In maart krijg ik (denk ik) een nieuw contract...maar ik wil geen nieuw contract meer want ik heb een lul als baas...maar in februari ga ik met zwangerschapsverlof...hoe zit dit als ik het contract weiger krijg ik dan wel gewoon bij uwv een bevallingsuitkering of moet de baas die doorbetalen?> Oja na mijn bevalling wil ik ergens anders een baan zoeken hopelijk snap je het en heb je een idee alvast bedankt
De uitkering komt altijd van het UWV, je baas hoeft dit nooit zelf te betalen, dus wat dat betreft maakt het niet uit....
Maar als je nu al aangeeft dat je ontslag wil in maart, heb je geen werk en word een uitkering dus lastiger. Ik zou lekker niks tegen je baas zeggen, gewoon je zwangerschapsverlof in gaan, nieuw contract tekenen. En dan in je verlof ontslag nemen! Wel rekening houden met je opzegtermijn! Groetjes, Taliaa
Maar je krijgt dan geen ww-uitkering na je verlof..... Ik zou persoonlijk het contract tekenen en snel op zoek gaan naar iets anders. En mocht je voor dat je verlof afloopt niets anders hebben gevonden? Dan even kiezen op elkaar en toch nog even aan het werk daar. Of je moet je salaris niet perse nodig hebben?
het klopt dat je geen uitkering krijgt. ik heb het zelf meegemaakt. ik had een contract van 34 uur deze liep af maar wegens financiele omstandigheden wilden ze me een nieuw contract aanbieden van 20 uur, dit wilde ik niet. ik dacht zelf dat het niet uitmaakte voor het uwv mijn contract van 34 uur was afgelopen dus ik krijg een uitkering dacht ik... het uwv heeft toen aangegeven dat het mijn eigen schuld is dat ik zonder werk ben komen te zitten want ze hadden me tenslotte een nieuw contract aangeboden ook al was het voor minder uren. dus ik denk dat je inderdaad even moet doorbijten en lekker een ander baantje moet zoeken en dan pas ontslag nemen. zo krijg je tenminste nog geld, en als je het echt niet meer trekt bij je baas ga je toch na je verlof de ziektewet in ? ( ok niet helemaal zoals het hoort, maar ja sommige bazen kunnen echt kl** zakken zijn.
volgens mij wordt er gevraagd of ze wel een bevallingsuitkering krijgt. het antwoord hierop is 'ja'. daar heb je altijd recht op en het is afhankelijk van je cao of je deze direct door je werkgever betaald krijgt (hij ontvangt dan een vergoeding van het uwv) of door het uwv. een ww uitkering krijg je nadien niet, jij bent moedwillig werkloos. in het geval van jessica, wat je had kunnen doen volgens het uwv was de verlenging accepteren en voor de overige 14 uur ww aanvragen. je hebt over die uren dan wel soll. plicht en na je contract, mocht deze daarna niet verlengd worden wordt er een nieuwe ww aanvraag ingedient.
Je hebt sowieso recht op een uitkering voor je zwangerschapsverlof: die komt namelijk altijd van het UWV, (als je een baan hebt, betaalt het UWV je baas, die jou gewoon je salaris uitbetaalt). Maar, als je nu aangeeft je contract niet verlengd te hebben, heb je na je verlof gee recht op een uitkering. Ik zuo dus gewon verlengen en na je bevalling lekker op zoek gaan naar een andere baan zodra je die hebt deze baan opzeggen...
Let ook ff op de hoogte van je uitkering. Als je 'te veel' verdient, is die uitkering lager dan je salaris. Bij mij was het zo dat mijn werkgever de rest aanvulde, maar als je de uitkering rechtstreeks van uwv krijgt omdat je geen werkgever meer hebt, kan het wel eens minder zijn dan wat je eerst verdiende.
Ik zou zeg, gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt. Als je je de contractverlening afwijst, heb je geen recht op WW (verwijtbaar werkloos) Indien je geen partner hebt, heb je recht op bijstand, maar dan wordt je (omdat je verwijtbaar werkloos bent) 1 maand gekort. Wat hier al gezegd is, gewoon nieuw contract tekenen en vanuit daar verder zoeken. Vind het wel verrassend om te horen, meeste werkgevers ontslaan zwangere vrouwen met een tijdelijk contract. Dit ivm risicouitval en parttime werken. Gr. Jaleesa