’s en kinderen die ik niet echt ken heb ik gewoon niet zoveel... ja, schattig, maar niet ‘oooh koetsjie wat een schátje! ooooh ik wil ‘m opvreten!’ ;)

    Het zegt niks over wat voor moeder jij zal zijn. Ik heb vriendinnen die echt niks hadden met baby’s, ze maar eng vonden met hun wiebelhoofdjes etc, en dat zijn fantástische moeders. Je eigen kind is zooo anders.
     
    Hoebie vindt dit leuk.
  9. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw

    Daar ben ik ook heel slecht in. Ik kan wel instemmend knikken en bevestigend antwoorden, maar volgens mijn vriend spreekt mijn gezicht heel erg.

    En de eerste keer dat ze zeggen 'Ach, kijk hoe lief!' reageer ik ook wel oprecht met 'O ja, inderdaad!'. Maar het wordt zo vermoeiend om dit te blijven doen.

    Het lijkt mij ook inderdaad erg vreemd en vervelend als vreemden zo overdreven blij doen over jouw kindje. Ik zag dat de vrouw in de lunchroom er na 5 minuten ook wel klaar mee was. Wat kon ik me in haar inleven haha.

    Eigenlijk heb ik dit stiekem ook al met familie waar ik nauwelijks contact mee heb die nu ineens zeggen 'ja we komen echt wel een weekje die kant op hoor! Als je kleine er is!'. Ze wonen ong. 200 km verderop.

    Ik probeer nu inderdaad al een dagdeel later te reageren op appjes en dit uit te breiden naar een dag later.

    Overigens moet ik erbij vermelden dat mijn schoonmoeder echt het hart op de goede plaats heeft en ik ben natuurlijk blij dat ze zo enthousiast is dat ze oma wordt. Maar zoals jullie het zo mooi verwoorden, de 'hysterie' vindt ik wat minder en ik kan daar niet zo goed mee om gaan ik ben zelf nu eenmaal wat nuchterder.
     
  10. kellox

    kellox Fanatiek lid

    25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Ik krijg echt de kriebels van de manier waarop je schoonmoeder hiermee omgaat zeg:eek: juist door dat "gepush" met baby hier, schatje daar...zou ik ook afstandelijker worden. Werkt averechts..

    Trek je er niet teveel van aan. En al helemaal niet onzeker van worden.
    Je eigen kindje is je alles❤
     
    Roodborstje2 en Hoebie vinden dit leuk.
  11. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Wat naar van je schoonmoeder, maar ik snap het wel.
    Ik ben zelf wel echt stapel op baby’s hoor begrijp me niet verkeerd. Maar na 1 keer kijken of wat zeggen tegen of over een baby is toch wel genoeg? Zou het gewoon proberen te negeren de volgende keer.

    En straks als je je eigen kindje krijgt, zul je echt super veel van haar houden hoor! Niet alle moeders beleven het zo, maar bij mij was het direct liefde op het eerste gezicht!

    Wat ik me wel af vraag is, hoe zal je schoonmoeder zijn met jullie baby? Gaat ze die dan helemaal claimen?
     
  12. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    +1

    Ik heb een keer opgepast op een baby van een kennis. Ik vond het vreselijk. Ik heb gebeden dat hij niet ging poepen maar helaas. :cry: Ik telde de minuten af tot hij werd opgehaald!

    Als tijdens kraamvisite de moeder vraagt of ik de baby wil vasthouden, doe ik dat 9 van de 10 keer wel, uit beleefdheid. :roflmao:
     
    Siepie85 en Hoebie vinden dit leuk.
  13. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw

    Dat is een hele andere 'angst' die ik heb..

    Toen ik aangaf dat ik borstvoeding het liefste in privé en rust wilde geven, dus me dan even terug wilde trekken kreeg ik al een enigszins verontwaardigde reactie dat ik me daar echt niet voor hoefde te schamen en dat ik dat gewoon kon doen waar zij bij was hoor! Noujah.. ik wil het gewoon liever niet... Ze gaf ook al aan dat zij dan straks de hele dag (!) beneden moeten zitten terwijl ik boven met de kleine ben.

    Oh en dat kennisje gaf ook gewoon meteen haar baby aan iedereen en ze ging bij iedereen met de baby op bezoek en ze kon meteen weer vanalles en haar baby was zoo makkelijk in de omgang!

    Ze is nu al aan vreemden (voor ons) aan het beloven dat ze 'haar kleinkind' ook wel even mogen komen knuffelen.

    Ze gaat ervan uit dat ze met de hele kant van haar familie in een keer op kraamvisite mag komen. Want onze woonkamer was toch wel erg klein en we konden ook beter meteen een andere salontafel aanschaffen (we hebben net een nieuwe eethoek) want dan konden alle mensen makkelijker rond de tafel zitten.

    Aangezien zij erg dicht bij de kinderopvang woont overwegen we om haar en haar partner te 'machtigen' (of hoe je dat noemt) om de kleine hier te mogen ophalen als een van ons door werk verhinderd is. Mijn vriend en ik werken op dezelfde locatie en de kinderopvang is tegenover ons gebouw. Dit wordt vooralsnog als een uitnodiging gezien om te pas en on te pas de kleine daar te gaan ophalen om mee te gaan wandelen en bijvoorbeeld al om 14:00 daar op te halen terwijl mijn vriend en ik pas om 15:30 klaar zijn met werken.

    Njah.. zoals jullie lezen zijn er nog wel meer zaken waar ik moeite mee heb dan alleen het overenthousiasme... :oops:
     
  14. kellox

    kellox Fanatiek lid

    25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    O wat erg dit:|
    Als ik het zo lees zul je echt grenzen moeten gaan aangeven straks. En hoop dat je man/ vriend je daar goed in zal steunen. Heb je hard nodig! En de kunst bij iemand die zo over je heen lijkt te walsen wordt om dat zo tactisch mogelijk te doen:rolleyes:
    Poe die zit echt helemaal in haar eigen bubbel;)
     
    Hoebie vindt dit leuk.
  15. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Eens. Behalve het ja en amen zeggen. Ik zou het gewoon aangeven.
    Gewoon zoals je het uitlegt hier.. Et al je kwetsbaarheid erin.
    Zegt veel over hun wat de reactie daar dan op is.
     
    Hoebie vindt dit leuk.
  16. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.510
    10.344
    113
    Dit ligt echt niet aan jou hoor, maar een overenthousiaste hysterische schoonmoeder... tips heb ik niet, want ik vind het ook heel lastig om mijn grenzen aan te geven... ik denk dat een goed gesprek met je man toch wel noodzakelijk is.
     
    Hoebie vindt dit leuk.
  17. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    @Hoebie oei ik snap je angst heeel goed!
    Ik zou vooraf echt goed duidelijk maken wat jij/ jullie willen mbt jullie baby tegen je schoonmoeder. Want anders krijg je misschien nog wel heel veel van dit soort situaties in de toekomst.
    Mijn kindjes konden toen ze baby waren bijvoorbeeld echt niet tegen veel bezoek tegelijk. 2 a 3 mensen tegelijk bij de baby was echt genoeg. Ze raakten door veel verschillende mensen overprikkelt waardoor ik dan dus in de avond met krijsende baby’s zat omdat iedereen ze wel even vast wilde houden.
    Daar ben ik ook gelijk mee gestopt toen.

    Ik zou ook met je vriend een goed gesprek aan gaan, het is tenslotte zijn moeder, maar jij bent straks de moeder van jullie kindje, en dan bepaal jij wat er met de baby gebeurt en niet de oma.

    En in rust borstvoeden snap ik helemaal!!! Zeker in het begin moeten jij en je kindje elkaar nog leren kennen en moet jij nog leren om borstvoeding te geven. En zoals ik lees voel jij je niet helemaal prettig bij het idee om dan jouw schoonmoeder als pottenkijker te hebben.

    En mbt het ophalen van het kdv, ik weet niet of dit bij ieder kdv geld, maar ze hebben wel een dag ritme, en als er dan elke keer een kindje eerder dan de afgesproken tijd word opgehaald kan dat veel onrust geven in de groep. Behalve als dat natuurlijk van te voren duidelijk word aan gegeven door ouders, dat je bijvoorbeeld halve dagen afneemt, of zegt van iedere dinsdag komt oma haar eerder ophalen.

    Rustig aan, en probeer goed je grenzen aan te geven hoor!
     
    Hoebie vindt dit leuk.
  18. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Dan zou al voorzichtig beginnen duidelijk te maken hoe jullie dingen willen doen, en vooral wegwuiven dat zij toch het beter weet want ik heb het alemaal eens gedaan, mooi en nu is het onze beurt of de adviezen zijn nu anders omdat.. zijn dan fijne antwoorden. En dat je zelf wel bepaald aan wie jullie de baby willen zien.

    Geef bij de kraamzorg alvast aan dat schoonmoeder erg aanwezig kan zijn, dat zijn ze wel gewend en weten prima hoe ze hier mee om gaan.

    En met de kinderopvang, kan je niet iemand anderd machtigen ? En anders heel duidelijk: alleen in noot en baby blijft gewoon op de opvang als oma toch komt claimen ( en niet luisteren is van de lijst met toestemming af)
     
    dreumesje vindt dit leuk.
  19. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.679
    3.465
    113
    Ach, ik zou je schoonmoeder gewoon een beetje laten gaan en af en toe beleefd glimlachen. En na de bevalling: probeer niet al te rigide te zijn, maar een beetje een balans te vinden. Je kan natuurlijk gewoon zinder schuldgevoel aangeven dat je niet te veel mensen tegelijk op bezoek wilt. Als je de baby niet teveel rond wil laten gaan ga je er lekker zelf mee zitten, niemand die hem uit je handen zal trekken. En als bezoek te lang duurt of te veel claim legt dan zeg je gewoon dat jij en de baby echt even moeten rusten en verlaat je de kamer. Iedereen die zelf een baby heeft gehad zal dat ergens heus wel snappen. En kies dan zelf de momenten uit dat je de baby wel uit handen geeft. Je houdt dan zelf de regie een beetje in handen.

    De reactie van je partner zou mij meer dwarszitten, wat een rare opmerking van hem, hoe heb je daar op gereageerd?
     
  20. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Natuurlijk heb ik de onderwerpen een voor een al voorzichtig aangekaart. Maar voor nu heb ik alleen nog het antwoord 'de soep wordt niet zo heet gegeten dan dat hij wordt opgediend' eruit gehaald. En toch neemt dat mijn angst niet echt weg...

    Daar komt nog eens bij dat mijn vriend de reactie van zijn moeder helemaal niet had verwacht. Juist het tegenovergestelde. Er zit wat leeftijdsverschil tussen mij en hem en zij had op haar 70e (ze is nog ontzettend vitaal :rolleyes:) niet verwacht om ooit nog oma te worden. Wij komen beiden uit een lange (10+ jaar) relatie waarin kinderen voor ons geen optie waren omdat we allebei niet op de goede plek (in de juiste relatie hiervoor) zaten. Totdat we elkaar leerde kennen en uiteindelijk samen met veel liefde besloten om ervoor te gaan. Mijn vriend ging ervan uit dat die 'verassing' bij haar niet zo goed zou vallen gezien hij altijd had gezegd geen kinderen te willen en inmiddels begin 40 was. Hij was zelf zo verrast en blij met de positieve reactie dat hij deze reactie ook volledig omarmde, wat ik hem absoluut niet kwalijk neem!

    Al moet ik toegeven dat hij het toch een beetje benauwd krijgt de laatste tijd.. gelukkig.. denk ik dan maar..
     

Deel Deze Pagina