Ik MOET het ze straks vertellen.......

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door melissa, 29 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melissa

    melissa Actief lid

    28 mrt 2006
    219
    0
    0
    Hoi allemaal.
    Ben nu bijna 13weken zwanger.Het was niet helemaal gepland, maar ben blij verrast!!
    Maar nu het dilemma....Heb sinds anderhalve maand een nieuwe baan, heb het er naar mn zin.Werk het meeste met mijn baas en anders alleen.

    Nu wil ik nog even wachten totdat ik uit mn proeftijd ben voordat ik het vertel,anders sta ik misschien gelijk op straat.
    Vind het lastig en moeilijk om zo "stiekem" te doen.
    Heb verder ook geen collega's aan wie ik advies kan vragen.
    Nog 2 weken en dan ben ik officieel uit de proeftijd.......zucht als het maar goed opgevangen wordt.
    Iemand ervaring of tips hiermee??
     
  2. KeeJBie

    KeeJBie Fanatiek lid

    25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik heb er geen ervaring mee aangezien mijn functie ophield op de dag dat ik wist dat ik zwanger was..

    Heb het dus ook niet verborgen hoeven te houden. Maar kan je zeker wel adviseren dat je het toch ff 2 weekies vol moet houden hihi ;)

    Tis wel zo eerlijk als je beoordeeld word over je kwaliteiten en niet dat je word ontslagen omdat je zwanger bent :D
     
  3. Selin

    Selin Fanatiek lid

    15 aug 2005
    1.396
    0
    0
    Maastricht
    Melissa,

    Ja dat is denk ik helemaal afhankelijk van de werkgever...
    Ik heb zelf een jaarcontract bij mijn werkgever...maar heb besloten het zelf met 12 weekjes te vertellen...mijn leidinggevende reageerde echt enorm leuk...en een vast contract komt er toch gewoon (gelukkig!).
    Maar als je toch twijfelt zou ik voor de zekerheid gaan en het pas over 2 weekjes vertellen.
     
  4. diana1982

    diana1982 Actief lid

    25 okt 2005
    425
    0
    0
    nabij zwolle
    Ik had het gewoon gelijk vertelt. heb er geen ervaring mee maar zou het gelijk vertellen het is voor de baas ook geen pretje als hij je een nieuwe contract geeft en hoort dat je 4 maand zwanger bent!!! T'is wel verzwijgen van medische gegevens. en misschien zie je het dan ook al.

    Vind het een dillema voor je. zou het zelf ook niet weten maar het zou wel aan mijn geweten knagen als ik het niet zou vermelden als ik in jou schoenen stond.

    Wist je het al toen je ging solliciteren? en daar kwam te werken dat je zwanger was?
     
  5. melissa

    melissa Actief lid

    28 mrt 2006
    219
    0
    0
    Wist al dat ik zwanger was toen ik ging solliciteren......
    Maar omdat ik er nog zo kort werk, ken ik de mensen nog niet goed en weet ik niet hoe ze zullen reageren.
    Heb het een en ander opgezocht, en na de proeftijd zijn ze verplicht om mijn verlof uit te betalen......dus er wordt me aangeraden om het na de proeftijd te vertellen.
    Je bent met een sollicitatie gesprek niet verplicht om te vertellen dat je zwanger bent, de werkgever mag er ook niet naar vragen......aldus de cao.
    Maar goed daar word het nog niet makkelijker op.....pffft
     
  6. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Je bent pas verplicht om het te vertellen 4 maand voor je uitgetelde datum. Alleen zijn er veel aanstaande moeders die het zolang niet verborgen kunnen houden (buik of enthausiasme)

    Als jij verwacht dat ze je zonder opgaaf van redenen op straat zullen zetten gedurende je proeftijd, dan moet je nog even 2 weken een geheimpje bewaren. Maar als je aanvoelt dat het goed zit, dan zou je kunnen overwegen om nu open kaart te spelen zodat je over 2 weken geen scheve gezichten krijgt. Bovendien, over 2 weken ben je bijna 15 weken heen en je kan altijd zeggen dat je verwacht had korter zwanger te zijn en nog even de "veilige" periode af hebt gewacht. Vrouwelijke collega's met kinderen zullen dat wel begrijpen.

    Succes,
    Groet van Kiki
     
  7. cindypascal

    cindypascal Actief lid

    26 sep 2005
    301
    0
    0
    bergen op zoom
    heel veel succes, je moet gewoon eerlijk zijn, heb ik ook gedaan maar bij mij liep het wel verkeerd af,maar niet iedre baas is zo´n eikel...
    ik hoop dat het bij jou anders gaat...

    groetjes cindy
     
  8. sisto

    sisto Lid

    9 mrt 2006
    7
    0
    0
    Eindhoven
    Ik heb een ssort gelijk iets meegemaakt
    maar ik had besloten om het toch te vertellen
    2 dagen voor dat mijn proeftijd om was ben ik naar mijn baas gegaan
    en heb ik het hem verteld , ik heb gewoon gezegd , luister ik ben zwanger
    ik weet dat dat geen rede mag zijn om mij te ontslaan maar ik ben ook niet gek ik heb bewezen wat ik waard ben en vindt dat jullie het moeten weten .
    hij vondt dat ik heel eerlijk was en dat zei ook iets over mij zei hij
    hij vertelde meteen dat ik mijn half jaar contract kreeg.
    dat is mijn ervaring
    je krijgt in de meeste gevallen een half jaar contract dus kunnen ze toch beslissen dat je contract niet verlengt wordt

    succes er mee
     
  9. mamaantje

    mamaantje Fanatiek lid

    5 dec 2005
    1.487
    0
    0
    Ouderenwerker
    Maassluis
    Ik zou echt wachten tot je proeftijd erop zit....
    Het lijkt heel erg stiekum, maar er zijn toch zat werkgevers
    die je er meteen uitgooien.

    Zeker tot de 15 weken.. en ik heb zelfs gewacht tot na mijn 20 weken
    echo... dan weet je ook meteen of alles goed is...
    En dat is meteen ook een goed reden naar je werkgever... dat je
    eerst wilde weten of alles goed was...
     
  10. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    ik zou als ik jou was ook nog effe wachten om problemen te voorkomen.....Misschien een scheef gezicht, maar mocht dat zou zijn is in elk geval je zwangerschapsverlof t.z.t. betaald. Enne.... dat is nu eenmaal het risico van werkgevers als ze jonge vrouwen in dienst nemen. Er zijn er nu eenmaal heel veel (vrouwen dan he) die kinderen willen en krijgen!!
    Ik weet ook al dat mijn werkgever niet blij gaat zijn en mijn jaarcontract loopt af net nadat ik bevallen ben....ik denk dan ook te weten wat er dan gebeurt....


    Karin
     
  11. juudje

    juudje Fanatiek lid

    7 mrt 2006
    1.854
    0
    0
    helmond
    Ik heb het meteen verteld. Werd leuk op gereageerd. Kreeg uiteindelijk een half jaar 0 uren contract, maar de baas zei dat ik dat zowiezo had gekregen. Kan ik dus niet bewijzen. Nu loopt mijn contract per 1 september af en ik ga als het goed is per 1 september met zwangerschapsverlof, maar dat wordt altijd vergoed, vertelde mijn accountant!!
    En mocht ik zonder werk komen, dan ga ik naar het UWV, regelen hun maar omscholing of iets. Ze willen het liefst zo min mogelijk mensen een uitkering geven.

    Het is nu aan jou of je het al verteld of idd nog 2 weken wacht.

    Veel succes en hou ons op de hoogte.

    Knuf Juud
     
  12. natascha25

    natascha25 Bekend lid

    1 nov 2005
    732
    0
    0
    Vind het allemaal zo raar he dit ... het verzwijgen van medische gegevens enz. enz. Ten eerste is het vanuit jou belang om het niet te vertellen. Want zit jij je druk te maken over dat je het verzwijgt terwijl het wel je baan kan kosten. Dus zo druk maakt je baas zich dan ook niet. En iedereen doet dingen om er beter van te worden (zo ook je baas dus) dus er zal echt wel begrip moeten komen betreft het feit dat je het niet hebt verteld. Dit zou iedereen bijna doen. Ten tweede alle werkgevers zijn verzekerd voor zwangere vrouwen. Want het kost hun werkelijk geen drol. het nadeel als je in een klein bedrijf werkt is dat ze een vervanger moeten zoeken. maar dat is het risico. En je bent pas wettelijk verplicht om het voor de zes maanden te vertellen. Dus al wacht je nog twee maanden is dat je goed recht. Het is alleen niet verstandig als je er mee in gevaar kan komen door te tillen e.d.

    Ik ben zelf nu dertien weken zwanger en bij mij op mijn werk weet ook niemand het. Dit ook puur uit eigen belang en dan heb ik nog wel een onbepaalde tijd contract. Dus ieder voor zich toch. Ik ga het zelf pas met week zestien a zeventien vertellen ruim op tijd toch.

    succes in iedere geval.
     
  13. melissa

    melissa Actief lid

    28 mrt 2006
    219
    0
    0
    Hartstikke bedankt allemaal, voor jullie reacties!!!

    Had een paar dagen geen verbinding, en ik moest gewoon afkicken van deze site hahahahaha.

    Heb een ding geleerd van jullie reacties...Denk aan jezelf, en dat ga ik zeker doen.En als ze me daarna niet meer willen is hun verlies, niet de mijne!!!

    Bedankt.
     
  14. Silly

    Silly Fanatiek lid

    24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Succes Melissa.
    Laat je even weten als je het aan jouw baas verteld hebt en hoe hij/zij daarop gereageerd heeft.

    Silly
     
  15. melissa

    melissa Actief lid

    28 mrt 2006
    219
    0
    0
    dat is goed.hou jullie op de hoogte enne....... bedankt!!!
     
  16. cass001

    cass001 Actief lid

    15 dec 2005
    359
    0
    0
    ondernemer
    Eindhoven
    Ben gewoon eerlijk wordt het meest gewaardeerd.

    Ik ben zelf ondernemer en degene die het mij bewust ruim na 3 maanden vertelden vertrouw ik niet meer en wil ik niet meer in ons bedrijf hebben. Verplaats je in de andere partij en bedenk hoe jij het zou willen. Als je baas vreemd reageert is dat natuurlijk ook niet leuk, maar in een gezonde situatie moet je daar samen uitkomen.

    De mensen die gewoon open en eerlijk zijn, maken wij graag een plan mee waar we beiden mee uit de voeten kunnen en werkt heel goed.

    gr. cassandra
     
  17. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    helaas reageert niet elke baas zoals jij cassandra :(

    ik kon vertrekken nl contract werdt niet verlengt

    maar wacht idd niet tot het uiterste al hoe wel je daar wel recht toe heb ivm een eventuele MK :(
     
  18. cass001

    cass001 Actief lid

    15 dec 2005
    359
    0
    0
    ondernemer
    Eindhoven
    Ja hummel,

    Helaas zitten er altijd werkgevers bij die vies zijn van zwangere. Ik zou het zeker pas na 15 weken zeggen.

    Wij hebben helemaal geen groot bedrijf en is best wel een impact, maar betreft kosten wordt het vergoedt. Het is gewoon even vervanging zoeken voor het verlof.

    Wij zijn 1 keer beet genomen door een meisje van 17 jaar .Wie verwacht nu dat ze zwanger is, toen ze 5 maanden was vertelden ze het ons, maar ik had al 2 maanden het vermoeden. Ze zat ook meteen in de ziekenwet en wij hebben het contract niet verlengd was een bewuste actie. We waren startende ondernemers en zoiets kan je dan hard pakken.

    We hebben nu een werknemer en ze komt nu nog 10 uur per week, gaat perfect en ja is de baby ziek en ze kan niet komen of zo, denk je shit, maar een ander is weer gaan stappen en heeft een kater.

    Draait eigenlijk allemaal om de houding van werkgever/werknemer. Als die van beiden goed is er niks aan de hand.

    gr. cassandra
     
  19. Juut

    Juut Actief lid

    13 sep 2005
    396
    0
    0
    Drechtsteden
    Sorry voor iedereen die ondernemer is, ben ik zelf ook, maar wat een achterbakse gedachte om je werknemers niet te vertrouwen wat zwangerschap betreft. Wettelijk zijn zwangeren verplicht hun zwangerschap uiterlijk drie weken voor ingang van het zwangerschapsverlof te melden. Hoe je het ook draait en om welke reden een werkneemster het ook later verteld, dit mag nooit in je beoordeling mee tellen. Het tekent alleen de werkgever en niet de werknemer. Iedere zwangere heeft een recht om het te vertellen wanneer het haar uitkomt.

    dus, denk er gewoon goed over na wanneer je het vertelt en hou de uiterste termijn in achting, dan kan niemand je een verwijt maken

    Juut
     
  20. melissa

    melissa Actief lid

    28 mrt 2006
    219
    0
    0
    jeetje!!!
    veel verschillende reactie's zeg,
    Maar inderdaad, ik vertel het net na mn proeftijd en dan ben ik net 15weken dus dat lijkt me niets meer dan redelijk.
    En ja het is jammer dat ie me dan misschien minder vertrouwd maar het contact is zoiezo al heel oppervlakkig, dus dat valt wel mee.
    Ik hou jullie op de hoogte en ik vind het geweldig dat jullie me helpen.
    Ik ben echt verslaafd aan deze site......Elke dag als ik thuis kom gaat gelijk de pc aan hahahahhaaa

    thanx!!! :D

    Ik heb je berichtje even samengevoegd met je vorige topic. Zo blijft het overzichtelijk ;) Groetjes Monika
     

Deel Deze Pagina