Ineens veel spugen

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Kaat1984, 31 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaat1984

    Kaat1984 Actief lid

    9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Hoi,

    Onze dochter van 5,5 maand krijgt BV en FV gecombineerd. Ik kolf niet meer dus als ik thuis ben krijgt ze voornamelijk BV en als ik aan het werk ben krijgt ze 2x FV.

    Sinds een week of twee spuugt ze ineens veel meer. Altijd wel een mondje terug en bij de FV spuugt ze sowieso iets meer.
    Ze krijgt momenteel 4 voedingen en groente en fruit. Zo'n 3 weken geleden zat ze nog op 6 voedingen, maar ze is door gaan slapen. Dus om 23.00 en in de nacht geen voeding meer.

    Het is een enorm actieve dame, die al op hand en knieën zit. Ze probeert met man en macht te kruipen. Komt van liggen bijna in zit stand. Gaat erg snel dus (hoeft van ons niet) en het gaat al zo snel. Daarbij heeft ze nu 1 tandje en is de tweede in aantocht. Heeft voldoende plasluiers en poepluier per dag. Gebruik de dr. Browns fles met kleine speen, doet ongeveer 15-20 min over haar fles. Heb speen voor 6 maanden geprobeerd was de fles in 5 min leeg, gevolg veel krampjes.

    Beetje lang verhaal, maar dat geeft een duidelijker beeld :). Terugkomende op het spugen. Hierover ook al met CB gebeld, zij denken dat het komt door enerzijds de warmte van vorige week en anderzijds dat ze zo veel beweegt. Ze buikt niet genoeg uit. Zelf denken we ook dat dit het geval is. Maar... allemaal bezorgde mensen om ons heen :(. Met allemaal hun eigen adviezen maakt mij soms onzeker. Terwijl mijn moederinstinct me tot nu toe altijd goed geholpen heeft. Wordt gezegd de voeding indikken etc etc.

    Heb jij een idee waardoor ze ineens veel meer spuugt?
    Alvast bedankt.
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Als je gaat kijken naar wat er verandert is kan het het warme weer zijn en de hoeveelheid voeding. Als het zo warm is hebben wij (ik in ieder geval wel) ook minder honger. Dus wss heeft ze tijdens die warme dagen iets teveel gekregen waardoor ze spuugt. Probeer eens wat minder in de fles te doen. Kijken hoe ze reageert met spugen en gewicht. Ik zou me absoluut geen zorgen maken. Het is vervelend dat ze spuugt... maar niet zorgelijk. Zeker niet als ze het verder goed doet. Indikken kan... maar dan krijgt ze misschien steeds teveel binnen. Ik zou eerst wat minder geven en kijken of ze blijft groeien. Daarna pas verder kijken.

    Gr Adrienne
     
  3. Kaat1984

    Kaat1984 Actief lid

    9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Hallo Adrienne,

    Bedankt voor je reactie. We gaan het eens proberen met flessen van 150 + 5 schepjes.

    Vraag me alleen af of ze dan niet te weinig vocht binnen krijgt?
    2 x BV (hoeveelheid onbekend) 2 x FV 150 +5 = 165!!
     
  4. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Als ze bij iedere voeding een volle plasluier heeft krijgt ze genoeg vocht binnen... alles wat ze uitspuugt is ze ook kwijt he.

    Groetjes Adrienne
     
  5. Kaat1984

    Kaat1984 Actief lid

    9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Hoi Adrienne,

    Het spugen is minder geworden. Gelukkig.
    Gisteren bij het CB geweest, onze dame is 560 gram aangekomen in bijna 2 maanden tijd. Daar schrok ik wel van, vond het erg weinig. Echter de arts van het CB vond het prima. Zeker bij een BV kindje. Onze dochter is heel druk en bewegelijk. Ze kruipt al, dus verbrand veel meer calorieën dan menig ander kindje van haar leeftijd. We moeten haar nu meer vast voedsel gaan aanbieden. Nu heeft ze alles al geproefd en het gaat heel goed. Zou graag haar voedingsschema gaan aanpassen, ook omdat ik wil stoppen met de BV. Ze komt 's nachts nog vaker voor een voeding. Althans denk niet dat ze honger heeft, maar gewoon even wil drinken om weer in slaap te komen. Daar wil ik vanaf, dus meer eten overdag en dan 's nachts maar even doorzetten met haar weer in slaap te krijgen.

    Maar goed, ik had nog even een vraag over het voedingsschema wat ik bedacht had. Denk dat het wel goed is, maar wil toch even checken of het zo kan.

    07.00 fles 180 + 6 schepje en een boterham met boter
    10.00 - 10.30 fruithapje 200 gram
    12.00 boterham met boter + fles 180 + 6 schepjes
    15.00 liga o.i.d. met water, lauwe thee of klein flesje melk
    17.30 groente e.d. 200 gr, yoghurt
    19.30 - 20.00 fles 180 + 6 schepjes met evt. rijstebloem

    Hoor graag wat je hier van vindt en bedankt vast.
     
  6. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi..

    Schema is prima hoor. Vooral die rijstebloem in de avond.. Ik zou me over gewicht niet druk maken. Dat komt vast goed hoor!

    Groetjes Adrienne
     

Deel Deze Pagina