In ziekenhuis blijven na hoge bloeddruk

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mvp, 4 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mvp

    Mvp Actief lid

    26 aug 2017
    336
    136
    43
    Vrouw
    Hi,

    Ik ben morgen uitgerekend en zou enorm graag natuurlijk willen bevallen. Dit omdat inleiden de vorige keer niet heel goed is bevallen en het mij mooi lijkt als het vanzelf begint.

    Vorige keer ben ik ingeleid om een hoge bloeddruk, daarna 'moest' ik 24 uur blijven. Na de bevalling was mijn bloeddruk direct weer normaal en ik voelde mij enorm goed.
    Het enige wat ik heel graag wou op dat moment was naar huis toe. Dit heb ik toen niet kenbaar gemaakt.

    Het zit er aan te komen dat mijn bloeddruk weer voorbij de 90 gaat en ik weer ingeleid ga worden, jammer maar dat is dan maar zo. Maar nu zie ik er vooral tegen op dat ik dan weer een hele dag in het ziekenhuis moet blijven terwijl ik graag naar huis zou willen, dit gevoel zal nog sterker zijn aangezien ik graag thuis bij mijn dochter wil zijn.

    Iemand hier ervaring mee? Kan ik gewoon aangeven dat ik graag naar huis zou willen en hoe zal hier waarschijnlijk op gereageerd worden?
     
  2. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Je moet t niet willen is t enige wat ik je kan adviseren. De hoge bloeddruk kan na de bevalling hoog blijven of nog hoger worden en leiden tot gevaarlijke situaties, zoals een beroerte. Ik ken zelf iemand die er bijna aan dood is gegaan vlak na de bevalling. Dus het is heel jammer, maar die 24 uur is niets vergeleken met wat er allemaal alsnog mis kan gaan.

    Plus geniet even van de nacht dat je een zuster kunt oppiepen als de baby huilt :D
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Die 24 uur zijn natuurlijk uren die je liever thuis doorbrengt, maar ook wel weer te overzien, toch? Ik zou liever een beetje oncomfortabel in het ziekenhuis zitten dan thuis in spanning over of alles wel goed gaat en niemand die even kan checken hoe of wat...

    Ik heb ruim 2 weken in het ziekenhuis gelegen voor ‘de zekerheid’, zodat áls ik het idee had dat er iets niet goed was, ik meteen op de bel kon drukken. Ik denk echt niet dat ik lekker thuis had gezeten die tijd, dan was ik bij ieder schopje van de baby gaan twijfelen of het niet te zachtjes was... Na de bevalling ook nog een week moeten blijven, ook toen had ik niet liever thuis willen zitten met zorgen over mijn gezondheid.
     
  4. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Geen ervaring mee, maar je kan gewoon aangeven dat je naar huis gaat. Als dat tegen het advies is zullen ze uiteraard de risico’s met je bespreken en het je afraden. Dan wordt je tegen het advies in ontslagen en dat staat in je ontslagpapieren. maar ze kunnen je uiteraard niet verplichten daar te blijven.
    De kraamverzorgster kan dan misschien wat vaker controles doen?
     
  5. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik mocht zelf 12 uur na de bevalling weer naar huis, terwijl ze 48 uur hadden aangekondigd. Dit omdat mijn bloeddruk waarde zo extreem netjes was en bleef. Wel met de afspraak dat de verloskundige die dag een extra bezoek bracht voor controle, maar dat vond mijn vk geen enkel probleem. En dat had het ziekenhuis al met de vk overlegd voordat ze het mij kwamen vertellen. Dus helemaal super.

    Dat gezegd hebbende...ik zou de risico’s bespreken in het zh. In mijn geval vonden ze de risico’s dus minimaal en lieten ze me eerder gaan dan protocol voorschrijft. Als ze wel echt risico’s zagen, was ik liever in het ziekenhuis gebleven, veiligheid voor alles.
     
  6. Cjms

    Cjms Bekend lid

    11 dec 2016
    891
    1.286
    93
    Heel erg vervelend, maar het ziekenhuis laat je niet zonder reden nog 24 uur blijven, al is het maar om de boel in de gaten te houden. Je wilt natuurlijk ook niet dat er thuis iets gebeurt.
     
  7. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Hier ook 3 keer gehad en ook 3x die 24 moeten blijven. Na de bevalling was alle keren de bloeddruk direct weer netjes. Ik vond het juist altijd wel lekker die 24 uur even voor mij en de baby. Met name bij de 2de en 3de. Gewoon even lekker zelf wennen aan het feit dat er echt weer een kindje was voordat je weer verder gaat in het gezin zeg maar. Snap wel dat het een beetje onzinnig kan voelen als je je prima voelt. Maar ik ben ook wel van ze zeggen het niet voor niets...
     
  8. Star2017

    Star2017 Fanatiek lid

    8 jun 2017
    1.512
    788
    113
    Vrouw
    Hier moest ik ook 24 uur blijven omdat ik medicatie gebruikte voor een verhoogde bloeddruk, verder geen inleiding gehad begon spontaan. Na de bevalling was de bloeddruk ook steeds goed tijdens de controle maar ze willen het even in de gaten houden omdat het alsnog kan stijgen daarna. Daarna thuis ook steeds controles door VK en HA.
     
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.912
    15.362
    113
    Ik ben beide keren ingeleid wegens mijn hoge bloeddruk (die ik al voor de zwangerschappen had, overigens).
    De eerste keer wilden ze mij ook houden, was daar best verdrietig om omdat het me vooraf nooit verteld is en dus rauw op m’n dak kwam. Heb toen de afspraak gemaakt een extra bloeddrukverlager te slikken en het een paar uur aan te kijken. Mocht ‘s avonds uiteindelijk naar huis toen de bloeddruk gezakt was.

    Bij de tweede bevalling had ik me ingesteld op 24u blijven maar mijn bloeddruk was prima na de bevalling, dus mocht gewoon naar huis :p Mijn zoon is om 10.03 geboren en was om 13.00 lekker thuis.
     

Deel Deze Pagina