Ik wil minder plastic gebruiken, jij ook?

Discussie in 'De lounge' gestart door RoIn, 7 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Oké.. Ik wil wat bijdragen aan het niet laten groeien van de plasticsoep..

    Wie doet er mee?

    Vind het eigenlijk zo triest dat we de natuur zo stuk maken en nou ja, een beter milieu begint bij jezelf!!


    Ik heb:
    *wasbare wattenschijfjes gekocht.
    *een menstruatiecup
    *shampoo bar en zeep ipv douchegel
    *wasbare siliconen rietjes
    *voor mezelf een broodtrommel
    *Ik koop geen pakjes drinken maar vul de bekers thuis

    Er is nog veel meer wat we kunnen doen. Wie heeft er simpele tips en wil ze delen zodat we elkaar kunnen motiveren?
     
    Mleenvs, Rosa5, Gewooniemand en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik doe het meeste van bovenstaande, alleen geen menstruatie cup (geen menstruatie hier), en heb wel flessen douchespul.
    Verder heb ik wasbare inlegkruisjes en herbruikbare zakjes voor groente en fruit.
     
    RoIn vindt dit leuk.
  3. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik heb,
    Wasbare wattenschijfjes
    Wasbare maandverbanden
    Wasbare tampons
    Wasbare luiers
    Wasbare boterhamzakjes
    Wasbare vuilniszakken
    Wasbare broodzakken
    Wasbarefruit en groente zakjes
    Shampoo bars
    Conditioner bars
    Zeep bars
    Humble brush tandenborstels
    Natuurspons


    Ik twijfel nog steeds over beewraps. Vind ze duur. Ik heb nu hoesjes van bamboolik om over eten heen te trekken om te testen. Kijken hoe happy ik daar van wordt.
     
  4. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja die fruitzakjes heb ik ook inderdaad..

    Wasbare vuilniszakken?
    Hoor ik voor het eerst..

    Die hoesjes vind ik ook interessant. Zat ik ook al naar te kijken idd!
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Herbruikbare broodzakjes!
    Dat is het enige waar ik me gruwelijk aan irriteer.
    De 2 dagen dat de kindjes naar de PSZ gaan neem ik altijd een broodje voor ze mee. Tot nu toe steeds in een plastic zakje, waar het hooguit een half uurtje in zit en daarna verdwijnt het in de plastic kliko. De zakjes zijn vaak smerig (van smeerkaas of pindakaas oid.) dus herbruik ik dan niet.
    Ik heb inmiddels gezien dat ze bij onze supermarkt sinds kort herbruikbare groente- en fruitzakjes verkopen. Daar kunnen naar m.i. ook prima een paar boterhammen in dus dat ga ik binnenkort aanschaffen. En de kleine meid wordt ook groter dus kan ik makkelijker proberen of ze ook los beleg op dr broodje tijdens het fietsen kan eten zonder dat de kaas eruit valt ;) (dat is tot nu toe de hoofdreden dat ik voor dat ene broodje altijd voor iets smeerbaars kies).

    En voor de rest: meer water drinken.
    Scheelt weer pakken sap, dus plastic. En is ook nog beter voor de portemonnee, onze tanden en onze gezondheid :thumup:

    Vwb. die shampoo bar: iemand een goede tip of er een site is waarop je kunt vinden welke bar bij jouw type haar past?
    En bewaar je die dan in een (plastic?) doosje zodat hij niet sneller ''smelt'' zodra er douche water op komt?
     
    RoIn vindt dit leuk.
  6. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    #6 RoIn, 7 feb 2020
    Laatst bewerkt: 7 feb 2020
    Daar is dus de broodtrommel voor uitgevonden:roflmao:

    Ik had juist alleen voor dochter een broodtrommel. Ik gebruik er pas een jaar 1 voor mezelf. Had altijd zakjes.

    Wij drinken hier ook geen sappen etc. Ook vrijwel geen frisdrank.

    Ik heb nu de shampoo bar gekocht in de aanbieding bij de kruidvat (nature box).
    Ik heb hem in een bakje met gaatjes dat ik nog had gedaan. Deze heeft zuignappen en hangt net buiten het bereik van de douchestraal en dat is lastig want man is bijna 2mtr.
    Anders smelt ie weg.. zonde! Er staat bij voor welk haartype.

    Als ik hem buiten de douchecabine leg vergeet ik hem geheid mee te nemen en sta ik wrs steeds de douche nat te maken omdat ik er weer onderuit moet. Storend..
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik ga toch zeker geen broodtrommel meenemen voor die 2 broodjes die de kindjes op de fiets opeten. Ik zie me al gaan met een extra tas om die broodtrommel in te vervoeren, of een broodtrommel proberen te proppen in m'n jaszak (waar ik nu de broodjes in doe) ;) :roflmao:

    Broodtrommels zijn i.m.o. geschikt om mee te nemen naar je werk of voor de kindjes voor de overblijf ofzo, niet om mee onderweg op de fiets mee te nemen ;)

    Maar ik snap je hypothese hoor :p

    Ik ga eens neuzen bij de Kv (en Etos), dank! :thumup:
     
  8. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik ben nog steeds hopeloos opzoek naar een goed alternatief voor diepvrieszakjes. Wij vriezen echt zoveel in.. daarnaar kijkend verspillen wij daar veel plastic mee.

    tandenborstels en en shampoo zitten wij aan te denken om eens te proberen om te vervangen.

    Gebruik nooit meer plastic tassen, of de plastic tassen die ik zelf nog heb liggen die ik oneindig hergebruik.

    Lees graag mee.
     
    RoIn vindt dit leuk.
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik denk meteen aan deze (bamboe) tandenborstel:

    Tandenborstel.jpg

    Plastic tassen die er nog lagen hergebruik ik ook tot in den treure. Ik loop ook rustig met een plastic tas van de ene winkel, een andere winkel binnen :p

    Diepvrieszakjes kan ik je niet mee helpen.
    Wij gebruiken (hele oude) tupperwarebakjes, of de bakjes die je bij de bami krijgt als je chinees bestelt.
    Ik weet eigenlijk uberhaupt niet of daar alternatieven voor bestaan...
    Ben ook wel benieuwd of iemand nog met een goed idee komt :)
    Edit: herbruik je je diepvrieszakjes of niet? Zo niet en niemand komt met een beter idee, dan zijn de bakjes die ik noemde een beter alternatief (mits je ze herbruikt ;)).

    De bamboe tandenborstels zijn trouwens voor een habbekrats te bestellen bij ome Ali en zo te zien worden ze in een milieuvriendelijke verpakking verstuurd :thumup:
    Al is het qua uitstoot wellicht beter om het in de buurt te halen ;) Genoeg adresjes die dit soort dingen verkopen in ieder geval!
     
    Casara vindt dit leuk.
  10. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Jaa aantal jaren terug kon je deze bakken sparen bij de appie, heb daar stuk of 20 van. Maar dat neemt zoveel ruimte in voor bijvoorbeeld kipfilet. Soep, pastasaus en stoofgerechten gaan er wel in. Maar enkel vlees is gewoon geen doen helaas.

    En de diepvrieszakjes die ik nu heb hergebruiken durf ik niet aan als er vlees in gezeten heeft, vrees dat die zakjes de vaatwasser ook niet overleven hahaha 38B873F5-085B-4B4B-ADE2-F02971BFD75F.jpeg
     
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Maar waarom zou je kipfilet in zo'n bak willen doen dan? Dat zit toch al verpakt?
    Of slacht je zelf de kip dat je het in een bak moet doen?

    Vwb. je laatste alinea: dat schijnt ook idd. niet slim te zijn nee. Vaatwasser weet ik niet zeker of ze daar in overleven. Dacht het niet. Heet op de hand wassen is wel n alternatief, maar dan schijn je wel alles tot in de puntjes na te moeten drogen voordat het weer gebruikt kan worden want anders blijft het een broeinest.

    Tot zover de alleswetende Atlas uit mijn hoofd :roflmao:
     
  12. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    En de zak daarvoor hergebruiken waar het brood in heeft gezeten?
    Vroeger hergebruikte mijn moeder die zakken ook altijd en maakten wij dat als kind belachelijk, omdat je toch gewoon boterhamzakjes kon gebruiken.
    Nu ik zelf de boterhamzakjes in de ban heb gedaan, hergebruik ik de zak van het brood nu ook, want soms is een zak gewoon handiger.
     
    Kolibrie2, Evanesco en RoIn vinden dit leuk.
  13. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Plasticvrij boodschappen doen vind ik een hele opgave, dat lukt hier gewoon echt niet. Ook al kopen we zo weinig mogelijk wat we eigenlijk niet nodig hebben. Ik vind het erg jammer dat hier geen verpakkingsvrije winkel in de buurt is, want er zijn zoveel producten die prima los verkocht kunnen worden...

    Ik heb, of doe:
    Wasbare fruit- en groentezakjes
    Losse thee en wasbare theezakjes
    Broodtrommels en waterflessen
    Shampoo bars en zeepblokken
    Zelfgemaakte deo in glazen potje
    Arganolie in een glazen flesje, verder gebruiken we geen verzorgingsproducten
    Afbreekbare wattenstaafjes
    Tandpasta tabletten
    Wasbare wattenschijfjes
    Menstruatiecup (ik ben er alleen nog niet zo handig mee haha)
    Geen vuilnisbak meer in de keuken (alles gaat direct in de kliko, scheelt vuilniszakken)
    Kliekjes/vlees/grote porties saus/soep invriezen in bakjes of glazen potten

    We kopen geen plastic tassen bij de winkel, geen flesjes frisdrank oid. Ik heb ook geen boterhamzakjes en vershoudfolie in huis. We maken regelmatig onze eigen chips, dat scheelt ook weer een plastic zak. Als het kan verpakkingen of materialen hergebruiken. Ik spaar de plastic en blikken doppen voor een goed doel.
     
    RoIn vindt dit leuk.
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.018
    113
    Mooi streven.
    Het meeste uit de OP doe ik al wel, alleen geen shampoobars omdat die hier niet verkrijgbaar zijn. Heb wel een tijdje no-poo geprobeerd maar daar voelde ik me niet prettig bij. Ik was m'n haar maximaal 2x per week en koop bewust een literfles. Van afwas- en schoonmaakmiddel koop ik ook grootverpakkingen a 5 liter. Zo'n fles kan ik dan nog voor andere dingen gebruiken.

    Wat ik ook doe, en m.i ontzettend veel plastic scheelt: verpakkingsvrij kopen! Waar ik woon is dat redelijk gangbaar, maar in Nederland volgens mij nog niet erg ingeburgerd. Wat ik zoal verpakkingsvrij heb is havermout/meel/sorghum e.d, popcorn voor de kinderen (dan hoeven we geen zakjes chips te kopen), olie (olijfolie van de boomgaard van mijn schoonvader en zonnebloemolie uit winkel van de tap, per liter), suiker, cacao, peulvruchten, specerijen, pinda's en noten, dadels, eieren en vlees/vis etc. Ik ben vast nog veel vergeten. (Groenten en fruit van de markt vanzelfsprekend ook zonder verpakking.)

    Pakken sap hebben we nooit en we drinken vooral water tussendoor. Maar soms maak ik voor de kinderen yoghurtdrink, en nu in de winter standaard sinaasappelsap. We hebben een citroenboom dus ook regelmatig zelfgemaakte limonade.
     
    owly, RoIn en Aries vinden dit leuk.
  15. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Ik let met heel veel op qua duurzaamheid en keuzes maken.
    Dus koop zo veel mogelijk grootverpakking etc maar met de kanttekening dat we een bescheiden inkomen hebben en sommige keuzes ook daardoor beïnvloed worden.

    Desondanks vind ik het een sport om onze containers zo leeg mogelijk te laten en dat lukt aardig. Zowel onze pmd als grijze container zijn meestal na 4 weken echt nog niet vol. De pmd meestal ff over de helft en de restafval minder dan de helft, voor een 5 persoons huishouden niet onaardig.

    Verpakking van wc papier etc hergebruik ik altijd als vuilniszakje ofzo.
    Pakjes en zakjes eigenlijk nooit in huis. We hebben hervulbare knijpzakjes, herbruikbare rietjes en dat soort dingen.
    Kinderen hebben broodtrommel mee en dopper en ml en ik ook als we weggaan.

    Ik zal eens even kijken of ik nog tips heb, leuk dit, de meeste dingen vind ik vrij vanzelfsprekend, dus kom er zo ff niet op.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  16. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik zie echt weer tips langskomen waar ik wat mee ga doen.

    Voor wat betreft kipfilet invriezen in zakjes dat snap ik wel. Wij zijn bijv met 3. zitten er 4 in een verpakking vries ik er 1 in. Dat doe ik dan ook in een zakje. Die zal ik ook niet hergebruiken.

    @citroenrasp dat ken ik hier idd niet! Wat goed zeg! Zelfs komkommer en paprika zit hier vaak in plastic. Ik vind dat storend!

    @Yelly ik begrijp je, duurzaam is vaak ook veel duurder. Jammer is dat..
     
    rijo vindt dit leuk.
  17. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Die tandpasta tabletjes zijn wel super duur, maar ik zie dat ze ook blokken hebben. Dat ga ik eens proberen! Nooit over nagedacht zeg, thx!
     
    rijo vindt dit leuk.
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.018
    113
    Ik snap dat ook niet echt, zo moeilijk is het toch niet om alles gewoon los aan te bieden? Er zijn nu wel verpakkingsvrije winkels las ik maar dat zijn er weinig, moet je maar net in de buurt wonen... En idd plastic om een paprika/komkommer/courgette... :| Hoe verzinnen ze het toch.

    Ik las laatst de tip om waszakjes te gebruiken om groenten en fruit in te kopen. Vond dat een goede! Ik gebruik waszakjes ook veel, bv eentje om m'n wasknijpers in te bewaren, eentje voor het drogen van puntpaprika's in de zomer, of als ik zowel hete als zoete pepers in de koelkast heb doe ik één van de twee soorten in zo'n zakje om verschil te maken etc. Kortom waszakjes vind ik handig, helaas zitten ze wel weer in een plastic verpakking :roflmao: (iig die van de Hema en Action wel).
     
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.018
    113
    Ziplock zakjes :) Die van de Ikea vind ik persoonlijk erg goed. Deze kun je gewoon afwassen en hergebruiken. Verder zijn broodzakken ook stevig genoeg om te wassen en herbruikbaar.
     
  20. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier een groenteboer en dus een stuk minder plastic!!niet bij de supermarkt kopen scheelt een hoop plastic.

    Voorgesneden spul koop ik nauwelijks. Alleen boerenkool.
    En verder veel van mijn eigen moestuin. Straks in de zomer weer 12 komkommers per 2 dagen. Hahahaha.
    De tuinbonen heb ik van eigen tuin in de vriezer in een grote bak. Die blijven mooi los in de vriezer.
    Rode bieten niet. Dus die zitten wel in plastic zakjes. De stevige bakken is geen alternatief aangezien ik zoveel groente heb van de tuin dat ik alle ruimte nodig heb.
    Maar ook meerdere groentes tegelijk kopen en voorsnijden en in de vriezer. Dan ook geen Italiaanse en oosterse groente meer nodig uit de koeling.

    Pasta koop ik alleen in dozen. Niet de zakken van grand italia. Scheelt ook al weer plastic.

    Mayo en mosterd in glazen potten en niet de plastic flessen.

    Shampoo gebruik ik wel de flessen. Maar ben een challenge met mezelf aangegaan. Minder shampoo gebruiken. Dus begonnen met halveren van de shampoo per wasbeurt. En zelfs toen had ik nog te veel.
    Ik hoef maar een kwart te gebruiken van wat ik eerst gebruik.
    Ik doe nu zeker 5 maanden met een fles (Ik heb wel kort haar) ipv anderhalve maand. Scheelt dus ook enorm in plastic.


    En zo probeer ik mijn steentje bij te dragen aan minder plastic.

    En hier is goed lezen of er nog ideeën zijn die voor mij geschikt zijn.
     
    Ansel, citroenrasp en RoIn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina