Ik ochtend mens, man avondmens

Discussie in 'De lounge' gestart door Emm27, 11 sep 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.951
    399
    83
    Ok dit klinkt een beetje als een suf probleem. Maar ik ben een ochtendmens, hecht veel waarde aan mijn slaap. Ik werk veel wisseldiensten en de avonden dat ik thuis ben wil ik 22 uur in bed liggen (even kort tv kijken en dan slapen ik rond 23 uur).
    Mijn man slaapt pas rond 1/1.30 u en is sochtends niet te genieten. Hij start wat later op en werkt dan zo zijn uren (zzper).

Hij vindt mij saai (denk ik, zegt hij niet letterlijk), en ik vind dat ook weer lastig. Mijn dag is echt klaar om 23 uur en ik heb ook echt 8 uur slaap nodig.

Herkenbaar dat het zo uiteenloopt? En hoe doen jullie dat samen?

Oh ja, we hebben nog een puber die rond 21.30 (al treuzelend) naar bed gaat, dus die zit ook gezellig beneden tot die tijd.

2. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    8.513
    8.851
    113
    Hier ook. Ik ga het liefst rond 21 uur/21.30.uur naar bed. Man liever pas rond 23 uur ofzo en kijkt dan nog lang ipad. Ik spring in de ochtend vrolijk uit bed en hij moet een paar uur wakker worden. Hij heeft naast z'n vaste baan waarbij hij gewoon vroeg op moet ook een andere baan als artiest en treedt vooral de weekenden en soms door de week ook op. Dan slaapt hij niet voor 3/4 uur snachts.

Ik blijf soms wat langer beneden voor hem en soms lig ik er om 20.00 uur al in. Ik probeer een beetje te geven en te nemen. Ik herken wel dat je zegt van dat saaie, meer dat ik mezelf soms heel saai vindt, maar meteen denk ik; tja, dan ben ik maar saai :roflmao:
    Heb je het al eens aan hem gevraagd of hij je echt saai vindt? Misschien zit het vooral in je eigen hoofd en maakt het hem niet zoveel uit.

Edit; als man is optreden ga ik altijd tegelijk met m'n zoontje rond 19.30 uur naar bed :D

NiVa0230 vindt dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.826
    15.690
    113
    Man is een avondmens, ik een nachtuil.

Alhoewel ik ook zwaaaaar PMS heb en dan ben ik niet veel later dan de kinderen in mn bed te vinden (20:00), met als pech dat ik om 04:00 dan weer volledig standby en WAKKER. :roflmao:

Normaliter gaat mn lampje om 23:00 aan en tegen 02:00 draai ik geweeeeeldig qua concentratie (best lastig combineren met de normale wereld).

Man zn lampje gaat om 00:45 wel uit, de mijne tegen 04:00 en om 06:30 gaat de wekker dus ik forceer me zo veel mogelijk naar de 01:00, daarvoor is ronduit kansloos tenzij PMS dan.

Maar man is gamer en vermaakt zichzelf kostelijk als ik om 20:00 mn bed in duik of nog aan t werk ben (zit ik op zolder). Vandaag ook een lange werkdag en helaaaaaas is Borderlands 4 uit, dus dat is zoooooo vervelend. :roflmao:

En ik was vroeger een gamer, dus ik vind t prima. We hoeven elkaars handje niet vast te houden tenslotte, brrrrr.

Straks komt onze favoriete stream weer in de lucht en kijken we die vrijdagavond weer, meer dan voldoende en op andere avonden kijken we een aflevering Dr Who ofzo.

Maar we zijn beiden ook erg gehecht aan onze "eigen dingen" en hebben in vorige relaties gemerkt dat dat door de ander niet even gewaardeerd werd en wij wél die behoefte hadden, dus voor ons werkt dit prima en is zelfs een verademing.

4. MamaSofie1

MamaSofie1 Fanatiek lid

18 jun 2023
    2.792
    1.361
    113
    Vrouw
    Ik ben ook een vroege slaper (terwijl ik dit al tamelijk laat post). Vroeger ging mijn man laat slapen, rond middernacht. Dat heeft ie afgeleerd, hij heeft veel vroege diensten (6u beginnen) en is dan savonds uitgeteld. We gaan bijna altijd samen slapen rond 21u30 a 22u. Winterdag kan het soms al 21u zijn.

En ik hou wel van dat saaie leven. Ben het niet anders gewoon. Snachts op straat hangen of uitgaan is niet meer voor mij :)

NiVa0230 vindt dit leuk.
  5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    13.051
    8.706
    113
    Vrouw
    Ik ben een avond mens, partner een ochtend mens. Heerlijk in deze fase. Ik kan lekker uitslapen in het weekend en in de avond heb ik doorgaans de stilte die ik nodig heb. Voor nu is het prima.

suus1983 en Snoepjes vinden dit leuk.
  6. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.951
    399
    83
    Ik vind het voor mezelf ook wel prima hoor, maar ik mis wel echt tijd samen zo.. fijn die herkenning wel!

7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    13.051
    8.706
    113
    Vrouw
    Kan je die tijd misschien op een andere manier vormgeven? Bijvoorbeeld af en toe op date of tegelijk een vrije dag en dan leuke dingen inplannen.

8. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.925
    7.590
    113
    Hier vooral verschil tussen slaap nodig hebben. Mijn man slaapt meestal ergens tussen 23.00 en 05.30 uur. Maar hij is geen hele goede slaper, dus er zijn best wat nachten dat hij pas om 2 uur slaapt en dan tot 05.30 uur. Daar kan hij goed op leven.
    Terwijl ik 8 uur het fijnste vind.
    Wij zijn sowieso geen types die samen op de bank zitten savonds. We zijn vaak nog wel bezig allebei. Man vindt het wel fijn om tegelijk naar bed te gaan, dus hij gaat wel met mij mee, rond half 11. Als hij merkt dat hij niet kan slapen dan gaat hij alsnog weer naar beneden, maar dan hebben we wel even bij gekletst.
    We doen beiden een beetje water bij de wijnm hij gaat iets eerder naar bed, ik slaap wat later zodat we wel bij kunnen kletsen elke avond. Ene dat gaat prima zo eigenlijk.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    51.050
    37.431
    113
    Hier net zo. Voor ons geen probleem dus.

Syane vindt dit leuk.
  10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    23.774
    11.185
    113
    Mijn man is ook geen ochtendmens. Voor zoon sliep ik ook laat en ging laat mijn bed uit. Mijn schema is veranderd door zoon. Nu slaap ik vroeg en moet vroeg mijn bed uit.

Mijn man gaat tegenwoordig ook vroeg naar boven. We lezen beide graag en als bij mij de knollen op zijn ga ik slapen.

Jou man heeft zijn schema omgegooid omdat hij er smorgens niet uit hoeft. Heb je wel eens besproken om zijn schema iets naar voren te halen. Dat hij bijvoorbeeld om 23.30 gaat slapen. Kan me voorstellen als je in het weekend wat wil doen je uren zit te wachten tot iedereen uit zijn bed komt kruipen.

Kun je nog steeds wat iedereen savonds wil doen. Mijn man gaat ook wel eens gamen en dat is prima. Andere avonden doen we een spelletje of kijken we samen wat. Hier kan veel maar we communiceren er wel over. Zo krijg je minder ergenissen:)

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    20.916
    34.883
    113
    Vrouw
    Dat is hier ook zo.
    In de kleine kinderen fase is dat ideaal idd.
    En nog steeds staat mijn man in het weekend op met de jongste.

Ik vind het alleen tijdens kampeervakanties vervelend. Dan wil ik s' avonds nog gezellig samen voor de tent zitten. Spellteje doen, kletsen, wijntje drinken. Maar hij ligt dan om 22 uur al op apegapen. En dan is de avond saai.
    In de ochtend staat hij heel vroeg op en gaat dan wandelen. Tegen 9 uur (als ik dan uit de tent kom) heeft hij al een wandeling gemaakt, heeft broodjes gehaald en kunnen we gaan ontbijten.

Thuis vind ik het juist fijn om in de avond nog even mijn me-time te pakken.

Wellicht vind jouw man het ook fijn om nog even lekker tv te kijken zonder met jouw voorkeuren rekening te houden @Emm27 Ik zou hem dat gewoon vragen.

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.854
    2.622
    113
    Je kunt het ook omdraaien. Misschien is jouw man wel saai, omdat hij lang uitslaapt en jij dus niks aan de ochtend hebt samen en hij 's avonds alleen maar tv kijkt, omdat er verder niets meer te doen is.

Vulpen vindt dit leuk.
  13. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    4.249
    4.614
    113
    Vrouw
    Hier ook zo, man een avondmens en ik een ochtend. Ik ben tegenwoordig vaak tussen 6 en 7 al wakker, man niet tenzij die de vroege shift heeft (gelukkig geraakt hij dan wél uit bed). We ontbijten dus vb bijna nooit samen. Vind ik wel spijtig maar langs de andere kant kan ik dan ook wel lekker rustig op gang komen. Het is gelukkig ook wel niet dat er al een halve dag voorbij is als hij opstaan. Dat zou ik echt niet leuk vinden.
    Ik ga dan weer iets later naar boven dan als ik alleen zou kiezen, niks leuker dan lekker in je bed kruipen savonds toch. Vaak kijkt hij dan nog iets op zn tablet ofzo.
    Ik hoop alleen dat als we een baby gaan hebben dat ie zn ritme wel mee aanpast. Maar dat denk ik wel, nuja hij zal wel moeten.

14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    10.444
    5.804
    113
    Home
    Hier ook zo
    mn man zegt wel eens kom we gaan film kijken maar dat red ik niet altijd

M’n wekker gaat hier op mn werkdagen om 6 uur
    Hij staat dan half 8 op en brengt de kids naar school

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.256
    3.981
    113
    Hier ook, al gaat man meestal wel iets eerder slapen dan jouw man en hij slaapt ook niet tot weet ik hoelaat uit.
    Maar ik lig bijna altijd eerder te slapen en ben meestal als eerste op.
    Verder niet echt een probleem voor ons.

16. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.408
    5.655
    113
    Ik denk dat je wel uit moet kijken dat je niet uit elkaar groeit op deze manier. Je leeft toch een beetje langs elkaar heen. Overdag werken jullie en zie je elkaar waarschijnlijk niet. In een relatie is tijd samen ook heel belangrijk. Zeker met een druk gezinsleven. Plan dus bewust tijd voor elkaar in (zonder kinderen). Bijvoorbeeld zaterdagavond. Dan kan jij het toch wel opbrengen wat later naar bed te gaan zodat je samen wat kunt doen (thuis of buitenshuis).

17. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.274
    4.491
    113
    Vrouw
    Mijn man en ik hebben allebei een eigen ritme. Komen elkaar 's ochtends ook weinig tegen.
    Conclusie is dat we rond 19.30 de kinderen in bed hebben, we tot 20.00 samen het huishouden doen en dan een uurtje samen thee drinken/spelletje spelen/rondje sauna/iets kijken. Mijn man gaat vaak rond 22.00 slapen, terwijl ik dan vaak nog wil douchen, mijn volgende dag wil voorbereiden etc.
    Maar door bewust na het eten een uurtje te pakken, lopen we elkaar niet mis.

18. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.996
    4.840
    113
    Maar waarom kijken jullie niet samen even tv als je kind naar bed gaat? Dan heb je elke avond je vaste moment samen.

19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    20.916
    34.883
    113
    Vrouw
    Weetje.
    Als de kinderen klein zijn is het fijn als je partner een ochtendmens is.

Maar nu....
    Moet ik de puber nog gaan halen. Man ligt al in bed.

mamabri vindt dit leuk.
  20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    24.172
    17.687
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben ook veel meer een avondmens, mijn man gaat veel eerder naar bed en ik vind het heerlijk om nog even lekker een uur of wat alleen beneden te zitten.
    Even mijn eigen serie kijken. Hij is er in de ochtend veel eerder uit, heerlijk in het weekend. Ik blijf liggen en hij verzorgt het ontbijt.

Deel Deze Pagina