Ineens flesweigeren. Wat nu?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kangerootje, 7 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is 11 weken en over 3 weken moet ik weer aan het werk.
    Tot 5 weken oud heeft ze de fles altijd goed gepakt. Ik kolfde regelmatig. Maar rond 5 weken zijn zowel haar tongriempje als lipbandje gekliefd, en sindsdien wil ze niet meer.
    Met 6 weken hadden we dat door en zijn we dagelijks gaan oefenen, tot nu toe zonder resultaat...
    Tomme tippee pakt ze ook niet...

    Of er echt sprake is van weigeren weet ik niet goed. Papa geeft altijd de fles, en het is niet zo dat ze huilt of boos wordt....
    Wat ze doet is: kauwen op de speen, héél snel kokhalzen ook al als ze hem voelt op t puntje van haar tong. Soms resulteert zich dat in golven spugen... Na een hele poos zo ploeteren zuigt ze hem dan meestal wél aan, en stopt vervolgens met drinken na zo'n 50-60cc.
    Hierna krijgt ze de borst. Het is al een flinke dame van 7kg en ik weet zeker dat ze uit de borst wel meer haalt.
    Pas voor de gein eens voor en na een voeding gewogen op mijn babyweegschaal en toen was ze ná voeding 170gr zwaarder.

    Maargoed... over 3 weken moet ik werken en ik zie nog geen verbetering. Gelukkig werk ik maar 1 of 2 dagen per week en is ze max 3 uurtjes bij oma, de overige tijd is papa er voor haar.

    Hebben jullie nog tips of suggesties? Hoe kan mijn man er genoeg melk in krijgen? En is er nog uitzicht op dat ze de fles wél gaat pakken? We oefenen stug elke dag...
     
  2. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Poe wat lastig! Heb van anderen goede ervaringen gehoord met de breastflow fles, was t enige waarmee t lukte! Zat wel een levertijd op. Dus denk dat ik die snel zou bestellen!
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.075
    283
    83
    Emmeloord
    Heel lastig. Hier lukt het niet. Ze weigerde elke fles. Ik voedde haar voor ik bij de opvang vertrok? Daar deden ze wat kleine beetjes met een fles of bekertje. Ben eerder begonnen met fruithap op de opvang. Soms kon ik tussendoor weg om te voeden, maar altijd als ik haar ophaalde voedde ik haar daar. En in de avond en nacht haalde ze het soort van in. Dat is geen probleem. Sommige baby’s slapen in de nacht ook lang zonder voeding. Maar het was wel wennen in het begin. In moest er echt vertrouwen in krijgen.
    Dus als een fles niet wil kun je een cupje proberen of met een lepeltje. Kijk of je tussendoor kunt voeden. Je kind naar je werk of jij haar je kind toe. En als jullie samen zijn, haar zoveel en zo vaak voeden als ze nodig heeft.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  4. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.288
    921
    113
    Vrouw
    Hier 2 flesweigeraars gehad...
    De oudste was, ivm haar stoma, erg kwetsbaar, dus daar hebben we uiteindelijk ervoor gekozen dat mijn moeder 1a2 keer per dag naar mn werk kwam om te voeden, gelukkig pakte ze na een tijd wel de fles, zomaar, van de ene op de andere dag.
    De jongste weigerde ook, totdat we haar een keer flesvoeding gaven. Na wat uitproberen leek het erop dat ze borstvoeding uit de vriezer niet luste. Als het alleen in koelkast gestaan had, ging het nog enigszins maar met veel gedoe en kunstvoeding ging als een malle.
    Vanaf toen dronk zij alleen kunstvoeding als er ik er nog was en ging de gekolfde melk in een bekertje als ik thuis kwam en dronk mijn oudste het met smaak op haha. (ik werk ook maar 16 uur, dat scheelt wel)

    Dus dat zou je nog kunnen proberen.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  5. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Dank voor jullie reacties. Gelukkig werk ik niet veel, zo'n 1 a 2 diensten in de zorg per week en meestal is mijn man er.
    Haar tijdens dienst live gaan voeden gaat niet lukken in verband met de afstand... Vind t echt lastig. Kunstvoeding in de fles is ook zeker een optie, en mijn peutertje lust ook gekolfde melk, hahaha.
    Ga ik vanmiddag eens proberen.

    Ik denk dat man haar maar gewoon zo goed als het kwaad moet gaan voeden met een klein flesje, en dan de rest vd voeding erachteraan via een cupfeeder of een spuitje. Spuitje ook gebruikt in de kraamweek ivm bijvoeden, ging als een trein. Dan komt er in ieder geval voeding in en das het belangrijkste.

    Als ze 4 maanden is kan ik eventueel ook pap maken met moedermelk? Iemand daar ervaring mee? Welke pap mengt zich goed met moedermelk?
    Ja ik denk dat ik ook maar vroeg begin met bijvoeden... het is niet anders...

    Breastflow fles hoorde ik ook goeie verhalen over. Heb haast geen zin meer om wéér geld uit te geven aan een nieuwe fles. Mijn huis is inmiddels een flessenkerkhof :p
    Maar ik bespreek het met man.
     
  6. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Heb je al m andere houding geproberrd? Hier behon ze ook robd 3 mnd ineens moeilijk te doen. Tot ik haar op schoot zette met haar rug naar me toe, dan deed ze t wel!
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  7. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.075
    283
    83
    Emmeloord
    Hier geen succes met pap maken. Maar ik dacht dat je dan de melk zo erg moest verhitten voordat het wil binden... misschien weet een ander dat.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina