In hoeverre kun je het geschatte geboortegewicht vertrouwen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Neisha, 25 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neisha

    Neisha Lid

    8 jul 2008
    84
    0
    0
    Hallo,

    Ik ben vandaag bij de gyn geweest en alles was perfect in orde. MM is verweekt, 1 cm ontlsuiting. Echt alles was ok.
    Maar toen ze het gewicht van de baby schatte, bleek deze op 3700 gram te zitten. En mijn gyn zegt dan ook nog, Oh, dat is heel normaal, een doorsnee gewicht.
    Maar ik zit "pas" in de 38e week en overal lees je, dat de babys dan echt wel lichter zijn. Maar ik lees ook veel, dat deze schatting echt helemaal ernaast kan zitten.
    Ik heb echt een kleine buik, niets wijst erop, dat ik een groot kind op de wereld ga zetten.
    Jeetje, ik maak me gewoon zorgen, dat ik straks een 8 of 9 ponder erdoorheen moet persen..
    Moest ik ff kwijt..
     
  2. Speentje

    Speentje Fanatiek lid

    13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Mijn ervaring is dat het geboortegewicht moeilijk is in te schatten. Ik heb in totaal drie groeiecho's gehad waarvan de laatste bij 40 weken. Toen werd het gewicht geschat op ruim 8 pond! Uiteindelijk ben ik bevallen bij 41 weken en woog hij net geen 7 pond. Zo zie je maar dat het een schatting blijft.
    Ik weet dat het moeilijk is, maar probeer je er niet te druk om te maken, ze kunnen het heel moeilijk inschatten...
     
  3. angelique83

    angelique83 Bekend lid

    28 jun 2007
    819
    0
    0
    Zoetermeer
    hoi Neisha

    Kan je hier geen antwoord opgeven, maar lees wel ff mee, ben namelijk zelf ook erg nieuwschierig hiernaar..

    Aangezien mijn beeb met 31 weken volgens de groeiecho al op ruim 2300gr geschat werd :confused:
    Krijg 7 april weer een groeiecho en aan de hand daarvan gaan we verder kijken...

    Groetjes angelique
     
  4. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.855
    7.622
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    hier terwijl ik lag te bevallen:

    Oh zeker 7 a 7,5 pond! jeetje zeg

    Was ie 2700 gram haha
     
  5. Neisha

    Neisha Lid

    8 jul 2008
    84
    0
    0
    :) Dat stelt me dan weer gerust
     
  6. sweetdushi

    sweetdushi Bekend lid

    24 jun 2007
    685
    0
    0
    Bij ons klopte het zo ongeveer Jayden zou 2500 gram wegen en woog uiteindelijk 2700 dus aardig in de richting.
     
  7. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    bij mij hebben ze met een echo gemeten met 38 weken.daar kwam ui dat fynn met 40 weken op een geboorte gewicht van 3320 gram zo zitten fynn is geboren met 40.4 en was 3390 dus met een echo is wel erg nou keurig.

    met de hand is het moeilijker maar daar werd fynn ook op 6 tot7 pond gerekend
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Bij mij klopt het op 30 gram na precies! Met 42 weken kreeg ik een echo en toen zeiden ze 4990 gram, hij was bij de geboorte 4960 gram.
     
  9. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    met de hand klopte er geen hol van en met de echo op 100 gram precies...
     
  10. yinte

    yinte Fanatiek lid

    28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ten eerste zegt een grote of kleine buik heeeeeeeelemaal niks over de grootte van het kindje. ten tweede is een kind van 8 pond het einde van de wereld niet. 3700 gram voor 38 weken is heel netjes, beetje aan de zwaardere kant maar he dik in orde. je kindje kan straks tegen een stootje moet je maar denken. misschien breken morgen je vliezen al wel. het kan met 38 weken en zo'n gewicht prima. zou me niet te druk maken. zou me meer zorgen maken als het te licht was. en je hoort wel dat ze er soms naast zitten met de schattingen maar soms ook niet. ik heb 2 kinderen gebaard 1 van ruim 7 pond en 1 van ruim 8 pond en de zwaarste ging het gemakkelijkste ik wil maar zeggen dat het helemaal niks zegt.
     
  11. Ramona001

    Ramona001 Actief lid

    24 jul 2006
    397
    0
    0
    Ik zeg NIET!

    Ze hadden sem geschat op een magere 2500 met 40 weken
    ik kreeg met 37 weken nierstuwing (omdat de baby in verhouding met mij zo groot was)
    Toen werd er ook gezegd dat ik een kleine baby kreeg snel even kleine kleren gekocht want ik kreeg de volgende dag een geplande bevalling....
    nou naar 1,5 uur mij kapot geperst te hebben met grote knip en pomp kwam onze zoon sem van 3480 met 37,5 week dus geen 2000 pond

    ik heb het gevoeld ennu nog steeds haha


    groetjes
     
  12. kwekkie

    kwekkie Actief lid

    1 jan 2009
    102
    0
    0
    Hoihoi,

    Ik lees ook even mee. Bij mij werd het gewicht met een echo met 39 weken ook al geschat op 3500 gram. Nu ben ik inmiddels over de 41 weken heen en ben ik zelfs bang dat t ingeleid gaat worden volgende week.

    Ik hoor gelukkig wel vaak dat t de laatste weken niet zo hard meer groeit en dat stelt me wel wat gerust.

    Laat de uk maar komen, ik hoop alsnog spontaan.
     
  13. mamavanluca

    mamavanluca Bekend lid

    5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    bij mij werd gezegd dat ze gemiddeld was....bij geboorte was ze 3840 en 52 cm, bij eerste zeiden ze klein kindje en hij was 3225 en 47 cm
     
  14. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    nou dat lopt dan toch ook helemaal? 3840 is redelijk gemiddel en ik vind zelf 3200 een kleintje (teken ik zo voor haha)
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ja, voor 3200 teken ik ook zo haha. (voor 3800 trouwens ook)

    Met de hand werd het hier ook niet goed geschat. Ze zaten er maar liefs 3 pond naast. Alsof het niks is.
     
  16. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    je moet eens kaviaar gaan halen en 3 pond ernaast zitten :) DUUR GRAPJE, van de buitenkant was het echt een lachertje idd....
     
  17. taatje85

    taatje85 Bekend lid

    12 dec 2008
    543
    0
    16
    haarlem
    Ik heb bij mijn eerste ook groeiechos gehad en hij liep constant 4 a 5 weken voor op de groei. bij mij hadden ze 5000 gram geschat of meer geschat.
    Hij was gelukkig "maar"4095 gram. groot was hij dus wel maar gelukkig geen 11 ponder haha

    xx
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik krijg ook groeiecho's, maar er wordt me ook gezegd dat het bij een voorspelling blijft. Ze meten hoofdomtrek, rompomtrek, lengte dijbeen en lengte voet en het buikvet. Die waardes stoppen ze in een curve en daar rolt dan een gemiddelde uit. Dus als het hoofd klein is en de buik groot, wat zegt dat dan over het gemiddelde? Bij mij liggen overigens alle waardes voor op schema.
    Bovendien missen ze de lengte omdat je zeker in een later stadium de baby niet meer kan opmeten, dus het kan ook een klein dikkertje zijn en dan valt het geboortegewicht weer lager uit.
     
  19. chantal26

    chantal26 Fanatiek lid

    25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Tegen mijn 7 zeiden ze dat het kindje misschien wel ruim 9 pond ging wegen bij de geboorte.
    Maar toen ze er eenmaal was woog het ruim 7 pond.
     
  20. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ach, schattingen, breek me de bek niet open.

    eerste kind: vk schat 6 á 7 pond, bleek 9 pond precies.
    tweede kind, de vk dacht aan 10 pond, want de 1e was al 9 en ik had een enorme baarmoeder met veel baby en veel water. Dus bij de gyn een echo met 37 weken en hier dacht men tussen de 3,8 en 5 kilo. Lekker ruim, maar beter konden ze het niet bepalen. Is uiteindelijk meer dan 11 pond gebleken.

    Conclusie: niet betrouwbaar.
     

Deel Deze Pagina