Ik vind dat de kleuterjuf het niet goed aanpakt...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Iertje81, 15 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Onze dochter gaat sinds twee weken naar de basisschool. Hartstikke spannend natuurlijk en ze doet het heel goed.

    Maaaaarrr: als je binnenkomt, kom je meteen al in een rij (file!) van ouders met kinderen.
    Het is de bedoeling dat alle kinderen de juf een handje geven en daarna naar hun stoeltje in de kring gaan. Papa en mama mogen dan mee en als alle kinderen er zijn, dan gaan alle ouders weg.

    Gevolg hiervan is dat de school die eigenlijk om half 9 start, pas begint om 08.50 of later...
    Want, Pietje moet natuurlijk vertellen bij het handje geven dat hij slecht geslapen heeft, Marietje wat ze ‘s nachts heeft gedroomd en Jantje wat hij heeft gegeten ‘s ochtends. Tel daarbij op dat de moeders van deze kinderen óók nog een heel verhaal hebben en je staat zo minstens een kwartier te wachten.

    Ik erger me nu al kapot. Iedereen krijgt veel te veel ruimte bij de juf. De klas is één grote chaos, want de ouders van Pietje en Jantje zijn al vertrokken dus die rennen achter elkaar aan en duwen andere kinderen opzij. En juf staat met een stalen gezicht het hele levensverhaal van een ander kindje aan te horen.

    Maar wat me het meest irriteert is dat mijn dochter helemaal niet goed tegen lang afscheid nemen kan. Ze vindt het al spannend en moet soms huilen als ik haar breng in de klas, maar hoe langer ik blijf, des te meer en harder ze huilt.

    Op het kdv had ze dit ook weleens en mijn ervaring is, dat als ik het afscheid kort hou, ze wel huilt, maar dat dat 2 minuten later over is. Bovendien hoeft ze ook niet door mij alleen getroost te worden. Bij de juf moet ze zich ook laten troosten en veilig voelen.

    Ik weet even niet wat ik moet doen. Ik wil ook niet in de eerste weken al meteen overkomen als zo’n nare arrogante moeder, maar deze juf heeft het duidelijk allemaal niet in de hand en geeft ouders en kinderen in mijn ogen veel te veel ruimte.

    Ik heb er al voorzichtig een balletje over opgegooid maar de juf keek me aan alsof ik voorstelde de kinderen naakt rond te laten lopen en zei dat ze dit al ruim 30(!) jaar zo doet. Zit ook tegen pensioen. Denk jaar of 60.

    Ik heb al bedacht om later te komen, dan is het gros van de ouders al weg, maar dat vind ik ook zoiets. Dan leer je je kind te laat komen misschien?
    Wat vinden jullie? Irriteer ik me alleen maar of moet ik hier iets mee?

    Sorry voor het lange verhaal...
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    O jee dat snap ik volledig. Logisch zou zijn, ouder zegt dag kind, kind in rij voor juf, snel handje geven en hop op naar de plek. Ze hebben vaak toch een start in de kring waarin ze kunnen vertellen over de beer die vannacht uit bed was gevallen oid. Gewoon lopende band werk zeg maar.... Kiss & ride parkeerplek idee.
    Ik zou t aangeven dat dit voor je kind niet prettig werkt. Handjes geven super leuk idee, maar kan ook stuk efficiënter. Of ze geeft de kids een handje tijdens het kringgesprek bv. Dan zitten ze allemaal, ouders weg etc

    Hoe doen ouders dat die op tijd staan? Man moet om 8;30 op zn werk zijn dus hoop niet dat wij een treuzeljuf hebben
     
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier geven alle kindjes de juf wel een handje, evt met korte vraag/opmerking. Daarna liggen op tafels spelletjes / kleurtjes/ kralen etc en kiezen ze iets uit waar ze mee willen spelen. Rondrennen wordt niet geaccepteerd. Om half 9 rinkelt de juf een belletje en vertrekken de ouders.

    Als een kindje verdrietig is dan gaat de juf hem/haar troosten en mag die even op schoot.

    De inloop is vanaf 8.15.
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mja, ik zou brengen tot in de kring, kusje en gaan. Er zijn toch vast meer ouders die naar hun werk moeten en niet maar kunnen wachten tot iedereen z’n verhaal heeft gedaan? Of kindjes van de vso die dus zonder papa/mama daar zitten?

    Hier ook inloop, maar dat start om 8.20 en in principe is iedereen om 8.30 wel binnen - afgezien van laatkomers, maar dat veroorzaakt geen lange klets-rij. Om 8.45 moeten de ouders gaan, maar je mag ook gewoon om 8.20 je kind brengen en meteen gaan. Hier gaan ze alleen meteen een werkje doen ipv in de kring, dus als ik weg ga, zit m’n dochter gewoon te werken ipv te wachten in de kring...
     
  5. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Ik denk dat het bij heel veel scholen zo werkt zoals jij aangeeft, alleen de uitvoering zal per juf dan verschillen....
    Hier staat de juf idd ook aan de deur om alle kinderen een handje te geven en voor mijn dochter werkt dat juist heel goed. Direct contact met de juf, dus ze weet waar ze aan toe is. Maar hier geen rijen voor de juf en die heeft tussen het handje geven en het eventuele praatje met ouders heel goed door wat er in de klas gebeurd en wijst kinderen dan ook terecht als ze zoals in jouw voorbeeld door de klas gaan rennen. De kinderen moeten bij binnenkomst op hun stoeltje gaan zitten en een boekje pakken die ze dan met (of zonder) hun ouders kunnen lezen. Hier weten de kinderen heel goed wat er van ze verwacht wordt.
    Hier is de inloop van 8.30 tot 8.45 uur en vaak ben ik met mijn dochter ook pas rond 8.40 uur op school, voor haar werkt zo'n lange inloop inderdaad ook niet heel goed. Dus mijn advies zou dan ook zijn kom gewoon wat later op school met je dochter, zodat je niet zo heel lang afscheid hoeft te nemen. De inlooptijd is er niet voor niets, mijn inziens hoef je echt niet direct als de deur open gaat op school te zijn, maar wel voordat de laatste bel gaat.

    Je kan het best eens met de juf bespreken dat jouw dochter niet zo goed tegen lang afscheid nemen kan en wat de juf haar advies hiervoor zou zijn, maar ik zou persoonlijk hier verder niets mee doen. Het is de juf haar manier van werken en voor haar werkt dit blijkbaar prima. Natuurlijk moet je in de gaten houden hoe je dochter hierop reageert en mocht dit niet werken dit met de juf bespreken, maar de juf aanspreken op haar manier van werken gaat mij te ver.
     
  6. Pyaar

    Pyaar Actief lid

    14 jan 2019
    456
    629
    93
    Vrouw
    Onze oudste dochter had in begin ook véél moeite met naar de kleuterschool gaan en het afscheid nemen. Op de jaren dat ze het kdv bezocht, werd ook altijd gezegd, houd het afscheid kort. Ik ben nu maar iemand die op het allerlaatste moment zijn kind brengt, zodat ik kan zeggen Dag lieverd, tot vanmiddag! En dan gaat ze zitten en doe ik als laatste vlug de deur dicht. VAAK gebeurt het nog dat er een aantal moeders staat te klessebessen met elkaar of met de juf. De hele klas is dan een CHAOS.. ik snap dat zelf ook niet. Want er wordt niet eens wat relevants besproken, enkel een (lang) kletspraatje.. :confused: Dan wacht ik op de gang tot de klassendeur dicht gaat. Want juffrouw let ook nergens op en dan loop ik al buiten en staat ineens mijn kind aan mijn been geplakt ... ?! Niemand die gewoon even oplet of er kinderen missen ofzo..o_O ..

    @Iertje81 Ik vind het vervelend voor je. Ik hoop dat je kind snel went aan de kleuterschool en dat het afscheid makkelijker zal gaan. Ik zou voor nu, net als ikzelf, gaan voor de optie: Als laatste aankomen :rolleyes:.. werkt hier nog het beste en das inmiddels al bijna een jaar zo. :oops:
     
  7. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Ik denk dat ik niet in de rij zou gaan staan, moet ook gewoon door. Heb (net als veel andere ouders trouwens) geen tijd en zin ook om naar andere verhalen te staan luisteren. Als dat hier gebeurt, dan laat ik zoon tussendoor de juf een hand geven en loop ik met hem mee naar zn tafel. Ik blijf dus niet bij de juf rondhangen. Misschien kan jij dat ook doen? Goed voorbeeld doet goed volgen misschien? ;)
     
  8. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik zou niet blijven.
    Juf een handje, gaan zitten, kus knuffel en gaan.

    irritant dat het zo gaat trouwens.
    Hier gaat de deur open om 8:10.
    De juf komt rond 8:20 en gaat dan de kring af en geeft alle kindjes een hand.
    De kinderen die daarna nog binnen komen geven een hand terwijl de juf al in de kring zit.
    Om 08:30 gaat de juf zingen en is het de bedoeling dat alle ouders weg gaan.
    Ik breng C rond 08:20 en ga gelijk weg.
    Lang afscheid nemen is voor haar heel moeilijk dus ik doe het zo snel mogelijk.
     
    LaLaS vindt dit leuk.
  9. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.011
    3.474
    113
    Vrouw
    Oh daar zou ik echt niet op zitten te wachten, in de rij staan om de klas binnen te komen...
    Hier zit juf in de kring, begroet iedereen die binnen komt. Kletst met een paar kinderen, mist ze dan een kindje die op dat moment binnenkomt, loopt ze er nog even naar toe om goedemorgen te zeggen.
    Ouders wordt gevraagd om dingen met juf na schooltijd te bespreken. In de ochtend is ze er voor de kinderen.

    Ik zou ook het afscheid zo kort mogelijk houden. Dus of laat komen en direct weer gaan of vroeg komen, vooraan in de rij, naar de stoel brengen en door...
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Hier gaat de deur open om 8.20 om 8.30 gaat het belletje van juf en gaan de ouders weg. Wanneer een kind niet lekker is vertellen ze dat kort als iedereen kinderener is en juf even vrij is kun je wat zeggen en wil je meer tijd kun je na schooltijd terecht. Om 8.30 werken ze in groepjes en 2 groepjes gaan met Gr 7/8 mee en worden voorgelezen, 1 groepje krijgt hulp bij een activiteit door een ouder, 1 groepje doet een activiteit met juf en de rest werk zelfstandig.

    Om 8.50 stoppen ze en gaat de hulpouder weg en starten ze met de kring.
     
  11. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Ik zou ook niet blijven, lijkt me heel hectisch in de klas zo :rolleyes: hier gaat om 8.20 uur de deur open van de school, ouders mogen niet de klas in, kus en knuffel op de gang en de kinderen gaan zelf naar binnen, geven de juf een hand en mogen een boek pakken oid en gaan zitten. Om half 9 gaat de juf klaar staan om de deur dicht te doen en te kunnen starten met de kring.
     
  12. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Bedankt voor alle reacties en tips!
    Ik kan er echt iets mee en het steunt me dat ik blijkbaar niet zo heel gek denk.
    Nu werk ik nog niet (ziek thuis ivm operaties) maar straks wel weer en dan heb ik gewoonweg ook geen tijd hiervoor! M’n manager ziet me aankomen; ja ik start voortaan om half 10 want dan is de juf pas klaar met kletsen, zijn alle ouders en kinderen weg en heeft ze hele verhalen aangehoord :rolleyes:
    Maar het is zo’n juf die al 30 jaar in het vak zit en van mening is dat zij het het beste weet. Dit ga je niet veranderen ben ik bang.
    Vanmorgen zei ze ook tegen mijn dochter; niet gaan huilen hè, want dan maak je mama heel verdrietig. Echt? What the f€&-#%.
    Ik heb meteen gezegd dat ik hier niet van gediend was. Zo gaan wij niet met onze dochter om.
    Ze heeft al veel meegemaakt de laatste maanden met mij en dit kan er niet bij.
     
    Pyaar vindt dit leuk.
  13. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Het zal ws geen populaire mening zijn, maar ik snap dat de juf in eerste instantie wat vreemd keek. Zij doet het nl al jaren zo en een ouder die 2 weken zn kind brengt komt haar vertellen dat ze het niet goed doet.
    Ik zou als nieuwe ouder dit even aankijken.
     
    suus1983, flipflop en Axia vinden dit leuk.
  15. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Op onze zoon zijn oude school ging het ook zo zorgde dat ik er juist vroeg was zetten onze zoon op zijn stoel gaf hem een kus en ging snel weg. Zo was het afscheid gewoon kort.
     
  16. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Ik vind het wel een aparte gang van zaken inderdaad. Heb het ook nog nooit zo gezien. Nou vind ik handje geven sowieso een beetje raar. Ik geef mijn collega's toch ook niet elke dag een hand? Hand geven doe je mijns inziens om je voor te stellen, om iemand te feliciteren of als je iemand lang niet hebt gezien.
    Gewoon Goedemorgen juf zeggen is toch prima.
    Hier is ook inloop maar dan ligt er vanalles klaar en mag je met je kind iets uitkiezen en dan samen even doen. Een puzzel bijvoorbeeld. En dan gaan de ouders rustig een voor een weg. Sommige heel snel, andere blijven wat langer plakken. Maakt het afscheid juist heel soepel. En dat lange wachten in de kring tot iedereen er is heb je niet meer.

    Maar goed je bent nieuwe ouder dus de juf zal een ernstig vernieuwend idee van jouw kant waarschijnlijk niet zo waarderen. Maar wist je van tevoren niet dat dit er op deze school zo aan toe ging? Ik had er dan bij de kennismaking al vragen over gesteld denk ik.
     
    RoIn vindt dit leuk.
  17. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Ik deel @tuc ’s mening in dit geval en zou als juf ook even raar staan kijken als een ouder die compleet nieuw was, commentaar op mijn werk had.
    Verder heb je het natuurlijk ook zelf in de hand om het afscheid kort te houden. Vroeg op school, lekker in de kring laten zitten en dan vertrekken en als ze gaat huilen aan de juf overdragen.

    De aanpak van deze juf zou overigens ook niet mijn voorkeur hebben. Ik ben groot voorstander van ‘ouderopvoeding’ (bij wijze van spreken en alleen daar waar nodig natuurlijk). Dus bij mij werden ze klokslag half 9 de klas uit gebonjourd (op vriendelijke doch duidelijke wijze) zodat er snel rust was in de klas. Maar waarschijnlijk werkt deze aanpak voor deze juf en de rest van de klas. Dus ik zou dat zeker nog even aankijken.
     
    tuc vindt dit leuk.
  18. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Hier mogen ouders niet mee de klas in en dat werkt echt fijn. Afscheid is gewoon op de gang, juf zit in de kring en de kinderen geven haar een hand en gaan dan een puzzel maken of op hun stoel zitten. Mocht je echt iets dringends aan de juf door willen geven mag je een briefje mee geven aan je kind en overige dingen mag je na schooltijd met de juf bespreken. De deur gaat 8.20 open en half 9 begint school. Werkt echt helemaal prima.
    Kinderen die nieuw op school beginnen mogen uiteraard wel hun ouders een paar keer mee de klas in nemen, maar het liefst zo kort mogelijk.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier geven álle groepen hun leerkracht even een hand ‘s ochtends, heel gewoon, dat hoort er gewoon bij - ik zou het erg respectloos vinden als een ouder zijn/haar kind leert dat dit niet hoeft. (En aan het eind van de dag geven ze weer een hand of bv een high five... schokkend!)
    Maar ik begrijp het heel goed dat een kort afscheid voor sommige kleuters beter is dan van 8.30 tot 8.50 tegen dat afscheid aan te hikken. Dus ipv de juf aan te spreken op haar routine - die ze al 30 jaar zo heeft - zou ik gewoon eens vragen of jij het afscheid kort mag houden.
     
    Wen86 en rijo vinden dit leuk.
  20. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Sorry maar je kind zit net 2 weken op school en je hebt al best veel commentaar


    Voordat je kind op school kwam had je bepaalde zaken al kunnen uitzoeken dus dat moet je bij jezelf zoeken en niet bij de juf
    Denk persoonlijk dat als je nu al zo doet je het als ouder zijnde best lastig gaat krijgen als je je overal mee gaat bemoeien
     

Deel Deze Pagina