Ik wil liever niet dat mijn schoonmoeder gaat oppassen. Hoe pak ik dit aan?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door bekendeonbekend, 4 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bekendeonbekend

    bekendeonbekend Actief lid

    13 apr 2015
    288
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    #1 bekendeonbekend, 4 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2018
    hallo dames ik zal maar metteen met de deur in huis vallen.. voel me er best rot over.


    We hebben een Dochtertje van 2 maandjes oud en het is ons eerste , ik ben geen moeder die me kind graag/snel weg brengt en helaas was het nu tot 2 keer toe nodig omdat ik hele dagen in het ziekenhuis moest zijn.
    ons kleintje heeft een luchtweg infectie en heeft daarvoor in het ziekenhuis gelegen dus ik nam haar liever niet mee naar een drukke plek waar veel zieke mensen komen , anders hield ik haar bij me natuurlijk.


    we hebben haar bij mijn moeder gelaten en ik had daar wel moeite mee het was me eerste keer dat ik haar weg bracht maar ik voelde me wel er wel gerust op dat het bij mijn moeder was .. maar ben bang dat als er vaker opgepast moet gaan worden dat mijn schoonma zich gepasseerd gaat voelen

    ik wil haar liever niet laten oppassen en dit is de reden: ik heb over het algemeen een goede band met mijn sm ookal waren er soms wat dingetjes. maar ze moest wel eens vaker op passen op een kindje die toendertijd nog geen jaar was, en daar ben ik vaak bij geweest omdat ik daar doordeweeks vaker sliep en me sm vroeg me vaker of ik dan ook mee kwam helpen omdat het haar soms wat teveel werd. ze heeft helaas een ziekte gehad waardoor ze snel is uitgeput en laat haar gedachtes vaak varen....

    wat me toen opviel is dat ze het kindje bijvoorbeeld op de bank legde en dan naar het aanrecht liep terwijl de kleine ondertussen de deken over zijn hoofdje heen trok, en dat is vaker gebeurd en dan lette ik op en zei ik dat het misschien beter was die deken niet daar te laten liggen ivm stikkingsgevaar en of het kwaad kon de kleine daar zo los te laten liggen! alleen dan schakelde ze niet echt.. ook had ze een campingbedje voor de kleine en zodra die erin lag begon die te huilen en na 10 min dacht ze dat die daar niet in wilde en legde hem vervolgens in haar bed met een kussentje ernaast en dat was volgens haar veilig.. kleintje kon gewoon omrollen en makkelijk eraf vallen dus daar zei ik wat van..

    nu hebben wij zelf een kleintje en ook daar is ze super onhandig mee.. ik vind dit zo jammer ze is een goed mens begrijp me niet verkeerd,
    ze heeft haar eerste flesje gegeven en hield hem te hoog ze kon niet goed drinken zo dus ik gaf op een vriendelijke manier aan hoe het handiger zou zijn, toen kwam het onderdeel boeren daar heeft ons dochtertje vaker moeite mee dus ze legt haar met het gezicht in haar trui en probeerde haar zo te laten boeren , kind kreeg zowat geen lucht op die manier dus zei misschien kun je haar iets hoger houden over je schouder en dat lukte haar niet..toen gaf ze haar terug aan mij zodat ik het voor kon doen, zo gezegd zo gedaan. erna valt ze meestal in slaap op me schoot en dat was ze al langzaam aan het doen.. toen vroeg ze mag ik haar nog 1 minuutje ik zo ja oke maar doe voorzichtig met haar.. en hield ze haar rechtop en hard koetsjiekoetsjie taal praten ( vind het kleintje zoiezo echt niet leuk ! en dit doet sm altijd bij haar) terwijl haar oogjes dichtvielen en weer open zodra sm weer druk dee met haar.. dus ik zei ze is moe ! waarop ze antwoorde nee hoor kijk maar haar ogen zijn open.. ze ziet uit enthousiasme de behoeftes van ons meisje niet:( vervolgens zaten wij met een moe overprikkeld babytje !.

    het was een enorm lang verhaal hoop dat het een beetje duidelijk is , ik heb gewoon liever niet dat ik me kleintje bij sm laat me gevoel zit er door dat alles niet goed bij.. en weet niet hoe ik dat moet aanpakken wanneer ze er eens om gaat vragen?
     
  2. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Lastige situatie inderdaad.

    Je sm goed uitleggen dat ze rustig moet doen. En misschien beginnen met oppassen als jullie boodschappen gaan doen?

    Dan ben je zelf niet te lang weg (wij meestal 3 kwartier tot een uurtje. En als het echt rustig moet of ik heb haast is et met een half uur gepiept voor de hele week)

    Zo kan je schoonmoeder ook een beetje wennen.

    Ze heeft al een kind opgevoed. Anders was ze je schoonmoeder niet.
    Misschien moet het enthousiasme een beetje zakken.
     
  3. bekendeonbekend

    bekendeonbekend Actief lid

    13 apr 2015
    288
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    #3 bekendeonbekend, 4 jan 2018
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018
    ja wat betreft de opvoeding van mijn man zal ik maar niet te ver over doorgaan maar ik ben blij dat hij sterk eruit is gekomen want ook die heeft een pad bewandeld waarvan een ouder nooit zou willen dat haar kind zich daar begeeft, wat voorkomen had kunnen worden als ze niet zo makkelijk was geweest en wat meer haar best erin dee.. heeft ze zelf bevestigd..

    en ja beginnen met kort oppassen zie ik ook niet zitten want ze laat een baby gewoon alleen los op de bank liggen en of in haar bed etc en is nogal een warhoofd die haar gedachtes nogal laat afdwalen en is niet echt gevoelig voor de signalen van onze dochter en heel klungelig met haar.. me dochtertje zet het nu altijd op een schreeuwen alleen bij haar terwijl ze naar de rest een smile van oor tot oor heeft en vind het zielig haar daar te laten en vervolgens een overstuur kind terug krijg :( me gevoel zegt gewoon echt nee ! maar ik weet ook dat dit problemen gaat opleveren helaas
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Liever problemen dan dat je kind wat overkomt. Gewoon niet laten oppassen dus, de voorbeelden die je noemt kunnen echt niet.
     
  5. bekendeonbekend

    bekendeonbekend Actief lid

    13 apr 2015
    288
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    #5 bekendeonbekend, 4 jan 2018
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018

    ja ik vind het zo jammer omdat de band gewoon goed is maar het is geen serieus oppasmateriaal om het maar even zo te noemen.. me vriend zegt dan wel eens ja mijn moeder wilde ook wel oppassen of helpen hoor .. maar die weet dit allemaal niet hij is meestal werken en ik weet als ik hem dit vertel dat die boos word en we ruzie gaan krijgen want hij neemt het altijd op voor zijn moeder.. ook is het ook nog eens zo dat ze een heel jaloers hondje heeft die niet meer hier over de vloer komt (voordat ik was bevallen al en ons kleintje nog niet heeft gezien) omdat die mijn hond en anderen honden te pas en te onpas aanvliegt uit jaloezie ! reden of geen reden en dan zegt ze ach ze kan niet veel aanrichtten en er vervolgens niks van zegt .. ik ben iemand die rechtuit is en heb vaker gezegd waar het op staat maar dit is iets wat moeilijk gaat zijn tussen haar en mijn man en mij
     
  6. MMandI2

    MMandI2 Lid

    4 nov 2015
    25
    20
    3
    Oef, lastig en ook wel een beetje herkenbaar.

    Ik vond het de eerste weken superlastig om uberhaupt iemand op te laten passen; heb zelfs gehuild toen hij eventjes bij mijn moeder was - terwijl ik die volledig vertrouw - omdat ik naar de huisarts moest. Het voelde ook helemaal niet goed om schoonmoeder te laten oppassen, terwijl zij zelfs graag een vaste dag in de week wilde. Ze was behoorlijk teleurgesteld.

    Mijn ervaring: wat niet weet, wat niet deert. Waarom zou jouw schoonmoeder moeten weten wanneer jouw moeder eventjes oppast? Na een week of 10-12 werd het voor mij wat makkelijker en hebben we haar 2 uurtjes overdag laten oppassen zodat man en ik even de stad inkonden. Zo is dat langzaam uitgebouwd. Nu past ze incidenteel op, als dat bijv. zo uitkomt met mijn werk. Je kindje wordt supersnel groot; toen mijn zoon 10 weken was trok hij zelf al een deken van zijn hoofd.

    Vertrouw op je gevoel en laat de kleine eerst lekker bij je moeder. Op een gegeven moment - en dat is al best snel - is je kleintje al een stuk alerter en actiever en dan zul je zien dat het voor jou eenvoudiger wordt. En dat zegt een moeder die bij de eerste oppassessies heel wat tranen heeft weggeslikt... ;)

    Overigens had mijn weerstand tegen mijn schoonmoeder ook heel erg te maken met de twijfels die ik had om haar te laten oppassen. Ik wist allerlei onverantwoordelijkheden te verzinnen (ze luistert niet naar mijn aanwijzingen, ze weet niet hoe ze om moet gaan met reflux, ze is te druk, ze laat hem bij jan en alleman op schoot, etc. ). Maar de hoofdreden was dat ik gewoon een weerstand voelde. De rest van al die redenen bedacht ik om die weerstand goed te praten, maar waren echt niet de hoofdreden. Het heeft mij geholpen om dit voor mezelf toe te geven.
     
  7. bekendeonbekend

    bekendeonbekend Actief lid

    13 apr 2015
    288
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    ja dit zijn bij mij echt wel de hoofdredenen want ik weet dat dit gewoon fout kan gaan en heb met mijn eigen ogen gezien hoe ze met dat ene babytje om ging en met ons dochtertje die duidelijk niet graag bij haar is door haar acties.. het is niet zo dat ik haar zoiezo liever bij mijn eigen moeder laat dan bij haar als je snapt wat ik bedoel..

    en ze weet dat me moeder oppaste want ze appt me twee keer per dag hoe het gaat en dat ik haar alles moet laten weten en me vriend zegt ook al vaker ja mijn moeder wilde ook wel hoor.. dus op een gegeven moment gaat dit toch wel een issue worden .
     
  8. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik laat mijn schoonmoeder ook niet oppassen. Wat jij omschreef met de fles geven (zo raar hoog houden) doet zij ook.
    Met kerst waren we daar, zei ik tegen mijn zoontje dat hij zo een flesje melk kreeg. Wilde zij al melk uit de koelkast gaan halen (voor mijn zoontje dus, 7 maanden oud). En nog wel meer van die dingetjes.

    Ik probeer het altijd zo te doen dat ik geen oppas nodig heb. En anders vraag ik mijn moeder, die is hier ook vaker en weet wat beter hoe ik dingen doe.

    Mijn schoonmoeder weet niet altijd dat mijn moeder oppast. En als ze ernaar vraagt zeg ik dat het toevallig zo uitkwam, of dat zij net weg waren die dag (komt wel eens voor). In jouw geval kan je prima zeggen dat je moeder zo dichtbij woont en dat het makkelijker is en prettig met brengen/ophalen.
    Tegen mijn man heb ik gezegd waarom ik niet wil dat mijn schoonouders oppassen. Dat ik mijn schoonouders echt wel mag en ze zeker opa en oma wil laten zijn. Maar niet oppassen als ze nog zo klein zijn. Met concrete voorbeelden erbij van wat ik niet goed vond of vind gaan. Mijn oudste is daar voor het eerst gaan slapen toen ze 2,5 was. Dat ging prima. Maar die is natuurlijk allang geen hulpeloze baby meer en mag alles wat eten en drinken betreft.

    Ik zou in jouw geval zeker je poot stijf houden. Nee is nee. Dan maar keer scheve gezichten. Veiligheid en gezondheid van je kindje is het belangrijkste. Dat zij haar kinderen op die manier groot bracht, tsja.... had natuurlijk ook anders kunnen aflopen.
     
    Nescio en Marbloempje vinden dit leuk.
  9. MMandI2

    MMandI2 Lid

    4 nov 2015
    25
    20
    3
    Dan zul je er door heen moeten en dan liever vroeg dan laat. Duidelijkheid dus. "Nee, voorlopig blijft de baby zoveel mogelijk thuis. Als er toch opgepast moet worden, dan willen we dat er zoveel mogelijk rust is voor de baby, dus waar mogelijk door 1 persoon. En dat zal mijn moeder gaan doen." Misschien kun je zeggen dat je dit ook voor haar doet, met het oog op haar gezondheid?

    En ik zou dit toch maar eerst eerlijk aan je vriend gaan vertellen. Dan maar even verdriet en/of boosheid, maar dan snapt hij in ieder geval waar je weerstand vandaan komt. Is voor hem misschien op de korte termijn niet leuk om te horen, maar wel belangrijk. Hier heeft schoonmoeder er ook een behoorlijke heisa van gemaakt, zo'n 4 weken lang. Toen was het klaar. Maar daar had ik inmiddels wel de steun van mijn man bij.
     
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Jij hoeft haar echt niet alles te vertellen. Stuur haar gewoon regelmatig een foto of filmpje van je dochter, zeg dat het goed gaat en verder klaar. Kom op zeg, je hebt toch wel meer te doen? Jij hebt gewoon je eigen leven, daar hoeft ze niet constant met haar neus IN te zitten.
     
    Marbloempje vindt dit leuk.
  11. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Het lijkt zeker niet fijn en zeker lastig. Maar ik zou gewoon eerlijk naar je partner zijn, je wilt toch niet met zo een gevoel je kind bij iemand laten of het nou je moeder of schoonmoeder is. Als jij het liever niet wilt dan houdt het op en ook al bericht ze je dagelijks, betekent toch niet dat je altijd moet reageren op haar? Je reageert wanneer jij wilt en wanneer jij er zin in hebt, ik begrijp best dat je je vriend tevreden wilt stellen maar daar ga je al de fout in. Je moet niemand tevreden houden en jezelf tekort doen, want dan ga je ook niet gelukkig zijn.

    Dan komen er maar problemen, als jouw partner jou niet begrijpt of wilt begrijpen. Dan is dat zijn pech, hij is nota bene met jou en wilt met jou zijn leven delen en niet met zijn moeder neem ik aan.

    Als je vriend tegen je zegt, ja dat wilde mijn moeder wel doen hoor, dan kan je zeggen. Dat weet ik schat, maar we houden het voorlopig bij een persoon want anders raakt het kind in de war en dat wil ik wel liever voorkomen. Het is wel goed zo.
     
    mamavaneenpopje vindt dit leuk.
  12. bekendeonbekend

    bekendeonbekend Actief lid

    13 apr 2015
    288
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    dankjewel voor deze reakties , nu weet ik dat het toch niet zo gek is dat ik er zo over denk.. :p
     
  13. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Gewoon doen wat het beste voelt voor jou, je hoeft jezelf niet te verontschuldigen voor de keuzes die je maakt, dat is jouw beslissing. Als je wel een goede relatie hebt met sm, doen je gewoon af en toe wat gezelligs samen ofzo.
     
  14. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik zou wel zo snel mogelijk een serieus gesprek met je vriend hier over aangaan. Je moet hierin duidelijk samen 1 lijn trekken. Anders krijg je er nog samen ruzie over ook
     
  15. bekendeonbekend

    bekendeonbekend Actief lid

    13 apr 2015
    288
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    ja dat gaat er helaas ook zijn.. me vriend staat enorm sterk achter haar en zegt vervolgens dat ik onzin praat en word boos en gaat in de verdediging met jou fam mijn fam verwijten :( er zijn vaker dingetjes geweest en ook negatieve maar als ik dan iets zei en nog niet eens negatief bedoeld is dan antwoord die ja heb je het weer over me moeder ! zou ik eens over jullie gaan beginnen , zijn nekharen gaan dan al overreind staan bij wijze van spreken pff . toen ik in het ziekenhuis was zei ik ook als ik hier moet blijven en jij bent niet thuis breng haar dan alleen naar mijn moeder want daar voelt ze zich fijn ipv te druk gedrag om haar heen en antwoorde die beledigt jaahaa.. en ging er verder niet op in omdat we in het ziekenhuis waren , maar dat verhaal van hoe zijn moeder dee oppassen op dat ene kindje en de in mijn ogen gevaarlijke stunts die ze dus uithaalde heb ik hem nooit verteld en dat zal die hoogswaarschijnlijk ook niet gaan geloven.
     
  16. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Helaas kom je er nu achter dat je sommige dingen wat eerder had moeten vertellen.

    Ik zou lekker veel met je kleintje naar schoonmoeder gaan. Aan de ene kant kan zij dan niet klagen dat ze haar nooit ziet en aan de andere kant kan schoonmoeder leren hoe jullie kindje 'werkt'. Concrete aanwijzingen geven en ook je schoonvader hierin betrekken.

    Voor nu zou ik het er gewoon op gooien dat je het nog heel erg moeilijk vind om kindje achter te laten bij een ander en dat je hoopt dat dat over een paar maanden wat anders is.

    Misschien kunnen ze straks eerst een half uurtje in jullie eigen huis oppassen? Dan is sowieso die hond er niet bij. En omdat het niet eigen huis is, is mijn ervaring dat mensen dan veel geconcentreerder oppassen.

    Je maakt er nu een enorm ding van, maar bedenk dat je vriend ook volwassen is geworden en dat je hormonen ook echt nog niet meewerken. Wellicht sta je er over een paar maanden heel anders in.
     
  17. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Heb je het over mijn moeder? Alhoewel die niet zomaar een kind op de bank of in een groot bed laat liggen, is ze wel altijd heel erg aanwezig.
    Dan lag mijn dochter in bed, gaat ze aan het voeteneind keihard slaapliedjes staan zingen. Dochtertje, die ontzettend prikkelzoekend is, ging dan helemaal niet meer slapen natuurlijk. Nu mijn dochter wat ouder is gaat het beter. Mijn moeder heeft zelf gezien dat te druk doen niet goed gaat, maar dat heeft zeker 1,5 jaar geduurd. Mijn moeder kan bijvoorbeel heel rustig voorlezen en inmiddels gaat mijn dochter ook niet meer meteen iets anders doen op dat moment.

    Voel je niet bezwaard. Geef aan dat je 1 vaste oppas wilt en dat je vaak langs zult komen, want het is toch de oma. Plan leuke dagjes samen zodat ze haar kleinkind vaak genoeg ziet. Zo ben ik een tijd lang samen met mijn moeder gaan babyzwemmen om de week.
     
  18. bekendeonbekend

    bekendeonbekend Actief lid

    13 apr 2015
    288
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    dankjewel allemaal, + voor de tips.. ga er uiteindelijk wel eerlijk over zijn ookal weet ik dat het de discussie en ongemakkelijkheid niet uit de weg zal gaan uiteindelijk wat ik ook doe of hoe ik het ook aanpak om het te voorkomen.

    voel me er iig beter over en minder schuldig nu ik jullie meningen heb gelezen :)
     
  19. bekendeonbekend

    bekendeonbekend Actief lid

    13 apr 2015
    288
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    verder nog iemand waarvoor het bekend verhaal is/was, en uiteindelijk eerlijk is geweest waarom je het liever niet hebt kwa oppassen? en wat was de reactie daarop .. kwam alles goed of liep het juist verkeerd af?

    # zenuwachtig :p
     
  20. bekendeonbekend

    bekendeonbekend Actief lid

    13 apr 2015
    288
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    #20 bekendeonbekend, 6 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2018
    nou heb het er op een rustige respectvolle over gehad en aan me vriend verteld want het appje van sm kwam al waarin ze vermelde dat ze ook wel wilde oppassen. waar ik dus over in zit , want het is geen leuke situatie.. De verwijten en onredelijke gemene uitspraken kwamen me al om de oren gevlogen, dus dat heb ik genegeerd en ben naar boven gegaan. [....] toen barste de bom toen kregen we zo'n ruzie!
    ook heb ik nog gezegd dat die anders eens goed met haar moet praten.
     

Deel Deze Pagina