Ik kan het gevoel van een derde niet van mij afzetten

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Sunnyflower123, 20 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunnyflower123

    20 mei 2022
    5
    1
    3
    Vrouw
    #1 Sunnyflower123, 20 mei 2022
    Laatst bewerkt: 20 mei 2022
    Hoi Allemaal,

    Ik heb momenteel 2 schatten van kinderen. Een meisje uit 2018 en een jongen uit 2021. De babytijd is bij beiden pittig geweest en ik had echt verwacht dat ik blij zou zijn dat ik nu deze periode van zwangerschappen en de babytijd achter mij kon laten.

    Direct na de bevalling van mijn zoon gebeurde er echt iets vreemds.. Ik kreeg namelijk meteen het gevoel dat ik nog niet "compleet" was. Dat er nog eentje mistte... Dit zag ik echt niet aankomen en ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik met mijn gevoel aan moet. De wenst voor een derde is gevoelsmatig zo sterk geworden dat ik er vaak aan moet denken. Rationeel gezien snap ik niet goed waar dit gevoel vandaan komt?
    Het lijkt me heerlijk als ik gewoon 'door' kan. Samen de toekomst in met zijn viertjes. Daarbij ben ik mij momenteel aan het omscholen en ben ik van plan om voor mijzelf te beginnen. We(mijn vriend) zijn al een bedrijf begonnen in maart wat gelukkig heel goed loopt, maar dat is natuurlijk ook wel al druk genoeg op zich. Mijn vriend heeft de periode met een baby en een peuter als zwaar ervaren en vindt het met 2 goed zo. Ik vind het zelf ook heel lekker dat het steeds iets makkelijker wordt. De oudste bijna naar de basisschool, de jongste is baby af.

    Wij zijn beiden "nog" maar 29, dus ik probeer tegen mijzelf te zeggen dat ik voor nu nog helemaal niet definitief hoef te maken en over een paar jaar kan gaan kijken hoe ik mij voel. Maar dat neemt het verlangen niet eens een beetje weg.. het blijft gewoon heel sterk aanwezig..

    Hoe kan dit toch? Herkent iemand dit en wordt het minder? Het voelt nu alsof ik nooit zou kunnen accepteren gevoelsmatig, rationeel wel. Wellicht dat dat met de tijd zou kunnen slijten?
    Ik weet dat ik en mijn vriend uiteindelijk de enige zijn die deze beslissing kunnen maken. Maar het voelt wel even fijn om het van mij af te schrijven.
     
  2. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja ik herken dit. Ik wilde altijd maar 2 kinderen en mijn man ook. Maar toch bleef het kriebelen. Uiteindelijk besloten het niet te doen en dan maar rationeel het besluit te nemen en alles te verkopen. En toen.. kwamen we weer op het punt dat we misschien toch een derde wilden. En toen hebben we het gedaan. En ze is nu 7 maanden en ze is echt een cadeautje.

    Onze oudste kreeg ik toen ik 29 was (huilbaby) de middelste bij 32 (hele chille baby) en de jongste was ik 36 (inmiddels 37) Wij hebben het inderdaad voor ons uitgeschoven tot de nu middelste 4 was.

    Het grappige: ik had nu direct met de zwangerschap en na de bevalling wel het idee dat het goed was. Klaar gewoon. Dat had ik toen dus niet. En ondanks alle rationele argumenten bleven we toch dat gevoel houden. Maar wel allebei dus (al dan niet altijd tegelijkertijd)

    En ja ik denk nu ook wel eens Pff wat heb ik gedaan (ik heb promotie gemaakt en werk ook 4 dagen dus dat is druk, mijn andere kinderen zitten al op school en nu steeds weer een baby om rekening mee te houden)we hadden net wat vrijheid! Maar anderzijds genieten we ook zo enorm van haar en is voor alles wel een oplossing (en die 4 jaar is sowieso betrekkelijk kort natuurlijk)

    Ik weet hoe moeilijk dit vraagstuk is en ik zou alleen maar adviseren: praat met elkaar. Ik weet niet of het weggaat. Je kunt besluiten het niet te doen en het af te sluiten maar ik weet niet of je dat lukt.
     
    Sunnyflower123 vindt dit leuk.
  3. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik herken t ook zeker wel.
    Ik zei altijd 2 kinderen is genoeg voor mij, als t al mag lukken natuurlijk.
    Toen mn 2e dochter werd geboren zei ik gelijk ik wil er nog 1! Ik ben nog niet klaar!
    Iedereen verklaarde me voor gek en zei geniet eerst nou maar van deze baby.
    Ze bleek een hele moeilijke baby te zijn, niet alleen willen slapen, echt een handenbinder, ze slaapt nu wwl beter gelukkig en alleen, en toen ze daarmee begon zei mn vriend (die eerst wilde wachten tot ze 4 jaar was), zullen we voor nkg een kindje gaan.
    Ik had net geaccepteerd dat het dus nkg wel even ging duren, dus ik schrok me een hoedje, en heb wel alles in gang gezet voor een terugplaatsing. Binnen 1 cyclus was t raak, de timing van beslissen was perfect want zat nog voor eisprong en kon direct beginnen, en dus direct zwanger.
    Mn vriend bedacht zich blijkbaar dat ie niet opnieuw wilde beginnen aan een baby en t beter nu kon (ik wilde zowiezo als ze 2 jaar was ervoor gaan). Nu zal ze bijna 3 jaar zijn als broertje geboren word :)

    Ik denk dat je het even moet laten rusten, en op een gegeven moment kun je gaan pijlen bij je vriend hoe hij erin staat. :)
     
    Sunnyflower123 vindt dit leuk.
  4. Sunnyflower123

    20 mei 2022
    5
    1
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor je uitgebreidde antwoord! Wat klinkt dat fijn zeg! Volgens mij is 4 jaar leeftijdsverschil ook wel fijn of had je achteraf liever toch een kleiner leeftijdsverschil gehad omdat je nu weer terug bent in de luiers?
     
  5. Sunnyflower123

    20 mei 2022
    5
    1
    3
    Vrouw
    Gefeliciteerd!! Wat leuk zeg! Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik het gewoon even moet laten rusten... Vind ik niet altijd even makkelijk :rolleyes:
     
  6. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Dat is het ook niet, en dat weet ikzelf maar al te goed:rolleyes:
    Probeer het over een tijdje nog eens om een balletje op te gooien, en kijk dan hoe hij erin staat, niet te geforceerd :) en dank je wel voor de felicitatie:)
     
    Sunnyflower123 vindt dit leuk.
  7. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik zou het voor nu even laten, jullie hoeven niet nu een beslissing te nemen.

    Mijn man vond 2 prima (1 ook wel eigenlijk).
    Bij mij was het nog niet compleet toen de 2e geboren werd, ik maakte dat vrij snel bespreekbaar. Mijn man wilde wachten tot de jongste 3 was.
    Toen ze 2,5 jaar was begon hij er zelf over. Eerst verbouwen voor een extra slaapkamer en dan stoppen met de pil. Ik helemaal blij. Uiteindelijk duurde het nog een jaar na het stoppen met de pil voor ik zwanger raakte. De meiden zijn nu 8 en 5 als de baby geboren wordt maar wat ben ik blij met dit leeftijdsverschil!

    De meiden snappen alles heel goed, vooral de oudste. Ze zijn best zelfstandig waardoor ik straks veel tijd heb met de kleine en vooral... we kijken er met ons vieren naar uit! :)
     
    Mapje en Sunnyflower123 vinden dit leuk.
  8. Sunnyflower123

    20 mei 2022
    5
    1
    3
    Vrouw
    Gefeliciteerd!! Lijkt me inderdaad heel erg leuk om er met zijn vieren zo bewust naar toe te leven.
    Leuk om zo een verhaal te lezen!
    Hele fijne zwangerschap nog gewenst:D
     
    Koekie1 vindt dit leuk.
  9. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Nee dit is heel fijn hoor! Enerzijds ben ik wel weer terug in de luiers en nachten (nou ja die zijn nu alweer goed) was weer even wennen. Maar anderzijds zijn de oudsten al zelfstandiger, heb ik haar op m’n vrije dag weer alleen als ze naar school zijn en heb je gewoon ook extra hulp want de oudsten zijn bijna 8 en bijna 5 dus kunnen prima even met haar spelen of opletten als ik de was doe of kook. Dus dat is fijner dan toen ik een peuter en een baby had :roflmao:

    En we zijn gewoon makkelijker met haar ze gaat mee in het ritme. Ze moet nou eenmaal gewoon mee naar zwemles of jongens naar sporten brengen. Dan moet ze dus even ergens anders slapen of wakker blijven. Maar met alle liefde die ze ook krijgt van haar broers komt dat goed. Ze voelt echt als “onze” baby zeg maar. Best bijzonder!
     
  10. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Is super leuk met die verschil hoor (net als bij ons ongeveer) gefeliciteerd en fijne zwangerschap nog.
     
  11. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Dank je wel! Ja, vind ik ook. Zo leuk dat de andere kinderen het zo bewust mee maken. De jongste is echt een poppenmeisje dus dat is wel heel leuk om te zien. Ik denk dat zij echt gaat 'moederen' over de baby.
    Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe het over een paar maanden gaat. Als het zo doorgaat zoals nu komt het helemaal goed :)
     
  12. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.848
    16.878
    113
    Vrouw
    Ik herken je gevoel wel.. wij zijn ook nog 'maar' 31 dus hebben ook nog wel wat tijd. Maar ik weet bijna zeker dat mijn man écht niet meer wil.. (tenzij er in de toekomst een hoop dingen veranderen).
    Net zoals in jouw verhaal, is het bij ons momenteel ook helemaal niet handig wanneer er nog een kindje bij zou komen. Gelukkig kan ik dat goed relativeren. Ik vind het gewoon belangrijk dat we onze kinderen alles kunnen geven (qua tijd en geld) en voor mij weegt dat zwaarder dan de wens die ik nog heb..
    Dus voor nu parkeer ik die wens ook maar even en wie weet is de wens met een paar jaar ook helemaal niet meer aanwezig.. Onze kinderen hebben een leeftijdsverschil van bijna 4 jaar en ik zelf vind dat prima, ze gaan zo leuk met elkaar om! Dus over een groter leeftijdsverschil maak ik mij ook geen zorgen.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Gevoel hoeft niet zwart of wit te zijn. Het mag er zijn en het is aan jullie wat daarmee gedaan word. Ik ben zelf ook niet zo absoluut geweest. Hoe jonger mijn jongste was hoe sterker het gevoel was dat ik nog niet klaar was. Nu groei ik ernaartoe dat het eigenlijk wel prima is zo. Je mag de tijd nemen, er is geen haast. Het gevoel dat je er nog wel meer zou willen betekend niet dat je ontevreden bent met wat je hebt. En het is heel prettig als tijd nog in jouw voordeel is.
     
    JupitR en Mapje vinden dit leuk.
  14. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Ik zou je gevoel wel bij je vriend neerleggen.
    Er samen goed over praten.

    Misschien is het nu nog geen goede tijd en is het handig om te wachten tot alles op rolletjes loopt en dan eens te gaan overwegen of je nog altijd een derde wil.

    Ik heb altijd gezegd dat ik graag 3 kinderen wil, maar mijn man vond 2 wel prima.
    Inmiddels is de jongste bijna 4 en hebben we besloten om toch voor een derde te gaan.
    Even alles in wat rustiger vaarwater, straks beide kinderen op school. We hebben wel alles spullen bewaard voor het geval dat. En ook voor evt familie, er worden dan ook regelmatig spullen geleend
     
    Mapje vindt dit leuk.
  15. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.988
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Ik zit een beetje in dezelfde situatie alleen ben ik wel al een stuk ouder (bijna 35). Kids zijn hier wel al 3 en 4,5 . Mijn vriend wilde altijd al graag een derde, ik niet dus hier andersom. Nu komt hij er steeds meer op terug en ik zou het toch wel graag willen :rolleyes: hij is nog bezig met een opleiding naast zijn werk en ik ben ook net in een nieuw project gestapt. Ook heb ik de max wel gezet op 37 jaar. Dus we hebben besloten januari 23 de knoop door te hakken, of definitief niet of ik laat dan mijn spiraal verwijderen. Geeft wel rust om een einddatum te hebben maar dat is voor jou lastiger natuurlijk.
     
  16. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Dat heb ik toen ook tegen mijn man gezegd: ik word over 3 maanden 36 als we het doen dan nu nog anders echt niet meer. Dat werd dus een ja :roflmao:

    Spannend!
     
    Neskio vindt dit leuk.
  17. Teaforthree

    1 mrt 2021
    42
    54
    18
    Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees! Mijn kinderen komen uit 2018 en 2020 en wij zijn 28. Ik was er altijd heel stellig in dat ik maar 2 kinderen wilde en mijn man dacht er hetzelfde over. Toch had ik na de geboorte van de tweede hetzelfde gevoel als jij omschrijft; het gevoel niet compleet te zijn en opeens wilde ik een derde kindje! En… onze derde van 5 weken oud ligt nu in mijn armen te slapen. :D Ik had me erop ingesteld dat ik geduld moest hebben: of mijn man zou in de komende jaren misschien bijdraaien, of ik moest leren leven met het feit dat er geen derde zou komen. Echter heeft het lot bepaald en werd ik onverwachts zwanger van nummer 3… en mijn man die dacht geen derde te willen is nu ontzettend blij met zijn tweede zoon. Ik heb me tijdens de keizersnede meteen laten steriliseren en ervaar nu wel echt het gevoel compleet te zijn.
     
  18. Zwaangerevrouw

    Zwaangerevrouw Actief lid

    22 sep 2021
    131
    87
    28
    Vrouw
    Ik had de max ook gezet op 37 en toen kreeg ik een miskraam... dus zet het niet vast)
     
  19. Paardenbloem

    Paardenbloem Actief lid

    31 mei 2022
    429
    612
    93
    Vrouw
    Ik snap je volledig. Het is zo raar haha..
    Ik zit nu middenin de babytijd van de derde en weet weer precies waarom ik die de vorige twee keer ook heel pittig vond.
    En toch heb ik nu al het gevoel dat er nog eentje bij zou moeten om mij het gevoel te geven dat we compleet zijn:o::|o_O
    Heb ook altijd 4 kinderen in mijn hoofd gehad qua wens..

    Al weet ik niet of mijn man dit nog voor herhaling vatbaar vindt:| Want die vindt mij toch een stuk relaxter als ik niet zwanger of net bevallen ben:o:

    Het is gewoon heel lastig, dat verschil tussen het gevoel van nog een keer dat leven in je buik willen voelen en nog een persoontje erbij, terwijl je de zwangerschap en eerste tijd gewoon mega pittig vindt tegelijkertijd..
    Geen echt advies, maar wel herkenning.

    Wel zie ik dit keer ook wat het met de oudere kinderen doet als je zelf niet optimaal in je vel zit en constant druk bent met de baby.. Dat zou ik een evt. volgende keer nog wel extra mee laten wegen..

    Ik ben overigens ook nog maar 29..
     
  20. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Ik snap je gevoel denk ik, maar dan van 1 naar 2. Voor mij voelde die "tussenfase" daadwerkelijk continu als "ergens tussenin leven". Zovan, deel 1 is afgerond maar ik mis een deel 2. Twilightzone. Ik kon het niet loslaten, ondanks mn ratio keihard riep dat het niet verstandig was om voor een tweede te gaan (mentaal te zwaar en in ons geval een bom onder relatie).
    Uiteindelijk relatief snel toch voor een tweede gegaan en hij ligt nu heerlijk op mn borst te knorren. Ik voel me compleet. Ik had het nooit los kunnen laten denk ik als ik niet voor een tweede was gegaan.
     

Deel Deze Pagina