ineens mega angst om te bevallen. Wie kan me helpen relativeren

Discussie in 'De bevalling' gestart door 81kaatje, 24 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    Hallo dames,
    Gisteren bij de gynaecoloog geweest.er is getoucheerd.Ik heb nu 2cm ontsluiting en alles was goed week.Eenmaal thuis krijg ik veel regelmatige pijnlijke harde buiken.Ik kreeg een paniekaanval,want bij mij kan het heel snel gaan en we moeten ongeveer een uur rijden naar het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben.Ik wil ook een ruggenprik en wil hier dus niet te laat voor zijn.De paniek aanval uitte zich in kortademigheid, druk op me borst,hyperventilatie, misselijk,zweten.
    Ik ben vaker bevallen,maar dit is echt drama deze angst.Bij de laatse bevalling kreeg ik het op het moment van bevallen zelf.,maar heb me gelukkig kunnen herpakken.
    De inleiding staat voor a.s.maandag gepland,maar of ik dat ga halen?vanmorgen ook veel slijm en bruin verlies gehad.
    Kent iemand deze extreme gevoelens vanuit het niets?wat kan je er aan doen?
    wie kan me helpen dit te relativeren?

    groetjes kaatje
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Ik herken het niet echt, maar je lijkt een erg sterke wens te hebben voor een ruggenprik en daarnaast ervaring van snel bevallen. Dat botst al snel, lijkt me... Ik weet natuurlijk niet waarom de ruggenprik belangrijk voor je is, maar als je snel bevalt is kans inderdaad reëel dat je niet op tijd bent. Misschien kun je het iets meer loslaten? Een snelle bevalling betekent meestal ook dat het snel voorbij is...

    Een aantal mantra's die mij altijd hebben geholpen:
    - er komt een einde aan, bevalling gaat voorbij
    - miljoenen vrouwen ter wereld doen dit, dus ik kan het ook
    - ik heb het eerder gedaan en ook doorstaan, dus nu deze baby kan ik het ook
    - het gaat zoals het gaat, bevalling loopt altijd anders dan verwacht

    Misschien heeft verloskundige nog tips?
    Succes!
     
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Oef ja zo wilde ik ook op tijd zijn, niet voor ruggenprik maar pethydine...Na die horror van mn dochter was dat wel een ding.

    Bottomline, die haalde we niet want de perswee kwam al toen ze begon over t pompje, 8 minuten later was de kleine man er.

    Ik zou me vooral instellen op zsm CTG geregeld zien te krijgen. Dan bouw je de meeste tijd in, daar lig je ook zomaar een half uur aan.
     
  4. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Heb je ooit geleerd hoe je met paniekaanvallen kunt omgaan? Ik denk als je die een beetje in de hand krijgt, dat het geheel al een beetje minder zwaar wordt. Zelf veel tips gevonden op internet toen ik er last van had, misschien heb je daar wat aan. Afleiding zoeken helpt het beste. Bezig blijven. En hele onbenullige dingen gaan doen waarbij je moet nadenken, zoals rondjes draaien met je voet, willekeurig linksom en rechtsom of zo ;) haalt je aandacht van de paniekaanval af.

    Ook hier angst voor een snelle bevalling. De vorige ging ook snel. Deze gaat waarschijnlijk nog sneller. Vk zei vanmorgen tegen me, het komt zeer zelden voor dat het zo snel gaat dat we er niet op tijd bij zijn. Meestal wacht de vrouw dan veel te lang met bellen en gaat het dan te snel. Ik weet niet of je belinstructie hebt gekregen? Hier was het bij het eerste wat je voelt bellen, ook al is het 3x loos alarm, liever 3x teveel dan 1 te weinig. Misschien stelt het je gerust als je denkt dat je weeen hebt, dat je meteen kunt bellen. En gezien je reistijd staat de gyn er hopelijk ook voor open om je even te zien.
    Worst case scenario: je hebt weeen het gaat te snel en je bent thuis, bel een ambulance! Daar mag je ze gewoon voor bellen.
    Vk zei vanmorgen ook, worst case thuis: je lichaam gaat het van je overnemen. Je kind gaat komen en het gaat vanzelf. En dan ga je daarna gewoon naar het ziekenhuis als dat nodig is, rustig.

    Misschien heb je nog iets aan mindfullness oefeningen? Op de app insight timer (gratis) vind je veel gratis luister oefeningen, ook voor zwangerschap en bevalling.
    Succes maandag! Je kunt het!
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  5. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    nee nooit geleerd,want heb ze nooit :$
    verschrikkelijk om de controle te verliezen over mezelf.
    Er is hier wel een ziekenhuis,maar ik heb geen idee of ze me willen helpen aangezien ik ergens anders loop.
    het liefst blijf ik uit die ambulance,dat roept bij mij traumatische herinneren op.
    bedankt voor je tips:thumup:en hoop inderdaad dat tot maandag blijft zitten.
     
  6. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    Je lichaam weet wat het moet doen, en jij ook als de tijd komt. Instinct, ervaring.. dat komt linksom of rechtsom helemaal goed hoor! Desnoods bel je de ambulance, die hebben ervaringen met baby's die de boekjes niet volgen, en zijn binnen 10 minuten bij je :) Heb je een verloskundige die bij je thuis langs kan komen? Ook zij kan je steunen en adviseren als je twijfel hebt.

    Praktisch: Als de weeen regelmatig komen (om de 10 minuten) dan zou ik gewoon al naar het ziekenhuis gaan. Niet een uur of 2 uur afwachten, of wachten totdat ze om de 5 minuten komen, want jullie hebben een lange reistijd. Daarnaast heb je psychische ondersteuning nodig en daarvoor moet je je veilig voelen. Ik kan me voorstellen dat het je helpt als je al vroeg op locatie bent.

    Als de weeen rond de 5 minuten komen en flink zeer doen zit je rond de 5cm ontluiting, je kan dan gewoon nog een ruggeprik krijgen. Dus mochten de weeen met 10 minuten beginnen en onderweg komen ze rond de 5, dan heb je nog genoeg tijd. Pas na 8 cm kan een ruggeprik niet meer.
    Stel je komt met 8cm het ziekenhuis binnen dan is het echt nog maar heel even totaan de persfase. Die laatste centimeters gaan bij een volgend kind vaak zo snel .. en gelukkig maar! :)

    Je kan dit hoor! Volg je lichaam.. je zal weten wat je moet doen als het zover is. En echt, linksom of rechtsom komt het echt goed.
    Desnoods: 112 .. daar zijn ze voor! :)
     
    Lovieyou vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina